بازدید 4467

تقدیر لاریجانی از اقدامات شهید مدرس

کد خبر: ۸۵۶۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶ 02 December 2018

رئیس مجلس شورای اسلامی ، گفت: قیام‌های بزرگی در 100 سال اخیر به رهبری روحانیت در ایران صورت گرفت که در هر یک از این قیام‌ها نکته‌های آموختنی نهفته است که از جمله آن می‌توان به حرکت‌های انقلابی مرحوم مدرس در چند دوره مجلس اشاره کرد.

به گزارش فارس، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (11 آذر 97) با تبریک روز مجلس، گفت: در 100 ساله اخیر قیام‌های بزرگی به رهبری روحانیت در ایران صورت پذیرفت مثل نهضت تنباکو به رهبری میرزای شیرازی یا قیام مشروطیت به رهبری مراجع نجف و تهران یا حرکت شهید شیخ فضل‌الله نوری یا انقلاب عراق به رهبری میرزای شیرازی یا حر کت‌های انقلاب مرحوم مدرس در چند دوره مجلس که اتفاقا از حساس‌ترین دوران تاریخ ایران بود و همینطور قیام مرحوم خیابانی و قیام میرزاکوچک خان جنگلی.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در هر یک از این قیام‌ها نکته‌های آموختنی نهفته است و دانستن آنها ضرورت دارد و به همین جهت رهبر معظم انقلاب به جوانان بخصوص دانشجویان توصیه فرمودند با تاریخ آ‌شنا شوید، تاریخ درس است از تاریخ درس‌های بسیاری می‌توان آموخت.

وی ادامه داد: ملک‌الشعرای بهار درباره شهید مدرس می‌گوید (یکی از شخصیت‌های بزرگ ایران که از فتنه مغول نظریش بدان کیفیت و استعداد و تمامی وجوه از حیث صراحت لهجه و شجاعت و ویژگی‌های فنی در علم سیاست و خطابه و امور اجتماعی دیده نشده سید حسن مدرس است. ما رجال اصلاح‌طلب و شجاع وفداکاری مانند امیرکبیر، سیدجمال، ملک ‌المتکلمین و ... داشته و داریم اما مدرس از حیث تمامی امور چیز دیگری بود).

لاریجانی خاطرنشان کرد: در چند دوره‌ای که این مرد بزرگ در مجلس حضور داشت گاه به عنوان مجتهد ناظر مصوبات و گاه به عنوان نماینده مردم برای استقرار استقلال در ایران جایگاهی جز مجلس قائل نبود. در مجلس ششم فرمود مجلس مرکز ثقل قضا و قدر مملکت ایران است. اگر یک روز هم به عمر مجلس شورای ملی باقی بماند یک کسی برخلاف اساس مشروطیت اقدام کند از وکالت م۲نعزل است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همین تفکر را در آراء امام (ره) نیز بارها ملاحظه کرده‌ایم که فرمود (من تکرار می‌کنم مجلس بالاترین مقام در این مملکت است مجلس اگر رای داد و شورای نگهبان همان رأی را پذیرفت هیچکس حق ندارد یک کلمه راجع‌به این بگوید و در جای دیگر فرمود کسانی که با قانون مخالفت می‌کنند با اسلام مخالفت می‌کنند.

وی افزود: علت تاکید اساسی شهید مدرس و امام (ره) و مقام معظم رهبری در جایگاه مجلس این است که مظهر اراده ملت است و مردم سالاری از نظر آنان یک امر فانتزی نبود و مجلس را مرجع بحث‌های جدی برای مصالح کشور می‌دانستند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نکته نخست در نگاه مدرس برای حفظ کیان چنین جایگاهی آزادگی روحی بود که در پناه آزادی، ازادی اخلاقی محقق می‌شود. او آزادی اخلاقی را زیربنای همه‌ی آزادی‌ها می‌داند. او که خود فقیهی مبرز و اسلام‌شناسی بزرگ بود می‌فرمود باید جان انسان از هر قید و بندی آزاد باشد تا مراتب انسانیت و آزادگی خویش را حفظ کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله شیخ حسنعلی نخودکی یکی از نوادر آن روزگار که هم حجره مدرس بود می‌گوید مدرس اهل تهجد و نماز شب بود، تمامی ایامی که من با او بودم نماز شب‌اش ترک نشد از جمله اکثر شب‌ها در پشت‌بام مدرسه صدر به سر می‌بردیم او اهل نماز، دعا و مطالعه بود و میرزای شیرازی بزرگ می‌گوید او پاکدامنی اجدادش را دارا است. قوه قضاوت او در حد کمال و نهایت درستکاری و تقوا است.

وی افزود: نکته دوم در تفکر مدرس این است که عامل استحکام مجلس را حضور عقاید گوناگون و رعایت حقوق آنان می‌دانست و فرمود من عقیده دارم که مجلس شورای ملی مجلس انس نیست در مجلس تمام عقاید و مطالب باید گفته و حلاجی شود. در جایی دیگر می‌گوید هر کس باید عقاید سیاسی خودش را بگوید اما به عقیده دیگری نباید تعرض داشته باشد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مدرس واقعا باور داشت مجلس جای عقاید مختلف است که باید تحمل آن را داشت لذا خود می‌گوید من خودم صاحب عقیده خلاف بودم. در قرارداد وثوق‌الدوله آقایان بودند که مخالفت کردیم، صاحبان عقاید مختلف بودند لکن خدا شاهد است که من یک لفظ توهین‌آمیز نسبت به موافقین قرارداد نگفتم زیرا این یک اختلاف‌نظر سیاسی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته سوم درباره مدرس این است مدرس تفکر راهبردی داشت و به شدت با مردم فریبی و ظاهرسازی چه در دوره قاجار و چه در دوره رضاخان مخالف بود. پس از افتتاح کارخانه وطن مدرس از بخش‌های گوناگون آن بازدید کرد. مهندس آلمانی توضیحاتی را ارائه کرد و در پایان از مدرس اجازه خواست مجسمه‌اش را طراحی و نصب کند شهید مدرس گفت آقا مجسمه من خوب است در قلوب مردم باشد و اصولا پیشوایان مذهبی ما هرگونه تظاهر را منع کرده‌اند.

وی افزود: او بسیاری از فعالیت‌های عمرانی را پایه‌گذاری کرد اما اسمی را از خود در میان نمی‌آورد مثلا اندیشه انتقال آب شرب اصفهان از منطقه کوهرنگ از ابتکارات شهید مدرس بود. او وقتی در سال 1344 قمری نماینده مجلس بود و می‌خواست بعد از مدت‌ها از تهران به اصفهان بازگردد چند مهندس را نیز همراه خود آورد تا درباره چگونگی و انتقال آب کوهرنگ به اصفهان مطالعه و طراحی کنند. مهندسین منطقه نقشه اولیه را در این زمینه تهیه کردند که بعدها به اجرا درآمد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: به قول ملک‌الشعرای بهار حقایق در افکار مدرس بسیار متمرکز بود تا ظاهرسازی و عوام‌فریبی و او به هیچ وجه حتاک و بی‌نزاکت نبود این همان نکته‌ای است که امام در اصالت مجلس روی آن تاکید داشتند و فرمودند مجلس باید مسائل را طرح کند و بدون جار و جنجال و بدون هیاهو مسائل را بگویند،‌کسی که مخالف است مخالفتش را بدون هیاهو بگوید آنکه موافق است موافقتش را بدون جار و جنجال بگوید بعد هم رای بگیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به نظر مدرس و امام مجلس جای مباحثه عقلانی است که نمایندگان متقاعد شوند و از سر تکلیف رای دهند، جنجال و هیاهو، تهمت و افترا و تهدید رویه کسانی است که می‌خواهند کمبود منطق عقلانی را با این ابزارها جبران کنند که همان عوام‌فریبی در عرصه سیاست است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر