بازدید 19229
گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کار تعاون و رفاه اجتماعی؛

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کار/شریعتمداری از تخلف در ثبت سفارش خودرو پرده برداشت

اگر به دلیل مسائل مختلف یک ماه گذشته در جلسه بررسی استیضاح بنده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضر نشدم، به این علت بود که شب قبل، سفری به ناحیه سیل زده مازندران داشتم و در مسیر رفت متوجه تقاضای نمایندگان شدم. از این روی، برای هماهنگی با هیأت رئیسه مجلس تماس گرفتم.
کد خبر: ۸۴۶۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳ 27 October 2018

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه) جلسه رسیدگی به صلاحیت وزیر پیشنهادی کار تعاون و رفاه اجتماعی را برگزار کردند که در این جلسه جمعی از وزرای کابینه دولت نیز حضور داشتند.

به گزارش «تابناک»؛ در این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با حضور در مجلس در دفاع از شریعتمداری، با یادآوری اینکه زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، اشتغال ۲۰ میلیون و ششصد هزار نفر بوده و امروز ۲۳ هزار و سی صد شاغل داریم، گفت: در زمینه اشتغال باید تلاش بیشتری انجام دهیم.

رئیس جمهور در ارتباط با وظایف وزارت‌خانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: این وزارتخانه امروز مسئولیت خاصی بر عهده دارد. امروز اشتغال مسأله اصلی است. طی این پنج سال افتخار می کنیم که شاغلین کشور را از ۲۰ میلیون و ششصد هزار به ۲۳ میلیون و سیصد هزار تن رساندیم.

سخنرانی نمایندگان موافق و مخالف را در زیر بخوانید.

شریعتمداری در دفاع از برنامه خود برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۹:۱۰

تشریح علت عدم حضور در جلسه بررسی استیضاح وزیر صمت

محمد شریعتمداری در دفاع از برنامه خود برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: وزارت تعاون، اجتماعی‌ترین نهاد حاکمیت کشور است، از سوی دیگر این وزارتخانه مهمترین مرکز اقتصادی ایران محسوب می‌شود که اگر به این بخش اقتصادی عمل نشود نتیجه آن توزیع فقر در جامعه ایران است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: نیمی از جمعیت کشور از اعضای رسمی صندوق‌های بازنشستگی و رفاه اجتماعی هستند که در حوزه مأموریت وزارت تعاون تعریف میشوند از این رو تکلیف عدالت اجتماعی در واقع رسیدگی به امور کارگران این قشر مولد است.

وی اظهار داشت: آنچه در دوره‌های تاریخی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مغفول مانده موضوع تعاون است، برخی تعاون را تنها بنگاه داری می‌دانند بلکه تعاون فرهنگ‌سازی در بعد اقتصادی است که اگر مورد اهتمام قرار گیرد بسیاری از مشکلات کشور را حل می‌کند.

شریعتمداری با اشاره به سابقه اش در مجلس و دریافت رأی اعتماد از نمایندگان عنوان کرد: شما می‌دانید که بنده سوال، تحقیق و تفحص، استیضاح و بازرسی موردی و نوبه‌ای را از حقوق مسلم نمایندگان و مجلس می‌دانم و به آن احترام می‌گذارم. این موضوعات جزو مهمترین مظاهر دموکراسی است و با توجه به این دیدگاه به هیچ عنوان از هیچ سوال در هیچ زمانی از هیچ نماینده‌ای عبور نخواهم کرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مسائل یک ماه گذشته گفت: اگر به دلیل مسائل مختلف یک ماه گذشته در جلسه بررسی استیضاح بنده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضر نشدم به این علت بود که شب قبل سفر به ناحیه سیل زده مازندران داشتم، در مسیر رفت متوجه تقاضای نمایندگان شدم از این رو برای هماهنگی با هیئت رئیسه مجلس تماس گرفتم.

وی ادامه داد: آن زمان دکتر لاریجانی به سفر خارجی رفته بود، از اعضای دیگر هیئت رئیسه سوال کردم، آقای مطهری گفتند در پاویون جمهوری شنیده‌اند که رئیس مجلس گفته است با اعضای استیضاح کننده صحبت کنند تا شرایط برای تغییراتی که در دولت دنبال می‌شود فراهم باشد.

شریعتمداری عنوان کرد: بنده رضایت ندادم موضوع را از معاون پارلمانی پیگیری کردم، ایشان نیز همان صحبت‌های نایب رئیس مجلس را عنوان کردند. تلفنی نیز با جناب پزشکیان صحبت کردم و در نهایت راضی به عدم حضور نبودم اما آن روز تا پاسی از شب بازدید از مراکز سیل زده داشتم.

مطالب نادری را بررسی می‌کنم

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به طرح موضوعاتی از سوی مخالفان و موافقانش برای تصدی این وزارتخانه بیان داشت: دوستان در مورد سوابق، برنامه ها و رزومه بنده و تطابق آن با وزارت پیشنهادی تعاون سخن گفتند که برخی از آنها کارشناسی شده و ارزشمند بود البته برخی از نکات در حیطه کار بنده نیست و به گذشته برمی گردد.

وی ادامه داد: اگر تمام مطالبی که شهاب نادری در مخالفت با بنده مطرح کرده‌اند پس از تصدی بر وزارت تعاون در اختیارم قرار گیرد، موضوع را بررسی می‌کنم و در بخش‌هایی پاسخ نماینده را خواهم داد و اگر مطالب صحت داشته باشد به مراکز قضایی ارائه می‌کنم، بنده به عنوان مدیر وقتی می‌شنوم پست مدیرعامل خرید و فروش می شود تنم می لرزد چرا که این موضوع در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست.

آغاز جلسه نوبت شب مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۸:۳۸

نمایندگان مجلس در نوبت شب پس از استماع دفاعیات وزیر پیشنهادی کار، به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی صنعت و راه خواهند پرداخت.

نمایندگان مجلس در جلسه نوبت بعدازظهر صلاحیت وزرای پیشنهادی اقتصاد و کار را مورد بررسی قرار دادند.

در پایان جلسه امشب درمورد وزرای پیشنهادی رای‌گیری خواهد شد.

خدری در دفاع از وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۸:۱۴

شریعتمداری از تخلف در ثبت سفارش خودرو پرده برداشت

عبدالحمید خدری در نشست علنی امروز شنبه 5 آبان مجلس شورای اسلامی در دفاع از محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شریعتمداری متعهد و دلسوز بوده درتشریح علل عدم حضور وی در جلساتی که با موضوع استیضاح وزیر صنعت، مطرح شده بود، گفت: برخلاف آنچه نماینده مخالف درخصوص شریعتمداری به عنوان عدم تمکین به قانون در زمان برگزاری جلسات بررسی استیضاح وی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد باید به این نکته اشاره کنم که شریعتمداری با کسب اجازه از هیات رئیسه به این دلیل که از سوی دولت برای سفر به ماندران برای بررسی مشکل بروز سیل در این منطقه مامور شده بود، نتوانست در این جلسات حضور یابد، بنابراین اینکه مشکلات 40 ساله این وزارتخانه را به ایشان منتسب بدانیم خلاف انصاف است.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز تکلیف ما نمایندگان در خانه ملت سخت و سنگین است، چرا که قرار است با تصمیم سازی و تصمیم گیری سکان چند وزارتخانه را به افراد مورد وثوق ریاست جمهور واگذار کنیم، ضمن اینکه تصمیم مجلس در شرایطی که مشکلات عدیده ای در حوزه اشتغال و معیشت وجود دارد، تصمیمی ماندگار در کارنامه خانه ملت خواهد بود.

وی با بیان اینکه شریعتمداری موضوعات مختلف در حوزه اجتماعی را در راستای رفع چالش های موجود به درستی اولویت بندی کرده است، تصریح کرد: هم اکنون راه نجات کشور در حوزه اقتصادی تفکر دانش محور و برنامه محور است،همچنین توجه به نقش مردم در قالب سمن ها، روحیات اجتماعی شریعتمداری و مردم داری وی در جهت تامین رفاه اجتماعی، تعهد و تخصص اثبات شده وی در جایگاه وزارت و اهداف راهبردی که در حوزه اجتماعی و رفاه تعریف کرده و عصاره کار تیمی و خرد جمعی وی در تدوین برنامه هایش ما را امیدوار می کند که با رأی اعتماد اجرایی شدن برنامه هایش را تضمین کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه شریعتمداری با توجه به سوابق ارزنده محکوم به خدمت خالصانه در این حوزه خواهد بود، یادآور شد: آنچه که باعث موفقیت یک وزیر می شود، قدرت تعامل و همگرایی وی با سایر وزارتخانه ها و سازمان های تابعه است تا از طریق هم افزایی بتواند به برنامه هایی که دارد عمل کند و این یکی از شاخص های بارز شریعتمداری است. بنابراین ما باید با لحاظ جمعی جوانب در رابطه با وی تصمیم بگیریم و دقت کنیم که به عنوان مدعیان مسئولیت و مدیریت کشور مبادا کمبودها را برجسته کرده و ملت را از بهره مندی از توانمندی این فرد محروم کنیم.

خدری عنوان کرد: آیا سوابق گرانبهای شریعتمداری در حوزه های مختلف نباید مورد توجه واقع شود؟ کما اینکه 5 سال عضویت در شورای عالی کار و آشنایی به بخشنامه ها و قوانین و فعالیت در هیات امنای تامین اجتماعی و آشنایی با مباحث تخصصی تعاون، مهمترین راهبرد توسعه کشور این آرامش خاطر را ایجاد می کند که وی با به عنوان سکاندار این وزارتخانه انتخاب کنیم. همچنین بهره مندی از نقطه نظرات نمایندگان مجلس از جمله مصری با سابقه درخشان در جایگاه وزارتخانه، محجوب با سابقه درخشان در حوزه کار و کارگری، هاشمی به عنوان فرد موفق در معاون کار و بهزیستی و... بر توانمندی شریعتمداری صحه گذاشته و آینده خوبی را برای این وزارتخانه عریض و طویل متصور می سازد.

وی تاکید کرد: هم اکنون برای تنویر افکار عمومی و رفع دغدغه های نمایندگان به یکی از اشکالات نگران کننده در حوزه صنعت خودرو اشاره می کنم که در ثبت سفارش خودرو ایجاد شده بود و این در حالی است که شریعتمداری با تدابیری که در این حوزه داشت، درخصوص تخلف محرز در این حوزه که باعث نارضایتی شده بود، شفاف سازی کرد، اما بر این اقدام وی سرپوش گذاشته شود. همچنین عدم ملاحظه کاری و مماشات با مفسدان، متخلفان و مافیای سرقت در حوزه صنعت و معادن که از طریق وی صورت گرفته بود، قابل تحسین است، کما اینکه نامه معاون اقتصادی وزارت اطلاعات گویای این مطلب است.

خدری متن نامه معاون اقتصادی وزارت اقتصادی وزارت اطلاعات را به شرح ذیل قرائت کرد: نظر به سوءاستفاده و انتشار غیرقانونی مشکوک و مجرمانه گزارش و مکاتبه محرمانه معاون اقتصادی وزارت اطلاعات با دادستان تهران که موجب بروز شائبه و اتهام به شریعتمداری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت شده است به آگاهی می رساند تخلفات صورت گرفته در موضوع ثبت سفارشات خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت در بدو امر از سوی حراست آن وزارتخانه کشف و به مراجع ذیربط از جمله وزارت اطلاعات منعکس گردید و تاکید می نمایم شخص آقای شریعتمداری مدعی موضوع بوده و شخصاً پیگیری جدی برای کشف تخلف داشته و بارها از وزارت اطلاعات مبنی بر سفارش ویژه متخلفان از نظر این معاونت صحت نداشته و از واقعیت به دور می باشد. اضافه می نماید پیگیری و برخورد با این اقدام مجرمانه و عامل انتشار غیرقانونی گزارش و نامه وزارت اطلاعات از طریق معاونت حفاظت در دستور کار قرار گرفته است.

توجه به قشر آسیب پذیر جامعه از اولویت های شریعتمداری است

وی با تاکید بر اینکه پاکدستی شریعتمداری مورد تایید همگان است، افزود: ما احساس وظیفه می کنیم تا با رأی اعتماد به شریعتمداری در جهت توجه به مردمی که به دلیل مشکلات معیشتی، اشتغال و بیکاری در فقر می سوزند، اقدام می کنیم و یقین داریم که وی توجه به قشر محروم، کارگر و بازنشستگان را در دستور کار قرار خواهد داد و گام های موثری در این زمینه برداشته است.

نماینده مردم بوشهر، گناوه، دیلم در مجلس شورای اسلامی در پایان از ایجاد تفاهم نامه ای میان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فراکسیون زنان به منظور تحقق سهم 30 درصدی استفاده از ظرفیت زنان در سمت های مدیریتی برای این وزارتخانه خبر داد.

پایان جلسه نوبت ظهر بررسی صلاحیت وزرا
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۷:۳۳

وی گفت که نمایندگان راس ساعت حاضر شوند تا به ادامه بررسی صلاحیت وزرای باقی مانده بپردازند.

نمایندگان در جلسه نوبت ظهر ضمن استماع دفاعیات رییس جمهور از ۴ وزیر پیشنهادی اقتصاد، راه و شهرسازی، تعاون و کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت وارد بررسی صلاحیت وزرا شدند.

در این جلسه موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد به ایراد سخن پرداختند و همچنین فرهاد دژپسند دفاعیاتش را بیان کرد.

بعد از آن نوبت به بررسی صلاحیت محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که موافقان و مخالفان دلایل خود را بیان کردند. قرار شد که وزیر پیشنهادی در جلسه علنی نوبت شب به ارائه برنامه‌هایش بپردازد.

نمایندگان بعد از استماع سخنان شریعتمداری وارد بررسی صلاحیت محمد اسلامی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت می‌شوند تا امروز تکلیف این ۴ وزارتخانه بدون وزیر مشخص شود.

مخالف وزیر پیشنهادی کار
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۷:۱۹

نادری: چرا رئیس‌جمهور به جوانان اعتماد نمی‌کند؟

شهاب نادری در جلسه علنی بعدازظهر امروز (شنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کار به عنوان مخالف وی گفت: از اینکه آقای شریعتمداری مجددا شانه زیر بار مسئولیت داده سپاسگزارم. من برای شخصیت حقیقی ایشان احترام زیادی قائل هستم، اما باید نظراتم را بیان کنم و از آقای روحانی بپرسم چرا با وجود این همه جوان نخبه و فرهیتخته با درجات عالی نتوانستند جوان گرایی را در عمل به جامعه ۶۵ درصدی جوانان نشان دهند؟

این نماینده مجلس با بیان اینکه شریعتمداری در سال ۵۹ یعنی در ۲۰ سالگی عضو شورای کمیته انقلاب با مدرک دیپلم بوده خطاب به رئیس‌جمهور گفت: چرا نمی‌توانید به جوانان اعتماد کنید؟

وی ادامه داد: آیا یک سیاستمدار آن هم با مدرک مدیریت بازرگانی می‌تواند وزارت کار را اداره کند؟ اگر آقای شریعتمداری وزیر کارآمدی بود چرا ایشان را از وزارت صنعت برداشتید و اگر ناکارآمد است پس برای وزارت کار هم ناکارآمد است.

نادری با بیان اینکه پرونده استیضاح شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت در مجلس هنوز مفتوحه است خاطر نشان کرد: ایشان در جلسات استیضاح در کمیسیون حاضر نشد و به قانون احترام نگذاشت. آیا می‌شود به ایشان اعتماد کرد؟ ایشان به توصیه رئیس‌جمهور و رئیس مجلس به قانون مجلس بی حرمتی کرد. آقای شریعتمداری در مسئولیت سابقش چه گلی بر سر تولید زده که برای وزارت کار به ایشان رای بدهیم؟

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه موضوع ثبت سفارش خودروها در دوره قبل از وزارت شریعتمداری اتفاق افتاده خاطر نشان کرد: ایشان فساد را کشف کرد اما آیا با همه حلقه‌های فساد برخورد شد؟ چرا پاسخ استیضاح نمایندگان را نداد؟ چطور بپذیریم که ایشان به عنوان فردی باتجربه در حوزه صنعت در یک حیطه متفاوت توانمند است قطعا جامعه این انتخاب را از مجلس نمی‌پذیرد؟ ضمن اینکه حق بسیاری از هموطنان ما در قراردادهای خرید با شرکت‌های خودروسازی ضایع شد و خودروکاران با گرانی بازار حاضر به تحویل خودرو نشدند.

مخالف وزیر پیشنهادی کار
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۷:۰۶

ملکی: برای وعده‌های وزرای پیشنهادی باید مکانیزم عملیاتی وجود داشته باشد

ولی ملکی با رای اعتماد به محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: از نظر من مخالفت به معنای سیاه دیدن تمام کارنامه افراد نیست و موافقت نیز تایید تمام مواضع و برنامه‌های یک وزیر و برنامه‌های آن نیست. اگر چنانچه بنده امروز در مخالفت با دکتر شریعتمداری صحبت می‌کنم دلایلی برای خودم دارم که ممکن است حتی خیلی از افراد از این موضع‌گیری من رنجیده خاطر بشوند.

وی در ادامه بیان کرد: خود آقای شریعتمداری می‌داند که زمانی که ایشان در بار اول نیز معرفی شدند بنده نیز مخالف بودم اما اسمم در آن موقع در نیامد. تاکنون نیز تا جایی که اقدامات ایشان قابل دفاع بوده بنده از ایشان دفاع کرده‌ام و در کمیسیون نیز تا جایی که ممکن بوده همکاری داشته‌ام. امروز نیز خوشبختانه نام من درآمد. آقای شریعتمداری فرد اخلاق‌مداری هستند و خوشبختانه ایشان اهل تعامل هستند که بعد مثبت ایشان است و فرد پیگیری نیز هستند، اما یک سال و اندی که در کمیسیون صنایع بودند به هر دلیلی که روزهای اول اعلام کردند که من و آقای کرباسیان یک روح در دو بدن هستیم و با یکدیگر می‌توانیم اقتصاد بیمار را درمان کنیم ایشان به وزارت رسیدند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس ادامه داد: اما چنین اتفاقی نیفتاد و ما در حال جنگ اقتصادی به سر می‌بریم. هماهنگی که در کل کشور باید به وجود می‌آمد ایجاد نشد. باید در زمان جنگ همه حالت جنگی به خود بگیرند و حتی مجلس و قوه قضائیه نیز باید اینگونه باشد. بنده سوالم این است که تا به امروز به علت عملکرد ضعیف یک وزیر یا یک معاون چه برخوردی صورت گرفته است؟ جز اینکه ما فقط این فرد را عزل کرده‌ایم اما ما در دنیا به راحتی می‌بینیم که اگر در یک وزارتخانه‌ای اتفاقی بیفتد بلافاصله وزیر یا استعفا می‌دهد و یا از مردم عذرخواهی می‌کند. در کشور ما این مدیریت نهادینه نشده است که یکی از معضلات امروز ما است.

ملکی تصریح کرد: آنچه که من در برنامه ایشان دیدم ۴۸ درصد برنامه پیشنهادی ایشان با اسناد بالادستی و براساس گزارش کارشناسی معاونت نظارت منطبق نیست. یعنی ما اسناد بالادستی را قبول داریم و چشم‌انداز و سیاست‌های اعلامی درخصوص اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و برنامه ششم را قبول داریم اما برنامه‌هایی که ارائه شده است و معاونت نظارت نیز آنها را کنترل می‌کند در قریب به ۵۰ درصد این موارد درنظر گرفته نشده است. به خصوص در آنجا که حمایت از طبقات محروم مطرح است و افراد معلول و بی سرپرست علی‌رغم تلاشی که در مجلس صورت گرفت وضعیت مناسبی ندارد به خوبی دیده نشدند.

وی افزود: برای نیازمندان در اسناد بالادستی پیش‌بینی‌هایی شده است اما در برنامه پیشنهادی ایشان اشاره‌ای نشده است. به عنوان مثال درخصوص راهبردها و مشمولین تحت پوشش نهادهای حمایتی مطالبی مطرح شده است اما درخصوص مکانیزم توضیحی داده نشده است. ما اگر به تمام مدیران و کسانی که خود را معرفی می‌کنند بگوییم که شما به ما الگو و وسیله اندازه گیری برای ارزیابی دهید موفق خواهیم شد. بنده به عنوان خادمی که حداقل ۲۷ سال در بنگاه‌های اقتصادی مسئولیت داشتم می‌گویم هر مدیری که برنامه تدوین شده مرتب و با هدف گذاری داشته باشد، به نتیجه می‌رسد در غیراین صورت شکست خواهد خورد.

ملکی در ادامه اظهار کرد: در برنامه سایر وزرا نیز بنده مکانیزم عملی نمی‌بینم. مجلس باید الگویی برای اندازه گیری داشته باشد. رای آوردن وزرا یک طرف قضیه است و خدمت کردن به مردم طرف دیگر. وعده‌های داده شده با چه مکانیزمی قرار است عملی شود. دو هفته پیش یکی از همکاران بنده در پشت تریبون مسائلی مطرح است که شنیدنی است. ایشان گفتند نامه‌هایی که ما از وزرا می‌گیریم و از رئیس‌جمهور نیز دریافت می‌کنیم چند درصدشان اجرایی می‌شود. باید دلیل اجرایی نشدن این مطالب را پیگیر شویم که یکی از آنها رودربایستی است و به خاطر نمایندگان موضوع را امضا می‌کنند اما یا بودجه ندارند و یا ردیف استخدامی برای آن پیش‌بینی نشده است.

وی تصریح کرد: بخشی از اقتصاد به وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوط می‌شود. شما نباید شستا را دست‌کم بگیرید. بخش اعظم پتروشیمی مربوط به وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی می شود. چرا پتروشیمی‌های بنگاه‌های شستا اغلب کارایی ندارند و در بعد اقتصادی می‌لنگند؟ چه برنامه‌ای برای ساماندهی به این بخش وجود دارد؟ ما در این مسائل شاخص داشته باشیم. یکی از معضلات ما تغییر سریع مدیران واحدهای تولیدی، صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی است.

ملکی در ادامه اظهار کرد: ما وقتی که دو سال بر روی بنگاه‌های صنعتی وقت می‌گذاریم و می‌بینیم که به نتیجه نمی‌رسیم به این دلیل است که سال اول برای رسیدگی به امور است که فرد می‌گوید به من مربوط نیست، مدیر قبلی انجام داده است و در سال دوم که باید پاسخگو باشیم فرد کلا از کار کنار رفته است. اینها همه معضلات اجتماعی است وزیر باید در این راستا برنامه‌های مدون ارائه دهد.

وی در ادامه با خطاب قرار دادن وزیر پیشنهادی بیان کرد: ارتقای امنیت اجتماعی و صیانت از سرمایه‌های شغلی با همکاری شرکای اجتماعی با رویکرد بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی ساماندهی قراردادها و کاهش حوادث کارگری باید وزیر پیشنهادی برنامه عملیاتی ارائه دهد. روابط کار و قانون کار ما مشکل دار است چراکه نه کارگر امنیت شغلی دارد و نه بنگاه‌دار و سرمایه دار می‌تواند کار خودش را پیش ببرد. ما قریب به ۸۰ هزار واحد تولیدی و صنعتی را به صورت نیمه تمام رها کردیم. این یکی از معضلات اصلی کشور است. اگر به جای ۸۰ هزار بنگاه اقتصادی نیمه تمام که به صورت قطره‌ای به آن بودجه می‌دهیم با ۱۰ هزار بنگاه شروع می‌کردیم و آن را تمام می‌کردیم قطعا موفق می‌شویم.

ملکی در ادامه اظهار کرد: ما در بعد بنگاه‌داری و اقتصادمداری مشکل داریم. نباید بپذیریم که هر برنامه‌ای را به ما ارائه دهند. وقتی که تولید ناخالصی ملی بالا نرود نه پشتوانه ارزی خواهیم داشت و نه بانک‌ها سامان می‌گیرند و نه بنگاه‌های اقتصادی ساماندهی خواهند شد. نرخ ارز یک دفعه از ۴۰۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان رسیده است. فردی که می‌خواهد ماشین‌آلات را با قیمت سه برابر وارد کند چه کاری باید انجام دهد؟ اینها مشکلات اقتصادی جامعه ماست نباید وزارتخانه‌ها نقش خود را در حل آنها دست‌کم بگیرد.

وی افزود: درخصوص واگذاری‌ها باید برنامه وجود داشته باشد. ما در شستا هم مشکلاتی داریم. باید این مسائل تعیین تکلیف شوند. در واگذاری نیز تخلفاتی صورت می‌گیرد. کشت صنعت ۷۰ هزار هکتاری را با قیمت بسیار پایینی با تمام امکانات واگذار کردند. زمانی که از طرف سوال کردم که برنامه شما چیست گفت می‌خواهم در دشت مغان آب تولید کنم.

ملکی در پایان گفت: درخصوص اینکه می‌شنویم ارز حاصل از صادرات به طور کامل وارد کشور نمی‌شود، اگر درست باشد درحدود ۲۵ میلیارد تومان ما درآمد داریم که ۱۲ میلیارد تومان آن مستقیما مربوط به پتروشیمی می‌شود. باید درخصوص اینها نیز برنامه ریزی شود و شفاف سازی کرد که چه میزان از آنها به کشور بازگشته است. ما انتظار داریم که این بخش‌ها سامان بگیرد. البته از این بعد که آقای شریعتمداری در دوره قبلی نیز وزیر بودند و در دولت نفوذ دارند شاید بتوان در حل مشکلات موثر باشیم. امیدواریم که به وعده‌های داده شده عمل شود و توانمندسازی اقشار متوسط جامعه نیز در دستور قرار گیرد.

جعفرزاده ایمن آبادی در دفاع از وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۷:۰۵

شریعتمداری چریک جنگ اقتصادی است

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در نشست علنی امروز شنبه 5 آبان مجلس شورای اسلامی در دفاع از محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید عنوان کرد که در زمان جنگ اقتصادی نیاز به چریک داریم که شریعتمداری چریک مناسب برای زمان جنگ اقتصادی است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شریعتمداری سابقه حضور در مراکز مختلف از جمله بنیاد شهید، وزارت صنایع، بانک مرکزی و نظارت بر سازمان های صنفی را در کارنامه کاری خود دارد، شریعتمداری کسی است که در شرایط کنونی که دشمن تمام توان خود را به کار گرفته تا به خیال خام خود مردم را در تنگنای اقتصادی قرار دهد، با کمک تجارب خود می تواند اثرگذار باشد.

وی گفت: حوزه تعاون با چالش هایی روبر است که بیکاری از واقعیت های جدی جامعه محسوب می شود که به کشور آسیب هایی وارد می کند. در عین حال تعجب می کنم از مخالف وزیر پیشنهادی رفاه که عنوان کرد شریعتمداری برای بخش هایی از حوزه تعاون برنامه ندارد، درحالی که طبق قوانین از جمله سیاست های کلی نظام ، برنامه ششم توسعه و قوانین کشوری دیگر هر کسی عهده دار وزارت تعاون شود، تنها باید در موارد ذکر شده برنامه ارائه دهد.

نماینده مردم رشت در مجلس توضیح داد: شریعتمداری برای تمام موارد ذکر شده در قوانین متعدد برنامه عملیاتی دارد و خود او حق ندارد برنامه جدیدی ارائه کند. ما نمایندگان به عنوان قانونگذار و ناظر باید بررسی کنیم که آیا برنامه های وزیر پیشنهادی با برنامه های بالادستی تطابق دارد یا خیر که با توجه به برنامه های راهبردی، حمایتی و ارتقایی که شریعتمداری ارائه کرده است، باید گفت برنامه او با قوانین بالادستی تطابق دارد.

جعفرزاده تاکید کرد: بسیار خوشبختم که شریعتمداری حتی در حوزه تحریم برای اشتغال و رفاهیات اجتماعی نیز برنامه اعلام کرده است، از این رو تاکید دارم که باید هر چه زودتر تکلیف وزارت کار روشن شود، چرا که هیات امنای سازمان تامین اجتماعی 8 ماه است معطل معرفی وزیر است، این در حالی است که سازمان 8 هزار و 500 میلیارد تومان معادل یک سوم بودجه کشور پرداختی دارد. همچنین شورای حقوق و دستمزد به دلیل عدم معرفی وزیر همچنان شکل نگرفته است.

این نماینده مجلس با تاکید بر انسجام دولتی گفت: باید در راستای انسجام دولتی اقدام کرد، با قانون منع به کارگیری بازنشستگان 1200 مدیر ، 17 استاندار کنار رفتند و در مجلس دو وزیر استیضاح شدند و دو وزیر استعفا دادند بنابراین باید کمک کنیم مجموعه دولت هر چه سریعتر شکل بگیرد تا مردم از زیر فشارها خارج شوند. ما نمایندگان اهرمی در اختیار داریم تا هر کجا کوتاهی شد اقدام کنیم.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین مجلس با بیان اینکه اعضای این فراکسیون به هر 4 وزیر رأی مثبت داده اند، اظهار داشت: معاون اقتصادی وزارت اطلاعات برنامه تمام ادعاها و اظهاراتی که در فضای مجازی علیه شریعتمداری درخصوص فساد خودرو بود را تکذیب کرد، چرا اجازه نمی دهید این مسائل عنوان شود. شریعتمداری اولین کسی بود که خبر فساد خودرو را مخابره و با آن مبارزه کرد.

بابایی صالح در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۷:۰۴

شریعتمداری فردی با قاطعیت لازم برای مبارزه با فساد است

روح الله بابایی صالح در موافقت با محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در آغاز باید از اقدامات و تلاش های وزرای سابق به ویژه آقای ربیعی در حوزه وزارتخانه تقدیر و تشکر کنم، بنده به عنوان یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با اغلب چالش های جامعه آشنایی داشته و ارتباط مستقیم کاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارم.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به معرفی شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: همه وزیر پیشنهادی را می شناسند، وی فردی مومن، دیندار، متعهد به نظام، انسانی با گذشت، دارای سابقه اجرایی و مسئولیت های مختلف از جمله وزارت بازرگانی، سمت و معاونت اجرایی رئیس جمهور بوده و با چالش های اجتماعی از نزدیک آشنا است.

شریعتمداری فردی با قاطعیت لازم برای مبارزه با فساد است

وی با بیان اینکه شریعتمداری فردی با قاطعیت لازم برای مبارزه با فساد است، تصریح کرد: در بحث و پرونده ثبت سفارشات خودرو که در زمان وزیر سابق صورت گرفت، شریعتمداری بود که این مسئله را برملا کرد.

صندوق های بازنشستگی یکی از مهم ترین چالش های کشور است

بابایی صالح با بیان اینکه صندوق های بازنشستگی یکی از مهم ترین چالش های کشور است، افزود: شریعتمداری فردی است که می تواند تصدی گری های این حوزه را کاهش داده و از مداخلات سیاسی در این بخش جلوگیری و از بروز بار مالی در این رابطه ممانعت کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه بیکاری یکی از معضلات اصلی جامعه است، گفت: قطعا اشتغال زایی یک برنامه فرادستگاهی است و وزیر کار باید هماهنگی بین دستگاه ها را انجام دهد که به نظر من شریعتمداری توانایی مدیریت این مسئله را دارد.

وی ادامه داد: مباحث فنی و حرفه ای و مهارت آموزی بهترین مسیر برای اشتغال زایی، افزایش تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی است از این رو شریعتمداری توانایی لازم برای جذب صاحبنظران داخلی و خارجی را دارد، از طرفی دیگر در بحث رفاه اجتماعی به عنوان یکی از مسائل مهم کشور باید گفت که بیش از نیمی از جمعیت با این سازمان در ارتباط هستند البته پیشرفت های خوبی در مسائل مختلف این سازمان از جمله خدمات غیرحضوری و توسعه مراکز درمانی صورت گرفته و حضور شریعتمداری در وزارتخانه می تواند به پیشرفت و توسعه این بخش کمک شایانی کند.

بابایی صالح افزود: براساس گزارش معاونت نظارت مجلس بیش از 50 درصد از برنامه های شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اسناد بالادستی مطابقت دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به سفر هیات پارلمانی به دو کشور برزیل و اروگوئه، گفت: قطعا سربلندی و اقتدار نظام و ملت ایران در دیدار هیات پارلمانی ایران با رئیس مجلس، نخست وزیر، وزیر کار و وزیر ورزش برزیل و همچنین رئیس مجلس، وزیر بهداشت و کار اروگوئه مشهود و غیرقابل انکار است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست