بازدید 9109
۲

جریمه بیش از ۷۰۰ دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف که در حال حاضر چیزی حدود ۳ هزار دانشجوی خوابگاهی دارد، رویه‌ای را برای مدیریت خوابگاه در پیش گرفته که سابق بر این در دانشگاه‌های دیگر کشور با این جدیت دنبال نشده است؛ رویه‌ای که در آن دانشجو در صورت عدم رعایت برخی قوانین و ایجاد خسارت به اموال خوابگاه مشمول جریمه می‌شود و دانشگاه در اعمال این جریمه‌ها جدی است.
کد خبر: ۸۱۹۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷ 25 July 2018
جریمه بیش از ۷۰۰ دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه صنعتی شریفدانشگاه صنعتی شریف که در حال حاضر چیزی حدود ۳ هزار دانشجوی خوابگاهی دارد، رویه‌ای را برای مدیریت خوابگاه در پیش گرفته که سابق بر این در دانشگاه‌های دیگر کشور با این جدیت دنبال نشده است؛ رویه‌ای که در آن دانشجو در صورت عدم رعایت برخی قوانین و ایجاد خسارت به اموال خوابگاه مشمول جریمه می‌شود و دانشگاه در اعمال این جریمه‌ها جدی است.

به گزارش «تابناک»، اعمال جریمه برای دانشجویان خوابگاهی که موفق به رعایت امانت داری نسبت به اموال عمومی محل زندگی خود نمی‌شوند و نیز برخی قوانین خوابگاهی را رعایت نمی‌کنند، در حالی از سوی مدیران دانشجویی دانشگاه شریف به صورت جدی دنبال می‌شود که در بسیاری از خوابگاه‌های کشور چنین رویه‌ای وجود ندارد.

این رویه البته در ماه‌های اخیر با اعتراضات فراوانی از سوی دانشجویان خوابگاهی رو به رو شده است و بسیاری از آن‌ها را نسبت به این رویه معترض کرده است.

دکتر حسین افشین، قائم مقام معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در مورد این تصمیم‌ها و اعتراضاتی که می‌شود، به «تابناک»، گفت: در دانشگاه شریف دو نوع جریمه برای دانشجویان خوابگاهی لحاظ می‌شود که دانشگاه با اعمال آن‌ها بنا دارد، نظم و انضباط، حفظ اموال دانشگاه و مسائل بهداشتی را در محیط‌های خوابگاهی دنبال کند.

قائم مقام  معاون دانشجویی دانشگاه شریف در همین رابطه ادامه داد: جریمه اول مربوط به اموال مربوط به اتاق‌های خوابگاهی مثل فرش، صندلی، کابینت، کتابخانه، میز و کمد است که ابتدای هر سال در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد و در صورت وارد آمدن خسارت به این اموال دانشجوی عامل باید هزینه آن را به دانشگاه پرداخت کند.

وی با تأکید بر اینکه اموال عمومی محیط‌های خوابگاهی مثل شیرآلات حمام و مهتابی‌ها از این قانون مستثنی است، اضافه کرد: به هر حال دانشجویی که در اثر اهمال با گذاشتن ظرف داغ روی فرش باعث سوزاندن آن می‌شود، باید خسارتی را که به اموال دانشگاه وارد می‌کند پرداخت کند.

افشین با اشاره به اینکه نوع دیگر جریمه‌ها مربوط به مسائل بهداشت و وجود حشرات موذی در محیط‌های خوابگاهی است، ادامه داد: مصمم هستیم که هر سال در سه نوبت از جمله اواخر تیرماه، اواخر اسفندماه و بین دو ترم سال تحصیلی همه خوابگاه‌ها را سم پاشی کنیم و با توجه به اینکه این سم پاشی‌ها نیازمند رعایت برخی قوانین از سوی دانشجویان است، اگر آن‌ها نکات مطرح شده مثل بسته بندی اموالشان را رعایت نکنند، مشمول جریمه می‌شوند که در سامانه دانشگاه برای آن‌ها ثبت می‌شود.

قائم مقام معاون دانشجویی دانشگاه شریف با اشاره به اعتراض دانشجویان به جریمه‌هایی که از سوی دانشگاه اعمال می‌شود، افزود: به هر حال این عملیاتی‌ترین روشی است که در پیش گرفته ایم و پیشنهاد ما به معترضان این است که اگر می‌توانند راهکار اجرایی و بهتری که در ذهن دارند را مطرح کنند تا ما از آن استقبال کنیم.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه شریف در مورد این سئوال «تابناک» که در زمان دانشجو بودن شما هم جریمه از دانشجویان خوابگاهی اخذ می شد یا نه؟ گفت: من هر سه مقطع تحصیلی خودم را در خوابگاه های دانشگاه شریف زندگی کردم. زمان ما امکانات خاصی در اختیار دانشجو قرار نمی گرفت و اساساً در اتاق دانشجویی وسیله خاصی نبود که بخاطر خسارت به آن جریمه شویم!

وی با تأکید بر اینکه قطعاً کسانی که قوانین را رعایت نکنند مشمول جریمه می‌شوند، تصریح کرد: البته ما موضوع تشویق را نیز در دستور کار خود داریم و کسانی که دستور العمل‌ها را به خوبی رعایت کنند، حتما مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

این مقام مسئول در دانشگاه شریف با ذکر این نکته که تقریباً ۲۵ درصد دانشجویان خوابگاهی تا کنون مشمول جریمه شده اند، ادامه داد: بنای ما از اعمال این جریمه‌ها به هیچ وجه کسب درآمد نیست و اصلاً این مبالغ برای دانشگاهی پولی نیست، اما می‌توانیم با این رویه علاوه بر اشاعه فرهنگ نظم و انضباط و حفظ اموال عمومی همچنین نقش موثری در افزایش کیفیت بهداشتی خوابگاه‌ها داشته باشیم.

قائم مقام معاون دانشجویی دانشگاه شریف در پاسخ به این پرسش که آیا برای سال تحصیلی آتی مشکل کمبود خوابگاه ندارید، ادامه داد: دانشگاه شریف در بحث خوابگاه متأهلی با کمبود واحد رو به رو است که علی رغم پیگیری‌ها از سوی صندوق رفاه هنوز موفق به اخذ منابع مالی لازم برای ساخت خوابگاه متأهلی نشده ایم. همچنین با توجه به اینکه چیزی حدود ۳ هزار دانشجوی خوابگاهی داریم در بحث تأمین اتاق برای نزدیک به ۵۰۰ نفر آن‌ها البته اگر بخواهیم استاندارد‌ها را رعایت کنیم، کبود داریم.

افشین با تأکید بر اینکه در دانشگاه شریف علی رغم مصوبه‌های وزارت علوم مبنی بر جریمه دانشجویان سنواتی به هر دانشجو یک ترم ارفاق می‌کند، اضافه کرد: دانشجویان کارشناسی تا پایان ترم ۹، دانشجویان کارشناسی ارشد تا پایان ترم ۵ و دانشجویان دکتری تا پایان ترم ۹ مشمول جریمه‌های آموزشی و خوابگاهی نمی‌شوند و هزینه خوابگاه آن‌ها دقیقاً مثل سایر دانشجو‌ها محاسبه می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه مصمم هستیم در تعامل خوب با نمایندگان شورای صنفی و سایر دانشجویان مدیریت امور خوابگاه‌ها را پیش ببریم، تصریح کرد: ما از راه حل‌های جایگزین که دانشجویان اعلام می‌کنند استقبال می‌کنیم و دانشجویان هر گونه اعتراضی به اقدامات ما دارند را اگر مطرح کنند قطعاً بررسی می‌کنیم و، چون بنای ما بر سختگیری نیست، تلاش می‌کنیم مشکلات آن‌ها در حد امکان برطرف کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲
دانشجویان دانشگاه شریف قطعا میدونن نظافت خوبه و اگر هم مشکلی باشه حتما انگشت شماره نه 25% بچه ها رو شامل بشه !!
مطمئنا یه کیسه جدید دوختن با ظاهر عوام فریبانه که ما مثلا به فکر خود دانشجوها هستیم .
سلام
بی خیال بابا
در این شرایط بهانه برایاعتراض و شلوغی درست نکنند بهتره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل