بازدید 8741
۷
پیمانه اقتصادی؛

امروز دومین عرضه نفت در بورس رقم می‌خورد/ واکنش بورس به شایعه ادغام دو بانک/ شرایط واردات موز در قبال صادرات سیب

این پیمانه تیتر‌هایی همچون هشت کالای جدید مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی شدند، اصلاح ۸۶۹ واحدی دماسنج بازار سرمایه، خرید نفت از ایران برای امنیت انرژی هند حیاتی است، چشم انداز همکاری عراق و عربستان در بخش نفت و انرژی، پژو پارس یک و نیم میلیون تومان گران شد، تولید یک محصول از سوی چهار شرکت و پیش بینی تورم ۴۷.۵ درصد برای آرژانتین را در بر دارد.
کد خبر: ۸۵۰۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 11 November 2018

امروز دومین عرضه نفت در بورس رقم می‌خورد/ واکنش بورس به شایعه ادغام دو بانک/ شرایط واردات موز در قبال صادرات سیبپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون هشت کالای جدید مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی شدند، اصلاح ۸۶۹ واحدی دماسنج بازار سرمایه، خرید نفت از ایران برای امنیت انرژی هند حیاتی است، چشم انداز همکاری عراق و عربستان در بخش نفت و انرژی، پژو پارس یک و نیم میلیون تومان گران شد، تولید یک محصول از سوی چهار شرکت و پیش بینی تورم ۴۷.۵ درصد برای آرژانتین را در بر دارد.

هشت کالای جدید، مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی شدند

وزارت صنعت، معدن و تجارت با فرستادن نامه ای به سازمان های خود در استان‌‎ها، اسامی هشت کالای جدید که مشمول دریافت ارز رسمی هستند را اعلام کرد. در این نامه آمده است: پیرو نامه شماره ۱۹۷۶۸۰/۶۰ مورخ ۱۳۹۷/۷/۲۵ به پیوست تصویر نامه شماره ۲۱۲۴۹۱/۶۰ مورخ ۱۳۹۷/۸/۱۴ مقام عالی وزارت در خصوص فهرست اقلام موضوع تبصره یک ماده یک مصوبه شماره ۶۳۷۹۳/ت ۵۵۶۳۳ هــ مورخ ۱۳۹۷/۵/۱۶ هیات محترم وزیران ارسال و به اطلاع می‌رساند:

۱- ردیف‌های ۴ و ۵ نامه شماره ۱۹۷۶۸۰/۶۰ مورخ ۱۳۹۷/۷/۲۵ به شماره تعرفه‌های (۴۸۱۱۹۰۲۰) و (۴۸۱۹۲۰۱۰) به گروه کالایی دو تغییر یافت.

۲- ردیف ۹ نامه شماره ۱۹۷۶۸۰/۶۰ مورخ ۱۳۹۷/۷/۲۵ به شماره تعرفه (۷۲۱۰۱۲۰۰) صرفا جهت کاربرد صنایع روغن نباتی و شیرخشک اطفال مشمول گروه کالایی یک می‌شود.

۳- تعرفه‌های جدول ذیل به لیست تکمیلی گروه کالایی یک اضافه می‌شود.

فصل شماره تعرفه نوع کالا حقوق ورودی
۲۸ ۲۸۲۷۵۱۰۰ برومورسیدم یا پتاسیم ۵
۲۸ ۲۸۳۶۴۰۰ کربنات‌های پتاسیم ۵
۲۹ ۲۹۲۱۲۲۰۰ هگزامتیلن دی آمین و املاح آن ۵
۳۱ ۳۱۰۳۹۰۰۰ سایر ۵
۳۱ ۳۱۰۵۲۰۰۰ کودهای معدنی یا شیمیایی دارای سه عنصر حاصلخیزکننده ازت، فسفر و پتاسیم ۵
۳۴ ۳۴۰۳۱۱۰۰ فرآوردهه‌ها برای عمل آوردن مواد نسجی، چرم، پوست‌های نرم (Furskins) یا سایر مواد ۱۰
۳۹ ۳۹۰۸۱۰۹۰ سایر ۵
۸۴ ۸۴۸۰۷۱۰۰ نوع تزریقی یا فشاری ۱۰

اصلاح 869 واحدی دماسنج بازار سرمایه

دیروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس تهران با عقب نشینی 869 واحدی در کانال 184 هزار و 230 واحدی قرار گرفت و شاخص قیمت وزنی ارزشی نیز با افت 253 واحدی در ارتفاع 53 هزار و 655 واحدی ایستاد. شاخص کل هم وزن و شاخص قیمت هم وزن در روند معکوس با شاخص کل قرار داشتند و بر این اساس شاخص کل هم وزن با رشد 49 واحدی، رقم 28هزار و 495 واحد گزارش و شاخص قیمت هم وزن نیز با رشد 34 واحدی در کانال 20 هزار و 106 واحدی تثبیت شد. شاخص آزاد شناور با کاهش 910 واحدی به کانال194 هزار و 180 واحدی برگشت و شاخص بازار اول با افت 464 واحدی 137 رقم هزار و 145 واحدی و شاخص بازار دوم نیز با کاهش 2585 واحدی در کانال 360 هزار و 116 واحدی تثبیت شد. ارزش معاملات بورس تهران نیز به بیش از یک میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 4 میلیارد و 112 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 207 هزار و 586 نوبت معاملاتی بود.

واکنش بورس به شایعه ادغام دو بانک

در حالی که گروه بانکی ها در هفته گذشته و علی رغم تحریم های امریکا علیه بانک های ایرانی با اقبال سهامداران مواجه بود، شایعه بی اساس واگذاری یکی از بانک های خصوصی که با زیان انباشته سنگینی مواجه بوده به بانک ملت سهامداران را برای فروش این سهم به تکاپو انداخت؛ هرچند ساعتی بعد مدیران این بانک این شایعه را تکذیب کردند، این پرسش مطرح است که چه کسانی و با چه اهدافی چنین شایعاتی را منتشر می کنند؛ با اینکه پخش شایعه ادغام بانک ملت‌ و سرمایه باعث شد که نماد «وبملت» را در پایان معاملات با عرضه سنگین مواجه کند.

تکذیب ادغام بانک سرمایه در بانک ملت

بر اساس اطلاعات منتشره در سامانه کدال، بانک ملت با ارسال نامه‌ای به مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار، شایعه ادغام بانک سرمایه در بانک ملت را تکذیب کرد. این شایعه قبلا هم در فضای مجازی منتشر شده بود و اکنون نیز با داغ شدن شایعه، این بانک رسما این ادغام را تکذیب کرد.

امروز دومین عرضه نفت در بورس رقم می‌خورد

مرحله دوم فروش نفت در بورس انرژی، ساعت 14 و 30 دقیقه امروز (یکشنبه) با عرضه 700 هزار بشکه نفت خام به نرخ 71 دلار و 59 سنت انجام می شود. ششم آبان مرحله نخست عرضه نفت خام در بورس انرژی با حجم یک میلیون بشکه آغاز شد که هشت محموله 35 هزار بشکه‌ای (معادل 280 هزار بشکه) به فروش رسید. قرار بود مرحله دوم فروش نفت در بورس 20 آبان با نرخ بشکه ای 76 دلار و 29 سنت انجام شود اما با توجه به کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی و با هدف افزایش جذابیت محموله های نفتی، شرکت ملی نفت نرخ فروش نفت خام در دومین عرضه را به بشکه ای 71 دلار و 59 سنت کاهش داده است. البته روند کاهشی قیمت نفت همچنان ادامه دارد و حتی به زیر بشکه ای 70 دلار نیز افت کرده است، بنابراین مشخص نیست دوباره نرخ نفت در معاملات فردا کم می شود یا خیر؟ تغییر دیگر در دومین عرضه نفت خام در بورس، مربوط به افزایش مهلت زمان تسویه بخش ارزی است؛ به طوری که مهلت تسویه بخش ارزی صورت‎حساب نهایی (نسبت به اطلاعیه عرضه پیشین) از 50 روز به 60 روز پس از تاریخ بارگیری محموله افزایش یافت. در این مرحله نیز همانند نوبت قبل، حجم خرید دستکم 35 هزار بشکه تعیین شده است و محموله های نفتی در پایانه خارگ در خلیج فارس تحویل داده می شود. در مرحله نخست عرضه نفت خام در بورس انرژی سه کارگزاری، محموله های نفتی را به نرخ بشکه ای 74 دلار و 85 سنت خریدند. مدیرعامل بورس انرژی چندی پیش به خبرنگار ایرنا گفت: برنامه شرکت ملی نفت ایران این بود که با یک بار عرضه، بازخورد را بررسی کند تا بر اساس آن برای تداوم عرضه تصمیم گیری شود.

خرید نفت از ایران برای امنیت انرژی هند حیاتی است

سخنگوی وزارت امور خارجه هند اعلام کرد، دریافت معافیت از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران برای امنیت انرژی هند بسیار مهم است. به گزارش رویترز، راویش کومار اعلام کرد: دهلی‌نو در حال بررسی جزئیات معافیت از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران است. وی افزود: ما از معافیت‌های اعطا شده استقبال می‌کنیم زیرا این معافیت برای تضمین امنیت انرژی هند بسیار اهمیت دارد.

چشم انداز همکاری عراق و عربستان در بخش نفت و انرژی

«ثامر الغضبان»، وزیر نفت عراق و همتای عربستانی او «خالد الفالح» روز شنبه در بغداد، همکاری در بخش نفت و انرژی را بررسی کردند. به گزارش ایرنا از وزارت نفت عراق، دو طرف در این دیدار همچنین در خصوص ثبات بازار جهانی نفت و مشارکت شرکت های سعودی در بازار انرژی عراق به بحث و تبادل نظر پرداختند. وزیر نفت عراق در این دیدار در خصوص تقویت روابط و ایجاد فضای تفاهم میان دو کشور سخن گفت. گزارش حاکی است که دو طرف بر همکاری در زمینه های نفت، برق، صنعت پتروشیمی و سرمایه گذاری در بخش گاز و مشارکت شرکت های سعودی از جمله شرکت آرامکو و سابک در طرح های عراق و نیز ضرورت شتاب در اجرایی کردن تفاهم های پیشین تأکید کردند. هماهنگی در زمینه برگزاری نشست آتی اوپک در وین و همچنین روند ثبات بازار و قیمت جهانی نفت از دیگر محورهای مذاکرات وزاری نفت عراق و عربستان بود. بر اساس گزارش وزارت نفت عراق، وزیر سعودی در این دیدار با اشاره به امنیت و ثبات ایجاد شده در عراق پس از پیروزی بر (گروهک تروریستی تکفیری) داعش، شرایط در این کشور را برای سرمایه گذاری خارجی از جمله شرکت های سعودی و نیز انجام کار مشترک میان هر دو بخش دولتی و خصوصی تشویق کننده دانست. الفالح همچنین اذعان کرد که عراق به عنوان یکی از بنیانگذاران سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک و از تولیدکنندگان بزرگ نفتی، نقش مهمی در این سازمان ایفا می کند.

پژو پارس یک و نیم میلیون تومان گران شد

در اولین روز هفته جاری و پس از چند روز تعطیلی بازار پراید 111 با 500 هزار تومان افزایش به قیمت 37 میلیون و 500 هزار تومان و تیبا 2 هم با همین مقدار افزایش به قیمت 43 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد. پژو پارس دیروز با افزایش یک و نیم میلیون تومانی نسبت به هفته گذشته به قیمت 70 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد. پژو 206 تیپ 2 با افزایشی یک میلیون تومانی به قیمت 60 میلیون تومان و 206 تیپ 5 با افزایش 500 هزار تومانی به قیمت 71 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد. /فارس

قیمت برخی از خودروهای تولید داخلی ۱۳۹۷/۰۸/۱۹

ردیف نوع خودرو قیمت کارخانه (ریال) قیمت بازار (ریال)
۱ پراید ۱۱۱ ۲۲۴.۹۲۰.۰۰۰ ۳۷۵.۰۰۰.۰۰۰
۲ پراید ۱۳۱ ۲۲۷.۹۰۰.۰۰۰ ۳۴۰.۰۰۰.۰۰۰
۳ پراید ۱۵۱ ۲۳۴.۰۰۰.۰۰۰ ۳۳۵.۰۰۰.۰۰۰
۴ تیبا صندوقدار ۲۷۵.۷۰۰.۰۰۰ ۳۹۸.۰۰۰.۰۰۰
۵ تیبا ۲ ۳۰۳.۸۹۰.۰۰۰ ۴۳۵.۰۰۰.۰۰۰
۶ پژو ۴۰۵ ۳۲۹.۴۴۶.۰۰۰ ۵۱۲.۰۰۰.۰۰۰
۷ پژو SLX ۳۵۱.۰۵۹.۰۰۰ ۵۹۰.۰۰۰.۰۰۰
۸ پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز ۳۴۷.۴۵۲.۰۰۰ ۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰
۹ پژو پارس ۴۰۵.۹۵۷.۰۰۰ ۷۰۵.۰۰۰.۰۰۰
۱۰ پژو پارس TU5 کلاس ۱۳ ۴۲۴.۸۱۰.۰۰۰ ۷۹۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۱ ۲۰۶ تیپ ۲ ۳۶۲.۸۶۰.۰۰۰ ۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۲ ۲۰۶ تیپ ۵ ۴۱۹.۴۲۰.۰۰۰ ۷۱۵.۰۰۰.۰۰۰
۱۳ ۲۰۶ وی ۸ صندوقدار ۴۲۷.۶۳۱.۰۰۰ ۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۴ سمند LX ۳۳۵.۳۵۴.۰۰۰ ۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۵ سمند EF7 ۳۴۳.۳۸۲.۰۰۰ ۵۸۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۶ سمند دوگانه‌ کلاس ۱۶ ۳۶۶.۱۶۰.۰۰۰ ۶۱۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۷ دنا ۴۶۹.۸۹۴.۰۰۰ ۷۹۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۸ دنا پلاس ۵۳۲.۶۵۸.۰۰۰ ۱.۰۲۰.۰۰۰.۰۰۰
۱۹ ۲۰۷ دنده ۴۷۱.۲۸۳.۰۰۰ ۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰
۲۰ ۲۰۷ اتوماتیک ۵۴۳.۶۱۹.۰۰۰ ۱.۰۸۰.۰۰۰.۰۰۰

تولید یک محصول از سوی چهار شرکت

گزارش‌ها حاکی از آن است که تلاش بی‌وقفه نهاد‌های چینی برای کاهش آلایندگی خودروها، چهار شرکت خودروساز تویوتا، فیات‌کرایسلر، هوندا و میتسوبیشی را وادار کرده تا در اقدامی بی‌سابقه، یک مدل خودرو را به فروش برسانند. این چهار شرکت بنا دارند یک کراس‌اوور برقی را که از سوی گروه اتومبیل‌سازی گوانگژو تولید شده است ـ هر یک جداگانه ـ وارد بازار چین کنند. گروه گوانگژو با هر چهار خودروساز همکاری می‌کند. به نقل از دنیای اقتصاد، قرار است هر خودروساز برند خود را در قسمت صندوق ماشین نصب کند، این در حالی است که ظاهر ماشین یکسان خواهد بود. این رویکرد در یکسان بودن مشخصات فنی و ظاهری در واقع تلاشی از سوی این شرکت‌ها برای در نظر گرفتن استانداردهای آلایندگی چین در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. همچنین هر خودروساز زمان لازم را برای ساخت و تولید محصولات برقی خود کسب می‌کند. طی ماه‌های اخیر خودروسازان مختلف برای فرار از ضرر ناشی از مقررات سرسختانه آلایندگی در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان دست به اقدامات عجیبی زده‌اند.

آرژانتین و چین سوآپ ارزی را افزایش می دهند/ پیش بینی تورم ۴۷.۵ درصد برای آرژانتین

بانک مرکزی آرژانتین اعلام کرد قرار داد سوآپ ارزی با چین را تقریبا دو برابر می کند و مجموع آن را به ۱۳۰ میلیارد یوآن معادل ۱۸.۷ میلیارد دلار افزایش می دهد. همچنین پکن به دنبال نفوذ بیشتر اقتصادی در آرژانتین که با رکود دست و پنجه نرم می کند، است. در همین حال «گویدو ساندلریس» رئیس بانک مرکزی آرژانتین که در چین برای نهایی کردن این قرارداد حضور دارد، گفت: سوآپ ارزی با افزایش ۶۰ میلیارد یوآنی به ۱۳۰ میلیارد یوآن می رسد. آرژانین و چین برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی توافق سوآپ ارزی را امضا کردند که این کار با هدف تقویت ذخایر ضعیف ارزی آرژانتین انجام گرفت. البته سال گذشته میلادی «موریشو مارسی» رئیس جمهور آرژانتین با تمدید این برنامه برای بیش از سه سال موافقت کرد. در حال حاضر چین از توافقات ارزی برای فاینانس در پروژه های زیرساخت و دیگر سرمایه گذاری به منظور گسترش نفوذ خود در آرژانتین و سرتاسر قاره آمریکای لاتین استفاده می کند. چین با توافقات سوآپ ارزی و سرمایه گذاری در بخش فناوری به دنبال پر کردن خلأ ایجاد شده با آمریکای لاتین است. به دنبال کمک مالی صندوق بین المللی پول از آرژانتین، ذخایر ارزی بانک مرکزی این کشور تقریبا ۵۴.۲۵ میلیارد دلار است. دولت آرژانتین پس از خشکسالی شدید و کاهش قابل توجه پزو در اوایل سال جاری میلادی، به منابع خارجی فاینانس روی آورده است. بر پایه این گزارش، تورم آرژانتین در سال ۲۰۱۸ میلادی بر اساس تازه ترین نظر سنجی بانک مرکزی این کشور ۴۷.۵ درصد پیش بینی می شود.

شرایط واردات موز در قبال صادرات سیب

وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به شامانی، مدیر کل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران، شرایط صادرات سیب درختی از بازارچه‌های مرزی را که شامل تسهیلات واردات موز با تعرفه ۵ درصدی نیز می شود، اعلام کرد.

متن این نامه بدین شرح است: به پیوست تصویر نامه شماره ۹۷/۵۰۲/۳۹۸۸ مورخ ۱۳۹۷.۷.۲۵ معاونت توسعه بازرگانی صنایع کشاورزی - وزارت جهاد کشاورزی موضوع لغو نامه شماره ۹۷/۵۰۲/۱۳۶۳ مورخ ۱۳۹۷.۷.۲۳ دفتر صادرات و استانداردهای بازرگانی وزارت مذکور درخصوص صادرات سیب درختی از بازارچه‌های مرزی ارسال و به اطلاع می‌رساند؛ کلیه محموله‌های دارای کوتاژ گمرکی در سال ۱۳۹۶ از گمرکات اجرایی کشور از جمله گمرکات بازارچه‌های مرزی، مشمول تسهیلات بازار به ازای بازار مبنی بر واردات یک کیلوگرم موز با تعرفه ۵درصد در ازای صادرات یک و نیم کیلوگرم سیب درختی گردندرعایت مقررات به ویژه مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای و همچنین شاخص‌های بسته‌بندی میوه و تره‌بار که قبلا ابلاغ گردیده است، الزامی است. /انجمن ارگانیک ایران

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
موز كه نمى تونستيم بخريم،من بعد از بى تدبيرى و شكم سيرى
مسولين سيب هم نمى تونيم بخريم
یکشنبه ۲۰ ابان
سقوط ازاد بورس شروع شد در کمترازیکساعت شاخص کل بیش از۲۵۰۰ واحدفروریخت
قیمت این ماشینا رو آدم میبینه واقعا خندش میگیره!!!
اصلا من متوجه نمی شوم این حجم واردات موز به چه دلیل است؟؟!
موز میوه اقلیم ما نیست. برای سلامتی بیشتر بهتر است میوه اقلیم خودمان را مصرف کنیم.
از قدیم وایام ضرب المثل بود به اینک :منع نکن بهر کسی اول خودت دوم کسی ؟/ازتورم وگرانی خودتان بگویید ارژانتین به ما ربطی نداره:
اینکارا جواب نمیده به مردم ظلم نکنید برین با آمریکا صلح کنید آخه دلیلی برای دشمنی نیست
امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر