بازدید 12485

تشدید تنش روسیه و اوکراین: دونتسک بمباران شد

کد خبر: ۸۵۴۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰ 26 November 2018

تنش آبی میان اوکراین و روسیه از شب گذشته تا کنون بالا گرفته است و در پی آن این دو کشور در آماده باش کامل نظامی قرار گرفتند.

به گزارش خبرآنلاین، شب گذشته درگیری آبی میان روسیه و اوکراین شدت گرفت، در پی این درگیری، اوکراین، جمهوری دونتسک را بمباران کرد.

به گزارش وب سایت خبرگزاری رویترز، نیروی دریایی اوکراین گارد ساحلی روسیه را متهم کرده است که به سه قایق آن در تنگه کرچ بین روسیه و کریمه شلیک کرده و آنها را توقیف کرده است.

روسیه چهار سال پیش شبه جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود منضم کرد. روابط دو کشور از آن به بعد پرتنش بوده اما در ماه‌های اخیر این موضوع شدت پیدا کرده است.

به گزارش بی بی سی، به گفته نیروی دریایی اوکراین نیروهای ویژه روسیه دو قایق توپدار و یک یدک کش نیروی دریایی اوکراین را توقیف کرده‌اند و شلیک آنها به قصد کشتن به سمت نیروهای اوکراینی چند ملوان را مجروح کرده است.

روسیه پیشتر اوکراین را به دست‌اندازی به آبهای خود متهم کرد و با مستقر کردن یک نفتکش عظیم در تنگه کرچ دسترسی اوکراین به دریای آزوف را مسدود کرد.

سازمان مرزی روسیه به خبرگزاری اینترفکس گفت که دو قایق توپدار و یک قایق یدک کش "ساعت هفت صبح به وقت مسکو به طور غیرقانونی وارد یک ناحیه دریایی متعلق به روسیه که موقتا بسته بود شدند".

این سازمان افزود: "معلوم است که هدف آنها ایجاد درگیری در منطقه است."

روسیه پیشتر دو جنگنده و دو هلی‌کوپتر را برای زیر نظر گرفتن کشتی‌های اوکراین به منطقه اعزام کرده بود.

پترو پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین در جریان نشست اضطراری شورای امنیت ملی و شورای دفاعی اوکراین اقدامات روسیه را "بی دلیل و دیوانه وار" توصیف کرد.

در همین حال «سرویس امنیت فدرال» روسیه (FSB) اعلام کرد که سه کشتی اوکراینی را به دلیل نقض مرز دریایی روسیه در دریای سیاه توقیف کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، این سرویس امنیتی اعلام کرد: سه کشتی نیروی دریایی اوکراین به نام های بردیانسک، نیکوپول و یانی کاپو که صبح یکشنبه مرز روسیه را نقض کردند عصر یکشنبه نیز بار دیگر تلاش کردند تا در قلمرو دریایی روسیه فعالیت های غیرقانونی مرتکب شوند.

این نهاد افزود: این کشتی ها به درخواست های مشروع کشتی ها و قایق های سرویس گارد مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه برای متوقف کردن فوری اقدامات خود پاسخ ندادند و اقدام به مانور خطرناک کردند.

بنا به اعلام سرویس امنیت فدرال روسیه «سلاح هایی برای وادارکردن کشتی های جنگی اوکراینی به توقف، مورد استفاده قرار گرفت.» در پی این اقدام هر سه شناور نیروی دریایی اوکراین در آب های سرزمینی روسیه در دریای سیاه توقیف شدند.

سرویس امنیت فدرال روسیه همچنین افزود : سه عضو نظامی نیروهای مسلح اوکراین که آسیب دیده بودند «کمک های پزشکی دریافت کردند» و خطری جانی آنها را تهدید نمی کند. اما نیروی دریایی اوکراین گفته که 6 نفر از خدمه کشتی هایش در پی اقدام روسیه زخمی شده اند.

به گزارش رویترز، اتفاق اخیر نیز ممکن است دو کشور را به سمت یک مناقشه گسترده تر هدایت کند.

اوکراین گفته که کشتی های این کشور اقدام اشتباهی انجام نداده اند. کی یف روسیه را به تجاوز مهم کرده و خواستار اقدام جامعه جهانی برای مجازات روسیه شده است.

در پی این حوادث، «پترو پوروشنکو» رئیس جمهوری اوکراین جلسه ای با مقام های ارشد نظامی و امنیتی برگزار کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم