بازدید 2734

پیام متفاوت انتخابات پاکستان برای ساختار حاکمیتی این کشور

هفته گذشته انتخابات پارلمانی کشور پاکستان با همه حواشی قابل تاملی که به همراه داشت به پایان رسید؛ انتخاباتی که بر اساس نتایج نهایی آن حزب عمران خان برنده نهایی انتخابات شد، اما کرسی های کافی برای تشکیل حکومت را به دست نیاورد.
کد خبر: ۸۲۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹ 29 July 2018

هفته گذشته انتخابات پارلمانی کشور پاکستان با همه حواشی قابل تاملی که به همراه داشت به پایان رسید؛ انتخاباتی که بر اساس نتایج نهایی آن حزب عمران خان برنده نهایی انتخابات شد، اما کرسی های کافی برای تشکیل حکومت را به دست نیاورد.

به گزارش «تابناک»، انتخابات اخیر پاکستان، فصلی جدید در مسیر تعیین سرنوشت کشور پاکستان از سوی مردم این کشور بود که البته در برخی حوزه های انتخاباتی با نا امنی هایی مثل انفجارهای تروریستی همراه شد.
از دیگر حواشی این انتخابات را باید حضور پر رنگ زنان در آن دانست که بر خلاف سنت قدیمی پاکستان مبنی بر عدم موافقت مردان برای حضور زنان در رأی گیری رخ داد.

دکتر کیومرث یزدان پناه، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در مورد انتخابات هفته گذشته پاکستان به «تابناک»، گفت: انتخابات اخیر پاکستان را می توان گامی متفاوت در مسیر دمکراسی تلقی کرد.برای اولین بار در تاریخ انتخابات پاکستان شاهد حضور متفاوت گروه های مختلف سیاسی و سلایق متنوع حزبی در انتخابات بودیم.

یزدان پناه افزود: این مساله باعث شد تا انحصار احزاب سنتی در صحنه سیاسی پاکستان شکسته شود. از سوی دیگر در انتخابات اخیر شاهد کمرنگ شدن نقش و اثرگذاری ژنرال های نظامی در سرنوشت انتخابات بودیم که نشان داد پاکستان هم همانند ترکیه مسیر متفاوتی از دمکراسی را طی می کند!

این استاد دانشکده جغرافیا در همین رابطه ادامه داد: نقش روشنفکران مذهبی در تمام مناطق پاکستان در انتخابات پارلمانی چهارشنبه سوم مرداد ۱۳۹۷از دیگر نکات برجسته انتخابات پاکستان بود که از قضا به دلیل عدم پیروزی مطلق حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان، نقش آنها را برای تشکیل دولت ائتلافی پر رنگ می کند.

یزدان پناه تصریح کرد: حزب جماعت اسلامی.حزب جمعیت علمای اسلامی، حزب تحریک اسلامی در کنار حزب مردم وابسته به خاندان بوتو، نقش متفاوتی را در آوردگاه سیاسی پاکستان رقم خواهند زد که موجبات تغییر روند سیاسی و تحکیم دمکراسی در پاکستان خواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان تأکید کرد: اگر چه ساختار پیچیده حاکم بر فضای سیاسی پاکستان و نقش غیرقابل انکار، هیچگاه اجازه نداده تا دولتهای دمکراتیک در پاکستان به سرانجام منزل برسند، اما نتایج انتخابات اخیر پیام متفاوتی برای این ساختار پیچیده به جا گذاشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان