بازدید 12510
پیمانه اقتصادی؛

از «انتقاد نماینده ایران در اوپک نسبت به افزایش تولید نفت روسیه» تا «سقوط لیر ترکیه به پایین‌ترین نرخ تاریخ»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاغذ روزنامه در گروه یکم کالای اساسی قرار می‌گیرد، جهش تاریخی شاخص کل بورس تهران، ورود سهام ژاپن و چین به محدوده قرمز، افزایش قیمت نفت با بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران، سکه فعلا در فاز کاهشی، درآمد نفت و گاز در سه ماه امسال چند درصد افزایش یافت؟ و تداوم کم‌نوسانی اوراق تسهیلات را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۳۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 07 August 2018

از «انتقاد نماینده ایران در اوپک نسبت به افزایش تولید نفت روسیه» تا «سقوط لیر ترکیه به پایین‌ترین نرخ تاریخ»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاغذ روزنامه در گروه یکم کالای اساسی قرار می‌گیرد، جهش تاریخی شاخص کل بورس تهران، ورود سهام ژاپن و چین به محدوده قرمز، افزایش قیمت نفت با بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران، سکه فعلا در فاز کاهشی، درآمد نفت و گاز در سه ماه امسال چند درصد افزایش یافت؟ و تداوم کم‌نوسانی اوراق تسهیلات را در بر دارد.

کاغذ روزنامه در گروه یکم کالای اساسی قرار می‌گیرد

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کاغذ چاپ، تحریر و کاغذ روزنامه به منظور تامین ارز ترجیحی و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای در فهرست کالاهای گروه یک کالای اساسی و ضروری قرار خواهد گرفت. وی تصریح کرد: این فهرست به زودی پس از اعلام نظر وزرای جهاد کشاورزی و بهداشت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد.

جهش تاریخی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با افزایش ۵۱۹۸ واحدی معادل ۴.۰۵ درصد به رقم ۱۳۳ هزار و ۶۴۶ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 1524 واحدی معادل 4.05درصد به رقم 39 هزار و 185 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با رشد 73 واحدی معادل 0.39 درصد، عدد 18 هزار و 958 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 52 واحدی معادل 0.39 درصد به رقم 13 هزار و 418 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 4902 واحد افزایش معادل 3.58 درصد را رقم زد و به سطح 141 هزار و 880 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 4107 واحد افزایش معادل 4.40 درصد به رقم 97 هزار و 354 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 9029 واحد افزایش معادل 3.44 درصد همراه بود و عدد 271 هزار و 443 واحد را به نمایش گذاشت.

از «» تا «»

ورود سهام ژاپن و چین به محدوده قرمز

روز دوشنبه، با ورود سهام چینی و ژاپنی به محدوده قرمز تحت تأثیر بالا گرفتن تنش‌های تجاری آمریکا-چین، سهام آسیایی سودهای خود را از دست داد، هرچند تلاش‌های پکن برای جلوگیری از افت شدید یوآن، به تقویت ارزهای منطقه کمک کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن، بیشتر سودهای خود را از دست داد و تنها ۰.۳ درصد رشد را برای خود ثبت کرد. این شاخص در معاملات امروز تا یک درصد هم بالا رفته بود. سهام چین به محدوده قرمز سقوط کرد و شاخص شرکت‌های برتر چین، سی‌اس‌آی‌۳۰۰ و کامپوزیت شانگ‌های، هر کدام بیش از یک درصد از ارزش خود را از دست دادند. نیکی ژاپن و کوسپی کره‌جنوبی هر کدام ۰.۱ درصد افت کردند. شاخص جهانی سهام ام‌اس‌سی‌آی، که سهم ۴۷ کشور جهان را دنبال می‌کند، ۰.۰۸ درصد پایین آمد.

انتقاد نماینده ایران در اوپک نسبت به افزایش تولید نفت روسیه

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: حسین کاظم‌پور اردبیلی، از عربستان و روسیه به دلیل افزایش تولید نفت انتقاد و اعلام کرد: این کشورها توافق جهانی کاهش تولید نفت را نقض و به تلاش‌های آمریکا برای وضع تحریم ضد ایران، کمک می‌کنند. وی همچنین به روسیه هشدار داد که افزایش تولید این کشور، اتحاد بلندمدت میان تولیدکنندگان نفت را به خطر می‌اندازد. نماینده ایران در هیئت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: روسیه، عربستان و دیگران تولید نفت خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهند تا صادرات نفت ایران را تحت تأثیر قرار دهند؛ آنها دست حمایت خود را به سوی دونالد ترامپ دراز می‌کنند و این رویکردی بسیار خصمانه در برابر ماست. انتقادهای او از روسیه، تنها به مسائل اوپک مربوط می‌شود و روابط گسترده‌تر میان روسیه و ایران را شامل نمی‌شود. نماینده ایران در هیأت عامل اوپک تصریح کرد: الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در یک کنفرانس تلفنی مربوط به کمیته فنی مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیر اوپک، اعلام کرده است که مسکو قصد دارد تولید روزانه نفت خود را ۱۷۰ هزار بشکه افزایش دهد. وی یادآور شد: روسیه اختیار فرا رفتن از تعهد تولید خود را ندارد و عربستان نیز اجازه ندارد این افزایش را تجویز کند. اعضای کمیته فنی مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیر اوپک، کیک را میان خود تقسیم کردند، اما این اجازه را نداشتند.

افزایش قیمت نفت با بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران

روز دوشنبه، با باز شدن بازار نفت شاهد آن بودیم که قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه، افزایش یافت. دلیل افزایش قیمت نفت در روز گذشته، کاهش غیرمنتظره تولید نفت عربستان سعودی در ماه جولای، کاهش دکل های نفتی فعال در آمریکا، و همچنین دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران عنوان شده است. به نقل از رویترز، دیروز قیمت آتی نفت خام برنت، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته ۲۱ سنت افزایش یافت و بشکه ای ۷۳.۴۲ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۱۹ سنتی، بشکه ای ۶۸.۶۸ دلار صورت گرفت.

سکه فعلا در فاز کاهشی

روز گذشته، نرخ سکه تمام طرح قدیم با افت ۱۰۵ هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه، به قیمت ۳,۲۵۶,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح جدید (سکه امامی)، ۳,۴۸۰,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نشان از کاهش ۱۸۵ هزار تومانی نسبت به نرخ بسته شده در روز قبل دارد. هرچند بهای این سکه در کمترین نرخ امروز به رقم ۳ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان هم رسیده بود. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با افت ۸۰ هزار تومانی به رقم فروش ۱,۶۹۰,۰۰۰ تومان رسید. نیم سکه پیش از این از مرز ۲ میلیون تومان نیز عبور کرده بود. همچنین ربع سکه بهار آزادی در بازار دیروز، ۸۷۰ هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، ۵۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است. هر سکه یک گرمی نیز بدون تغییر در سطح ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.

درآمد نفت و گاز در سه ماه امسال چند درصد افزایش یافت؟

وضعیت دخل و خرج بودجه در سه ماه نخست سال نشان می دهد که درآمد نفت و گاز و فرآورده‌ها ۷۲ درصد افزایش یافت و پرداخت‌های عمرانی ۲۶۶۴ درصد رشد کرد. 

بازار اوراق مسکن؛ تداوم کم‌نوسانی اوراق تسهیلات

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 4/ 1 درصدی به قیمت 66 هزار و 262 تومان معامله شدند. روز گذشته با رشد آرام «تسه»ها برخی اوراق بالاتر از سطح 67 هزار تومانی قرار گرفتند. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن، افت 22 درصدی و 9 درصدی تعداد معاملات مسکن را به ترتیب در خرداد و تیر رقم زد. عواملی از جمله ورود نقدینگی و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری و جهش قیمت نهاده‌های تولید عامل رشد قیمت مسکن هستند. همچنان روند کم‌نوسان «تسه»ها دور از انتظار نیست. حسین عبده‌ تبریزی سهم زمین از قیمت مسکن در تهران را ۷۰ درصد و ورود سایر بخش‌ها با هدف سوداگرای و نه ایجاد ارزش افزوده از ساخت و ساز را از جمله عوامل جهش قیمت زمین و مسکن اعلام کرد. امری که باعث انباشت سرمایه قابل توجه در این عامل غیرمولد شده است.

آلمان به حمایت از صادرات و سرمایه‌گذاری در ایران ادامه می‌دهد

وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد آلمان به عرضه ضمانت‌های صادرات و سرمایه‌گذاری برای شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند، ادامه خواهد داد. به نقل از رویترز، وزارت اقتصاد آلمان همچنین اعلام کرد برلین درباره معافیت برای شرکت‌های آلمانی از تحریم‌های ایران، همچنان سرگرم مذاکره با آمریکاست. وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد ضمانت‌های صادرات و ضمانت‌های سرمایه‌گذاری از سوی وزارت اقتصاد فدرال همچنان برای شرکت‌ها موجود هستند. به گزارش ایسنا، از زمان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ژانویه سال ۲۰۱۶، روابط تجاری میان ایران و آلمان از ۲.۶ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۶ به ۳.۵ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت.

ارزش بیت‌کوین باید به ۲۱۳ هزار دلار برسد

بانک " یو. بی. اس" اعلام کرد روزی ارزهای مجازی به پشتوانه‌ای برای پول‌هایی چون دلار تبدیل خواهند شد. به نقل از بلومبرگ، بانک یو بی اس در مطالعات خود به این نتیجه رسیده که ارزش بیت کوین برای آن که بتواند جایگزین اسکناس و تراول چک شود، باید به ۲۱۳ هزار دلار برسد که این مبلغ در حال حاضر اندکی رویاپردازانه است اما به احتمال زیاد روزی فرا خواهد رسید که اسکناس‌ها و اوراق مالی با پشتوانه ارزهای مجازی منتشر شوند. این بانک اعلام کرده یافته‌هایش نشان می‌دهد بیت کوین در وضعیت کنونی خود بی‌ثبات است و شانس بسیار کمی برای تبدیل شدن به یک وسیله پرداخت همه‌گیر در معاملات جهانی دارد. استفاده از بیت کوین از ماه سپتامبر سال گذشته تاکنون رو به کاهش گذاشته که به گفته تحلیلگران علت اصلی آن کاهش حدود ۷۰ درصدی ارزش بیت کوین در طی این مدت است. به گزارش ایسنا، به گفته یو بی اس، در حالی که ارزهای مجازی این قابلیت را دارند که به یک دارایی تبدیل شوند، احتمالا قیمت آن‌ها کماکان پرنوسان خواهد بود.

ذخایر کالاهای اساسی بسیار مطلوب است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ذخایر محصولات اساسی مثل برنج و گوشت در شرایط مطلوبی قرار دارد؛ ضمن اینکه در گندم و شکر نیازی به واردات نیست. به نقل از صدا و سیما، محمود حجتی با اشاره به اینکه تأمین کالاهای اساسی با قیمت مناسب اولویت دولت و وزارت جهاد کشاورزی است افزود: در گروه کالاهای اساسی مصرفی مانند روغن و برنج و در گروه کالاها و نهادهای تولید در بخش دام و طیور مانند کنجاله سویا و ذرت که غیر مستقیم در تولید کالاهای اساسی نقش دارند، ارزان ترین ارز دولتی برای واردات است که اختصاص یافته است. وی گفت: شرایط در بخش ذخایر راهبردی برنج خیلی خوب است و ۳۰۰ هزار تن برنج در انبار شرکت های مباشر خریده و ذخیره شده و معادل همین میزان نیز در راه واردات است. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۷۰ درصد برنج مورد نیاز بازار از تولیدات داخل و ۳۰ درصد از واردات تأمین می شود، گفت: با توجه به نزدیک شدن زمان برداشت محصول برنج در استان های گیلان و مازندران با توافق سازمان برنامه و بودجه برنامه خرید توافقی برنج اجرا می شود. وی تاکید کرد: از آنجا که کشور در تولید گندم و شکر به خوداتکایی رسیده است امسال شرایط ذخایر این دو کالای اساسی بسیار مطلوب است و نیازی به واردات نداریم. وزیر جهاد کشاورزی افزود: میزان ذخایر گندم در کشور ۱۰ میلیون تن است و علاوه بر این میزان خرید تضمینی گندم نیز از مرز ۸ میلیون تن گذشته است.

سقوط لیر ترکیه به پایین‌ترین نرخ تاریخ

روز دوشنبه، پس از این‌که دولت ترامپ اعلام کرد دسترسی بدون تعرفه دولت ترکیه را به بازار  آمریکا بررسی می‌کند، لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح تاریخ خود در برابر دلار آمریکا رسید. این اقدام می‌تواند بر ۱.۶۶ میلیارد دلار از واردات ترکیه اثر بگذارد. این اقدام آمریکا که شب جمعه انجام شد، در پاسخ به تعرفه‌های تلافی‌جویانه ترکیه بر کالاهای آمریکا به عوض تعرفه‌های آمریکا بر فولاد و آلومینیوم، صورت گرفت. 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۸
انتقادت به روسبه فقط بخاطر نفته و شامل روااابط گسسسترده دیگه نمیشه؟
عمو جان خب تمام بازی ها سر نفت و انرژیه
دیگه شامل چی نمیخواد بشه
برو با اروپا قرارداد گاز ببند ببین همین متحد گسترده چکار میکنه
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
چقدر ساده ان این ملت
اروپا از ایران گاز میخره؟؟
امریکا اجازه میده؟
اصلا ایران مجانی ام بده اروپا به خاطر امنیت انرژیش از ایران گاز نمیخره
یعنی نمی دونستید که روسیه با عربستان همدست شده تا نهایت سود را از نفت ببرد.می خواهد نفت ما را در مقابل بیل و کلنگ بگیرد و گران بفروشد.بهتر است با ترامپ دوست شوید تا با این هیولای رباکاری
روسیه خائن
دشمنی روسیه برای ایران همواره از دشمهنی امریکا و اسرائیل بدتر بوده است
فکر میکردم فقط داخل ایران تا یک اتفاقی بیوفته،دلار بالا پایین میشه!الان میبینم تمام حتی خود امریکا هم تحت تاثیر کوچکترین کنش بازار واکنش نشون میده!
سیاستمداران کشور ما باید درک کنند که امروزه سیاست کشورها مبتنی بر اهداف کوتاه مدت و بلند مدت رفاهی اتباعشان هست و هیچ گاه بر اساس ایدئولوژی عمل نمی کنند. آن زمان مرد که اتحاد جماهیر شوروی تا پای مرگ کشورهای ضدآمریکایی رو حمایت می کرد. تعیین خط مشی بر پایه ایدئولوژی سیاست منسوخی شده است. هر چه زودتر به این نتیجه برسیم برده ایم!
به روسیه دلخوش نباشید. این مملکت بیش از همه کشورها، از روسیه (شوروی سابق)، زخم ها خورده است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
خسته نباشی
اونوقت از امریکا و انگلیس سود برده ؟؟
چرا آقای روحانی در مصاحبه زنده دیشب راجع به افزایش تولید نفت روسیه حرفی نزد.. خیانت روسیه با خیانت امریکا فرقی می کند؟؟
چرا تیترهای روزنامه ها راجع به خیانت پوتین به برجام و ایران چیزی گفته نشد.. آیا نباید راجع روسیه و خیانت هایش حرفی بزند که به قبای آقای پوتین بر نخورد؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
چطور روسیه میخواد 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنه خوبه برای منافع خودش میخواد نفت بفروشه بده؟
آقای روحانی تحویل بگیر !!!! اینم از روسیه !!!!

هی بیا بگو روسیه دوست ماست !!!!

لعنت به این روسیه و چین که هر چه بدبختی داریم از این دوتاست .
لیر ترکیه هرچقدر هم افت کرده باشد مثل ایران 250% افت نکرده است!
اين روسيه از امريكا بد تره چون ميدونيم امريكا داره چي ميكنه حرف وعملش را هم روراست ميگه ولى روسيه وسط كار ما را ول ميده ته چاه چند بار امتحان كنيىم ا جنگ ايران وعراق تا تحريم هاى اوباما كه ما رو توسازمان ملل ول كرد تا امروز ،
سقوط لیر ترکیه به پایین‌ترین نرخ تاریخ!!!???
با اب و تاب تیتر میزنید این سقوط تاریخی چیزی حدود 2-3 دهم درصده یعنی با یک دلار 550لیر میگیری .والا نرخ برابری رول ما با دلار شرم آوری با یک دلار 10.000 ریول میگیری، تازه ما کلی نفت داریم ترکیه نداره .فقط نمیدانم چرای کسی از مسولین محترم چیزی نمیگن
نماینده ایران در اوپک به روسیه هشدار داد ! آیا آقای اردبیلی نمیداند که آمریکا بدنبال فروش نفت گرانقیمت "فراکینگ" خود از جمله به اروپا است و در مقابل گفته است که گمرک خودروهای وارداتی از اروپا را افزایش نمیدهد؟ نماینده ایران در اوپک نمیداندکه باید قیمت نفت را در حدی نگهداشت که نفت فرکینگ آمریکا صرفه اقتصادی نداشته باشد؟ نمیگویم که کار روسیه صحیح بوده اما باید نگاه جامع داشت و همه علل و انگیزه ها را در نظر گرفت.
وقتی قرار که نفت در برابر غذا باشد باید روسها فروش نفت خودشان را بالا ببرند وجای خالی کشور ایران را پر کنند
ترکیه یک سیلی محکم خورد
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی