بازدید 5687
۷

سود خیره‌کننده ۶۲ هزار میلیارد تومانی بورسی‎ها

کد خبر: ۸۲۲۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷ 05 August 2018

رئیس سازمان بورس با اعلام اینکه معامله ارز صادراتی در بازار سرمایه به دلیل نبود راهکار نقل و انتقال آن امکان پذیر نیست، گفت: سود شرکت‌های بورسی در سال گذشته ۴۶ هزار میلیارد تومان بود که اکنون به ۶۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش تسنیم، شاپور محمدی در برنامه نگاه یک افزود: از ابتدای سال بورس تهران 29 درصد و فرابورس 30 درصد رشد داشته اند.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه تنوع خوبی دارد گفت: سود شرکت‌های بورسی در سال گذشته 46 هزار میلیارد تومان بود که اکنون به 62 هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور افزود: افزایش سود آوری شرکت‌های بورسی و شفاف بودن آن‌ها موجب جذب نقدینگی کشور به سمت بازار سرمایه بوده است.

محمدی شرکت‌های بورسی و فرابورسی را شفاف‌ترین شرکت‌های کشور دانست و گفت: این شرکت‌ها افزون بر ایجاد اشتغال و جذب سرمایه موجب حمایت از کالا‌های ایرانی می‌شود.

وی افزود: چشم انداز و سود شرکت‌های بورسی موجب افزایش سرمایه گذاری در بازار سرمایه شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: در شرکت بزرگ بورس 20 تا 30 درصد افزایش سود داشته اند و سود خوبی به سهام داران پرداخت کرده اند.

محمدی افزود: اکنون حجم معاملات در بورس تهران 500 تا 700 میلیارد تومان و در فرابورس 400 میلیارد تومان در روز است و بیشتر اشخاص حقیقی وارد بازار سرمایه شده اند در حالی که در سال گذشته حجم معاملات روزانه 300 میلیارد تومان در بورس و 200 میلیارد تومان در فرابورس بود.

وی گفت: در سال 94 حجم معاملات دربورس 150 هزار میلیارد تومان در سال 95، صد و 95 هزار میلیارد تومان و در سال 96، دویست و 47 هزار میلیارد تومان بود، اما در چهار ماه نخست امسال این رقم به 140 هزار میلیارد تومان رسیده و معادل نیمی از معاملات سال گذشته است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور افزود: این رشد معاملات به دلیل حجم معاملات است، زیرا با افزایش این حجم روند قیمتی حمایت می‌شود و حرکت واقعی و قابل تداوم در بازار سرمایه ایجاد می‌شود.

محمدی گفت: شاخص موزون و شاخص هم وزن در مقاطع بسیاری هر دو مثبت بوده اند که نشان می‌دهد حرکت بازار سرمایه واقعی است.

وی افزود: البته، چون شاخص‌ها رشد خوبی کرده اند ممکن است تصحیح‌هایی را نیز در خود ببینند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: با توجه به وضع خوب صادرات افزایش جهانی قیمت نفت، محصولات پتروشیمی و معدنی شرکت‌های بورسی و فرابورسی تقویت شده اند.

محمدی با بیان اینکه سازمان بورس در دو سال گذشته تلاش کرده است با مدیران متخلف شرکت‌های بورسی برخورد کند افزود: البته هدف ما پیشگیری از بروز تخلف است، اما اطلاعاتی که در بورس درباره شرکت‌ها ارائه می‌شود به وسیله مدیران آن‌ها تهیه شده است.

وی گفت: 10 میلیون کد سهام داری در سازمان بورس وجود دارد که با الحاق سهام عدالت به آن این تعداد به 50 میلیون کد می‌رسد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور افزود: سازمان بورس مدیران شرکت‌هایی که اطلاعات شرکت هایشان را نمی‌دهند یا در ارائه آن تاخیر دارند جریمه می‌کند.

محمدی گفت: بر این اساس شفافیت در ارائه اطلاعات شرکت‌ها افزایش و از 39 روز تاخیر در آن به سه روز کاهش یافته است.

وی افزود: در سال 95، 30 تا 40 شرکت در ارائه اطلاعات خود تاخیر داشته اند، اما اکنون این تعداد به چهار یا پنج شرکت رسیده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: سهام دارانی که حقوق آن‌ها ضایع شده است می‌توانند از طرف مقابل در سامانه سمتا شکایت کنند و سازمان بورس این شکایت را رسیدگی می‌کند.

محمدی افزود: 500 تا 600 پرونده پرداخت نشدن سود به سهام داران از طرف شرکت‌ها تشکیل شده که در بسیاری در از آن‌ها نبود نقدینگی دلیل این اتفاق است.

وی گفت: البته سازمان بورس این مسئله را به شرکت‌ها اعلام و مطالبات سهام داران را وصول کرده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور افزود: سود سهام عدالت با تلاش سازمان خصوصی سازی واریز می‌شود، اما تاکنون این سهام قابلیت معامله نیافته است.

محمدی گفت: سازمان بورس تلاش می‌کند بر اساس روش‌هایی سهام عدالت را قابل معامله و نقد شدن کند.

وی افزود: سود سهام عدالت به دلیل تنوعی که از بانک‌ها، پتروشیمی‌ها، معادن و ... برخوردار است ریسک کمی دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت:​ البته صندوق سرمایه گذاری نیز ریسک سهام را کاهش می‌دهد.

محمدی افزود: حدود 60 شرکت در موضوع سهام عدالت قرار دارند که سود تک تک آن‌ها محاسبه و تجمیع شده و به سهام داران داده می‌شود.

وی گفت: دولت در حال تهیه لایحه‌ای برای تعیین تکلیف سهام عدالت است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با بیان اینکه بازده بازار سرمایه متاثر صادرات شرکت‌ها و سودآوری آنهاست افزود: اگر نرخ ارز افزایش یابد بازار سرمایه نیز رشد خواهد داشت، زیرا شرکت‌های بورسی صادر کننده هستند و بازار‌های سرمایه با تورم رابطه مثبت دارند.

محمدی گفت: سهام سپر تورم است و ارزش دارایی‌ها را در مقابل تورم حفظ می‌کند.

وی افزود: معامله ارز صادراتی در بازار سرمایه به دلیل نبود راهکار نقل و انتقال آن امکان پذیر نیست، زیرا این نقل و انتقال در صرافی هاست.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: بازار پول آمادگی دارد ارز صادر کنندگان را برای معامله با واردکنندگان و تعیین نرخ رقابتی پیگیری کنند.

محمدی درباره تاثیر تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس نرخ آزاد دربازار سرمایه افزود: با توجه به اینکه بیشتر سود پتروشیمی‌ها به دولت و سهام عدالت باز می‌گردد نرخ خوراک باید مناسب باشد.

وی گفت: با تعیین نرخ مناسب خوراک، سرمایه گذاری در پتروشیمی‌ها در زمینه پژوهش و بهبود فناوری‌ها افزایش می‌یابد و محصولات آن‌ها رقابت پذیر می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور افزود: ممکن است نرخ بالای خوراک، درآمد دولت و وزارت نفت را افزایش یابد، اما به بازار سرمایه و رقابت پذیری شرکت‌های پتروشیمی ضربه می‌زند.

محمدی با بیان اینکه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باید حمایتی تعیین شود گفت: سهام داران نیز زمانی که سهام پتروشیمی‌ها را می‌خریدند کسی به آن‌ها نگفت ارز پتروشیمی‌ها را 4 هزار و 200 تومان می‌خرد و این مسئله رعایت نکردن حقوق سهام داران است.

وی با بیان اینکه سازمان بورس ابزار مناسبی را برای افزایش خرید و فروش سهام دارد افزود: برای جذب سرمایه‌ها به بازار سرمایه نیاز به سواد مالی و فرهنگ سازی است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: دولت برای حمایت از معاملات سهام مالیات این معاملات را از نیم درصد به یک دهم درصد کاهش داد و افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی را مشمول نرخ صفر درصد مالیاتی کرد که به سود آوری این شرکت‌ها کمک می‌کند.

محمدی افزود: دولت در حال آماده کردن صندوق قابل معامله با پنج یا 10 هزار میلیارد تومان است و تا 20 درصد را برای جذب نقدینگی به عموم مردم ارائه می‌دهد.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون شرکت‌های دولتی، وزارتخانه‌ها و بانک‌ها 5 تا 6 هزار میلیارد تومان سهام در بازار فروخته اند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با بیان اینکه 578 شرکت بورسی داریم افزود: پتروشیمی پارس با 18 هزار میلیارد تومان ارزش برای کمک به جذب نقدینگی وارد بازار سرمایه شده است.

محمدی گفت: عرضه اولیه سهام شرکت‌های چند هزار میلیارد تومانی نیز برای جذب نقدینگی، ثبات بازار و تعادل بخشی به اقتصاد در دست اقدام است.

وی افزود: در دنیا 70 تا 80 درصد معاملات بورس در کشور‌های پیشرفته الگوریتمی است و افراد خرید و فروش سهام را تحلیل نمی‌کنند بلکه این تحلیل بر اساس برنامه‌های رایانه‌ای انجام می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با بیان اینکه معاملات الگوریتمی با نیم درصد مالیات امکان پذیر نیست گفت: اکنون سازمان بورس کارمزد معاملات سهام را برای افزایش این معاملات کاهش داده است.

محمدی افزود: معاملات الگوریتمی موجب عمق یافتن بازار، منحرف نشدن آن در زمان شایعات و کمک به افزایش حجم و جذابیت معاملات سهام می‌شود.

وی درباره مالیات بر عایدی سرمایه نیز گفت: بازار سرمایه تنها جایی است که مالیات خود را دقیق و شفاف پرداخت می‌کند و شرکت‌های بورسی سالی چهار بار صورت مالی و ماه به ماه تولید و فروش خود را افشا می‌کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور افزود: اگر بخش غیر شفاف، زیر زمینی و سایه‌ای اقتصاد مشمول مالیات شود بخش بازار سرمایه می‌تواند رقابت کند.

محمدی گفت: دولت با گذاشتن مشوق‌های مالیاتی در حال تقویت بازار سرمایه است.

وی افزود: فروش استقراضی، خرید اعتباری، اختیار خرید و فروش و بازار گردان‌ها ساز و کار ثبات بازار سرمایه هستند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت:​البته در کشور ما این ساز و کار‌ها آنچنان شکل نگرفته اند.

محمدی افزود: صندوق مشترک سرمایه گذاری و صندوق تثبیت بازار سرمایه نیز به ثبات این بازار کمک می‌کنند و صندوق‌های بازار گردانی که سازمان بورس به ان‌ها مجوز می‌دهد عملکرد بسیار مثبتی برای ثبات بازار سرمایه داشته اند.

وی گفت: اکنون فروش استقراضی نهایی شده و خرید اعتباری جاری است البته ممکن است ریسک را برای کارگزاران بورس افزایش دهند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور افزود: صندوق‌های بازار گردانی نیز باید نقد شوندگی سهام را افزایش دهند.

محمدی ارزش صندوق‌های مشترک سرمایه گذاری را 150 هزار میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: در گذشته حدود 80 درصد سرمایه این صندوق‌ها سپرده گذاری بانکی می‌شد یا به خرید اوراق با درآمد ثابت اختصاص می‌یافت.

وی گفت: بر اساس تصمیم سازمان بورس این صندوق‌ها می‌توانند حداکثر 50 درصد سرمایه خود را سپرده گذاری کنند و پنج تا 15 درصد صرف خرید اوراق با درآمد ثابت کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور افزود: اکنون بیشتر این صندوق‌ها فقط پنج درصد سهام را خریده اند در حالی که سهام شرکت‌ها در صندوق‌ها بهتر مدیریت می‌شود.

محمدی گفت: با بیمه مرکزی برای ایجاد ابزار‌های مالی مشترک و اوراق تامین مالی مشترک به توافق رسیده ایم.

وی افزود: در مقطعی حدود 70 نماد در سازمان بورس بسته بود، اما با اصلاح دستورالعمل‌های سازمان بورس نماد یک شرکت حداکثر 30 روز بسته می‌ماند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با بیان اینکه تعداد نماد‌های بسته اکنون به 10 نماد کاهش یافته است گفت: نماد بانک‌ها و آلومینیوم ایران بیش از یکسال بسته بودند که اکنون دیگر این مسئله وجود ندارد.

محمدی افزود: اگر شرکتی پرونده قضایی نیز داشته باشد نماد نباید بیشتر از چهار ماه بسته باشد.

وی گفت: این دستور العمل در سه ماه آینده تکمیل می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور افزود: با وزارت نفت جلسات متعددی برای معامله نفت خام در بورس انرژی داشته ایم.

محمدی گفت: از نظر بازار سرمایه تعداد خریداران نفت خام محدودیتی ندارد و همه می‌توانند در این زمینه اقدام کنند.

وی افزود: البته موضوع حمل و نقل آن باید حل شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: در فروش نفت خام مکانیزم حراج رقابتی در بازار سرمایه است.

محمدی با بیان اینکه بورس کالا در تعیین قیمت پایه حد نوسان و نرخ دلار هیچ نقشی ندارد افزود: هر قیمت پایه‌ای را که مراجع مربوط تعیین کنند بورس کالا می‌پذیرد.

وی گفت: اگر حد نوسان محدود تعیین شود بازار سرمایه حتماً به سمت خرید یا فروش یک طرفه می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور افزود: بازار مالی انعطاف، کنترل پذیری و شفافیت بهتری نسبت به بازار‌های دیگر دارد.

محمدی گفت: بورس کالا شفاف و اصلاح پذیر است و اگر دولت می‌خواهد برای برخی کالا‌ها محدودیت ایجاد کند بورس کالا این امکان را برای به تعادل رسیدن بازار دارد.

وی با بیان اینکه دربازار سهام دامنه نوسانات پنج درصدی وجود دارد افزود: اگر این نوسانات بخواهد به سهام دار آسیب برساند باید مدیریت شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: بازار کنترل شده نسبی بهتر از بازار رها شده است.

محمدی افزود: دولت و مردم به سود ​آوری شرکت‌های بورسی کمک کنند، زیرا این شرکت‌ها شفاف و اشتغال خوبی دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۷
سه ساله تو ضرر 90 درصدی هستیم سود کجا بود
کدام سود؟؟ این سود نیست بلکه بر اثر تورم لجام گسیخته و افزایش قیمت ها از اهن گرفته تا مواد پتروشیمی و معدنی میباشد که به این نمیگن سود بلکه تورم و رشد قیمت
قیمت شرکت های دارویی یک سوم شده است. سود کجا بوده است؟!!
این سود ناشی از گرانی کالاهاست و نشانه بهبود بازار سرمایه و وضعیت اقتصادی کشور نیست.
سود کجا بود. فقط شرکتهای فولادی، پتروشیمی و نفتی که دولتی هستند رشد کردند و باعث رشد شدید شاخص شدند. بقیه شرکتها هیچ خبری نیست و بر خلاف رشد شاخص کل، شاخص قیمت درجا میزنه.

حتی شرکتهای صادراتی نمونه مثل بعضی از کاشی سرامیکیها که باید با 3 برابر شدن قیمت ارز، سودشون افزایش پیدا کنه، نه تنها سودشون افزایش پیدا نکرده، بلکه با زد و بند و فروش در قیمت پائین به عوامل خودی با فاکتور سازی و با هدف فرار مالیاتی سودشون رو کاهش هم دادن و تعدیل منفی دادن!! از نظارت سازمان بورس بر گزارشات مالی این شرکتها هم خبری نیست.
پنج ساله 300 میلیون تو ضررم.به دلیل بستن پالایشگاهی ها 8 ماه تمام و تغیییر نرخ خوراک.کدام سود کدام حمایت از بازار سرمایه
چرا فکر میکنید این ۶۲ هزار میلیارد تومان سود است ؟در صورتی که این مبلغ ،بخشی از جلوگیری ار بی ارزشی ریال است ؟ نه سود ؟،،،،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان