بازدید 15712
فضای کسب و کار در 28 استان سخت تر شد!

سه استانی که با سخت ترین محیط کسب و کار دست و پنجه نرم می کنند!

فضای کسب و کار و بهبود آن، از جمله موضوعاتی است که در دهه های اخیر بسیار مورد توجه کارشناسان قرار گرفته و بسیاری از آن ها بر این باورند که راه رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری از بهبود فضای کسب و کار می گذرد. آخرین گزارش پایش محیط کسب و کار، نشان می دهد که فضای کسب و کار ایران در بهار 97 نسبت به فصل قبل سخت تر شده است.
کد خبر: ۸۲۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳ 03 August 2018

فضای کسب و کار در 28 استان سخت تر شد!فضای کسب و کار و بهبود آن، از جمله موضوعاتی است که در دهه های اخیر بسیار مورد توجه کارشناسان قرار گرفته و بسیاری از آن ها بر این باورند که راه رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری از بهبود فضای کسب و کار می گذرد. آخرین گزارش پایش محیط کسب و کار، نشان می دهد که فضای کسب و کار ایران در بهار 97 نسبت به فصل قبل سخت تر شده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ توجه به محیط کسب و کار و رابطه آن با توسعه اقتصادی از اوایل دهه 1980 میلادی و در پی مطالعات هرناندو دسوتو که حاصل آن دو کتاب «راز سرمایه» و «راه دیگر» بود، فزونی یافت. وی به همراه یک تیم تحقیقاتی بالغ بر 100 کارشناس حقوق، مدیریت و اقتصاد به این نتیجه رسید که موانع سخت و دست و پاگیر اداری در کشورهای مختلف باعث می ‌شود تا بخش خصوصی به سمت اقتصاد غیررسمی و خارج از قانون میل کند که توان تولیدی و بهره ‌وری کمتری نسبت به اقتصاد رسمی داشته و در نتیجه توسعه اقتصادی کشورها را با تنگنا رو به رو می‌ کند. در پی این تحقیقات بود که کشورها به محیط کسب و کار و آثار آن بر اقتصاد توجه بیشتری نمودند و سعی کردند به نوعی این محیط را فصلی پایش کرده و تغییرات آن را رصد کنند.

از سال 1389 مرکز پژوهش های مجلس برای رصد محیط کسب و کار ایران گزارش هایی را فصلی منتشر کرد. هم اکنون حدود هفت فصل است که بار تهیه و انتشار گزارش پایش محیط کسب و کار ایران بر دوش اتاق بازرگانی ایران و مرکز آمار ایران قرار گرفته است.

به تازگی گزارش پایش محیط کسب و کار ایران در بهار 97 منتشر شده است. این گزارش از طریق نتایج پرسشنامه های پر شده توسط فعالان اقتصادی تهیه می شود. عدد به دست آمده برای محیط کسب و کار ایران بین صفر به عنوان بهترین ارزیابی و ده به عنوان بدترین ارزیابی است. هر چه عدد به صفر نزدیکتر، محیط کسب و کار دارای موانع کمتر و سهل تر است و هر چه عدد به ده نزدیکتر باشد، محیط کسب و کار دارای موانع بیشتر و سخت تر است.

نمودار زیر روند محیط کسب و کار در هفت فصل اخیر را نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود در بهار 97، عدد محیط کسب و کار 6.15 است. این عدد بالاترین نمره در هفت فصل اخیر است و نسبت به فصل گذشته 0.35 افزایش یافته است. یعنی محیط کسب و کار ایران در بهار 97 نسبت به هفت فصل گذشته از دید فعالان اقتصادی سخت تر و دارای موانع بیشتری بوده است.

فضای کسب و کار در 28 استان سخت تر شد!

نتایج این گزارش نشان می دهد، در بهار 97 و در بین 31 استان کشور، محیط کسب و کار استان های گیلان، فارس و زنجان با کسب نمره 5.65، 5.71 و 5.75 سهل ترین محیط و محیط کسب و کار استان های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و خوزستان به ترتیب با کسب نمره 6.68، 6.6 و 6.56 دارای سخت ترین محیط کسب و کار بوده اند.

همچنین محیط کسب و کار 28 استان کشور در بهار 97 نسبت به زمستان 96 سخت تر و محیط کسب و کار دو استان (فارس و آذربایجان شرقی) سهل تر شده است. همچنین محیط کسب و کار استان اصفهان از دیدگاه فعالان اقتصادی آن استان نسبت به فصل گذشته تغییری نکرده است.

فضای کسب و کار در 28 استان سخت تر شد!

اینکه نمره محیط کسب و کار ایران افزایش یافته و محیط کسب و کار 28 استان در بهار 97 نسبت به زمستان 96 بدتر شده است، می تواند خود هشداری برای مسئولین باشد، چون با سخت تر شدن فضای کسب و کار، اولاً احتمال آنکه کسب و کارهای کوچک از گردونه رقابت خارج شوند، بیشتر می شود و این باعث کاهش میزان اشتغال خواهد شد، زیرا این کسب و کارها طبق آمار بیشترین اشتغال را ایجاد کرده اند و دوم آنکه بخش اقتصاد غیررسمی رشد خواهد کرد که خود دارای معایب فراوانی از جمله کاهش درآمد مالیاتی دولت است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۸
کار؟ اصلا وجود داره تو این مملکت ؟
پاسخ ها
پویا
| Germany |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
رئیس جمهور محبوب 24 میلیون نفر، همین جوری تند تند
داره کار درست می کنه. مگه نمی بینی ؟
ناشناس
| Germany |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
آمارها همه دروغه هیچ کدام قابل اتکا نیست کسی که تو کار دولتی باشه می دونه که بدنه کارشناسی دولت از زمان احمدی نژاد با اجرای سیاست های مختلف شروع به تخریب کرد با اجرای اصل ۴۴ بدتر شد
چرا اسم کرمانشاه را نبردید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
نگران نباش همشهری از آخر چهارمیم
والا در خوزستان که ما هستیم با این همه ثروت ملی هیچ کاری برای افراد تحصیل کرده نیست مگر با بند پ و کلا تمام کارها رو به افراد غیر بومی میدن مگر اینکه کار خدماتی باشه ...... تا کی تحمل کنیم تا کی
اکثریت آمارها در ایران بر اساس واقعیت جامعه نیست.....چه مثبت چه منفی
دیگه گوش مردم بدهکار آمار و عدد و رقم نیست! ملت کار میخوان که مطمئنا اینقدر فرصت سوزی کردید که کار به انفجار اجتماعی رسید!
تمام جوانهای استان های سرد سیر برای کسب کار به خوزستان می روند و در زیر آفتاب و گرمای 50 درجه تابستان ،کارگری می کنند و در مقابل خوزستانی ها با ماشینهای 500 میلیونی به مناطق ییلاقی می آیند و در هتل های مجلل می خوابند و تفریح می کنند آن گاه در این پژوهش نتیجه برعکس واقعیت منعکس می شود
تو شهر ما زنجان اکثر مردم بیکارند این آمار ها همش چرت هست
40 سال تمامی منابع و اختیارات کشور دست مسئولین بود ولی آنها بعد از سالها کشور را با قحطی و فساد رو برو کردن . امامان جمعه و علما کجا هستند ؟
کل مملکت ورشکسته هست
اگر من گیلانی ام باید بگم که نه از جنگل حق بهره برداری داریم و نه از برکات دریا!!
حالا چه صنایع و کارخانه ای تو گیلان تولید اشتغال میکنه ما که بیخبریم!!
استان لرستان رو فراموش کردید که یکی از محروم ترین استان های کشور هست و درصد بیکاریبیداد مینه تو این استان
پاسخ ها
لرستانی
| Oman |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
بالاترین نرخ بیکاری مربوط به استان لرستانه. ولی متاسفانه آمار واقعی را بیان نمی کنند
بیکاری در لرستان بالای 50درصد هست.
لرستان را دریابید
نمودار گول زننده هست. این اعداد خیلی با هم تفاوتی ندارند که.... تقریبا اوضاع همه جای کشور به یه اندازه خرابه...
مرگ بر آمریکا
جالب است كه استان خوزستان كه بيش از 80درصد درآمد كشور را تامين مي كند جزء سخترين استان هاي شرايط كسب و كار است ولي استان گيلان كه جزء كشاورزي و توريسم محل كسب و كار ديگري ندارد جزء آسانترين استان هاي شرايط كسب وكاراست.قابل توجه مسئولين نفت پرست !!!
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
آخرین اخبار
وب گردی