بازدید 18403
پیمانه اقتصادی؛

از «مقایسه نرخ بیکاری در ایران و عربستان از نگاه IMF» تا «مخالفت آمریکا با ماندن خودروسازان فرانسوی در ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون چین در صدر کشور‌های صادرکننده کالا به ایران، کاهش قیمت نفت با ادامه صادرات نفت ایران و افزایش عرضه لیبی، کاهش چشمگیر شاخص کل بورس در چهار روز کاری، دومین هفته رشد «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، کاهش قیمت جهانی طلا، مازاد تجاری چین در مقابل آمریکا رکورد زد و فرمان کرباسیان برای مالیات واردات خودرو با ارز ۴۲۰۰ تومانی را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۶۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱ 14 July 2018

از «مقایسه نرخ بیکاری در ایران و عربستان از تگاه IMF» تا «مخالفت آمریکا با ماندن خودروسازان فرانسوی در ایران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون چین در صدر کشور‌های صادرکننده کالا به ایران، کاهش قیمت نفت با ادامه صادرات نفت ایران و افزایش عرضه لیبی، کاهش چشمگیر شاخص کل بورس در چهار روز کاری، دومین هفته رشد «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، کاهش قیمت جهانی طلا، مازاد تجاری چین در مقابل آمریکا رکورد زد و فرمان کرباسیان برای مالیات واردات خودرو با ارز ۴۲۰۰ تومانی را در بر دارد.

واردات کالا کم شد/ چین در صدر کشور‌های صادرکننده کالا به ایران

براساس آمار مقدماتی گمرک در سه ماهه نخست سال جاری میزان واردات کشور در این مدت با کاهش ۳.۲۲ درصدی در وزن نسبت به سال گذشته به ۸.۳۷۱ هزار تن رسید و در این مدت با کاهش ۲.۷۶ درصدی در ارزش دلاری به رقم ۱۱.۲۵۳ میلیون دلار رسید. در آمار جدید گمرک ردیف ارزش دلاری نیز درج شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان واردات نسبت به سال گذشته با کاهش ۱۳.۸۸ یورویی روبه رو بوده است. در بین اقلام وارداتی طی سه ماهه نخست سال ۹۷ قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر cc۲۰۰۰ به ارزش ۵۴۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴.۸۱ درصدی، ذرت دامی به ارزش ۴۳۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۸۷ درصد و برنج به ارزش ۳۷۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۳۳ درصدی جزو سه قلم کالای عمده وارداتی محسوب می‌شوند. به نقل از میزان، لازم به ذکر است که کشور‌های عمده طرف معامله به لحاظ ارزش در سه ماهه نخست سال به ترتیب، چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، آلمان و ترکیه بودند که در این بین چین با صادرات ۸۸۷ هزار تن کالا به ایران به ارزش ۲.۹۳۶ میلیون دلار در صدر کشور‌های ذکر شده قرار دارد.

مقایسه نرخ بیکاری در ایران و عربستان از نگاه IMF

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود آورده است: بیشترین نرخ بیکاری جوانان در منطقه متعلق به لیبی با نزدیک به ۵۰ درصد است و پس از این کشور، فلسطین، عراق، تونس و اردن قرار دارند. کمترین نرخ بیکاری متعلق به قطر است و بحرین در رده بعدی جای گرفته است. نرخ بیکاری جوانان در عربستان نیز بالای ۳۰ درصد است که یکی از بالاترین نرخ ها محسوب می شود. نرخ بیکاری جوانان در ایران حدود ۲۵ درصد است که جزو نرخ های متوسط در بین کشورهای منطقه محسوب می شود. به نوشته صندوق بین المللی پول، ایران در بین کشورهای منطقه دارای بالاترین میزان دسترسی به نظام مالی است و جوانان بالای ۱۵ سال در ایران، بیش از هر کشور دیگری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دارای حساب بانکی هستند. پس از ایران نیز امارات، بحرین و عمان قرار دارند. از سوی دیگر کمترین دسترسی به نظام مالی نیز متعلق به کشورهای یمن، سومالی و افغانستان است. همچنین بیشترین استفاده از تسهیلات بانکی متعلق به ایران است و پس از ایران، امارات، بحرین و کویت قرار دارند. کمترین تقاضا برای وام نیز در سومالی، یمن و افغانستان به ثبت رسیده است. جزئیات بیشتر

کاهش قیمت نفت با ادامه صادرات نفت ایران و افزایش عرضه لیبی

روز گذشته، قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در روز پنجشنبه، ۳۶ سنت کاهش یافت و ۷۴.۰۹ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۱۲ سنتی، بشکه ای ۷۰.۲۲ دلار صورت گرفت. دلایل کاهش قیمت نفت در این روز، ازسرگیری فعالیت بنادر لیبی برای صادرات نفت، و احتمال ادامه صادرات نفت ایران علی رغم تحریم های آمریکا عنوان شده است که موجب کم شدن نگرانی ها نسبت به کمبود عرضه نفت گشته. همچنین گفته میشود که با بازگشایی این بنادر در لیبی، روزانه ۸۵۰ هزار بشکه نفت به بازار های جهانی بازخواهد گشت.

کاهش چشمگیر شاخص کل بورس در چهار روز کاری

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با کاهش چشمگیر شاخص کل مواجه شد، به گونه ای که در چهار روز فعالیت بازار سرمایه، شاخص کل بورس، بیش از 2900 واحد کاهش یافت و در نهایت از کانال 112 واحد به میانه کانال 109 هزار واحد سقوط کرد. روندی که بیشتر، به دلیل تحت تأثیر قرار گرفتن معامله گران از افزایش عرضه معامله‌گران حقوقی و کمبود نقدینگی، کاهش بهای جهانی فلزات و همچنین اوج‌گیری فصل مجامع رقم خورد.

از «» تا «مخالفت آمریکا با ماندن خودروسازان فرانسوی در ایران»

بازار اوراق مسکن؛ دومین هفته رشد «تسه»ها

روز پنجشنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 8/ 1 درصدی به قیمت 69 هزار و 299 تومان معامله شدند. از ابتدای تیر با رشد تدریجی تقاضا، قیمت اوراق تسهیلات مسکن از حبس بازه‌ای خارج شد و در میانگین ۶۷ هزار و ۸۵۴ تومان قرار گرفت. پیشتر از ابتدای فروردین با جهش قیمت مسکن و تقویت سمت عرضه اوراق، شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها در سطح ۶۰ تا ۶۶ هزار و ۹۰۰ تومان بودیم؛ اما با نزدیک شدن به فصل اوج تقاضای مسکن، روند نزولی «تسه»ها از ابتدای اردیبهشت (پس از ۶ ماه) متوقف شد. در شرایط کنونی با وجود رشد تدریجی تقاضا، احتیاط اوراق تسهیلات مسکن در عبور از سطح ۷۰ هزار تومانی را شاهد هستیم. با ورود نقدینگی به بازار مسکن، جهش قیمت مسکن تا ۴۵ درصد سالانه (۱۲ ماه منتهی به خرداد) عامل فشار بر تقاضای مصرفی مسکن شده است.

بهای جهانی طلا کاهش یافت

روز جمعه در بازارهای جهانی هر اونس طلا با 4.55 دلار کاهش 1242.84 دلار فروخته شد. با تقویت ارزش دلار به علت کم شدن تنش‌های تجاری و کاهش تقاضا برای طلا به دنبال احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا، قیمت این فلز گرانبها، روز جمعه به کمترین میزان در یک هفته گذشته رسید. افزایش ارزش دلار، طلا را برای مالکان دیگر ارزها گرانتر می سازد و بالقوه بر تقاضا برای این فلز گرانبها تأثیر می گذارد. به گفته تحلیلگران، «زمانی که ارزش دلار افزایش می یابد، ما شاهد کاهش طلا هستیم اما زمانی که ارزش دلار کاهش می یابد، قیمت طلا بهبود نمی یابد زیرا تقاضای کمی برای این فلز در حال حاضر وجود دارد.... افزایش نرخ بهره در آمریکا به معنای این است که نگهداری طلا هزینه بر می شود.»

مازاد تجاری چین در مقابل آمریکا رکورد زد

مازاد تجاری چین در مقابل آمریکا، در بحبوحه تنش های تجاری میان دو کشور، بار دیگر در ماه ژوئن رکورد زد. به نقل از رویترز، این رکورد ممکن است تنش تجاری میان چین و آمریکا را شدیدتر کند. پیش از آنکه آمریکا در هفته اول ماه ژوئیه بر کالاهای چینی تعرفه وضع کند، صادرکنندگان در انتقال کالاهای خود شتاب کردند. به گفته تحلیلگران، این عامل افزایش مازاد تجاری چین در مقابل آمریکاست و ممکن است در هفته های آینده این اتفاق تکرار نشود. طبق ارزیابی هایی که رویترز انجام داده است، مازاد تجاری چین در برابر آمریکا در ماه می 24.58 میلیارد دلار بود که در ماه ژوئن به 28.97 میلیارد دلار رسید. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته که فهرستی از دویست میلیارد دلار کالای چینی تهیه کرده و در نظر دارد، تعرفه ای 10 درصدی بر آنها وضع کند. مازاد تجاری چین عامل اصلی تنش تجاری میان واشنگتن و پکن است. ترامپ از چین خواسته است تا برای کاهش این مازاد تجاری تلاش کند. آمریکا برای مجازات پکن، هفته گذشته بر 34 میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه بست. چین نیز در اقدامی مشابه به همین میزان از کالاهای آمریکایی تعرفه وضع کرد. 

فرمان کرباسیان برای مالیات واردات خودرو با ارز ۴۲۰۰ تومانی

مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در یادداشتی در صفحه اینستاگرامی خود به سه فرمان برای دریافت مالیات از واردکنندگان خودرو با ارز ۴۲۰۰ تومانی و خریداران سکه اشاره کرد. او نوشت: دولت در راستای تامین منافع ملی، حرکت در مسیر توسعه و حفظ منافع شهروندان و کارآفرینان و با تکیه بر «قدرت حکمرانی» خود از منابع کشور پاسداری می‌کند. ریال به ریال از درآمدهای این سرزمین که با سختی، تلاش شبانه روزی و کار بی وقفه فعالان بخش خصوصی و شهروندان بدست آمده، نه سهم و نه حق گروهی خاص نیست، بلکه باید عادلانه و برنامه‌ریزی شده صرف توسعه ملی شود. برهمین اساس سازمان امور مالیاتی پس از برگز اری جلسات کارشناسی، مکلف شده تا با دقت و حساسیت به بررسی وضعیت پرونده مالیاتی افراد یا شرکت هایی بپردازد که با ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام به واردات خودرو کرده‌اند. «اقداماتی که طی هفته جاری صورت خواهد گرفت»

مخالفت آمریکا با ماندن خودروسازان فرانسوی در ایران

آن طور که برونو له مایر، وزیر دارایی فرانسه به روزنامه فیگارو گفته، آمریکا درخواست فرانسه برای معافیت شرکت‌های این کشور از تحریم‌ها علیه ایران را رد کرده است. به گفته وی، فرانسه اخیرا پاسخ منفی استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا را درباره معافیت شرکت‌های فرانسوی از تحریم‌ها علیه ایران، دریافت کرده است. کمتر از دو ماه پیش بود که با اعلام دونالد ترامپ ریاست‌جمهوری آمریکا، این کشور از برجام خارج شد تا به تبع آن، تحریم‌های مرتبط با صنعت خودرو، از نیمه مردادماه امسال بازگردند. به فاصله کوتاهی از این ماجرا، پژوسیتروئن طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تحت‌تاثیر خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، ایران را ترک خواهد کرد. هرچند در ادامه، رنو دیگر خودروساز فرانسوی اعلام کرد در ایران می‌ماند، با این حال خبر از کاهش سطح فعالیت خود (در ایران) داد.

از «مقایسه نرخ بیکاری در ایران و عربستان از تگاه IMF» تا «مخالفت آمریکا با ماندن خودروسازان فرانسوی در ایران»

در این شرایط، فرانسوی‌ها امیدوار بودند درخواست آنها برای معافیت از تحریم‌های آمریکا، مورد قبول واقع شده و بنابراین بتوانند به فعالیت خود در ایران ادامه دهند؛ با این حال طبق گفته وزیر دارایی فرانسه، دولت ترامپ با این درخواست مخالفت کرده است. ازآنجاکه هزینه‌های مادی و معنوی ماندن در ایران برای شرکت‌های خارجی (به دلیل بازگشت تحریم‌ها و سختگیری آمریکایی‌ها) بسیار بالا است، به‌نظر می‌رسد خودروسازان فرانسوی به‌ ویژه پژوسیتروئن تا ۱۶ مرداد (آخرین مهلت در نظر گرفته شده برای خروج شرکت‌ها از ایران)، با خودروسازی ایران وداع خواهند کرد. از آن سو رنو نیز حتی اگر طبق وعده‌ای که داده، در ایران بماند، قطعا نمی‌تواند روندی عادی را در تامین قطعات و تولید و نقل‌و‌انتقال پول داشته باشد و بنابراین ضمن به محاق رفتن قرارداد جدید این شرکت با ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)، در تولید محصولات فعلی (خانواده تندر-۹۰) نیز با مشکلات و موانع بزرگی روبه‌رو خواهد شد. /دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۲
نرخ بیکاری جوانان در ایران حدود ۲۵ درصد است که جزو نرخ های متوسط در بین کشورهای منطقه محسوب می شود.
صندوق بین المللی پول یا همون imf خودش برای تعیین آمار بیکاری کشور ها از الپگوریتم و الگوهای ریاضی استفاده نمیکنه بلکه این آمارها رو از کشورها میگیره. الان از هر خانواده ایران 30 سال به بالا در خانه دارد. چطور ممکن هست این تعداد بشه 25 درصد.
در ایران دانشجو رو هم شاغل حساب میکنن اونی که دست فروش هست رو شاغل حساب میکنن و حتی اون کسی که خانم خانه دار هست هم شاغل حساب میکنن.
من فکر میکنم با توجه به تورم بالای 70 درصد که توسط دولت 7 درصد اعلام میشه آمار واقعی بیکاری هم در ایران باید بیش از 60 درصد باشه و ایران یکی از بالاترین نرخ های بیکاری دنیا رو داره
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
نرخ بیکاری در ایران کمتر از یک درصده چون همه با ماشین مسافربری میکنن
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
فلسفه نباف ناشناس این هاواقعیت است
خروج خودروسازی فرانسه از ایران باعث خیر برای مردم و خودروسازان خواهد شد. بیش از این فرانسه جیب مردم ایران را خالی نکند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
برادر چین
تبریک به آقای وزیر00فرمان کرباسیان برای مالیات واردات خودرو با ارز ۴۲۰۰ تومانی0 با این حساب هر کسی هر چیزی خواست با هر قیمتی وارد کند ..فقط مالیات بریزد به جیب دولت محترم و این مبلغ را با گران کردن اقلام از جیب مردم در بیاورد .. خدا شکر یک واسطه اضافه شد.
جالب این است که بحرین یکی از کمترین نرخهای بیکاری را دارد
کلا مدلهای اقتصادی 4 دهه اخیر موفق نبوده وباعث پسرفت کشور و رانت و این همه فساد بوده
آقای روحانی آقای ظریف این برجام رو وقتی امضا میکردین و بتن ریزی میکردین روی تاسیسات اتمی چه ضمانتی رو گرفته بودین؟ الان ضمانتتون کجاست؟ همون موقع مگه نمیگفت کمتر از چند ماه میتونیم به غنی سازی 20% برسیم!!! الان داریم میرسیم!!!
خدا وکیلی استعفا کنین دل ملت رو شاد کنین
لطفا اینو هم بگید که باتوجه به یارانه ای که به مردم عربستان میدن نیازی به کارکردن نیست!!
در کشور آلمان هم نمیشه گفت خیلی ها هاولی شهرهایی هستن که مردمش کارنمیکنن چون دولت بهشون حقوق میده.تابناک لطفا پخش کنید تا مردم بدونن و یادتون باشه شما وظیفه اصلیتون آگاهی دادنه ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
اینکه در عربستان به افراد ماهانه پول می دهند یک دروغ تاریخی است. البته در کویت اینطور هست ولی در عربستان خیر
saeed
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
خواهشا یه مقدار توی زندگیتون کمتر چرت بگید
ساعت کاری جدید هم اضافه شده است .
چند ساعت را مردم دنبال میکنند که کجا برود دلاربخرند و یا بفروشند .
این هم یک نوع کارآفرینی است و از نرخ بیکاری کاسته شده است
دسترسی به منابع مالی وتسهیلات فقط برای آقازاده هاست ما که بخاییم یه تسهیلات کوچک ا همون ۵میلیون تومان بگیریم دوتا کارمند ضامن میخاد که امکانپذیر نیست
اینکه ما حساب بانکی زیاد داریم مزیت نیست، خیلیها اجباری است، مثلا من هرجا رفتم مجبور کردند حساب جدید باز کنم.
چرا ما به آلمان اتومبیل و تکنولژی موشکی و هوا فضایی صادر نمیکنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
خخ
از وارد کننده گان خودرو مالیات میگیرید!!!!!!!!!!!!!!!!
الان دقیقا معلوم شد که اینها همه از اقازاده ها هستند که نمیشود انها را جریمه کرد.
مرد حسابی در زمانی که ورود خودرو ممنوع بوده اقایان ارز دولتی گرفتن و ماشین وار کردن و ازاد فروختن که اسمش میشه اختلاس- رانت یا کلاهبرداری بعد شما میگید مالیات بدن موضوع حل شده. واقعا که!!!!!!!
خب اگه اینجوره یه مجوز واردات هم به ما بازنشسته ها بدید ما هم قول میدیم سه برابر اقایون مالیات یدیم.
با این تصمیم روشن شد که اعمال بعضی ها (اقازاده ها - مدیران و نزدیکان انها) قابل پیگری نیست.
در اخر با این مجازات سختی که در نظر گرفتن سود حاصله برای مردم بیچاره را حساب کنید لطفا
میگن یه مومن از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه، با توجه به تحریمهایی که قبلا داشتیم آیا بهتر نبود قراردادهای جدید ساخت خودرو طوری بسته میشدند که از صفر تا صد خودرو در داخل و تحت لیسانس همون خودرو ساز ساخته میشد؟ اینجوری هم تعداد شاغلین افزایش پیدا میکرد هم تکنولوژی تحت مدیریت کارخانه اصلی وارد کشور میشد و هم در دوره هایی اینچنین دیگه مشکلی بابت خروج شرکتها از کشور نداشتیم نهایتا تولیدات ادامه پیدا میکرد و سهم اونها در حساب داخلی میماند تا وضعیت تحریمها مشخص بشه
دسترسی مالی جوانان . این ها آقازاده ها هستند. نه مردم عادی و این ارزش زمانی ضد ارزش است که معلوم بشود یارانه ها این کار را کرده اند.
نرخ بیکاری اعلام شده با توجه با درخواست متقاضی کار است و اگر فرد بیکار ولی درخواست کار نداشته باشد جزو بیکاران محسوب نمی شود. لذا آنچه مهم است مشارکت افراد جامعه در کار است و باید نرخ مشارکت را هم لحاظ کرد.
یه حرف حساب هم از imf شنیدیم...بدیش اینه که ازبسکه حرفهای ناحساب شنیدیم دیگه حرف حساب رو هم نمیخوایم قبول کنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار