بازدید 13656
۱
سینماملت همزمان با جشنواره فیلم کوتاه قفل شد؛

اهالی سینما و رسانه، دوباره در مهم‌ترین رویداد فرهنگی ایران زجرکش می‌شوند؟

در دوره پیشین، پس از آنکه بیش از صد روزنامه نگار در یک کمپین، خواستار تغییر مکانی برگزاری جشنواره از سینماملت به برج میلاد شدند، این گروه در نامه‌ای خطاب به سیدعباس صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار بازنگری در انتقال کاخ جشنواره به سینماملت شدند و در بخشی دیگر از تفکیک سینماگران و رسانه‌ها که پوشش جامع مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور را مختل می‌کند، انتقاد کرده‌اند.
کد خبر: ۸۵۰۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱ 10 November 2018

اهالی سینما و رسانه دوباره در جشنواره فجر زجرکش می‌شود؟همزمان با جشنواره فیلم کوتاه تهران، سینماملت مجموعه میزان این رویداد نتوانست پاسخگوی استقبال از این جشنواره باشد و قفل شد؛ اتفاقی که یادآور وضعیت بغرنج سی و ششمین جشنواره فیلم فجر است و اکنون به نظر می‌رسد، با آغاز فصل جشنواره‌ها در ایران، باید نگران برگزاری سی و هفتمین جشنواره ملی فجر در این مجموعه و تکرار وقایع تلخ دوره پیشین باشیم.

به گزارش «تابناک»؛ سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با استقبال قابل توجهی در سینماملت همراه شده و ظرفیت پایین سالن‌های سینما این مجموعه، مانع از حضور همه تماشاگران در سالن‌ها شده است. این اتفاق در آغاز فصل جشنواره‌های سینمایی رخ می‌دهد و تجربه دیگری است که ثابت می‌کند، مجموعه سینمایی ملت ظرفیت و کشش کافی برای میزبانی رویدادهای سینمایی بزرگ را ندارد. با این حال، به دلایل نامعلوم همچنان جشنواره‌های متعددی در سینما ملت برگزار می‌شود.

نخستین تجربه شکست خورده در این زمینه، برگزاری نخستین دوره جشنواره مستقل بین المللی فیلم فجر با دبیری علیرضا رضاداد در این مجموعه بود که نشان داد این مجموعه به درد میزبانی نمی‌خورد؛ اما در ادامه اتفاقات دیگری رخ داد و در نهایت حتی جشنواره ملی فیلم فجر نیز از مجموعه آبرومند برج میلاد به سینماملت منتقل شد و در دوره گذشته یک تجربه شکست خورده میزبانی برای این سینما به ثبت رسید؛ اما باز هم برای سی و هفتمین دوره جشنواره که در بهمن ماه برگزار می‌شود، سینماملت به عنوان میزبان در نظر گرفته شده است.

اهالی سینما و رسانه دوباره در جشنواره فجر زجرکش می‌شود؟

برج میلاد در کنار برج میدان آزادی، یکی از دو نماد تهران و حتی ایران شده است. در دوره‌های پیشین، فقدان کاخ جشنواره با مجموعه همایش‌های برج میلاد که در کنار این برج قرار دارد، جبران شد و بدین ترتیب، طی یک دهه این مجموعه به عنوان کاخ جشنواره در افکارعمومی جا افتاد و هرگاه سخن از مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور مطرح می‌شد، برج میلاد، نماد کاخ جشنواره تداعی می‌شد.

از هم پاشیدگی جشنواره فیلم فجر از حذف کاخ جشنواره و توزیع سینماگران و خبرنگاران آغاز شد و بدین ترتیب، پوشش جشنواره و ارتباط سینماگران با اهالی رسانه به اذعان اهالی رسانه ـ با وجود سیل خبرنگاران ـ به شدت کاهش یافت. این کاهش ارتباط در عین حال کمکی به برگزاری آرام و بدون حاشیه جشنواره نکرد و سینماگران در مهلت یک روزه نمایش فیلم‌هایشان در برج میلاد، به مسئولانِ غیرمتخصص جشنواره فیلم فجر تاختند و این رویه تا انتها استمرار داشت.

اتفاق قابل تأمل اینکه با وجود اعتراض فراگیر اهالی رسانه به این وضعیت، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از صدر تا ذیل از این اقدام دفاع و آن را مثبت ارزیابی کردند! در واقع بخش تلخ ماجرا، اصرار مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی بر مثبت بودن اتفاقاتی نظیر حذف کاخ جشنواره است که از قضا همه اهالی رسانه و اغلب کارشناسان اعتقاد دارند به نفع سینما نبود. بدین ترتیب، راه اصلاح و بازنگری در اشتباه این دوره بسته شد، چون اساساً مسئولان اعتقادی به ضعف این دوره ندارند!

همه جشنواره‌های بزرگ جهان کاخ جشنواره دارند به جز جشنواره فیلم فجر!

کاخ جشنواره‌های کن، برلین و ونیز

کاخ جشنواره، یکی از نمادهای همه رویدادهای سینمایی و محل رویارویی خبرنگاران و سینماگران است. جشنواره ونیز به عنوان قدیمی ترین جشنواره با این سبک، از دهه نخست قرن بیستم در کاخ‌های تاریخی ایتالیا نظیر قصر دوک ونیز برگزار شده است. کاخ جشنواره و کنگره کن هر ساله میزبان جشنواره کن است و در اکران کاخ همه طیف‌های از خبرنگار و سینماگر تا مدعوین دبیر حضور دارند. جشنواره فیلم برلین در کاخ موزه هنری مارتین گروپیوس بائو برگزار می‌شود و اساساً محوریت این رویداد همین کاخ موزه است.

در دوره پیشین، پس از آنکه بیش از صد روزنامه نگار در یک کمپین خواستار تغییر مکانی برگزاری جشنواره از سینماملت به برج میلاد شدند. این گروه در نامه‌ای خطاب به سیدعباس صالحی، وزیرمحترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار بازنگری در انتقال کاخ جشنواره به سینماملت شدند و در بخشی دیگر از تفکیک سینماگران و رسانه‌ها که پوشش جامع مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور را مختل می‌کند، انتقاد کرده‌اند.

در واکنش به این درخواست، مدیران جشنواره ادعا کردند، چون دیر به این میزبانی اعتراض شده نمی‌توانند این تغییر را انجام دهند. اکنون که زمان قابل توجهی تا جشنواره فیلم فجر باقی مانده و سینماملت نشان داده حتی ظرفیت میزبانی جشنواره فیلم کوتاه تهران را نیز ندارد، انتظار می‌رود دبیر جشنواره فیلم فجر بدون لجبازی، در این زمینه تجدیدنظر جدی انجام داد و خبرنگاران و منتقدان فیلم‌ها را در برج میلاد تماشا کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حقشونه. جمعیت بی تفاوت در برابر مشکلات جامعه و مردم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار