بازدید 6371

شخص ترامپ به «لیر» ترکیه حمله کرده است

کد خبر: ۸۲۴۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۴ 13 August 2018

وزیر دارایی ترکیه شامگاه یکشنبه درباره نوسانات ارزی اخیر در کشورش شخص رئیس‌جمهور آمریکا را مقصر دانست.

به گزارش فارس، «برات البیراک»، وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه شامگاه یکشنبه گفت شخص «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به ارز ملی ترکیه حمله کرده است.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح»، «البیراک» همچنین گفت که ترکیه برنامه‌ای را برای مقابله با ناپایداری «لیر» در برابر دلار تدوین کرده است.

او گفت: «در صورتی که نیاز باشد، ما یک قانون مالی ضروری را اجرا خواهیم کرد. این، آشکارا حمله به اقتصاد ترکیه است.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دو برابر کرد. این اقدام به کاهش ارزش لیر شتاب بخشید.

روابط ترکیه با آمریکا طی سال‌های اخیر به خاطر مسائلی مانند حمایت نظامی واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد سوری، عدم استرداد «فتح‌الله گولن» که از سوی آنکارا به طراحی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ متهم شده، تهدید به تحریم به خاطر خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-۴۰۰ از روسیه و همچنین بازداشت کشیش آمریکایی در ترکیه، متشنج شده است.

کاخ سفید شامگاه چهارشنبه ۱۰ مرداد اعلام کرده بود که «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی تحریم شدند. درپی این اختلافات و تحریم‌های آمریکا بود که ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار آمریکا به شدت سقوط کرد.

برانسون در اکتبر سال ۲۰۱۶ به اتهام همکاری با سازمان گولن و عاملین کودتای نافرجام ۱۵ جولای همان سال، توسط نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شد. بعد از توافق ترامپ با اردوغان اما برانسون روز گذشته، پس از ۲۱ ماه بازداشت، به حبس خانگی منتقل شد.

«رجب طیب اردوغان» در جلسه‌ای روز یکشنبه نوسانات ارزی را توطئه‌ای علیه کشورش خواند اما گفت مردم تسلیم نخواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی