بازدید 4342

سكوت معنادار در برابر تخلف آشکار مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد

شهرام كرمي، مديركل هنرهاي نمايشي تاكنون در اين زمينه سكوت اختيار كرده و اين سكوت به ايجاد شائبه‌هايي مبني بر اينكه روابط نزديك كارگردان با مديركل هنرهاي نمايشي و شوراي نظارت و ارزشيابي موجب تسامح و تساهل بيشتر شده دامن زده است.
کد خبر: ۸۳۸۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ 30 September 2018

نمايش «بينوايان» در همين گام نخست و پيش از فرا رسيدن موعد اجرا يك تخلف به نام خود ثبت كرد. اين در حالي است كه سرمايه ميلياردي توليد اين نمايش در شرايط دشوار كنوني اقتصاد كشور و وعده پرداخت دستمزدهاي چند صد ميليوني به بازيگران اين نمايش در روزهاي اخير محل پرسش بسياري از اهالي تئاتر شده ولي در مقابل دست‌اندركاران توليد نمايش خود را ملزم به پاسخگويي نديده‌اند. روز گذشته خبري در فضاي مجازي منتشر شد كه از تخلف در آغاز تبليغات شهري نمايش حكايت داشت. در ادامه نيز محسن اميري سرپرست شوراي ارزشيابي و نظارت اداره كل هنرهاي نمايشي تلويحا شهرداري تهران را مسوول تخلف رخ داده معرفي كرد.

به گزارش «تابناک» و به نقل از اعتماد؛ حسين پارسايي، كه همزمان مديريت تماشاخانه ايرانشهر و مديركلي شبكه نمايش خانگي سازمان سينمايي را برعهده داشت چند روز قبل با يكي از سمت‌هاي مديريتي خود خداحافظي كرد. گرچه روند بخشش‌ها و فراهم آوردن شرايط اجرايي براي بعضي افراد خاص در ماه‌هاي اخير نشان مي‌داد كه استعفا قريب‌الوقوع است و فراخوان به دوستان براي دريافت نوبت اجرا در تماشاخانه ايرانشهر بر همين اساس اتفاق مي‌افتد.

سكوت معنادار در برابر تخلف آشکار مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد

در همين بين ماجراي اعتراض‌ رسانه‌هاي اصولگرا به سريال «ممنوعه» پيش آمد كه صدور سريع فرمان لغو مجوز از سوي مديركل شبكه نمايش خانگي را در پي داشت. گرچه زمزمه‌هايي مبني بر خداحافظي اين مدير چند شغله با سمت دوم نيز به گوش مي‌رسد. اما همه تنها يعني كنار كشيدن از تمام مشاغل يا گوش سپردن به اعتراض رسانه‌هاي اصولگرا با يك هدف بزرگ‌تر و پرسودتر اتفاق مي‌افتد. چراكه قرار است به زودي با نمايش تجاري و پرستاره «بينوايان» در سالن «رويال هال» اسپيناس پالاس به عرصه بازگردد.

در همين بين خبر مي‌رسد كه اين نمايش در زمينه تبليغات شهري نيز تخلف كرده و اداره كل هنرهاي نمايشي و شوراي نظارت ارزشيابي و نظارت اين مركز نيز تا امروز و پيش از رسانه‌اي شدن ماجرا از خود واكنشي نشان نداده‌اند. حال رييس شوراي ارزشيابي و نظارت كه در ماه‌هاي اخير نشان داده براي باطل كردن مجوز اجراي نمايش‌هايي مانند «گزارش يك مهماني» و «روياي يك شب نيمه تابستان» به سرعت برق وارد عمل مي‌شود يا در نمونه‌هايي مانند نمايش «خسيس» و «مالي سوييني» به گروه فشار وارد مي‌كند، بر مبناي كدام منطق تا امروز چشم بر تخلف آشكار كارگردان و عوامل توليد نمايش «بينوايان» بسته است؟

طبق قانون، كارگردانان و عوامل توليد هر نمايش مي‌توانند بعد از دريافت مجوز اوليه (متن) تبليغات محدود خود در فضاي مجازي يا چاپ بروشور (بدون مهر تاييد شوراي ارزشيابي و نظارت) داشته باشند. با قيد اين شرط كه گروه تبليغات نمايش حق اعلام زمان و مكان اجرا در اقلام تبليغي نخواهد داشت و تنها مي‌تواند بگويد نمايش «به زودي» روي صحنه خواهد رفت. اين شرايط فقط مجوز اشاره به «عنوان» نمايش و اسامي «بازيگران» را مي‌دهد. تمام اينها در شرايطي است كه مسوولان صدور مجوز در همين مرحله به گروه اعلام مي‌كنند تا پيش از بازبيني نهايي و صدور مجوز اصلي، مسووليت هر اتفاق! برعهده خودشان است.

حال آنكه تاكنون در جريان تبليغات نمايش «بينوايان» علاوه بر اعلام اسامي بازيگران در خبرگزاري‌ها به تاريخ دقيق اجرا نيز اشاره شده است. تاسف‌بارتر اينكه همزمان با تبليغات وسيع شهري در اتوبان‌ها و معابر، برخلاف تمام گروه‌هاي تئاتري امكان اشاره به زمان دقيق و مكان اجرا را نيز به دست آورده است. محسن اميري سرپرست اداره ارزشيابي و نظارت اداره كل هنرهاي نمايشي در همين زمينه به خبرگزاري مهر گفته است: «وظيفه شوراي ارزشيابي و نظارت اين است كه ابتدا متن نمايشنامه را بخواند و مجوز صادر كند، بعد كار را مي‌بيند و مجوز اجرا مي‌دهد و همچنين اقلام تبليغاتي را مطابق مقررات و شرايط مورد بازبيني قرار مي‌دهد و آن را تاييد مي‌كند. در حال حاضر اين سوال مطرح شده كه آيا برخورد با تخلف در زمينه تبليغات نيز جزو وظايف شوراي ارزشيابي و نظارت قرار دارد يا خير. آقاي پارسايي بعد از تاييد متن‌شان يك مجوز پيش تبليغات فقط براي عنوان كلي نمايش دريافت كردند و تخلفي را كه انجام گرفته ما با شهرام كرمي مديركل هنرهاي نمايشي در ميان گذاشتيم تا درباره اين موضوع تصميمي اتخاذ شود.»

اميري در ادامه مسووليت رسيدگي به تخلف صورت گرفته را برعهده شهرداري تهران دانسته و به نوعي از خود و اداره‌كل هنرهاي نمايشي سلب مسووليت كرده است. او مي‌گويد: «بايد اين نكته را هم مدنظر قرار داد كه چه كسي مجوز نصب بيلبوردهاي شهري را به اين نمايش داده است. شهرداري با نامه‌اي كه ما به گروه مي‌دهيم اجازه تبليغات شهري را مي‌دهد و حالا بايد ديد چطور با مجوزي كه فقط براي تبليغ عنوان نمايش بوده است، تبليغاتي به اين شكل اجازه نصب گرفته است. بنابراين بايد از جايي كه چنين مجوزي را صادر كرده است اين مساله را پيگيري كرد و البته ما هم موضوع را به آقاي كرمي منتقل كرده و پيگير اين قضيه خواهيم بود.»

جالب آنكه مسوولان ثبت سفارش شركت «آيينه تهران ويژن» كه‌ مسووليت تبليغات شهري نمايش «بينوايان» را برعهده گرفته است اعلام مي‌كنند براي تبليغات شهري نمايش‌ها با اعلام «زمان و مكان» هيچ مشكلي ندارند و خودشان مجوزها را از وزارت ارشاد دريافت مي‌كنند! «كريمي» يكي از كارمندان اين شركت درباره انتشار خبر تخلف در تبليغات شهري نمايش «بينوايان» مي‌گويد: «كمپين تبليغاتي اين نمايش بسيار وسيع و بزرگ است و هيچ جاي نگراني در زمينه مجوز وجود ندارد.» او صريحا تاكيد مي‌كند: «ما به هيچ مجوزي نياز نداريم و همه مجوزها را خودمان از وزارت ارشاد مي‌گيريم»

شهرام كرمي، مديركل هنرهاي نمايشي تاكنون در اين زمينه سكوت اختيار كرده و اين سكوت به ايجاد شائبه‌هايي مبني بر اينكه روابط نزديك كارگردان با مديركل هنرهاي نمايشي و شوراي نظارت و ارزشيابي موجب تسامح و تساهل بيشتر شده دامن زده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل