بازدید 18288
پیمانه اقتصادی؛

از «اعلام جدول کالاهای مشمول دلار ۴۲۰۰ تومانی» تا «عذرخواهی از مردم توسط یک خودروساز مطرح»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش قیمت ها به بازار موبایل رسید، آمریکا به دنبال تحریم ۳۵۰ میلیون دلاری اندونزی، رشد 256 واحدی شاخص کل بورس تهران، درآمد قدرتمند شرکت‌ها سهام آسیایی را تقویت کرد، افزایش قیمت نفت با آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران، بازار سیاه ارز برای اندیشه های سیاه پیش می رود، منتظر نفت ۹۰ دلاری باشید/ چین می‌تواند تمام نفت ایران را خریداری کند و توقف فعالیت خودروساز آلمانی دایلمر در ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۳۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶ 08 August 2018

از «اعلام جدول کالاهای مشمول دلار ۴۲۰۰ تومانی» تا «عذرخواهی از مردم توسط یک خودروساز مطرح»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش قیمت ها به بازار موبایل رسید، آمریکا به دنبال تحریم ۳۵۰ میلیون دلاری اندونزی، رشد 256 واحدی شاخص کل بورس تهران، درآمد قدرتمند شرکت‌ها سهام آسیایی را تقویت کرد، افزایش قیمت نفت با آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران، بازار سیاه ارز برای اندیشه های سیاه پیش می رود، منتظر نفت ۹۰ دلاری باشید/ چین می‌تواند تمام نفت ایران را خریداری کند و توقف فعالیت خودروساز آلمانی دایلمر در ایران را در بر دارد.

اعلام جدول کالاهای مشمول دلار ۴۲۰۰ تومانی

فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی به استناد مصوبه روز چهارشنبه هفته گذشته هیأت وزیران از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. بر اساس مصوبه هیأت وزیران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است نسبت به تأمین ارز کالاهای فهرست گروه یک (شامل کالاهای اساسی، ضروری، دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به نرخ رسمی ارز اقدام کند.

از «اعلام جدول کالاهای مشمول دلار ۴۲۰۰ تومانی» تا «عذرخواهی از مردم توسط یک خودروساز مطرح»

کاهش قیمت ها به بازار موبایل رسید

بررسی میدانی در بازار تلفن همراه نشان می دهد، هرچند هنوز سیاست ارزی جدید تاثیر کامل خود را نگذاشته قیمت برخی گوشی ها کمی کاهش یافته است. قیمت گوشی آیفون ایکس که دیروز به 12 میلیون و 600 هزار تومان رسیده بود امروز 12 میلیون و 200 هزار تومان داد و ستد شد. البته هنوز بسیاری از فروشندگان گوشی تلفن همراه از عرضه گوشی خودداری می کنند. برخی نمایندگی های فروش مارک های معروف، دلیل این موضوع را عرضه نشدن دستگاه های جدید از سوی شرکت های مادر عنوان کردند. شماری نیز مدعی بودند گوشی به میزان کافی در بازار نیست که بفروشند. رئیس اتحادیه دستگاه های مخابراتی نیز کسری گوشی در بازار را تأیید کرد. «مهدی محبی» ابراز امیدواری کرد، با رفع توقیف دستگاه های باقیمانده در گمرک و ورود گوشی های ثبت سفارش شده، بازار سامان یابد. به نقل از ایرنا، البته دیروز اعلام شد ثبت سفارش 600 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تأیید شده است و این گوشی ها به زودی از گمرک روانه بازار می شود.

آمریکا به دنبال تحریم ۳۵۰ میلیون دلاری اندونزی است

ایالات‌متحده از سازمان تجارت جهانی درخواست کرده است به این کشور اجازه دهد تا پس از پیروزی در پرونده شکایت خود از اندونزی به علت خسارت ۳۵۰ میلیون دلاری‌ که این کشور به شرکت‌های آمریکایی وارد کرده است، اندونزی را تحریم کند. ایالات‌متحده و نیوزلند، هر دو در پرونده‌های شکایت خود بر علیه قوانین تجاری اندونزی که محدودیت‌هایی برای واردات مواد غذایی، محصولات باغی و دامی، شامل سیب، انگور، سیب‌زمینی، پیاز، گل، آب میوه، میوه خشک، گوشت و مرغ، ایجاد کرده بود، برنده شدند. در درخواستی که توسط سازمان تجارت جهانی منتشر شده است، آمریکا گفته است که اندونزی به رأی این سازمان التزام ندارد و بنابراین واشنگتن به دنبال آن است که تحریم‌های سالانه‌ای را ضد این کشور وضع کند تا ضرر شرکت‌های آمریکایی جبران شود. به نقل از مهر، در ادامه این درخواست آمده است: بر اساس تحلیل‌های اولیه از داده‌های موجود برای محصولات مشخص شده، موقتا تخمین زده می‌شود سطح این ضرر در سال ۲۰۱۷ تا ۳۵۰ میلیون دلار  باشد. «از آنجایی که اقتصاد اندونزی در حال رشد است، ایالات‌متحده این رقم را سالانه به روز رسانی خواهد کرد.»

رشد 256 واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با افزایش 256 واحدی معادل 0.19 درصد به رقم 133 هزار و 584 واحد رسید. این در حالی است که در روز دوشنبه نیز شاهد رشد 5198 واحدی معادل 4.05 درصد نماگر کل بورس بودیم. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 75 واحدی معادل 0.19 درصد به رقم 39 هزار و 167 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با رشد 7 واحدی معادل 0.04 درصد، عدد 18 هزار و 949 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 5 واحدی معادل 0.04 درصد به رقم 13 هزار و 412 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 533 واحد افزایش معادل 0.38 درصد را رقم زد و به سطح 141 هزار و 995 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 118 واحد افزایش معادل 0.12 درصد به رقم 97 هزار و 105 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 843 واحد افزایش معادل 0.31 درصد همراه بود و عدد 272 هزار و 286 واحد را به نمایش گذاشت.

از «اعلام جدول کالاهای مشمول دلار ۴۲۰۰ تومانی» تا «عذرخواهی از مردم توسط یک خودروساز مطرح»

درآمد قدرتمند شرکت‌ها سهام آسیایی را تقویت کرد

روز سه‌شنبه، بازگشت سهام چین به تقویت بازار سهام آسیا کمک کرد، همچنین سود شب گذشته وال‌استریت با درآمدهای قدرتمند شرکت‌های آمریکایی، به بازارهای آسیایی نیرو داد تا سرمایه‌گذاران نگرانی‌های ناشی از تشدید تنش‌های تجاری را نادیده بگیرند. انتظار می‌رود سهام اروپایی در مقادیر بالاتری باز شوند؛ فوتسی انگلیس ۰.۱ درصد، داکس آلمان ۰.۱۵ درصد و کاک فرانسه هم ۰.۱۳ درصد بالاتر معاملات امروز را آغاز می‌کنند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن، ۰.۳۵ درصد رشد کرد. در بازارهای چین، درحالی که سرمایه‌گذاران به خرید سهامی روی آوردند که به دنبال ۴ روز متوالی افت، قیمت مناسبی پیدا کرده بود، کامپوزیت شانگهای ۱.۴ درصد جهش کرد. همچنین کوسپی کره‌جنوبی ۰.۳ درصد و نیکی ژاپن ۰.۶ درصد رشد کردند.

افزایش قیمت نفت با آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران

روز سه شنبه، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز قبل، افزایش یافت. دلیل افزایش قیمت نفت در روز گذشته، دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران عنوان شده است. این بیم می رود با تحریم های آمریکا علیه ایران، عرضهٔ جهانی نفت کاهش پیدا کند. به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت، نسبت به قیمت بسته شده در روز دوشنبه ۴۲ سنت افزایش یافت و بشکه ای ۷۴.۱۷ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۳۰ سنتی، بشکه ای ۶۹.۳۱ دلار صورت گرفت.

بازار سیاه ارز برای اندیشه های سیاه پیش می رود

دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای فعالیت دوباره صرافی ها مجاز، در حالی عصر دیروز منتشر شد که برخی معتقد هستند که در این شرایط، برای تهیه ارز بدون در نظر گرفتن شرایط چهارده گانه دستورالعمل بانک مرکزی، باید به سراغ بازار دیگری بروند و پیش بینی این افراد، ایجاد بازار سومی خواهد بود که توسط دلالان و سفته بازان قرار خواهد داشت. امیر نجومی کارشناس و مدیر صرافی رویال در این خصوص معتقد است: الان در شرایط جدید، نیازمند واقعی با مراجعه به صرافی می تواند آزادانه با فاکتور رسمی معامله خود را انجام دهد. این دستور العمل، جلوی ذخیره احتیاطی و سرمایه گذاری و سفته بازی را گرفته است. خرید ارز فقط برای کسانی که نیازمند واقعی و مصرف کننده واقعی هستند، در قانون به خوبی لحاظ شده است. وی معتقد است که در شرایط فعلی، سفته بازی و احتکار جایی نخواهد داشت و اگر کسی هم به دنبال حفظ ارزش پول خود باشد می تواند به بازار سکه و معاملات آتی سکه مراجعه کند. حتی در قانون جدید واردات طلا و خرید به صورت شمش آزاد شده است و این راهکار خوبی برای حفظ ارزش پول می باشد. وی معتقد است با توجه به رویکرد بانک مرکزی قطعا این مسائل احتمالی مبنی بر بازار سیاه ارز درآینده بسیار نزدیک حل خواهد شد، زیرا رئیس جدید بانک مرکزی، به خوبی مسائل را بررسی می کند و من فکر نمی کنم بازار سیاهی ایجاد شود. وقتی مردم آزادانه از طریق سیستم رسمی بتوانند نیازشان را برطرف کنند، دنبال بازار سیاه نمی روند. بازار سیاه ممکن است برای کسانی پیش بیاید که اندیشه های سیاه دارند.

منتظر نفت ۹۰ دلاری باشید/ چین می‌تواند تمام نفت ایران را خریداری کند

آرمیتا سن، تحلیلگر ارشد انرژی اسپکتس، در مصاحبه خود با سی‌ان‌بی‌سی گفت: هرچه بیشتر به سوی ربع چهارم سال پیش می‌رویم بیشتر و بیشتر با ریسک رفتن قیمت‌ها به محدوده بالا ۸۰ دلار و حتی بالای ۹۰ دلار، روبرو می‌شویم، اما آن‌چه حالا اهمیت دارد این است که ببینیم چه میزان از تولید نفت ایران را از دست خواهیم داد. این تحلیل‌گر اضافه کرد: بسیاری از افراد معتقدند چین می‌تواند تمام نفت ایران را خریداری کند، اما آنها اعلام کردند: بله ممکن است ما واردات خود را کاهش ندهیم اما میزان آن را افزایش هم نخواهیم داد. بنابراین شما شاهد از دست رفتن بخش قابل‌توجهی از عرضه در بازار خواهید بود که واضح است این به معنای قیمت‌های بالاتر خواهد بود. 

اتحادیه اروپا قدرت مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران را ندارد

مایا لستر، وکیل حوزه های حقوق عمومی، اتحادیه اروپا و حقوق رقابت گفت: اتحادیه اروپا قدرت جلوگیری از اعمال تحریم های ایالات متحده را ندارد، چه تحریم های اولیه و چه تحریم های ثانویه. (مقررات مسدودسازی) ادعای خسارت برای فعالان اتحادیه اروپا که تحت تاثیر اثرات برون مرزی تحریم های آمریکا قرار می گیرند را ممکن می سازد. علی رغم وعده اتحادیه اروپا برای معرفی مقررات مسدودسازی تحریم های آمریکا، که هدف آن حفاظت از شرکت های اروپایی در مقابل جریمه های احتمالی به دلیل شکستن تحریم های آمریکا علیه ایران است، همچنان شرکت های اروپایی در حال ترک ایران هستند. شرکت اصلی نفت فرانسوی، توتال، اعلام کرد که اگر نتواند از واشنگتن معافیت برای تحریم ها بگیرد، از معامله یک میلیارد دلاری با ایران و چین خارج خواهد شد. شرکت بزرگ حمل و نقل مارسک اعلام کرده است که دیگر نفت ایران را حمل نخواهد کرد. خودروسازی پژو همچنین گفته که ایران را ترک خواهد کرد مگر اینکه معافیت از تحریم ها بگیرد. طبق گفته لستر، مقررات مسدودسازی اتحادیه اروپا شرکت های اروپایی را متقاعد به بازگشت به ایران نخواهد کرد. او به راشا تودی گفت: "من فکر می کنم که اگر این نهاد ها پیشتر تصمیم گرفته اند که منافع تجاری و قانونی برای آنها در آنجا وجود نخواهد داشت، بعید است که به ایران باز گردند."

فعالیت خودروساز آلمانی دایلمر در ایران متوقف شد

شرکت خودروسازی دایلمر دیروز اعلام کرد که طرح هایش برای توسعه تجارت در ایران را متوقف کرده است. این تصمیم در واکنش به ازسرگیری تحریم‌های آمریکا از امروز گرفته شده است. به نوشته رویترز، این اقدام در حالی انجام شد که حتی اقدام اتحادیه اروپا برای تشویق صنایع اروپا به ادامه تجارت با ایران موثر واقع نشده است. این شرکت خودروسازی در بیانیه‌ای به رویترز گفت: «ما فعالیت‌های محدود خود در ایران را بر طبق تحریم‌های قابل اجرا متوقف کرده‌ایم.» دایلمر در سال 2016 برای توزیع کامیون‌های مرسدس بنز در این کشور، یک همکاری مشترک با ایران خودرو به راه انداخت. این شرکت در نظر داشت تا یک دفتر نمایندگی در تهران تاسیس کند. در این بیانیه دایلمر اعلام کرد در حال حاضر نه فعالیت‌های مربوط به خودروهای سواری و نه کامیون‌ها در ایران از سر گرفته نشده است.

ادامه کم‌نوسانی اوراق تسهیلات

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد یک درصدی به قیمت ۶۶ هزار و ۹۰۲ تومان معامله شدند. شاهد نوسان «تسه»ها در کانال ۶۶ و ۶۷ هزار تومانی هستیم. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۲/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. همچنان با وجود قرار داشتن در فصل اوج تقاضای مسکن، تقویت سمت عرضه اوراق در کنار کاهش قدرت خرید متقاضیان (با توجه به جهش ۵۴ درصدی قیمت مسکن در تیر نسبت به تیر گذشته) مانع از رشد قابل توجه «تسه»هاست. به این ترتیب با وجود رشد ۲۸ درصدی حجم معاملات «تسه»ها از ابتدای فروردین تا ۱۵ مرداد نسبت به دوره مشابه سال گذشته، پایین‌تر بودن قیمت (میانگین ۶۶ هزار و ۱۳۰ تومان در مقابل ۷۵ هزار تومانی در سال ۹۶) رشد ۵/ ۱۲ درصدی ارزش معاملات را رقم زده است.

عذرخواهی از مردم توسط یک خودروساز مطرح

شرکت بی‌ام‌و در کره‌‌جنوبی به‌دلیل ۲۷ مورد حریق در خودرو‌های خود در این کشور از شهروندان کره‌ای عذرخواهی کرد. این حریق‌ها که میان ماه‌های ژانویه تا جولای رخ داده است منجر به آغاز تحقیقات دولتی در این باره و نیز کاهش تقاضا برای خریداری خودرو‌های بی‌ام‌و شده است. به نقل از دنیای اقتصاد، این خودروساز آلمانی اعلام کرده‌ است که از ۲۰ اوت برای خودروهای خود فراخوان می‌کند.

از «اعلام جدول کالاهای مشمول دلار ۴۲۰۰ تومانی» تا «عذرخواهی از مردم توسط یک خودروساز مطرح»

کیم هیو جون رئیس بی‌ام‌و کره جنوبی در همین راستا اعلام کرد که این شرکت به‌دلیل ایجاد نگرانی در میان مردم کره و نهاد‌های دولتی صادقانه عذرخواهی می‌کند. بنابر اعلام بی‌ام‌و که یکی از محبوب‌ترین خودروساز‌های خارجی در کره جنوبی به‌شمار می‌آید این شرکت در سال ۲۰۱۶ به وجود مشکلات‌فنی در خودرو‌های خود در کره جنوبی پی برده ‌است، اما در ماه ژوئن سال‌جاری توانسته منشأ اصلی آن را مشخص کند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۰
کاش مدیران خودروساز کشورمون هم کمی از مدیران خودروساز خارجی یاد میگرفتن که به مردم احترام بزارن

ملت خیلی بدی داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
جيب ما رو نزنند , عذر خواهي پيشكش
یه لحظه فکر کن مدیر عامل خودروسازهای داخلی بخواد به خاطر کمبوداش از مردم عذرخواهی کنه ...
پاسخ ها
جام
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
اگر این اتفاق بخواد بیفته آقایان باید سرشون رو تا سه متر زیر زمین پایین ببرن .
عذرخواهی از مردم توسط یک خودروساز مطرح
دقیقاً مثل ایران خودرو و سایپا
کی میشه تو مملکت ما هم کسانی را ببینیم که به خاطر اشتباه در عمل به مسئولیت هایشان،از مردم عذرخواهی نمایند.
این همه مردم بیگناه در پژو 405 سوختن و خاکستر شدن امان از یک عذرخواهی و برکناری.
چقدر این رفتار اشنا است فکر کنم از ما یاد گرفته اند که بابت هر خرابکاری فورا مسئول محترم جلو مردم حاضر وعذر خواهی میکند . یکدفعه مثل شهاب اسمانی چیزی روی صورتم سقوط کرد که باند شو مگه نمیری سرکار فهمیدم خواب دیدیم انشاله که خیر باشد
شرکت بی‌ام‌و در کره‌‌جنوبی به‌دلیل ۲۷ مورد حریق در خودرو‌های خود در این کشور از شهروندان کره‌ای عذرخواهی کرد.

چقدر من رو ياد آتش سوزي 405 انداخت
عجب امریکا همه رو انگار میخواد تحریم کنه!!! اندونزی دوست نداشته محصولات غذایی خارجی وارد مملکتش بشه به خاطر همین داره تحریم میشه!!! حالا هی بگین بریم با آمریکا مذاکره کنیم!!!
بعضی از ماشینهای ما هم یه زمانی اتش می گفتتند .
همین چند قلم کالا عجب
تازه سایپا با پررویی تبلیغ میکنه سایپا مطمئن....... حتما برای فرستادنمان به دیار باقی مطمئنه......
چرا چای خشک؟؟؟؟؟؟
این هم یک رانت است؟
اتفاقا ریس ایران خودرو و سایپا دیشب اومدن درب منزل بنده حقیر از من عذر خواهی کردن به خاطر فروختن دوتا فرغون به من خوش به حالم
چراازسقوط ۲۰۰۰ واحدی بوزس چیزی نمی نویسید؟
کره جنوبی خودروی ب ام و وارد نمیکند و در تعداد خیلی محدودی هست
بسته جدیدی که میگفتن این بود؟! حداقل یه حجم سنگینی ارزدرهفته اول به بازارثانویه تزریق میکردند که دلمون خوش باشه چندروزدلارزیرده هزارتومان بوده ! الان یورودوباره ۱۲ هزارتومان شد
اینها نتیجه رقابت در بازار آزاد و سالمه. چنین چیزهایی در اقتصاد دولتی ممکن نیست.
اینا از ایران خودرو و سایپا یادگرفتن که از مردم عذر خواهی میکنن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر