بازدید 7039

سونامی آلزایمر با ۷۰۰ هزار بیمار مبتلا

کد خبر: ۸۲۱۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۷ 31 July 2018

آلزایمر به عنوان یکی از مهمترین بیماری های غیر واگیر با افزایش سن سالمندی جمعیت کشور، نوع تغذیه و سبک زندگی نامناسب در راه است و باید اطلاع رسانی وسیع در زمینه پیشگیری و درمان آن انجام شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی هم اکنون در دنیا در هر 3 ثانیه یک نفر به بیماری آلزایمر مبتلا می شود. به عبارتی دیگر در حال حاضر در جهان بیش از 50 میلیون نفر به بیماری آلزایمر مبتلا هستند و تا سال 2030 این تعداد به بیش از 65 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

آلزایمر یکی از بیماری های غیر واگیر در حال رشد در ایران است و جزو کشورهایی هستیم که بیشترین آمار ابتلا به الزایمر را دارد، این بیماری بیشتر در افراد مسن دیده می شود به طوری که از هر 10 نفر ایرانی سالمند، یک نفر به این بیمماری مبتلاست.

اکنون بیش‌ از 700‌هزار بیمار مبتلا به آلزایمر در کشور وجود دارد. در واقع از هر 10سالمند در کشور، یک نفر مبتلا به آلزایمر است و این درحالی‌ است که هیچ نهاد یا دستگاهی برای کمک‌ رسانی، ارائه‌ آموزش‌های لازم و ساماندهی بیماران آلزایمر وجود ندارد.

آلزایمر فراموشی ساده نیست

مریم حریفی، کارشناس انجمن آلزایمر ایران در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: بیماری آلزایمر یکی ‌از شایع‌ترین عارضه‌های کهنسالی است که به‌ عنوان از دست ‌رفتن عملکرد طبیعی مغز شناخته شده، اما عمده‌ مردم آن را در حد فراموشی ساده می‌شناسند.

وی می افزاید: این بیماری با نشانه‌هایی همراه است که عامل تشخیص آن، هنگام ارائه‌ شرح حال‌ بیمار به پزشک است، بنابراین شناخت نشانه‌های اولیه بیماری کمک بزرگی به درمان و تشخیص زودهنگام آن می‌کند.‌

حریفی ادامه می دهد: کشور ما در زمینه‌ ابتلا به این بیماری جزء کشورهای پرخطر محسوب می‌شود و این روند در سال‌های اخیر با روند روبه‌ رشدی ادامه‌ داشته ‌است.

وی، آلزایمر را یک بیماری تحلیل برنده و پیش رونده سیستم عصبی مرکزی دانست که باعث زوال قوای عقلانی می‌شود و اضافه می کند: با توجه به افزایش سن جمعیت به سمت سالمندی در آینده ای نزدیک سونامی ابتلا به آلزایمر در راه است، هم اکنون جامعه ما نسبت به این بیماری آگاهی کافی ندارد و حتی از آن مطلع نیست.

این کارشناس انجمن آلزایمر ایران تصریح می کند: در برابر سونامی آلزایمر در سطح گسترده نیاز به اطلاع رسانی داریم و با توجه به سبک زندگی و نوع تغذیه که از عوامل زمینه ساز ابتلا به این بیماری هستند، باید اطلاعات وسیع را در اختیار مردم گذاشت و به آنها یاد داد که چطور این بیماری را مدیریت کنند.

حریفی با اشاره به اینکه انجمن آلزایمر ایران، فعالیت های مختلفی را برای گروه های سنی جامعه انجام می دهد، می گوید: تمرکز اصلی این انجمن بر روی اطلاع رسانی است، برگزاری کلاس های آموزشی، انجام طرح غربالگری «حساس»، انجام فعالیت های ذهنی مانند یوگا، آرام سازی ذهن و غیره از عمده اقدامات ماست.

با سالمندان مهربان باشید

وی می گوید: باید به کودکان، نوجوانان و جوانان یاد دهیم که با پدر بزرگ ها و مادر بزرگ های خود که مبتلا به آلزایمر هستند با مهربانی رفتار کنند.
حریفی تصریح می کند: در حال حاضر انجمن آلزایمر ایران در شهرهای مختلف اقدام به آموزش افراد درباره شناخت و نحوه پیشگیری از آلزایمر کرده است و در این باره تفاهمنامه هایی با دانشگاه های متعدد برای آموزش به دانشجویان منعقد کرده است.

آلزایمر بخشی از روند طبیعی پیری نیست

رضا اکبری، متخصص مغز و اعصاب نیز در این باره می گوید: بیماری آلزایمر بخشی از روند طبیعی پیری نیست و در صورت وجود این بیماری باید به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد.

وی با بیان اینکه علت اصلی آلزایمر ناشناخته است، ادامه می دهد: سن افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند، بیشتر از 65 سال است و هر چه سن بیشتر باشد، احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد. با این حال افرادی هستند که در سنین 40 یا 50 سالگی گرفتار آلزایمر شده‌اند.

این پزشک می افزاید : روند آسیب مغز در این بیماری از حافظه کوتاه مدت شروع می‌شود و سپس با درگیر شدن قسمت‌های مختلف مغز، طیف وسیعی از علایم ایجاد می‌شود که شامل از دست دادن لذت ها و علایق گذشته، هذیان، توهم، افسردگی، اضطراب و بی قراری، تکرار یک رفتار یا بیان یک عبارت به صورت مکرر، ناتوانی در قضاوت و استدلال و ضعف در تشخیص موقعیت زمان و مکان است.

اکبری می گوید: هنوز درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد اما با استفاده از دارو درمانی می‌توان به کنترل و کاهش سیر پیشرفت بیماری کمک کرد و از شدت اختلال حافظه و مشکلات رفتاری بیمار کاست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل