بازدید 39945

چرا احسان علیخانی منکر تبلیغ غیرقانونی ثامن الحجج شد؟! / با این اعتمادسازی از جیب هر ایرانی 283 تا 438 هزار تومان رفت!

پنج ماه بعد از اعلام رسمی غیرقانونی بودنِ موسسه ثامن الحجج در آبان 1393، برنامه تحویل سال 1394 شبکه سوم سیما تحت عنوان «بهارنارنج» با تهیه کنندگی و اجرای علیخانی به مدت هشت ساعت پخش شد و این بار به جای تبلیغ مستقیم ثامن الحجج، باشگاه فرهنگی و ورزشی ثامن الحجج تبلیغ شد! در این برنامه بارها از ابوالفضل میرعلی مدیرعامل موسسه ثامن الحجج با عنوان دکتر تقدیر به عمل آمد؛ دکتری که اکنون مشخص شده یک دیپلمه با سوابق مالی سیاه است.
کد خبر: ۸۱۸۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱ 20 July 2018

چرا احسان علیخانی منکر تبلیغ غیرقانونی ثامن الحجج شد؟! / با این اعتمادسازی از جیب هر ایرانی 283 تا 438 هزار تومان رفت!پس از انتشار جزئیات تکان‌دهنده روابط مالی برخی چهره‌ها با موسسه غیرمجاز ثامن الحجج که ضربه محکمی به اقتصاد ایران وارد کرد، احسان علیخانی یکی از عناصری که از این مجموعه رقمی برای تبلیغ آنها دریافت کرده بود، ادعاهای عجیب و در عین حال خلاف واقعی را مطرح کرد و برخی مسئولان رده پایین صداوسیما نیز از او در بیان این اطلاعات خلاف واقع حمایت کرده‌اند؛ موضوعی که انتظار می‌رود با ورود نهادهای نظارتی مورد پیگرد قرار گیرد و مشخص شود برنامه‌های این تهیه کننده، چه میزان در افزایش اعتمادعمومی برای انتقال سرمایه‌هایشان به این مجموعه تاثیر داشته است؟

به گزارش «تابناک»؛ انتشار اطلاعاتی درباره موسسات مالی و اعتباری غیرقانونی «ثامن الحجج» و به میان کشیده شدن نام برخی چهره‌های مشهور، حواشی فراوان و واکنش برخی از این اشخاص که اگرچه نام‌شان در این گزارش‌ها به صراحت مطرح نشده بود اما افکارعمومی تشخیص داده بودند که پای آنها در میان است، را در پی داشت. احسان علیخانی چندین سال پیاپی در تمامی برنامه‌های پربیننده مناسبتی که برای تلویزیون ساخت، هزینه‌های برنامه‌اش را با تکیه بر همین موسسات مالی و اعتباری به عنوان اسپانسر تامین کرد.

علیخانی پس از نقدهای آتشینی که نسبت به او و عملکردش در این ارتباط وارد آمد، در یادداشتی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. مهم‌ترین فرازهای توضیحات این تهیه کننده و مجری تلویزیون در دو پاراگراف خلاصه می‌شد. در پارگراف اول علیخانی ادعا کرده که این موسسه در زمان همکاری او قانونی بوده و در همین چارچوب نیز تبلیغات به صورت قانونی صورت پذیرفته و اگر بعدها اتفاقی افتاده، ارتباطی با دوران تبلیغ این موسسه ندارد.

این شومن در این زمینه گفته است: «موسسه ثامن الحجج سالها قبل از همکاری با گروه اجتماعی شبکه سه در تمامی رسانه های رسمی کشور نظیر (روزنامه ها، تیزر و برنامه های اسپانسری تلویزیونی، خبرگزاری ها، سایتها، بیلبوردهای شهری، باشگاه‌های فرهنگی و‌ ورزشی و...) حضور داشته که معنای این حضور پررنگ یعنی داشتن مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح، در نتیجه،اهدا مجوز تاسیس، مجوز گسترش موسسه تا بیش از 500 شعبه فعال، مجوز افتتاح حساب برای مردم و‌ صاحبان صنایع، مجوز برای تبلیغات تا مجوز برای انحلال این موسسه، ربطی به من و امثال من ندارد. ما با یک موسسه قانونی براساس نص صریح قانون و نظارت های دائمی صدا و سیما کار کردیم.»

چرا احسان علیخانی منکر تبلیغ غیرقانونی ثامن الحجج شد؟! / با این اعتمادسازی از جیب هر ایرانی 283 تا 438 هزار تومان رفت!

بخش دوم توضیحات علیخانی نیز بیان جزئیات درباره کسب مجوزهای قانونی برای این تبلیغات است. در این بخش آمده است: «طبق روال طبیعی هزینه‌های اکثر برنامه و‌ سریال‌های پربیننده در تلویزیون که شما تماشا کردید به عهده اسپانسرها است، موسسه مذکور هم در سال 91 تقاضای همکاری با گروه برنامه‌ساز ما را داشته و شبکه بعد از بررسی و استعلام از مراجع ذیصلاح و دریافت مجوز تبلیغات از موسسه، بنده را به عنوان تهیه کننده به این موسسه معرفی کرد. یعنی مثل تمام تهیه کنندگان سازمان نه بیشتر و نه کمتر. طی سه سال و‌‌ نیم و در قالب شش قرارداد با صداوسیما و شبکه، شش عنوان برنامه (دو‌نیمه سیب، ماه عسل 92، ماه عسل 93، سه ستاره، ویژه‌برنامه تحویل سال 93، بهارنارنج [1394]) تولید و‌ پخش شد که مبلغ مذکور از جانب اسپانسر بعد از تایید بر‌آورد هزینه‌های تولید توسط کارشناسان مربوطه شبکه و بابت تهیه و تولید به صدها نفر عوامل و هزینه های تولید به تهیه کننده تخصیص می‌یابد.»

ناصر کریمان مدیر گروه اجتماعی شبکه سه نیز به حمایت از علیخانی پرداخته و با تکرار ادعاهای او، گفته است: «این موسسه حدود ۵۰۰ شعبه داشته و در حال فعالیت بوده است؛ اینکه بعدا دچار آسیب شده و جلوی فعالیت آن گرفته شده؛ داستان دیگری است. پس از لغو مجوز، مجوز پخش تبلیغات آن در تلویزیون هم گرفته شد، احسان علیخانی صرفاً با معرفی مجموعه سیما،کاری را انجام داده و این‌ها با نظارت و کنترل شبکه بوده است، کما اینکه مراجع ذی صلاح هم نسبت به این قضیه اطلاع پیدا کرده‌اند، پس به نظر می‌رسد این شتابزدگی در قضاوت و انتشار خبر ناقص، بیشتر یک کار ژورنالیستی و رسانه‌ای است. شخص احسان علیخانی و همچنین سازمان صداوسیما پیگیر مطلب منتشر شده از طریق مراجع قضایی هستند و قطعاً تا شفاف‌شدن دقیق ماجرا دست از پیگیری بر نخواهند داشت.»

گفته‌های این مجری و مسئول حامی‌اش البته حتماً خلاف واقع است. بانک مرکزی در چهارم آبان 1393 رسماً لیست بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مجاز را منتشر کرد که در این لیست اثری از ثامن الحجج نبود. رئیس بانک مرکزی نیز در نامه‌ای به صداوسیما خواستار توقف تبلیغ موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در رسانه ملی شد. بنابراین علیخانی و سایر عوامل دخیل نمی‌توانند ادعا کنند از این تاریخ به بعد در جریان ممنوعیت تبلیغ این موسسه نبوده‌اند اما آیا واقعاً تبلیغات متوقف شد؟ پاسخ منفی است.

پنج ماه بعد از اعلام رسمی غیرقانونی بودنِ موسسه ثامن الحجج در آبان 1393، برنامه تحویل سال 1394 شبکه سوم سیما تحت عنوان «بهارنارنج» با تهیه کنندگی و اجرای علیخانی به مدت هشت ساعت پخش شد و این بار به جای تبلیغ مستقیم ثامن الحجج، باشگاه فرهنگی و ورزشی ثامن الحجج تبلیغ شد! در این برنامه بارها از ابوالفضل میرعلی مدیرعامل موسسه ثامن الحجج با عنوان دکتر تقدیر به عمل آمد؛ دکتری که اکنون مشخص شده یک دیپلمه با سوابق مالی سیاه است. ظاهراً در نامه رئیس بانک مرکزی به صراحت اشاره نشده بوده که زیرمجموعه‌های این موسسات مالی و اعتباری نباید تبلیغ شوند و از همین امکان برای تبلیغ غیرمستقیم ثامن الحجج استفاده شد.

در ادامه و در برنامه ماه عسل سال 1394 نیز شاهد تکرار استفاده از این روش بودیم که باز هم اعتراض برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها را در پی داشت. در گزارش تسنیم در 4 تیر 1394 درباره این روند آمده است: «در برنامه مذکور این مؤسسه برای اینکه بتواند دستور بانک مرکزی مبنی بر عدم تبلیغات مؤسسات بدون مجوز را دور بزند، با نام باشگاه فرهنگی و ورزشی ثامن الحجج اسپانسر شد و امسال نیز با توسل به همین شیوه به‌عنوان یکی از اسپانسر‌های اصلی برنامه ماه عسل شبکه سوم سیما فعالیت می‌کند.» و واکنش مسئولان به این گزارش‌ها که کار را به اینجا رساند، جز سکوت چه بود؟

بنابراین علیخانی و همراهانش در صداوسیما دست کم برای دوره‌ای با وجود غیرقانونی اعلام شدن این مجموعه، به تبلیغ‌شان پرداخته‌اند. انتظار می‌رود نهادهای نظارتی و قضایی ورود کنند و بررسی نمایند نامه بانک مرکزی برای عدم تبلیغ موسسات مالی غیرمجاز نخستین بار چه زمان به صداوسیما ابلاغ شده و پس از آن در چند برنامه به صورت مستقیم و غیرمستقیم تبلیغ این موسسات شده است. همچنین باید مشخص شود سهم این تبلیغات در افزایش اعتمادعمومی برای سرمایه گذاری در این موسسات غیرمجاز چه میزان بوده و متناسب با تقصیر این برنامه‌ها، با آنها برخورد قانونی صورت پذیرد.

اخیراً محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت گزارش تکان‌دهنده‌ای داد و گفته است: «بانک مرکزی را مجبور کردند و تریبون محترم و نطق های برخی نمایندگان مجلس هم نقش داشت که حدود 23 تا 35 هزار میلیارد تومان پول پرفشار به سپرده گذاران موسسات مالی غیرمجاز بدهد، در حالی‌که موسسات غیرمجاز شعبه داشتند.» و در واقع به طور متوسط از جیب تک تک 81 میلیون ایرانی بین 283 هزار تومان تا 437 هزار تومان برداشت شده و به اشخاص داده شده که برای کسب سود بیشتر ریسک کرده‌اند و پولشان را در این موسسات گذاشته‌اند و اکنون مالشان بر باد رفته است. چرا باید این هزینه از جیب مردم به قیمت چاپ اسکناس بدون پشتوانه پرداخت می‌شد و آیا عاملان ایجاد اعتماد در نزد بخشی از سپرده گذاران برای انتقال منابع مالی‌شان به این موسسات سیاه، در رقم خوردن وضع موجود تقصیر کمی دارند؟

علیخانی در عین حال یک جمله دقیق و تحلیل واقعی را در توضیحاتش آورده بود: «...خبر دریافت سه میلیاردی (ا-ع) که از خبر مرگ احسان علیخانی بزرگتر نیست و فراموش می شود...» بله، مردم فراموش می‌کنند و این فراموشی کار را به اینجا رسانده است.

 

برش‌هایی از بهارنارنج را ببینید و قضاوت کنید

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۱۶
انتشار یافته: ۳۵
ای خدا تو این مملکت به کی میشه اعتماد کرد؟
من که به سهم خودم راضی نیستم و روز قیامت جلوی تک تک کسانی را که مسبب این حق الناس گشتند را خواهم گرفت.....می خواهد دو یا چهار تک تومانی باشد یا دویست و یا چهارصد تومان و یا کمتر یا بیشتر.....

به فرمایش اباعبدالله در روز عاشورا(نقل به مضمون): لقمه حرام چشم های دلتان را کور کرده که نه حق می بینید و نه می شنوید و نه دلتان می لرزد
نحوه ی نوشتن خبر و محتواش عالی بود.ممنونم از تابناک.ب نکات کلیدی ای اشاره شد ک تک ب تکش ناشی از پشتوانه فکری عمیقی در نویسنده ی این خبر بوده است
برای همه چیز متاسفم.

خیلی بی چشم و رو هستند همه کسانیکه در مقابل دوربین جلوی میلیونها بیننده دروغ میگن.

حیف اونهمه احساسات مردمی که با دهان روزه برای برنامه های حیف و میل میلیاردی از خود بروز دادن.
آقای علیخانی که چندسالی به یک برنامه نخ نما و کلیشه ای یک ماه تمام در تلویزیون حضور دارند. طبیعی هست که در این مورد هم کم نیاورند و دست پیش رو بگیرند. از کسی که نونش رو تو اشک مردم میزنه و میخوره همین رفتار هم انتظار میره.
خاک تو سرشون.. خاک تو سرمون.. خاک تو سرتون...
به ما میگفتند شاه قاشق چای خوریش طلا بود، ولی اینا چی؟ چندمیلیارد قاشق طلا میتونند بالا بکشند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
احسنت.خاک برسرما.خدالعنتشون کنه
شومنها باز هم تكذيب ميكنن مثل متكي
عجب
سلام مطلب درستی نوشته شده است .در واقع آقای علیخانی و صدا و سیما شریک جرم هستند چرا که علیرغم تذکرات باز تبلیغات این موسسه را انجام دادند.ایشان و دست اندرکاران خیلی بیش از سه میلیاردی که گرفتند باید تاوان بدهند.
صحیح ترین کار و اقدام در مورد این موضوع و در این مقطع این است که هر فرد ایرانی که بقول نویسنده مطلب بین 283 هزار تومان تا 437 هزار تومان بابت جبران خطای بانک مرکزی و صدا و سیما بالاجبار پرداخت نموده حالا در پی شکایت از این دو نهاد و نیز افراد دخیل مثل علیخانی باشد شاید جبران مافات شود و یا لااقل از تکرار چنین حاتم بخشی های جلوگیری کند. من در اینجا اعلام میکنم که بنوبه خودم شاکی هستم و از تابناک میخواهم که در این موضوع کوتاه نیاید و ملت را راهنمائی کند که چگونه میتوانند حق خود را حداقل در این یک مورد بستانند.
به خاطر همین افراد چند چهره است که واقعا اعتماد مردم از رسانه ملی سلب شده است واقعا سلب شده .اینکه گفته میشود صدا و سیما هشتاد در صد مخاطب دارد والله و بینی و بین الله نزدیک به واقعیت نیست نموی دروغ است بلکه اطلاعات مسولان ارشد رسانه ملی ضعیف است.صدا و سیما اگر میخواهد اعتماد مردم را بازگرداند باید عذر عناصری امثال ایشان را بخواهد .کسی که متهم است و یا بهتر بگوییم ذهنیتی منفی راجع به ایشان در نزد مردم وجود دارد حرفش خریداری ندارد .خدایا تو شاهدی ما آنچه برای نجات انقلاب لازم است میگوییم و بیش از این ابزاری در دست نداریم که برخورد کنیم. صدا و سیما یکی از ارکان اصلی انقلاب است وای بحال روزی که مردم از رسانه ملی روگردانده شده و به بلند گو هاو رسانه های بیگانه روی آورند .تا دیر نشده فکری بکنید
وقاحت هم حدی داره. احسان علیخانی با این جمله که این کار نیز فراموش میشه مرزهای وقاحت رو جابجا کزد
شما هم زورتون به ا.ع. و م.م. رسیده. داداش برو سراغ اونایی که گنده پول برداشت کردن. داریم از دوازده هزار میلیارد یا بیشتر حرف میزنیم نه دو سه میلیارد پول خرد. البته رودررو شدن با دونه درشتا خودش یه قدرتی میخواد که فک نکنم زور تابناک برسه. حالا از ما گفتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
یکی بگه ح ص نام کاملش چی هست.میخام لعن ونفرینش کنم
من در تعجبم که در اینهمه مدت کسی معترض سوء استفاده از نام معصومین نشد!
مسولان برنامه نود و خندوانه در پاسخ به شبهات موجود پیرامون درآمدهای حاصله از تبلیغات در برنامشون میگن: اسپانسر پول رو به حساب صدا و سیما واریز میکنه و ما از صدا و سیما میگیریم- ولی در مورد اقای علیخانی پول مستقیم به حساب خود ایشون واریز شده!!!!!!!!!!!
حالم بهم خورد
من که حلال نمی کنم. واقعا حلال نمی کنم. هیچ کس هم حلال نمیکنه.
فکر کردین چرا مملکت به این حال و روز افتاده ، کسانی که بغیر از خدا کسی را ندارند آه آتشینی دارند که حتی دامن یک گنهکار و خیانتکار را رها نمی کند.
تابناک جان حالا چرا این همه ناراحت شدین!!!! بابا یه سفره پر چرب و لذیذ پهن شده، حالا اقایون با هماهنگی هم دیگه نوبتی پای این سفره مردم بیچاره می سینن و به ریش مردم می خندند. مردم ما هم که فراموشکار هستن و همه چی خیلی زود فراموش میشه. واقعا باید تاسف خورد. به خدا اگه من مسئولیت و اختیار داشتم، دستور می دادم تمام سازمان صدا و سیما را با بولدوزر با خاک یکسان کنند. بی دلیل نیست 95% مردم فقط برای تماشای مسابقات ورزشی، برنامه های صدا و سیمای میلی رو تماشا می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
من اگه مسئولیت داشتم دونه دونه شونو میبردم مینداختم تویک جزیره بی آب وعلف.آخه زالوصفت ها تاکی میخاین خون ملت وبخورین
چرا دولت لیست ارز بگیران دولتی را در اختیار افکار عمومی قرار نمی دهد .20 میلیارد دلار ارز دولتی بین رانت گیران تقسیم شده . تابناک پیگیر این رانت باش و اطلاع رسانی کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
خدالعنتشون کنه
از ماست که بر ماست !!!
به نظرم شما از مردم توقع دارید که علم غیب داشته باشند و از قبل بدانند که در آینده چه اتفاقی برای طرف مقابلشان رخ می دهد. اگر مسئولیتی هم در این میان باشد سازمان عریض و طویل صدا و سیما باید جوابگو باشد. ‌در ضمن این جوسازیها باعث می شود فضولی وزارت تعاون وقت در ایجاد قارچ گونه تعاونیهای پول و اعتبار و سست عنصری بانک مرکزی در حفظ تمرکز مدیریت پولی کشور فراموش شود. علاج حسابرسی و بازگشت اموال از هر کس و سازمانی است که مقصر است. با درشت کردن موارد ریز اصل قضیه را نپوشانید
پناه بر خدا...
مشكل صدا سيما است كه نميتونه و نتونسته تشخيص بده چرا بايد با يه قرد بى ادب مثل احسان عليخانى كه هميشه نگاه از بالا به پايين داره برنامه بده . تو همين ٣ دقيقه از يه برنامه كه مثلا ميخواست خودش رو هم توجيح كنه به طرف ميگه "بيا جلو دوربين كت شلوار خريدى " . خوب اين تخريب شخصيت فرد نيست ؟ به نظر من تخريب شخصيته . ميخواد طرف رو قبل از امدن جلو دوربين بكوبه كه كمبود شخصيت خودش رو جبران كنه . يه سرى طماع هم رفتن پولشون رو دادن نزول بگيرن از بانكا چون مملكت در پيكر نداره مسيولين از دو تا تجمع جلو بانك ترسيدن يا به صلاح بود كه بترسن ادست كردن تو جيب بقيه مردم پول اون ادم هاى طماع رو پرداخت كردن . ادمهاى ثروتمندى كه پول گذاشته بودن تو اين موسسه ها و نفرو ١٠٠ هزار ميدادند يه سرى بدبخت بيچاره برن جلو بانك تجمع كنن . اخر هم با زور پولشون رو از تو جيب بقيه مردم كشيدن بيرون . حيف سه ميليارد پولى كه بابت همچين برنامه هايى خرج ميشه .
در مملکتی طرف با مدرک دکترا تقلبی وزیر میشه دیگه چه انتظاری از این با سهمیه به هم جا رسیدن هست
واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند.
چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند.
مشکلی دارم ز دانشمند مجلس بازپرس.
توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند
قوه قضائیه باید با هرکس برابر قانون با شدیدترین وجه برخورد کند حتی افراد صداو سیما؟؟؟؟؟؟؟؟
آقای نوبخت چرا نمی گوید که دولت و بانک مرکزی کم کاری کرده و موسسه ای غیر مجاز را اجازه فعالیت داده؟سوپر مارکت غیر مجاز را می بندند،چطور موسسه مالی غیر مجاز را آن هم با ۵۰۰ شعبه نبسته اند؟آقای نوبخت قیمت دلار چند؟را ه آهن رشت ،قزوین چه شد؟وضعیت تورم چگونه است؟راستی از برجام چه خبر؟آمار بیکاری چگونه است؟تکمیل مسکن مهر چه شد؟حال برق خوب است؟حال آب چطور؟همه اینها را ولش،حال خودت خوب است؟از دلار جهانگیری چه خبر؟دولت کجاست؟
تابناک جان ی مطلب هم درباره ابوالفضل میرعلی مدیرعامل ثامن الحجج کع پول مردم وبالا کشیده بنویس.
کی مسبب این دزد بازاره ؟!
روزی به دست و پا زدن می افتن که خیلی دیر شده
من به خاطر همین تبلیغات امثال علیخانی و ... دار و ندارم را در این موسسه بر باد دادم.
خدا ازتون نگذره.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل