بازدید 49698

دختران در چه کشور‌هایی به سربازی می‌روند؟

کد خبر: ۸۲۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲ 06 August 2018

خدمت سربازی در ساده‌ترین مفهوم آن خدماتی را شامل می‌شود که فرد یا گروه در ارتش یا دیگر بخش‌های مرتبط با نیروی نظامی انجام می‌دهد فارغ از آن‌که به عنوان شغل یا به طور داوطلبانه صورت گرفته باشد.

به گزارش ایسنا، برخی کشور‌ها همچون مکزیک، شهروندان خود را ملزم می‌کنند تا دوره زمانی مشخصی را به خدمت سربازی بروند. همچنین در برخی کشور‌های دیگر که سربازی کاملا داوطلبانه است، شهروندان مجبور نیستند به سربازی اجباری بروند مگر آنکه وضعیت بحرانی اعلام شود.

دختران در چه کشور‌هایی به سربازی می‌روند؟

نقش زنان در ارتش تاریخچه‌ای دارد که به ۴۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. در طول تاریخ زنان نقش‌های بسیاری در ارتش از جمله نگهبانی و حضور در جنگ‌ها داشته‌اند هرچند که خدمت وظیفه زنان در ارتش همواره موضوعی جنجالی بوده و به همین دلیل نسبت کمتری از زنان در تاریخ در کنار مردان جنگیده‌اند.

جنگیدن زنان در خط مقدم میدان جنگ، همچون مردان تنها راه حضور آنان نیست بلکه برخی زنان به عنوان امدادگر و پرستار در پشت جبهه فعالیت دارند.

دختران در چه کشور‌هایی به سربازی می‌روند؟

از آغاز دهه ۱۹۷۰ میلادی، بیشتر کشور‌های غربی اقدام به سربازگیری از بین جمعیت زنان کردند، اما تنها برخی از آن‌ها به زنان اجازه دادند تا نقش کاملی در میدان‌های جنگ داشته باشند که می‌توان از آن جمله به نیوزیلند، کانادا، دانمارک، فنلاند، ایتالیا و تایوان اشاره کرد.

برای مثال در زمان جنگ جهانی دوم، در انگلیس زنان برای کمک به تولید محصولات کشاورزی به خدمت سربازی فراخوانده شدند.

در میانمار نیز تنها زنانی که ازدواج کرده یا طلاق گرفته و صاحب فرزند باشند از رفتن به سربازی معاف می‌شوند.

 

دختران در چه کشور‌هایی به سربازی می‌روند؟
اما در آمریکا وضعیت سربازی زنان به این گونه است که زنان برای خدمت سربازی ثبت‌نام نمی‌شوند، اما می‌توانند به طور داوطلبانه به خدمت برده شوند.

همچنین زنان فنلاندی از سال ۱۹۹۵ میلادی می‌توانستند داوطلبانه به خدمت سربازی بروند و در ۴۵ روز نخست اعزام، به آنان فرصت داده می‌شود تا از ادامه این خدمت انصراف دهند. در صورتی که از مدت ۴۵ روز نخست بگذرد، زنان نیز موظف به رعایت تمامی قوانین هستند و تنها دلایل پزشکی و بارداری آنان را به طور موقت از انجام خدمت معاف می‌سازد.

زنان در یونان به عنوان متخصصان حقوق‌بگیر در ارتش گمارده می‌شوند، اما موظف نیستند همچون مردان به خدمت سربازی بروند.

در مکزیک و سوئیس نیز زنان به طور داوطلبانه می‌توانند به خدمت سربازی بروند.

در بین کشور‌هایی که در آنان، زنان به شیوه‌های مختلف با مقوله خدمت سربازی ارتباط پیدا می‌کنند تنها در رژیم صهیونیستی است که زنان نیز همانند مردان ملزم به خدمت اجباری هستند.

به گزارش دویچه‌وله، این در حالی است که تنها چند روز پیش مقام‌های نروژی اعلام کردند که در نظر دارند خدمت سربازی را برای تمامی شهروندان و بدون در نظر گرفتن جنسیت آنان اجباری کنند و به این ترتیب از سال ۲۰۱۵ میلادی زنان موظف شدند  یک سال خدمت وظیفه اجباری را پشت سربگذارند.


هرچند در این طرح قرار نیست زنان به رغم میل باطنی‌شان و به زور به سربازی بروند، اما تلاش شده تا تعادل جنسیتی در این زمینه حفظ شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۳۵
به نظر من بسیار ایده خوبی است. به هر حال دختران نیز جزوی از جمعیت کشور هستند و باید مانند مردان به کشور خود خدمت کنند البته به جای اماکن نظامی میتوانند در بیمارستانها روستاها و دفاتر خدماتی دولت دوره سربازی را بگذرانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
وقتی خواهر و دخترت را به سربازی بردن متوجه میشوی که خوب است یا بد؟
در دنیای امروزی هیچ کاری به اجبار نیست ولی در ایران بیشتر کارها نا خود آگاه اجباریه
در نروژ قرار است بدون در نظر گرفتن جنسیت از سال ۲۰۱۵ به خدمت سربازی بروند؟ تابناک جان الآن ۲۰۱۸ هست. وقتی مطلب کپی میکنی به زمان انتشار آن هم نگاه کن لطفا.
پاسخ ها
RAVA
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
آفرین به تیز بینی ات .سریع ویرایش شد و اصلاح کرد.
لطفا سر مردم رو جور دیگری گرم کنید . تا دیروز بحث این بود سربازی پسران حذف بشه یا ... حالا از سربازی دختران صحبت می کنید . جز انحراف افکار عمومی از بدبختی ها فکر دیگه ای پشتش هست یا ...؟
اول قانون برا ی خدمت دختر ها درست میکنن. بعد خدمت که اجباری شد مگن اگه دختری نمی خواد به خدمت بره بیاد بخردش.
ظمنا یک مقایسه بین بقیه قوانین و امکانات با غرب هم بگذارید
پاسخ ها
پویا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
گل گفتی آقا، همیشه همینه، ی چار تا موج تبلیغاتی و خبری درست میکنن و بعدم سوارش میشن و تهش چشم وا میکنیم میبینیم همه چی ب ضرر ماهای مردم شده و دوستان سوار بر مایند!
رضا
| Germany |
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
مرگ بر سربازی زنان
کشورهایی که نام بردید ، زن و مرد فرقی نمی کند . شما رییس جمهوری کرواسی را در پایان بازی فینال جام جهانی روسیه دیدید . برای آن ها عادی بود ولی برای جامعه ما هم عادی است ؟ شما سفرنامه ابن بطوطه و رفتار و پوشش زنان ایرانی با آفریقایی را در آن مقایسه کنید تعریفی که از عفاف زنان شیراز دارد با برهنگی زنان در برخی نقاط آفریقا . بحث سربازی زنان در ایران بحث مزخرفی است . با شعارهای عوام فریبانه نمی شود بی عفتی را برای جامعه به عنوان خدمت نرم افزاری ، بهداشتی و ... تعریف کرد . جامعه ایران با جامعه نروژ و فنلاند متفاوت است ....................
ایکاش سربازی رو بردارن یا حداقل قصطی فروشیش کنن تو این همه مشکلاتو بیکاریو بدبختیو گرونی باید دو سال هم بریم خدمت مقدس سربازی!!! هیچ دلخوشی برامون نگذاشتن کار میخوایم! پول میخوایم! دل خوش میخوایم! ولمون کنین دیگه چی میخواین از جونمون این همه اختلاسو دزدی رانت کافی نبود جمع کنید دیگه خسته شدیم بخدا
چیه ؟ بی پول شدید دنبال راه کاسبی میگردید
مطمئن باشید .با ناراضیتی که مردم دارن همین الان هم جنگ بشه مرداشم نمیرن
مال مردم خوردن که تمامی نداره و فقط برای گرفتن پول از خانواده دخترها داره مطرح میشه
باسلام ، تعداد زیادی از مشمولین سربازی در کشور ما به اشکال مختلف ، قانونی و غیر قانونی از انجام این وظیفه مهینی سر باز می زنند . مظافا اینکه گروه های از جامعه نیز به لحاظ تحصیل به صورت مادام العمر از رفتن به سربازی معاف هستند ، بهتر است طرف داران رفتن دختران ایرانی به سربازی در دولت یا مجلس اول به فکر اقتصاد مردم و فساد موی رگی که در جامعه رشیه دوانده است باشند که با رفتن دختر ایرانی به سربازی مشکلی از این جامعه حل نخواهد شد و بدتر بر مشکلات آن افزوده خواهد گردید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
اشتباه منفی دادم
سلام، چطور دختران را از رفتن به یک ورزشگاه حتی در کنار خانواده منع می کنند آن وقت طرح و لایحه برای سربازی دختران در مجلس طرح می کنند.
پاسخ ها
رضا
| Germany |
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
داداش همون پولدارهایی که این طرح رو وضع کردند
همین الانم دارن توی استخر مختلط شنا می کنند
آقا چطور موقع ورزشگاه رفتن و ازاد بودن پوشش زن و مرد فرق دارن؟ حالا سربازی میتونن برن :)))) در ضمن کشوری که دو تا ارتش داره بعلاوه کلی سرباز مرد سربازی رفتن خانمها هیچ توجیهی نداره. اگه بحث اموزش بهداشته که تو مدارس باید انجام بشه
اول وضعییت ضعیفی جامعه ی زنان را درست کنین تا سربازی درثانی همه چیز دخترا درسته که حالا گیر دادین به سربازی اشتباه می کنه اون نماینده فردا میگن هر دختری نخواد بیاد سربازیشو بخره باز یه دللالی دیگه برای مملکت بعدشم سربازی با عقاید ایران اسلامی جور نیست همانطور که بی حجابی جور نیست یک پدر ایرانی نمیذاره دخترش سرباز بشه میفهمین نمیذاره
چه خبر از طرفداران پر وپا قرص حمایت از زنان وحضور انها درورزشگاه ها در اینجا ها دیگه افتابی نمیشن که از طرح سزبازی خانم ها دفاع کنند
پاسخ ها
نازفاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
ما همه موافق این طرحیم حتی حاضریم مدت زمان ۴ سال به خدمت بریم تا از مدت سال آقایان کم بشه
اگر دختر ها سربازی بروند، قاعدتاً باید طول زمان سربازیبرای همه نصف شود.
بنظر من باید اجباری بروند سربازی و با داعش هم بجنگند. یقیناً داعش رو شکست میدن
هر اقدامی که برای رفع تبعیض جنسیتی بشود باعث تشکر پسران است ! مثلا نفقه که به عهده مرد است، سربازی که به عهده مرد است، مهریه که به عهده مرد است، نون گرفتن و .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
قلدری هم به عهده مرد است.
فقط پول خرید سربازی یعنی پول یعنی دوشیدن مردم یعنی .......
از پسرا پول گرفتن سربازیشونو خریدن مزه داده میخوان از دخترا هم پول بگیرن
این موضوع را مطرح کردن تا حواس مردم از مشکلات اقتصادی کشور پرت بشه ، ولی کور خوندند
متاسفانه بعد از انقلاب با تمام طرح های رژیم گذشته مخالفت شد و همه آنها را کنار گذاشتند . در زمان شاه سپاه دانش و سپاه بهداشت یکی از برنامه های خوب برای ریشه کنی بیسوادی و افزایش خدمات بهداشتی در مناطق روستایی بود که نیروهای آن از دختران و پسران فارغ التحصیل مقطع دیپلم بود . بعد از گذشت سالها از حذف این برنامه بجای سپاه دانش سرباز معلم و بجای سپاه بهداشت پیام آوران بهداشت شروع بکار کرد که به هیچ وجه کیفیت برنامه قدیمی را نداشت .
الکی الکی دارید لفظشو میاید تا راه بیفته ها
بله اگر مردها دارند می رند سربازی باید زن ها هم برند. چظور دانشگاه می روند و کارهای متعلق به اقایان رو می گیرند سربازی هم باید بروند. مردان باید علاوه بر اینکه 2 سال از بهترین زمان جوانیشون رو برای سربازی بزارند چقدر فرصت های کاری و تحصیلی رو برای نداشتن کارت پایان خدمت از دست می دهند. هیمن پلیس 10 به جای این خانم ها از سرباز خانم استفاده کنند و یا در بیمارستان ها ازمایشکاه ها و کارهای اداری که کم هم نیستند اینجوری هزینه دولت هم کاهش پیدا می کنه و زن ها قدر عافیت می دونند ما رو بی چاره کردن خانم ماشین سوار می شه بعد این همه ادم تو صف بنزین هستند به خودش زحمت نمی ده پیاده بشه به اون مسول جایگاه بگه بنزین بزن. بماند که خودش اصلا دست به سیاه سفید نباید بزنه ! خوب لااقل مردم رو علاف نکن
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
حالا که بحث از تساوی شد یه چیزی اختراع کنن که پسرا رو پریود کنه.چطور زنا می شن مردا نشن؟
جمع کن عمو.یه چیزی گفتن واسه دوشیدن ملت.تو داری حمایت می کنی؟
ناهید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
مردها هم باید زایمان کنند
آقا فقیر بیچاره ها رو اعدام کنید
نگران نباشید کسی اعتراض نمی کنه
وای خدا ؛ آدم بعضی از این کامنت ها رو میبینه دوست داره سرش رو بکوبه به دیوار ، و مردمی که افکارشون اینجوریه هر بلایی سرشون بیاد حقشونه ؛ لامصب ها ! اینترنت که دارید یه سرچ بکنید ببینید چند کشور مثل ایران سربازی اجباری داره ، میبینید که فوقش ۲۰ تا بیشتر نیست ، باقی کشور ها سربازی اجباری نداره یا داوطلبی هست یا کمتر از یک ساله یا اون کشور ارزش این رو داره که یه جوان ۲ سال از عمرش رو پاش بزاره ، اما ایران چی ؟ روی چه حسابی یه جوون بدبخت ۲ سال باید بره سربازی ؟
(مملکت که نیست *** خونست )
وای خود من از آرزوهامه که برم سربازی اسلحه دستم بگیرم امیدوارم روزی تبعیض جنسیتی
رو کنار بزارند تا ما دختر ها هم بتونیم بریم سربازی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار