بازدید 12118
سؤالی که می‌شود در ابعاد بزرگ و ملی مطرح شود؛

چه کسی نصف جنگل‌های شمال را خورده و چگونه؟!

همزمان با بروز و نمود آثار تغییرات اقلیمی در کشورمان و در شرایطی که برهم خوردن فصول و نامنظم شدن نزولات جوی، به حقیقتی انکارناشدنی برای همه تبدیل شده و نوید آینده‌ای سخت را می‌دهد؛ آمار و ارقامی از رفتار‌های نسنجیده‌مان طی دهه‌های اخیر منتشر می‌شود که دهشتناک‌اند.
کد خبر: ۸۴۶۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹ 26 October 2018

وقتی از زمین‌خواری حرف می‌زنیم، از چه می‌گوییم؟ اگر فکر می‌کنید صحبت درباره بلعیدن مقدار کمی زمین است که هیچ تأثیری در سرنوشت دیگران ندارد، متأسفانه در خواب ناز به سر می‌برید!

به گزارش «تابناک»؛ همزمان با بروز و نمود آثار تغییرات اقلیمی در کشورمان و در شرایطی که برهم خوردن فصول و نامنظم شدن نزولات جوی، به حقیقتی انکارناشدنی برای همه تبدیل شده و نوید آینده‌ای سخت را می‌دهد، آمار و ارقامی از رفتار‌های نسنجیده‌مان طی دهه‌های اخیر منتشر می‌شود که دهشتناک‌اند.

امثال آماری که سازمان منابع طبیعی و جنگل داری کشور منتشر کرده و بر اساس آن، جنگل شمال کشورمان در چهل سال گذشته از ۳ میلیون و ۶۰۰ هکتار به یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار رسیده است. یعنی از بین رفتن سالانه ۴۵ هزار هکتار جنگل در چهار دهه اخیر؛ یعنی از بین رفتن روزانه ۱۲۳ هکتار جنگل و نابودی یک میلیون و ۲۳۰ هزار متر مربع جنگل در هر روز!

اعداد بسیار بزرگی که اگر درباره از دست رفتن جنگل در کشوری نیمه خشک باشد، فاجعه‌ای بسیار بسیار بزرگ را ترسیم می‌کند؛ فاجعه‌ای تمام عیار که پیش روی کشورمان قرار دارد، اما ظاهرا قادر به درکش نیستیم، که اگر بود، این گونه با سرعت زیاد به گسترش آن دامن نمی‌زدیم.

درباره روند جنگل‌زدایی سخن می‌گوییم که آنقدر وسیع بوده که به چشم نیز دیدنی است. به چشم آن‌هایی که طی سفر‌های مختلفشان به شمال کشورمان، به وضوح می‌بینند حجم ساخت و ساز‌ها روز به روز بیشتر می‌شود و کمتر جایی باقی مانده که از ساخت و ساز و تغییر کاربری در امان باشد؛ بلایی که خیلی وسیع‌تر بر سر نوار ساحلی آمده بود و حالا با سرعتی دوچندان در مناطق جنگلی در حال وقوع است.

رویدادی که کافی است دانش اندکی در خصوص فواید جنگ‌ها داشته باشیم تا بدانیم چه فرجام‌ تلخی پیش رویمان قرار داده و خواهد داد. از افزایش فرسایش زمین و آلودگی هوا گرفته تا کاهش تنوع زیستی و انقراض گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری. تغییری که زیان هایش به زمین خواران و جنگل خواران محدود نمی‌ماند و گریبان همه ایرانیان را خواهد گرفت.

رویدادی که رقم خوردن آن در شرایطی که چندین و چند وزارت خانه و سازمان در این خصوص مسئولیت دارند و گاه اخبار مقابله شان با چند زمین خوار را در بوق و کرنا می‌کنند، تلخ‌تر به نظر می‌رسد. آنقدر تلخ که می‌شود رای به ناکارآمدی این مجموعه داد، که اگر غیر از این بود، شاهد نصف شدن جنگل‌های شمال در چند دهه نمی‌‎بودیم.

شاهد شکل گیری آماری که نشان می‌دهد زمان زیادی تا از بین رفتن تمامی جنگل‌های شمالی کشورمان باقی نمانده مگر آنکه دست به تغییراتی اساسی بزنیم؛ تغییراتی که مقدمه آن می‌تواند ارائه آمار‌هایی دقیق و منطقه‌ای از میزان جنگل خواری‌ها در شهر‌ها و استان‌های شمالی کشورمان طی سال‌های گذشته باشد.

آمار‌هایی که باید به ارائه طرح و برنامه‌هایی برای احیای جنگل‌ها در این مناطق گره بخورد و به مدد پیگیری‌های دقیق کارشناسی و قضایی، در اجرایش، جدیت و مداومت نشان داده شود تا دست کم روند شدید کاهش جنگل متوقف شود. اتفاقی که اگر رخ دهد، می‌توان امید داشت آینده کشورمان بهتر از حالش باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۷
تقریبا 30 سال از ورود کامپیوتر به ایران می گذرئ اینکه نقشه پهنه های ایران هنوز کامپیوتری نشده است مشکوک نیست
شما بفرمایید در کجا نابودی و خرابی و ورشکستگی ببار نیامده تا در مورد جنگلها بفکر فرو برویم ؟
در هر منطقه ای از بیابان و دشت و صحرا و رودخانه ها و دریاچه ها و مزارع و ابهای سطحی و زیر زمینی و هوا را نگاه میکنیم رد پای مافیاهای گوناگون و سوء مدیریت و دزدی و ویرانی را میتوانیم ببینیم و اصلا نیازی به تخصص خاص و مطالعه انچنانی نیازی نیست در سراسر کشور این نابودی قابل مشاهده میباشد .
پاسخ ها
فضول محل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
در حسابهای بانکی حضرات هیچگونه خرابی و ویرانی و ورشکستگی ببار نیامده و شکر خدا روز به روز رو به ابادی و پروپیمانی ان افزوده میگردد
حالا هی بگید هیچکاری رو درست انجام ندادن
مقصر خرزوخان است که بوسیله دندانهای جلویی تمامی جنگلها را خورده
بخدا این مورد دیگه به استکبار جهانی ربط نداره...
این حرفها را ولش کن اسرائیل مهمتره
جنگلهای شمال را من خورده ام. دو قورت و نیمش هم باقی مانده که در آینده خواهم خورد.
مسولان ...
اولین قدم خواست آزادی فعالین محیط زیست از زندان است. شما یک مقاله در نقد "نیروهای خودسر" بنویس.
یا میتونید این مملکتو اداره بکنید یا نه؟ چرا وقتی آنقدر مدیریتتون ضعیفه که دارن مملکتو قارت میکنن و هیچ کاری از دست شما بر نمیاد و ملیون ها هکتار از زمین های منابع طبیعی رو رهن بانک کردن و میلیاردها وام رو اینطوری بردن . چرا اسرار دارید این وضعیت ادامه داشته باشه؟ همه می‌دونم هر سازمانی در ایران وظیفش جلوگیری از اهداف اون سازمانه. یعنی جهاد کشاورزی وظیفش جلوگیری از کشاورزیه .و ... بخدا خجالت بکشید و این مملکتو رها بکنید
خدایا این چه موجودی بود که آفریدی.و خلیفه شان خواندی .خدایا مرا ببخش.
الان 40 ساله که کشور دست خودیهاست! پس معلومه کی باید پاسخگو باشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
دشمن دشمن دشمن دشمن......
مثل روز روشنه.
دهیاری ها + قوه های مجریه و قضاییه + سازمان ها و ارگان های حکومتی و دولتی + مردم بومی و غیر بومی + منابع طبیعی + . . .
حالا اگر حرفی بزنی یا حرکتی انجام بدی انقدر میبرنت دادگاه و برمیگردونن و با سند آزاد نگهت میدارن تا حالت جا بیاد.
همان کسی که بقیه مملکت را نابود کرده است
تا دوره این دولت تمام بشه یک کلیه را هم بزاریم تا این زمستان سخت تمام شود جنگل که جای خودش را دارد
جالب است که این اتفاقات در طول چهل سال گذشته رخ داده است. پیدا کنید پرتقال فروش را
اون که شمال...امروز رفته بودم لواسان رفتم سبو کوچک همان تپه های مشرف به رود پشت سد که مردم معمولا می ایستادند و رودخانه رو نگاه می کردند با کمال تعجب دیدم کل محوطه را فنس کشی کرده اند و چند پلاکارد گذاشته اند که این زمین ملک شخصی است و دارای پلاک ثبتی و سند است! جالب اینکه یک شماره همراه هم نوشته بودند و فامیلی شخصی رو هم نوشته بودند ..... ظاهرا بعد از زمین های شمال و فشم قصد فروش تپه ها و کوه های لواسانات رو هم دارند!!! چطور زمین های منابع طبیعی دارای سند شخصی می شوند؟!
باید هر کسی که دست به جنگل و منابع ملی زد به حبس ابد و یا اعدام محکوم شود , چه استاندار و چه هر آدمی که توسط رانت و بی قانونی این مملکت را میچاپه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
اینطوری که نود درصد مسولین باید بروند زندان اخوی ؟! حالتون خوبه اینجا سویس نیست
تواين مملكت چى جون سالم به در برده كه جنگلها سالم بمونند
خودی واعدام؟قانون قضا ومجازات فقط متعلق به مستضعفان ومردم عادی است
ایران خیلی وقته که مرده است. ولی متاسفانه کسی نیست که براش تعزیه برگزار کند و گریه کند.
سوالی جالب بود ؟ اما جواب آن خیلی ساده است ،فقط یک کلمه است ؟راستی چه کسانی جنگلهای شمال را ویران نموده است ،و آنرا خورده است ،فقط یک کلمه ؟ مسولین
خودمان خوردیم انوقت که به از کنار ان باسکوت گذشتیم
یافتن قاتل خاسقچی مهمتر استت.
کشوربرای خودشونه هرکاری دلشون بخوادمیکنن به من وتوچه
آقازاده ها و رشوه و تهدید و ....
اي آقا،وقتي مسائل مهمتري مثل حضور بانوان در ورزشگاهها ، استيضاح بازي وكلا،برخورد با فعالان و دلسوزان محيط زيست و ....... وجود دارد چرا به مسائل كوچكي مثل نابودي جنگل ها ومنابع آب و صادرات خاك كشور ،حيف و ميل بيت المال و نابساماني وضعيت اقتصاد و بانك ها و فقر مردم و .... بپردازند ؟
فقط خدا باید به فریادمان برسد...
ما ساکن شهرهای شمالی هستیم چند سال پیش به همراه عده ای از جوانان تحصیلکرده عاشق طبیعت و جنگل و مرتع با دستور خود سازمان جنگلها شرکتی تشکیل دادیم که کار های حفاظتیو امور نگهداری و ترمیم جنگلها و مراتع منطقه را انجام بدیم .... انقدر کارشکنی در کار ما کردند که خسته و نا امید شدیم و رهایش کردیم !!! تو این مملکت چیزی به نام ngo نداریم و قدرتمندان مشارکت مردم در امور را بهیچ وجه برنمیتابند متاسفانه !!!!
این مطالب رو که مردم میدونند چرا گزارشی از افرادی که باعث از بین رفتن جنگل ها شده تهیه نمی کنید قاچاق چوب کارخانه های فیبر سازی و ...
به خدا نسل آینده مسئولین را نخواهند بخشید.
توروخدا بس کنید همه میدونن کارکیاس جراتشو ندارن جلوشوبگیرن مگه من وتو جراتشو داریم
مشکل مسولان هستن که کار درست رو نمیکنن یک بار برای همیشه باید یک قانون جامع تصویب بشه و ظرف ده تا پانزده سال میبایست کل عرصه نابود شده پنجاه سال اخیر باز کشت میشد از دورترین عرصه ها به جنگل و در پایان این بازه عرصه های نزدیک کشت میشد
انشاءالله تمام ساختمانهایی با کندن درختان جنگلی و با اسلحه پول و پارتی و پلو درست شده آتش بگیره. بهر نحوی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار