بازدید 16894

ایران از شکایت علیه آمریکا در دادگاه لاهه به دنبال چیست؟

روز دوشنبه (پنجم شهریور) دادگاه لاهه نخستین جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا به منظور لغو تحریم‌های واشنگتن علیه کشورمان پس از خروج یکجانبه از برجام را در مقر خود در هلند برگزار کرد. حال ممکن است این پرسش مطرح شود که خاصیت شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری چیست و جمهوری اسلامی چه اهدفی را دنبال می کنند؟
کد خبر: ۸۲۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳ 29 August 2018

روز دوشنبه (پنجم شهریور) دادگاه لاهه نخستین جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا به منظور لغو تحریم‌های واشنگتن علیه کشورمان پس از خروج یکجانبه از برجام را در مقر خود در هلند برگزار کرد.

به گزارش «تابناک»؛ در روز اول دادگاه وکلای ایران به طرح شکایت خود در جمع 15 تن از قضات دیوان بین المللی دادگستری یکی از نهادهای زیر مجموعه سازمان ملل متحد پرداختند.

وکلای ایران خواستار تعلیق تحریم های آمریکا تا صدور حکم نهایی این دیوان شدند. حسن محبي، رئيس و ديگر اعضاي هيأت ايراني سه ساعت شكايت ايران را طرح كرده و به جزييات فني و حقوقي اقدام‌هاي خلاف قانون امريكا و مغايرت آن با عهدنامه مودت دوجانبه پرداختند.

در مرحله نخست، دادگاه در یک ماه آینده صلاحیت یا عدم صلاحیت خود را برای رسیدگی به شکایت جمهوری اسلامی ایران اعلام خواهد کرد.

ایران از شکایت علیه آمریکا در دادگاه لاهه به دنبال چیست؟

جمهوری اسلامی ایران این شکایت را بر اساس معاهده ای مطرح کرده است که در سال ۱۹۵۵ بین دولت وقت آمریکا و دولت وقت ایران به امضا رسید.

این معاهده به عنوان معاهده مودت ایران و آمریکا معروف است. در این معاهده، طرفین متعهد شده‌اند که رابطه دوستانه‌ای داشته باشند و در مورد نحوه تجارت، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و فعالیت‌های اقتصادی اتباع دو کشور و حقوق کنسولی با یکدیگر توافق کرده‌ و چهارچوب‌های همکاری را تعیین کرده‌اند.

همچنین دو طرف معاهده مودت موافقت کرده اند اگر اختلافی بروز کرد، نخست طرفین راه‌های دیپلماتیک را طی خواهند کرد و اگر از این مسیر به نتیجه نرسند، باید به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کنند.

آمریکا در واکنش به شکایت ایران، دیوان بین‌المللی دادگستری را فاقد صلاحیت قضایی برای رسیدگی به این پرونده می‌داند و طرع دعوای ایران را خارج از مرزهای معاهده مودت دانست.

گفتنی است، با وجود گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نه ایران و نه ایالات متحده آمریکا از پیمان مودت دوکشور خارج نشده اند، به همین دلیل اعتبار این معاهده بر اساس حقوق بین الملل همچنان باقی است.

حال ممکن است این پرسش مطرح شود که خاصیت شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری چیست و جمهوری اسلامی چه اهدفی را دنبال می کنند؟

نخست اینکه، باید در نظر داشت با توجه به سابقه نامناسب و نامطلوب دولت ترامپ در پایبندی به تعهدات بین المللی و انزوای واشنگتن در مجامع بین المللی، جمهوری اسلامی در وهله نخست به دنبال نشان دادن عدم پایبندی آمریکا به تعهدات بین المللی خود است.

دوم؛ جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تلاش برای نشان دادن عدم پایبندی آمریکا به تعهدات بین المللی اش، بیش از هر چیز به دنبال اثبات حقانیت خود است و انتظار اینکه رأی دیوان جنبه الزام آورر به خود بگیرد، دور از انتظار است. در واقع، دیوان به مانند سایر نهادهای بین المللی بازوی اجرایی الزام آور برای اجبار کشورها جهت پذیرش آرای خود را ندارد. با این حال، شکایت ایران از آمریکا در لاهه می تواند در تقویت مواضع ایران در جامعه بین الملل نقش بسزایی داشته باشد.

در همین زمینه، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در برنامه «صبح و گفتگو» اظهار داشت: دادگاه لاهه ابتدا باید صلاحیت خود را تشخیص داده و بعد وارد محتوا شود. این پروسه طولانی خواهد بود و در نهایت هر تصمیمی گرفته شود، از منظر حقوق بین‌الملل الزام‌آور نیست.

عراقچی خاطرنشان کرد: ما با این منطق وارد نشدیم که حتما در دادگاه لاهه اثبات محکومیت آمریکا را بگیریم و بعد آمریکا مجبور به حرکت شود. در حقیقت این اقدام ما برای نمایاندن حقانیت جمهوری اسلامی ایران به جامعه بین الملل است و جمهوری اسلامی ایران در این مسیر به تعهدات خود پایبند بوده و طرف خلاف کار و بدعهد، آمریکاست.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه این پروسه را منجر به فشاری سیاسی و روانی بر آمریکا دانست و افزود: چیدمان حقوق بین‌الملل به گونه‌ای است که نمی‌توان کشوری مثل آمریکا را در دادگاه محکوم و مجبور به اجرای احکام کرد؛ اما فشارهای ناشی از آن مؤثر خواهد بود.

سوم؛ به مانند آمریکا که به دنبال باز کردن پرونده های متعدد مربوط به ایران در حوزه های مختلف است، ایران نیز به در پی آن است که فشارهایی را به واشنگتن در برابر افکار عمومی جهانی ایجاد کند.

در این زمینه، عراقچی اظهار داشت: آمریکا هجمه جدیدی را آغاز کرده و ما هم باید هجمه ای را در مقابل آن شروع و مقاومت کنیم تا از دور جدید فشارها بگذریم؛ من مطمئنم که چنین خواهد شد؛ اگر انسجام داخلی خود را همچون گذشته حفظ کنیم.

عراقچی خاطرنشان کرد: سیاست ما تمرکز بر همه مناطق جغرافیایی بوده و منافع ملی خود را ملاک قرار می‌دهیم و در هر گوشه دنیا، به دنبال منافع ملی خود خواهیم بود و سعی می‌کنیم این منافع را تأمین کنیم.

وی با اشاره به شرایط جدید ایجاد شده بعد از خروج آمریکا از برجام گفت: این روند اقتضا می‌کند ما نیز رفتار خود را با شرایط جدید تنظیم کنیم.

عراقچی همچنین قدرت گرفتن ایران در عرصه های بین المللی و منطقه ای را از نتایج برجام خواند و تصریح کرد: این نکته بسیار مهم است که بدانیم فشارهای وارده از سوی آمریکا، به دلیل قدرتمند شدن جمهوری اسلامی ایران است و اگر قوی نبودیم، دلیلی برای اعمال این فشارها بر ما نبود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تأکید کرد: همان گونه که در گذشته مقابله کرده ایم، امروز هم قدرتمندانه ایستاده ایم، ضمن اینکه به الگوهای رفتاری و تاکتیک و سیاست های جدید نیازمندیم و همه این ها طراحی شده و با همین قدرت نسبت به حرکت مسیر خود اقدام خواهیم کرد.

عراقچی با اعلام اینکه سیاست ها و تاکتیک های داخلی با شرایط روز تغییر می کند، یادآور شد: در مقطعی با سیاستی خاص وارد مذاکرات شدیم؛ در مقطع فعلی نیز باید سیاست های خود را با فشارهایی که آمریکا مجددا وارد می کند، تنظیم کنیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: به استناد توافقات دهه ۵۰ میلادی با آمریکا، شکایتی علیه این کشور به دادگاه بین المللی لاهه انجام گرفته و براساس آن توافق، اعمال دوباره تحریم‌ها خلاف قانون است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۴۱
خب معلومه به دنبال وقت کشی تا رفتن ترامپ و انتخابات بعدی ریاست جمهوری امریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
ترامپ از وقتی امد دنیا رو متشنج کرده ولی از لحاظ
اقتصادی برای مردم آمریکا خوب بوده
پس برو نیست این فکر رو از سرشون بیرون کنند اساتید
دنبال نخود سیاه نباشید.
به فکر مشکلات مردم باشید
کشور داره از دست میره.
سیاست نمیدانید بروید کنار .میدان را به میدان داران بسپارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
حتما اونم رئیسی و رفقاش هستن
جمع کنید بابا
بابا چهل سال داریم میگوییم مرگ بر آمریکا. از سفارتش رفتیم بالا. گروگان گرفتم پرچمش را آتش زدیم لگد مال کردیم شیطان بزرگ خطابش کردیم حالا که دیدید ازاروپاییها آبی گرم نمی شود با این ترفند نخ نما رفتید سراغ آمریکا. خوب مرد مردانه ومستقیم مذاکره کنید پیمان مودت ببندید زرنگ باشید باج ندید چهار تا آدم درست حسابی کار بلد بفرستید این مدل شکایت بازی ومظلوم نمایی فقط فرافکنی وباز ی با اذهان عمومی است وهيچ خریداری ندارد. وقت تلف می کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
واقعا کار رسانه ای یعنی همین! در ذهن این فرد ایرانی که کشورش تحت ظالمانه ترین تحریم ها بوده، هواپیماش رو زدن، تو جنگ به دشمنش کمک کردن، به تجزیه طلبانش کمک کردن، به گروهک نافقینش یاری رسوندن و هزارتا فشار و دشمنی دیگه رو سرش آوردن، جوری حرف زده انگار وزن چهارتا شعار و پرچم آتش زدن ما بیشتر از تاریخ ستمکاری آمریکاست!
ناشناس
| France |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
در شرایط فعلی مذاکره با آمریکا فایده ای نداره چون دشمنی ایران و آمریکا به خاطر اینه که اسراییل نمیخواد ایران قوی باشه. حتی به ترکیه هم داره آمریکا ضربه میزنه
"لازم به ذکر است که با وجود گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی نه ایران و نه ایالات متحده آمریکا از پیمان مودت دوکشور خارج نشده اند" . شما را به خدا خودتان این عبارت را قبول دارید؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! به اسارت گرفتن تمام دیپلماتهای آمریکا و زندانی کردن آنها به مدت 444 روز، آتش زدن پرچم و شعار مرگ بر آمریکا دادن بدون وقفه و موارد دیگر. حتما اینها نشانه حفظ مودت بین دو کشور بوده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
ایضا جمع همه جنایتهای آمریکا به ایرانیها
خود ایران هم میداند که این دادگاه هر حکمی که صادر کند میتواند مسکوت بماند و اجرا نشود. مگر نه اینکه امریکا در خصوص اسارت کارکنان سفارتش به دادگاه لاهه شکایت کرد و ایران هم حکم همین دادگاه را اجرا نکرد این موضوع هم همینطور فقط خوش به حال وکلای این پرونده میشه که کلی پول دریافت می کنند برای وکالت
سرگرم کردن سر ملت همیشه خواب
معاهده مودت
احتمالا این هم یکی دیگر از تصمیمات خانم موکرینی است. رهبران کشورهای اروپایی بشدت زیر فشار افکار عمومی برای باقی ماندن در برجام هستند. سخنرانیهای یهودستیزانه احمدی نژاد دوران ظهور فاشیسم در اروپا را برای افکار عمومی تداعی و وجدان زخم خورده اروپا را دوباره متاثر نمود. موکرینی دنباله روی بانکهای ایتالیایی است که در دوران محمد خاتمی با تزریق پول نفت 220 دلاری از ورشکستگی نجات یافتند. ترامپ در امریکا از دو سال پیش در افکار عمومی محبوبتر است و رفتنی نیست، شاید فرد یا افراد دیگری باید صحنه حکومت را بنفع صلح ترک کنند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
صبح بخیر نفت زمان خاتمی ۸ دلار بود
تابناک ایران حالش خوبه؟؟؟؟
پاسخ ها
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
عالی توپ
پر از بد بختی و فلاکت و.. ....
ایرانی هیچ
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
مردم مستضعف کاملا نابود شده.کل مردم بیمار اعصاب و روان گرفتن دیگه هیچ انسان سالمی تو این مملکت نیست.از رانندگیشون گرفته تاحمله به فروشگاه موقع گرون شدن کالا!
شما که میگفتین تحریمها اثر نداره،
دنبال نابودی امریکاست .
ترامپ رفتنی نیست - بعد ار اومدن ترامپ اقتصاد آمریکا پر رونق تر و بیکاری کمتر شده

یاد بگیریم که شعار ندیم
چه مودتی ما مرگ بر امریکا گفته ایم و پرچم قوی ترین کشور جهان را لگدمال می کنیم و انتظار مودت و دوستی داریم.
خدا کند که عقلای ما البته زورشان برسد ، بروند و مشکلاتمان را با امریکا حل کنیم و ظرف یکی دوسال بقدری در رفاه قرار میگیریم که تمام منطقه بیایند دست بوسمان
دنبال نابودکردن قشرضعیف ..اونهایی که پول دارند ازاین موقعیت سواستفاده میکنن طلاودلارخریدن یاجنسهاشون انبارمیکنن هی شعارمیدن که ما استقامت میکنیم
با این استدلال و انفعال عراقچی وای بر ما
چقدر هزینه وکلایی فرانسوی و انگلیسی شد؟ برای هیچ
تا دیروز یک روزنامه ای فریلد سر می داد که برجام به ضرر ایرانه و باید فسخ بشه حالا که فسخ شده و تحریم ها برگشته می گن چرا تحریم ها برگشته!!!
تا دیروز می گفتن تحریم ها نعمته حالا شکایت می کنند به لاهه که چرا آمریکا تحریم کرده!!!!!
مقامات اول باید تکلیف خودشون رو روشن کنند که حرف حسابشون چیه اگر تحریم بده خب نباید کار را به اینجا کشیده می شد که تحریم بشیم اگر تحریم خوبه که دیگه این همه شکایت بازی چیه؟؟؟
چهل ساله هر روز ميگيم مرگ بر امريكا پرچمشون اتيش ميزنيم به پيشنهاد مذاكره هم ميگيم نه
حالا شكايت ميكنيم كه چرا به معاهده مودت و دوستي عمل نميكنند
واقعا خنده دار نيست
جمعه اين هفته نماز جمعه چكار كنيم
بگيم مرگ بر امريكا يا براشون بوس بفرستيم
تكليف ملت رو روشن كنيد
پس فردا چكار كنيم
بدنبال به تعویق انداختن تحریمها. که در نهایت بی اثر است بایست فکر چاره بود
به نام خدا
هیچی
فقط سرگرم کردن مردم
حکم دادگاه لاهه فقط از لحاظ روحی میتونه کمکی بکنه فقط همین
با نام خدا .

یا سلام وتحیات .

اگر ایالات متحده آمریکا را قبول نداریم باید برویم دادگاه لاهه شکایت کنیم . !!!!

همه ی این دادگاهها دست نشانده ی آمریکا هستند یا تحت سلطه امریکا ، تمام دنیا تحت سلطه آمریکاست .......

کشور چین باید شکم 1.5 میلیارد چینی را سیر کند .........و هند هم 1 میلیارد هندی را ........بعد ایران با این کشورها

تعامل اقتصادی دارد .!!!!!!!!
فقط تخیلات یک حقوقدان به نام روحانیه!
معاهده بستن که با هم دوست باشن، فقط اگه تونستن از سفارت هم برن بالا، گروگان بگیرن، سربازانشون رو توی خلیج فارس اسیر بگیرن، پرچمشون رو آتیش بزنن و هم رو دشمن خطاب کنن! ولی با هم دوست باشن!
راستش هر چی فکر می کنم نمی دونم چرا ما اصولا باید با امریکا مخالفت کنیم. خیلی از دوستان عزیز هستن که تا وقتی کسی صحبت از مذاکره با امریکا رو مطرح می کنه سریع صد تا برچسب بهش می زنن. اما ما در دنیایی زندگی می کنیم که مبتی بر واقعیت هست! درسته و قبول دارم که در طول این چهل سال و حتی قبل از انقلاب امریکا و دیگر قدرت هایی جهانی سعی در کنترل و نفوذ در دیگر کشورها رو داشتن و دارن. این قاعده در خصوص ایران هم بوده و هست. درسته که اگه از مواضع ضعف مذاکره کنیم ممکن است که امتیازاتی رو از دست بدهیم. درسته که مسئولین محترم کشور در طی چهل سال اخیر اعلام کردن و می کنند که انمیشه به امریکا اعتماد کرد. اما بهر صورت ما در دنیای کنونی یه سری واقعیت ها را نمی تونیم انکار کنیم.چرا با اتخاذ یه تصمیم درست و عقلانی رابطه معمولی ایجاد نکنیم. متاسفانه جریان ها و تفکرهای نیرومندی در داخل و خارج از ایران وجود دارند که ارتباط دیپلماتیک بین ایران و امریکا منافع اونا رو در خطر قرار می ده. بدون شک روسیه به هیچ عنوان نه تمایل داره و نه دوست داره ایرانی در کنارش باشه که رابطه خوبی با امریکا داشته باشه. یه کم به عقب برگردیم و زمان شاه و جنگ سرد رو ببینید. چرا در اون زمان امریکا سعی می کرد به هر قیمتی شده ایران رو از شوروی دور نگه داره. به هیچ عنوان امریکا عاشق شاه نبود، اما به منافع استراتژیک خودش نگاه می کرد. مسئولین ما در یک بازه زمانی تاریخی قرار گرفته اند و می توانند با تصمیمات درست خودشون رو در تاریخ ایران ابدی کنند.به نظر من بهترین راه مراجعه به خود مردم هستش. مگه نه اینکه همیشه و در همه حال اعلام میشه که مردم صاحبان واقعی این مملکت هستن، مگه نه اینکه در طول تاریخ نظام های جور وا جوری در ایران سر کار اومدن، اما در نهایت این نام ایران هست که همیشه جاویدان هستش. به همین جهت با یه تصمیم درست و منطقی برقراری رابطه دوستانه با امریکا رو به همه پرسی گذاشته و اجازه دهید مرم خود تصمیم بگیرند. در این صورت هم پشتوانه قوی مردمی برای تصمیمات خود خواهید داشت و هم یه چهره مردمی و دمکراسی واقعی را در جهاننشان خواهیم د اد. تابناک جان لطفا منتشر کنید. نه به کشس توهین کردم و نه ....
فرض كنيم در اين دادگاه آمريكا محكوم شود جه ميشود اينهمه پول به وكيل داديد جه بدست آورديد هيجي فكر ميكنيد مردم نمي دانند سر كارشان گذاشتيد
نکته جالب اینجاست که اگر بخواهید که از عمق فاجعه تحریم بر اقتصاد کشور. مطلع شوید فقط باید به سخنان نمایندگان و وکلای ایرانی. در لاهه گوش بدهید.. صد در صد با آنچه مسولین در داخل کشور می گویند تناقض دارد.
واقعا برای مردم خودمون متاسفم! واقعیت و پشت صحنه این شکایت چیزی کمتر از ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی نداره که پر از رانت و فساد دولتی ها بود. عده زیادی در دولت از کنار حق الزحمه وکلای گران قیمت این شکایت نمایشی و بی اثر نان خواهند خورد و آن هم بصورت دلاری! آخرش هم ملت ایران می ماند و یک صورت حساب چند میلیون دلاری!
این اقدام ایران واقع بینانه نیست، بلکه فقط شبیه اجرای یک نمایش خیلی باکلاس است! آیا در این چهل سال پیمان مودت بین ایران و آمریکا کوچکترین آسیبی ندیده است؟ حمله به سفارت آمریکا و گروگان گرفتن دیپلماتهای آن، آتش زدن هر ساله پرچم آمریکا، آمریکا را شیطان بزرگ خطاب کردن و... از یک طرف و حمله به هواپیمای مسافربری ایران و حمایتهای پیدا و پنهان از جنایتهای صدام حسین و اعمال تحریمهای شدید اقتصادی علیه ایران و... از طرف دیگر، اگر نشان دهنده نقض این پیمان نیست، پس چیست؟!!!
سلام

به نظرم طرح شکایت در دادگاه های آمریکا هم علیه شخص ترامپ و برخی نمایندگان مطرح کنگره یا کلا دولت آمریکا بررسی شود. برخی قضات آمریکا، مستقل عمل می‌کنند و توان اثرگذاری هم دارند.
از زاویه دیگری میتوان به موضوع نگاه کرد که البته احتمال ان بسیار ضعیف است ولی همیشه در سیاست برخی احتمالهای خیلی ضعیف هم اتفاق افتاده.چند وقت پیش شایعه شد که ایران و امریکا مخفیانه به توافقی دست یافتند و در اینده رو نمایی میکنند خب اگر فرض کنیم این شایعه بخواهد به واقعیت بیانجامد امریکا نیاز به بهانه ای دارد که اب رفته را به جوی برگرداند.پس میگوید رفتار ایران را قبول ندارم ولی چون نمیخواهم باعث تضعیف نهاد دیوان لاهه شوم و برای دیوان احترام قایلم فعلا تحریمها تعلیق.هم افکار داخل امریکارا اارضا کرده هم داخل ایران
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
آفرین تحلیل خوبی بود من هم قبلا به این موضوع فکر کرده بودم ممکنه آمریکایی ها خودشون این مورد را به یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان گفته باشند وگرنه بعید می دونم تو ایران کسی اصلا به دادگاه لاهه فکر کرده باشه
اگر مسولین در یخچال منزلشان گوشت ومرغ ولبنیات ومیوه دارند در شرایط فعلی خوردنش حرام است چون اکثر مردم از آن بی بهره هستند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار