بازدید 5553

تولید محصولات فاسد در جنوب تهران

کد خبر: ۸۱۸۳۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱ 21 July 2018

ر اساس تاریخچه منطقه ۱۸ که در سایت رسمی شهرداری منتشر شده است، چند دهه پیش اکثر اراضی منطقه را باغات و مزارع کشاورزی تشکیل می‌داده است، اما با توسعه تهران به طرف غرب، بخشی از اراضی مذکور تحت پوشش توسعه شهری قرار گرفته است و امروز نزدیک به 20‌درصد آن باقی مانده است.

به گزار آرمان، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر با بیان اینکه مساله بعدی محیط‌زیستی منطقه، تهدید اراضی زراعی یاد شده است، گفت: ۱۹درصد این منطقه دارای کاربری زراعی بوده و با وجود اقدامات حفاظتی شهرداری، باز هم این اراضی در معرض تهدیدِ تغییر کاربری است. حسینی میلانی علت اصلی این تهدید را مسائل مالی دانسته و ادامه داد: کاربری کشاورزی ارزش افزوده لازم را نداشته و به‌دلیل اهداف سوداگرانه در معرض خطر قرار دارند. این در حالی است که اراضی زراعی منطقه ۱۸ جزو ذخایر کشاورزی شهر تهران محسوب می‌شوند.

او اضافه ‌کرد: تهران دیگر زمین کشاورزی ندارد و اگر این زمین‌ها هم از میان برود، بخش قابل توجهی از فضای سبز تهران آسیب می‌بیند. در هر صورت این زمین‌ها تامین‌‌‌کننده امنیت غذایی شهر تهران هستند و این حداقل را باید حفظ کرد. می‌توانیم با تبدیل این زمین‌های کشاورزی به کاربری گردشگری سبز در کنار کشاورزی سودآوری آنها را افزایش دهیم. به گزارش ایلنا، میلانی با تاکید بر اهمیت حفظ این زمین‌های زراعی، به خطرهای دیگر که آنها را تهدید می‌کند اشاره کرده و در انتها خاطرنشان کرد: به غیراز عوامل ذکر شده، کانون زباله‌سوزی تقی‌آباد هم این اراضی زراعی را به‌شدت تهدید می‌کند.

تولید محصولات فاسد در جنوب تهران

یک کارشناس محیط زیست درباره وضعیت مزارع جنوب تهران می‌گوید:‌ در گذشته تمامی اراضی اطراف تهران اراضی کشاورزی بود. سید محمدرضا فاطمی می‌افزاید: هم‌اکنون تمامی اراضی اطراف تهران به منازل مسکونی و شهرهای حاشیه‌ای تبدیل شده است. در این شرایط اراضی کشاورزی از بین رفته است. به‌گفته او هم‌اکنون آبی برای کشاورزی در جنوب تهران وجود ندارد، بنابراین کشاورزی نیز با آب آلوده در این مناطق انجام می‌شود. به‌گفته او با توجه به کیفیت نامناسب آب در اراضی کشاورزی جنوب تهران بهتر است که این اراضی از بین برود، چون محصولات تولید شده در این مناطق اغلب فاسد هستند.

این کارشناس محیط‌زیست تاکید می‌کند:‌ در این شرایط با از بین رفتن این اراضی مساله خاصی بروز نمی‌کند، چون وقتی این موضوع مساله‌ساز بود که آب پاک در اختیار اراضی کشاورزی قرار می‌گرفت. هم‌اکنون در اراضی تقی آباد تا دشت ورامین شاهد بی‌آبی و کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی هستیم. این مساله باعث افزایش استفاده از آب فاضلاب در این منطقه نیز شده است. فاطمی تاکید می‌کند:‌ در روند تصفیه آب نیز باید گفت که در این اقدام آلودگی‌ها از آب گرفته و برای تغذیه آب زیرزمینی وارد کانال می‌شود. در حالی که تمامی اراضی تهران از آلودگی ناشی از زباله و آبیاری اراضی کشاورزی با آب کشاورزی مواجه هستند. در صورت ساماندهی باید تمامی نقاط ساماندهی شود. به‌گفته او اراضی کشاورزی در حال از بین رفتن و افزایش جمعیت شهرنشین هستند.

فاطمی می‌گوید: ظاهرا طرح جامع تهران چندان کارآمد نبوده و باید دوباره این طرح بازبینی شود. برای مهار این نارسایی باید محدوده شهرک‌های اقماری برای تهران مشخص شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار