بازدید 14079
با انتشار فهرست فساد زنجیره‌ای خودرو؛

کدام شرکت‌های خودرویی متخلف ارز دولتی گرفتند؟

روز گذشته، وزیر صنعت افشاگری بزرگی کرد و نام شرکت های متخلف در موضوع واردات غیرقانونی 6481 خودرو را منتشر نمود. در این فهرست، نام اشخاص حقیقی و برخی شرکت های واردکننده خودرو به چشم می خورد. نکته بااهمیت در این بین این است که برخی از شرکت های متخلف توانسته اند در سال جاری ارز دولتی جهت واردات خودرو دریافت کنند.
کد خبر: ۸۱۹۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲ 25 July 2018

کدام شرکت های خودرویی متخلف ارز دولتی گرفتند؟روز گذشته، وزیر صنعت افشاگری بزرگی کرد و نام شرکت های متخلف در موضوع واردات غیرقانونی 6481 خودرو را منتشر نمود. در این فهرست، نام اشخاص حقیقی و برخی شرکت های واردکننده خودرو به چشم می خورد. نکته بااهمیت در این بین این که برخی از شرکت های متخلف توانسته اند در سال جاری ارز دولتی جهت واردات خودرو دریافت کنند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ از اواخر دی ماه سال گذشته بود که موضوع خودروهای ثبت سفارش شده غیرقانونی با انتشار نامه گمرک مشخص شد و در فروردین ماه بر سر زبان ها افتاد و در خرداد ماه ماجرا با اظهارنظرها در مورد هک شدن سایت ثبت سفارش ها به اوج خود رسید.

ابهامات فراوان بود و هر روز یک گوشه ای از این پرونده وحشتناک با پول های کلان جابجا شده رو می شد. همین ابهامات رئیس جمهور روحانی را مجبور کرد تا به محمد شریعتمداری، وزیر صنعت دستور دهد از چهارم تیر 97 تا مدت 15 روز گزارشی را در این زمینه تهیه و متخلفان را به مردم و نهادهای قضایی معرفی کند. وزیر صنعت نیز در اقدامی فوری، هیأت بازرسی را مأمور بررسی این موضوع کرد و نهایتاً گزارشی بیست صفحه ای از این فساد زنجیره ای تهیه و متخلفان این پرونده مشخص شدند. در 27 تیر ماه وزیر صنعت از دستگیری یکی از عوامل مهم این فساد در خوزستان پرده برداشت. در دوم مرداد ماه نیز وزیر صنعت این گزارش بیست صفحه ای و فهرست متخلفان را برای اطلاع عموم مردم منتشر کرد.

پس از انتشار این فهرست مشخص شد که برخی از شرکت های حاضر در این فساد زنجیره ای، توانسته اند برای واردات خودرو ارز دولتی نیز دریافت کنند. نام شرکت هایی چون ایرتویا، کوشا خودرو نگین، ملینا تجارت آرکا و بازرگانی ایمن تجارت جام جم در هر دو فهرست (فساد زنجیره ای و ارز بگیران دولتی) به چشم می خورد.

شرکت ایرتویا که موفق شده است برای واردات خودرو از سامانه نیما یک میلیون و 201 هزار و 500 یورو ارز دولتی دریافت نماید، در فهرستی که پیرامون شرکت های متخلف منتشر شده، 700 خودرو به نامش ثبت شده است.

شرکت کوشا خودرو نگین هم توانسته است برای واردات خودرو از سامانه نیما 222 هزار یورو ارز دولتی دریافت نماید. تعداد خودروهای این شرکت در فهرست فساد زنجیره ای 100 خودرو عنوان شده است.

دو شرکت بازرگانی ایمن تجارت جام جم و ملینا تجارت آرکا که از شرکت های ناشناس دریافت کننده ارز دولتی برای واردات خودرو بودند و به ترتیب توانسته بودند از سامانه نیما یک میلیون و 12 هزار و 200 یورو دولتی و 181 هزار و 600 یورو دولتی دریافت کنند حالا نامشان در میان فهرست فساد زنجیره ای نیز به چشم می خورد. تعداد خودروهای ذکر شده در فهرست فساد زنجیره ای برای ملینا تجارت آرکا و شرکت بازرگانی ایمن تجارت جام جم به ترتیب 11 خودرو و 8 خودروست.

با توجه به حضور این چهار شرکت در هر دو فهرست می توان گفت، اگر رئیس جمهور روحانی زودتر دستور رسیدگی به این پرونده را برای وزیر صنعت صادر می کردند، حداقل این بود که دیگر به این شرکت ها ارز دولتی برای واردات خودرو پرداخت نمی شد. همان گونه که در بالا گفته شد، موضوع ثبت سفارش غیرقانونی خودروها از اواخر دی ماه با نامه گمرک مشخص شد و تا چهارم تیر ماه که رئیس جمهور دستور پیگیری این موضوع را به وزیر صنعت دادند، تقریباً پنج ماه زمان بود. اگر این دستور پیگیری در اوایل فروردین ماه صادر می شد این شرکت ها نمی توانستند ارز دولتی دریافت کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۳۲
خوب حالا کشف کردین چه سودی به حال مردم بدبخت داره
همین کارها در کنار فساد برخی مدیران کافیه .
بدون نیاز به شلیک یک گلوله از طرف دشمن
حتی با بستن تنگه هرمز و همه آبراههای جهان و منظومه شمسی.

رد مال و جریمه سنگین این دزدان بیت المال خواست همه مردم قبل از هرگونه مذاکره با آمریکاست.
ای خوشا آنان که دلار یا مفت گرفتند و ثروتشان سر به میلیارد زد حالا من و شما بشینیم و غصه بخوریم سیف نعمتی را پخش کرد یه عده عرضه داشتند میلیون ها دلار گفتند
نميشه ازشون پس گرفت ناراحت ميشن
واي واي چه شهامتي داشته وزير
با ارز دولتي خودرو وارد كنند با ارز ازاد بفروشند؟ چرا ؟ اموال اينها بايد مصادره شود و قوه قضاييه بايد پيگري كند؟ كلاه برداري ديگه به چي مي گويند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
اصلا چرا باید دولت ارز 4200 تومنی بده برای واردات خودرو ؟
لطفا بررسی کنید چرا کرمان موتور النترا ثبت نامی سال قبل رو به بهانه تحریم تحویل نداده.تحریم که هنوز شروع نشده
و هزاران اگر دیگر..... کل عمر ما با اما واگر گذشت
عزیز
این لیست کامل نیست.
باور نمی کنی برو از وزیر ارتباطات بپرس.
شریعتمداری هنوز از ارایه لیست کامل طفره می رود.
ای کاش دولت همت میکرد و منشاء حیات این شرکتهای فاسد را از ریشه و بنیان قطع می کرد و فضای خالی و فرصت ایجاد شده برای کسب و کار را به دیگر شرکتهای سالم علاقه مند به موضوع می سپرد تا هم کار نخوابد و هم شرکتهای سالم پاداش سالم ماندن خود و عدم ورود به فساد را بگیرند.
اگر این کار نشود، نتیجه حاضر بر عکس است یعنی شرکت فاسد به شرکت سالم اعلام کرده که نتیجه ورود من به مافیای فساد و عدم ورود تو به آن، جز سود و سهم بازار برای من و کاهش جایگاه برای تو حاصلی نداشته است.
چرا نمی توانستند کما کان همه شرکتها قادر به فعالیت هستند وتا احکامی صادر نشود کسی نمی تواند جلوی فعالیت شرکتی را بگیرد
وزیر قبلی رو هم باید محاکمه کنند به دو دلیل :
اول بستن سامانه ثبت سفارش خودرو بدون داشتن اختیار و مجوز و ایجاد بازار سیاه و شرایط احتکار و رانت و افزایش قیمت خودروهای وارداتی در نتیجه آن
دوم مصوبه دولت در مورد انحصار واردات خودرو به شرکتهای دارای نمایندگی مستقیم از شرکتهای خارجی که منجر به رانت واردات برای همین متخلفین(ایرتویا و نگین خودرو و ...شد.
اگه به رسالت رسانه ها و اصل ۴ دموکراسی معتقدید این کامنت رو درج کنید
بر اساس حکم اسلام باید اموال این شیادان و کلاهبردان مصادره شود و افراد دخیل به عنوان مفسد اقتصادی اعدام گردند .
اولا که هر وزارت خانه ای وزیر داره و خودش باید پیگیر باشه قرار نیست ما از روحانی توقع داشته باشیم به همه جا سرک بکشه و کارهای وزیر را انجام بدهد ثانیا شرکت ایریا تور با یک میلیون و دویست هزار یورو فقط می تونه پنجاه ماشین 25000 یورویی تویوتا ریو 4 وارد کنه این چه تاثیری در بازار دارد !!!!
سالهاست التماس میکنیم خواهش میکنیم اعتراض میکنیم اقایان چرا جلوی قاچاق را نمیگیرید؟چرا با قاچاق برخورد نمیکنید؟هیچ توجهی نشد..حالا قاجاق وارد سیستم مالی واقتصادی کشور شده کارخانه ها تعطیل شده تولید از کار افتاده.مردم ما قبل از شروع تحریمها وحشت کردن جامعه مضطربه ونگرانه فردا.چون با شرایط فعلی کشور ما حتی از تولید نیازهای اولیه خود ناتوانیم.ودر همین شرایط در سیستم دولتی باعث بی اعتمادی مردم به مسئولین شده.شما اشتباه کردید.واین اشتباه از زمانی شروع شد که خود را از مردم جدا کردید و جامعه را به خودی وغیر خودی تقصیم کردید.
ادمهای فاسد و فرصت طلب همه جا هستند. همه جای دنیا آدمهایی پیدا میشوند که منتظرند تا امکانی بیابند و به ناروا پولی به جیب بزنند . مهم این است که چه کسی زمینه را برای آنها فراهم آورده است ؟
دزدی اینها بجای خود . آقای مسئول تو برای پیشگیری چه کردی ؟ تو چرا سیستی اتخاذ کردی تا راه فساد و دزدی ایجاد شود ؟
نوش دارو بعد از مرگ سهراب
سلام سوال اینجاست که این تخلف انجام شده و دولت نیز پیگیر و قوه قضاییه نیز رسیدگی و حقوق دولت را بر می گرداند تکلیف مردم که خودرو با قیمتهای غیر واقعی ثبت نام کرده اند و با قیمت بالا خودرو را تحویل گرفتند و یا هنوز تحویل نداده اند چه میشود این افشاگریها و شفاف ساریها که خوب هم است چه مشکلی رااز مردم حل میکند آیا مابه التفاوت وجه مردم داده میشود الان هنوز خودرو هایی را که ثبت نام کرده اند تحویل نمیدهند و میگویند ناجا شماره گذاری نکرده لطفا تکلیف مردم را در این بازی مشخص کنند
مگه میشه بخش خصوصی تنهایی این فسادرا انجام بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
فساد فراگیر شده
معاون اقاي قاليبافايا اسمش در صدر افراد است
پاسخ ها
حسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
چرا دروغ میگی کدوم معاون قالیباف؟
تازه اگر هم اینطوری باشه چه ربطی به قالیباف داره
پول ريالي معاون قاليباف ايا توسط ايشان پرداخت شده
کاش جای رییس بانک مرکزی وزیر صنعت برکنار میشد.
اگر هرجای دیگه دنیا بود با همچین فسادی قطعا وزیر استعفا میداد،
پاسخ ها
ناشناس
| Taiwan (Province of China) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
استعفاء؟ اعدام برادر
كي ميخواد جلوي اين معافياي خودرو هاي وطني رو بگيره!!!!!
اونايي كه از تحويل خودرو هاي ثبت نامي داخلي شركت هاي ايران خودرو و سايپا و...به بهانه كمبود قطعات جلو گيري ميكنن تا قيمت خودرو بالا بره و محصولاتشون رو با واسطه هاشون تو بازار ازاد به چند برابر قيمت ميفروشن
مگه اين معافيا كم خوردن -كم مردم سر كيسه كردن
شما يه سر به نمايندگي ها بزنين ميفهمين كه خودرو هاي ملت رو با 5 ماه تاخبر ندادن و لي كسي خودروي نقدي بخواد به چند برابر قيمت همون لحظه نمايندگي تحويل ميده چك در وجه شركت توليد كننده!!!!!!
خنده دارد
وزير صنعت كه اينا رو ميبينه چرا چيزي نميگه
چرا پاركينگ هاي پر ماشينشون رو تحويل ملت نميدن
وامسيبتاااااا
روحانی با دولتش باید استعفا بده

این حد اقل خواسته مردمه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
خواسته من که به روحانی رای ندادم اینه که روحانی تا 1400 بمونه و پاسخگوی کارهاش و فریب دادن مردم باشه. شمایی هم که به روحانی رای دادی برای ربنای شجریان و برجام و ... باید به مردم پاسخگو باشی نه اینکه با درخواست استعفای روحانی مردم رو دوباره فریب بدی. هم شماها هم کسی که به شما گفت به ایشون رای بدید. باید پاسخگو باشید.
سوال مهمتر اینه :

چرا دولت ارز 4200 تومنی میده به کسی برای واردات خودرو ؟
حلا پس از اين افشاگرهها مدتي همه ساكت مي شوند بعد از آن اين ارزبگيران يكي به يكي تبرء ميشوند وبعد ازمدتي طلب كار وسپس بعنوان اشخاص دلسوز براي كشور شناخته مي شوند
مردم در جریان باشید در سنوات قبل هم افرادی در همین سازمان توسعه تجارت در خصوص ثبت سفارش تخلف کرده اند. افرادی مثل (خ) و (پ) خانم (م) و... صداش بزودی درمیاد
این خانم از منصوبین آقای وزیر قبلی صنعت ... بوده آقای (م) هم همین طور در این رانت از قبل برنامه ریزی شده و این افراد متخلف را از سایر سازمان های زیر مجموعه صنعت معدن تجارت آورده اند به بخش ثبت سفارش ... قوه قضائیه باید اینها را ممنوع الخروج کنه تا مثل خاوری بعدا پشیمان نشوند که در رفت حیف از این مردم مظلوم ایران
مطمعنن اوني كه به اين شركت هاي وارد كننده و شركتهاي توليد كننده داخلي ارز دولتي ميده كه اينجوري مردم سر كيسه كنن حنما و قطعا يه خائنه
؟؟؟؟ يعني پول از مردم بگيري خودرو رو تحويل ندي
تو اين وضعيت توپ به زمين دشمن انداختنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار