بازدید 35903
تیر خلاصی که بیش از یک قربانی داشت؛

تئاتر لاکچری بینوایان با بلیت گران «سولد اوت» شد / مدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حرف وزیر اعتنایی نکرد!

فروش بلیت تئاتر با اندکی کاهش قیمت بلیت و با قیمت‌های 55 تا 185 هزار تومان انجام شد و این تئاتر نیز به سرعت سولداوت شد تا مشخص شود هنوز گروهی پولش را دارند که به تئاترهای لاکچری بروند و طبیعتاً پز حضور در این تئاتر که بیش از محتوای یک جنبه شوآف دارد را بدهند. عرضه این بلیت‌ها در عین حال ابهاماتی فراتر از این تئاتر را در پی داشت و آن ابهامات درباره بی توجهی به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
کد خبر: ۸۴۲۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱ 14 October 2018

تئاتر لاکچری بینوایان با بلیت گران «سولد اوت» شد! / مدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حرف وزیر اعتنایی نکرد!با وجود آنکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقابل تئاتر لاکچری «بینوایان» موضع‌گیری کرده بود، نه تنها بلیت این تئاتر به سرعت عرضه شده و به فروش رفت، بلکه قیمت این تئاتر نیز تغییر چشمگیری نداشت. این اتفاق چنین ابهامی را در پیش داشته که آیا حتی کارگردانِ این تئاتر که مدیرکل نمایش خانگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است نیز از رئیس خود حرف‌شنوی ندارد و وزیر در حد لغو یا کاهش شدید قیمت یک تئاتر قدرت اجرایی ندارد؟!

به گزارش «تابناک»؛ اجرای تئاتر بینوایان در سالن گرند پالاس با هزینه نجومی و رکورد گران‌ترین بلیت تئاتر، از تعارضات تلخی است که احتمالاً هیچ‌گاه ویکتور هوگو تصور نمی‌کرد برای نمایشش رخ دهد، ولی اکنون در ایران در حال وقوع است؛ تئاتری به کارگردانی حسین پارسایى و با حضور پارسا پیروزفر، نوید محمدزاده، سحر دولتشاهی، پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا، اشکان خطیبی و امیرحسین فتحی روی صحنه می‌رود و در هفته‌های اخیر حاشیه ساز شده است.

تئاتر لاکچری بینوایان با بلیت گران «سولد اوت» شد! / مدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حرف وزیر اعتنایی نکرد!

این البته نخستین اتفاق از این جنس نیست و پیش از این پارسایی، «الیور توئیست» را بر اساس فیلم «الیور» به کارگردانی کارول رید کارگردان سینمای انگلستان روی صحنه برد و طبیعتاً وقتی گروهی از مسئولان برای دیدن این نمایش به تالار وحدت هجوم بردند و نسبت به روندی که درباره آن اتفاق افتاد، نقدهای اندکی وارد شد، باید منتظر اتفاق و یک تئاتر لوکس‌تر می‌بودیم و حاصل این بی‌تدبیری را اکنون در قالب تئاتر «بینوایان» شاهد خواهیم بود.

البته بدون شک، در اقتصاد آزاد باید هر شخصی اجازه داشته باشد، محصول را به هر میزان که دوست دارد قیمت‌گذاری کند و اگر این قیمت گذاری اشتباه بود، مخاطبان با عدم خرید بلیت، او را زمین بزنند و باعث شوند به اشتباهش پی ببرد؛ اما این قاعده لزوماً برای کشوری صادق نیست که همه چیز قیمت‌گذاری می‌شود و مخاطب اقلام فرهنگی عمدتاً طبقه متوسطی هستند که توان هزینه بالا در این شرایط اقتصادی را ندارند.

تئاتر لاکچری بینوایان با بلیت گران «سولد اوت» شد! / مدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حرف وزیر اعتنایی نکرد!

در این شرایط که نقدها به بلیت گران قیمت تئاتر بنوایان افزایش یافته بود، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راساً وارد شد و در قالب توییتی نوشت: «تئاتر لاکچری تیر خلاص به این هنر مردمی است. اداره کل هنرهای نمایشی با هم‌اندیشی و همیاری خانه تئاتر، حریم صحنه را از آن مصونیت دهد»؛ دستوری که به نظر می‌رسید واضح است و با توجه به آنکه وزیر، بالاترین مقام اجرایی در حوزه فرهنگ محسوب می‌شود، انتظار می‌رفت به سرعت ترتیب اثر داده شود اما چنین نشد.تئاتر لاکچری بینوایان با بلیت گران «سولد اوت» شد! / مدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حرف وزیر اعتنایی نکرد!

فروش بلیت تئاتر با اندکی کاهش قیمت بلیت و با قیمت‌های 55 تا 185 هزار تومان انجام شد و این تئاتر نیز به سرعت سولداوت شد تا مشخص شود هنوز گروهی پولش را دارند که به تئاترهای لاکچری بروند و طبیعتاً پز حضور در این تئاتر که بیش از محتوای یک جنبه شوآف دارد را بدهند. عرضه این بلیت‌ها در عین حال ابهاماتی فراتر از این تئاتر را در پی داشت و آن ابهامات درباره عدم توجه به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

این بی‌اعتنایی به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد نه صرفاً توسط یک کارگردان بخش خصوصی، بلکه توسط یک مدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ داده است. در واقع حسین پارسایی که کارگردانی این تئاتر را برعهده دارد، اکنون مدیرکل نمایش خانگی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و انتظار  می‌رفت دست‌کم بابت این پست 9 کلمه‌ای، از رئیسِ رئیس خود حرف‌شنوی داشته باشد اما چنین نشد. اکنون باید پرسید آیا واقعاً قدرت عمل وزیر در حد لغو یا کاهش شدید قیمت یک تئاتر نیز نیست یا آن توییت و دستور جنبه نمایشی داشته و خودِ وزیر پیگیر اجرای آن نشده است؟!

تئاتر لاکچری بینوایان با بلیت گران «سولد اوت» شد! / مدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حرف وزیر اعتنایی نکرد!

حسین پارسایی کارگردان بینوایان و مدیرکل نمایش خانگی وزارت فرهنگ و ارشاد

اگر گزاره اول درست باشد و دستور وزیر به «هیچ» گرفته شده باشد، باید قدری در نحوه اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمل کرد و این پرسش را پیش کشید که چگونه می‌توان مجموعه فرهنگ را اداره کرد، وقتی منصوبان این وزارتخانه از مقام عالی وزارت حرف‌شنوی ندارند؟ ظاهراً تیر خلاصی که به قول وزیر فرهنگ، به هنر مردمی تئاتر زده شده، بیش از یک قربانی داشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۹
وقتی در کشوری برای سلیقه مردم، کیفیت کار و همه چیز و همه چیز سقف و کف تعیین میکنند میشود این مملکت بلبشوی عقب افتاده !
آخه به وزارت فرهنگ یا هر جا و هر شخص دیگه چه مربوط که بلیط تاتر باید حداکثر و حداقل چقدر باشه ؟!!!
اگر قیمت بالا باشه و مردم نخرن ، خوب اون تاتر خود به خود با شکست مواجه میشه و اگر فروش میره این بدین معنیه که مارکتینگ و اثر خوبی تهیه شده.
آخه این میزان برای تئاتر واقعا پولی نیستش!!
ظاهرا هنوز نمیخوایید قبول کنید که ارزش پولمون کم شده ...
پول مفت در فرهنگ آخرش میشه همین
سلام امیدوارم نظرات رو منتشر کنید
اولا تو کشوری که حق کپی رایت وجود نداره این حرف ها بی معناست.
دوما هر کس فکر کرد گرونه میتونه بلیط نخره و به دیدن این تیاتر نره کسی رو مجبور نکردن.
سوما اینکه به لیست بازیگرا نگاه کنی میبینی همه بازیگرای مشهور و گرونن نه بازیگرای نا شناخته.
چهارما این بازیگر ها که رایگان بازی نمی کنن دستمزد میگیرن چون اسم پیروز فر و محمدزاده و ایزدیار خودش یک برند هست و باعث سولد اوت میشه .
پنجما سینما و تیاتر یک صنعته اینقدر با برچسب فرهنگی انتظار بیخود برای اجرای ارزان و رایگان ایجاد نکنید کار رایگان کیفیت نداره همه میدونن مثل بقیه جنس های ارزان این مملکت بیکیفیت میشه البته اگه دیگه جنس ارزون گیر بیاد.
ششما به جای این حرف ها بهتره از درامد بازیگرا مالیات اخذ بشه در تمام کشورهای پیشرفته اولین راه ایجاد عدالت در خدمات همگانی اخذ مالیات عادلانه از تمام اقشار هست نه فقط کارمندان دولت.
هفتما دخالت های دولتی تو همه چیز باعث شده که وضع مملکت اینجوری باشه.
هشتما در کشور های دیگه هم برخی اپرا ها یا نمایش ها برای قشر مرفه جامعه برگزار میشه این کارگردان هم دوست داره برای قشر مرفه ایران تیاتر برگزار کنه چرا فکر میکنید همه باید از همه چیز بهره مند بشن و تفکرات سوسیال رو ترویج میدید و توقع بیخود ایجاد میکنید
نهما اون چیزی که همه باید ازش برخورد دار بشن امکاناتی مثل داشتن درمان و تحصیل و شغل و مسکن مناسبه که توی قانون اساسی بهش اشاره شده نه تیاتر پس سطح توقع مردم رو به یک تیاتر محدود نکنید
دهما سوال اصلی این است ایا وزیر حق دارد در قیمت گزاری تیاتری که با این هزینه برگزار شده دخالت کند در واقع ایا به صرف وزیر بودن حق دخالت فراقانونی دارد؟؟؟؟
ایا این تیاتر از سوبسید دولتی استفاده میکند که دولت در قیمت گزاری آن دخالت کند یا تماما با امکانات و هزینه شخصی برگزار می شود؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
لا اقل مالیات که باید بدن اقای بورژووا
مزدک
| United Arab Emirates |
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
عالب نوشتی
دیر زمانیستکه افرادی با سابقه نامعلوم و ثروت فراوان با منیع نامعلوم عرصه هنر و ورزش خصوصا فوتبال را حیات خلوتی جهت ترکتازی خود با هدف پنهان پولشویی نموده اند . این یاغی ها ضمن دست و پا کردن منبع شرافت مندانه برای ثروت خود این اموال را با استناد به تبصره "معافیت از مالیات فعالیتهای هنری و ورزشی" از مالیات نیز معاف مینمایند. واقعا باید به حکومت و جامعیکه به نخبگان سختگیرانه مینگرند و این اراذل اوباش را سرمایه های حکومت مینامند گریست.
با احترام
هزار بار تذکر دادم که جرا از واژه های انگلیسی که هیچ کاربرد عمومی ندارند در متون فارسی استفاده می کنید.والله به خدا آوردن کلمه "سولداوت" نشانه سواد نیست.این را بفهمید.آنقدر در موارد مشابه این کار را کردید که کم کم بین مردم جا افتاد. "لاکچری" ، "کلین شیت " ، "سیو گلر " ، ... اخیرا هم جناب "سولداوت".این ظلم به زبان فارسی کار شما رسانه هاست که روزی باید پاسخگو باشید.اگر یگویید معادل فارسی ندارد ، عذر بدتر از گناه است.فرصت بدهید که معادلش از زیر دست آقای حدا عادل و دوستانشان بیرون بیاید و تا آن موقع با دو کلمه توصیح منظور را برسانید.فکر میکنید چی شد که در افغانستان "بایسیکل " جا افتاد و در ایران "دوچرخه".
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
خدا وکیلی معادل بایسیکل خیلی راحتتر از سولداوت و ... است. مثلاً بجای سولداوت چی بگیم!!!؟؟؟
معمولاً شما نظرات را چاپ نميكنيد با اين حال:
خيلي جالبه كه شبكه چهار سيما به كارگردان اين شو مسخره تريبون ميدهد كه هم تبليغ كنه و هم از خودش دفاع كنه...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
شوی مسخره!!؟؟؟ توعمرت اصلا تئاتر دیدی اصلا هنر وارت میدونی چیه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
هنر وارت که نمیدونم ولی هنر قارت رو میدونم چیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
این بابا تنها تاتری که دیده تعزیه هست معلومه که به این چیزا میگه شوی مسخره
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
هنر قارت همون هنر ساندیس خوردن است برای شما !!
میشه لطفا یک تحقیقی هم از سرمایه گذار این تاتر انجام بدید و بفرمائید چرا و چطور از یک صنف کاری دیگه وارد عرصه هنر شدند و میلیاردها تومان پول رو صرف ساخت فیلم و تاتر میکنن.
این بلیت ها برای هنر و دیدن دسترنج هنری هنرمندان چیزی نیست معمولا برای دیدن تئاتر من عوام یک لاقبا چنین پول هایی ندارم و قرار هم نیست داشته باشم اگر کسی می خواهد برای دیدن هنر نمایشی ناب به تئاتر برود و هزینه اش را هم دارد چرا باید مانع شویم اینکه کالاهای اساسی نیست که به قیمت آن ایراد می گیرید مانند اتومبیل است یک عده اتومبیل میلیاردی سوار می شوند و یک عده مانند من اتوبوس سوارند تا بوده همین بوده
من حاضرم دو برابر این پول رو برای یک اثر فاخر بدم ولی حاضر نیستم حتی رایگان به دیدن بسیاری از آثار امروزی روی پرده برم،
ایا کلاه برداری شده ؟ آیا لوازم ضروری مردم احتکار شده یا دیدن تاتر یک کار ضروری حیاتی است ؟ آیا کم کاری کرده ؟ اما چرا شما با این موضوع علاقه مند شدید کاملا واضحه چون راهی برای کوبیدن وزیر پیدا کردید که وزیر ناتوانه و ... اما دخالت کردن وزیر صد برابر بدتر از دخالت نکردن اوست مضاف بر اینکه هنر و بخصوص تاتر بسیار در این سالها مورد بی مهری بی هنران پرمدعا واقع شده و خود صنف باید بداد خودشان برسند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
چه ربطی داره؟ تابناک هم نوشته بازار آزاد باید باشه اما اگر وزیر دستور داد و براش تره خورد نکردند، یعنی مشکلاتی فراتر از گران فروشی بلیت یک تئاتر وجود داره
واقعا نقد بی ارزشی بود. این که چون همه چیز قیمت‌گذاری میشه تئاتر هم باید قیمت‌گذاری بشه هم شد دلیل؟! به نظرت قشر پایین جامعه که شامل کارگرهایی با حداقل سواد میشه اصولا علاقه و توجهی به تئاتر دارند؟! یا قدرت درکش رو؟!
پاسخ ها
ناشناس...
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
سلام
به نظر شما هنر مال یه عده آدم خاص با یه سطح سواد خاص یا مال یه عده آدم خاص با یه سطح درآمد مشخص است؟
Marc Abélès :« Le luxe conserve un parfum d'interdit »
تجمل بوی ممنوعیت می دهد، اینو توی روزنامه فیگارو خواندم.
همین تجمل گرایی ها باعث شده که یه عده بی هنر فکر کنند که هنر فقط مال خودشونه.
شدیم مث هند 40 سال پیش، یه جماعت اقلیت مالتی میلیاردر که اتفاقا همه جا حضور دارن و همه چی دارن و همه چیز هم برای اونهاست که اتفاقا از همه چیز هم ایراد میگیرن در مقابل یه جماعت اکثریت فقیر که هیچیزی ندارن و صداشون هم جایی نمیرسه و ... البته یه عده از این اکثریت فقیر اون وسط هستن که ادای بالایی ها رو در میارن در حالی که فقط ادا در میارن و سعی میکنن خودشون رو به اونها بچسبونن در حالی که وصله ناجور هستن و شدن سخنگوی بی جیره و مواجب جماعت مرفه بی درد درد جامعه بیشتر از این جماعت که بالابالا جاشون نیست پایین پایین هم راهشون نیست
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
تفکرات سوسیالیستی با جامعه بازار آزاد فرق دارد اینکه همه کس باید از همه چیز بهرمند بشود نظری شکست خورده است نظر شما به خیلی چیزها مربوط می شود مثلا می توان گفت چرا آپارتمان شما در شمال شهر است و مال من در جنوب؟ چیزی که در این میان زشت و ناپسند است فساد و بدست آوردن پول های مفت و باد آورده توام با فساد است وگرنه چه عیبی دارد یک نفر کار آفرین یا یک دانشمند و یا مخترع چه کسی گفته است که یک کارگز ساختمان باید ماشین و زندگی همسان
کارفرمای خودش داشته باشد ؟
تئاتر های کمدی متداول تهران بدون یک نفر بازیگر مطرح و با محتوای مبتزل سالهاست با همین قیمتها روی صحنه میرن! الان یهو چی شده که اینا لاکچری شدن ؟ ۵۵ هزار تومن پول یک وعده چلو کباب معمولیه ، قیمت نجومی؟ خودتونو مسخره کردین؟ هرکی ناراحته نره ، نون شب نیست که واجب باشه .
آقا اونی که بینواست بینوایان رو میخواد واسه چی نگاه کنه؟ خودش تو تئاتر زندگی نقش اصلی بینوایانه
این رو باید اون مرفهین بی درد یا نسبتا کم دردی ببینن که حداقل اگه تو خیابون شیشه بنز و پورششون رو نمیکشن پایین تو تثاتر ببینن زندگی این بدبختها رو
يه سؤال دارم:
همزمان داره تئاتر مى سى سى پى توى تالار وحدت ١٤٠ فروش مى ره. اونوقت اون لاكچرى نيست؟!!! بنظرتون ٥٠ تومن تفاوت وحدت و رويال نبايد باشه؟! شماها كه مى خواين هدفدار يه طيفى رو خراب كنيد، حداقل به روز باشيد و مطلع...
در ضمن، همه اونايي هم كه خريدن كردن مايه دار نيستن. علاقه دارن به تئاتر و توى اين اوضاع از جاى ديگه زدن واسه ديدن نمايش...
هنر سينما و تئاتر يک صنعته. تئاتر هم هرکي پسند نيست و طرفداران خاص خودش رو داره. حالا کسي اين رو نبينه نميميره که. منم خيلي دوست داشتم برم ببينم اما نميرم. اتفاقي نميفته. ارزش تئاتر مثل هنرهاي دستيه با فيلمهاي آبکي روي پرده فرق داره. اينقدر الکي موضوع رو گنده نکنيد. به جاش بيايد هزينه هاي لوازم و مايحتاج ضروري مردم رو کاهش بديد
اصل صحبت وزیر صحیح است

اما راهکار کم کردن قیمت تئاتر به تنهایی نیست.

چرا کسی به این بخش یارانه جهت تماشا توسط قشر کم درآمدتر نمی دهد؟ سوبسیت نمیدهد؟ چرا ادارات با مجموعه قرارداد نمی بندند که با قیمت کمتر تعداد بیشتر به تماشا بنشینند؟

اما دوست ناشناس ساعت 18:35 در 1397/7/22 باید بگم لحنتون واقعا زشت بی ادبانه است.

سطح درک و قدرت درک قشر ندار مشکلی نداره. آدم بی پول شعورش عیب نمیکنه. فقط وقت خودسازی نداره.

مودب باشید.

یک وکیل
سلام،
هنگامی که بازیگران تئاتر در سال های پیش بی کار شده یا حتی گرسنه می شدند در حالی که عده ای بی هنر و بی ادب در حال انباشته کردن انحصاری منابع مادی و معنوی کشور بودند صدای کسی در نمی آمد
حال که مقداری منابع مادی و معنوی نصیب تعداد انگشت شماری هنرمند حرفه ای شده است، شلوغ بازی به راه انداخته اند و می خواهند "محدودیت های فراقانونی و سلیقه ای" را به کل جامعه تحمیل کنند که "هنرمند باید حتماً فقیر باشد تا اجازه کار بی دردسر در ایران را داشته باشد".
شخصیت ها و مقاماتی که این "تئاترهای فاخر" را نفی می کنند باید بتواند توضیح دهند که خود برای اعتلای تئاتر چه کرده اند، نه آنکه بصورت طلبکارانه در این شرایط دشوار روانی و اقتصادی فقط موج منفی به بخش هایی از جامعه تزریق کنند.
و من ا... التوفیق
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر