بازدید 11380
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «جدیدترین نتایج کیفیت خودروهای پرتیراژ داخلی» تا «سقوط لیر پس از انتصاب فامیلی در کابینه اردوغان»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش بیش از 100 هزار تومانی سکه تمام، شاخص کل بورس در کانال 10 هزار واحد درجا زد، سومین روز پیاپی رشد سهام آسیا، قیمت نفت به بالای ۷۹ دلار افزایش یافت، واردات روزانه بنزین به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر رسیده است، کمک مالی چین به فلسطین، سوریه، لبنان و یمن، سوئیس علیه تعرفه‌های آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد، ایران درباره احتمال جایگزینی نفت خود به هند هشدار داد و واردات ۱۳۸ میلیون دلار موز به کشور در سه ماه را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۵۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷ 11 July 2018

از «جدیدترین نتایج کیفیت خودروهای پرتیراژ داخلی» تا «سقوط لیر پس از یک انتصاب فامیلی در کابینه اردوغان»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش بیش از 100 هزار تومانی سکه تمام، شاخص کل بورس در کانال 10 هزار واحد درجا زد، سومین روز پیاپی رشد سهام آسیا، قیمت نفت به بالای ۷۹ دلار افزایش یافت، واردات روزانه بنزین به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر رسیده است، کمک مالی چین به فلسطین، سوریه، لبنان و یمن، سوئیس علیه تعرفه‌های آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد، ایران درباره احتمال جایگزینی نفت خود به هند هشدار داد و واردات ۱۳۸ میلیون دلار موز به کشور در سه ماه را در بر دارد.

 

ریزش بیش از 100 هزار تومانی سکه تمام

روز گذشته، پس از افت نرخ ارز به ویژه دلار در بازار، سکه نیز با روند کاهشی معامله شد، به گونه ای که قیمت سکه تمام طرح قدیم با کاهش 10 هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز یکشنبه، به نرخ 2,650,000 تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح جدید تا 2,738,000 تومان قیمت گذاری شد که نسبت به آخرین قیمت روز یکشنبه، 112 هزار تومان ارزان تر شده است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز در معاملات دیروز، با 32 هزار تومان کاهش قیمت به رقم 1,350,000 تومان رسید. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی، 695 هزار تومان ارزشگذاری شد که افت 25 هزار تومانی را نشان می دهد. هر سکه یک گرمی نیز 395 هزار تومان فروخته شده است.

نخستین معامله بازار ثانویه ارز با دلار چند تومانی انجام شد؟

یک مقام مسئول گفت: روز سه‌شنبه نخستین معامله صادرکنندگان غیر نفتی و غیرپتروشیمی در بازار ثانویه ارز انجام و براساس ارز درهم با نرخ 2050 تومانی معادل هر دلار 7523 تومانی انجام شد. /فارس

جدیدترین نتایج کیفیت خودروهای پرتیراژ داخلی

جدیدترین گزارش مربوط به کیفیت خودروهای داخلی که به خردادماه مربوط می‌شود اعلام شد؛ بنابراین، نگاهی بیندازیم به دسته ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی‌ها که بیشترین خودروهای داخلی را در خود جای داده است، خودروهایی که در مجموع صاحب بیشترین تیراژ در خودروسازی کشور هستند. همچنان رنویی‌ها و پژویی‌ها رده‌های ابتدایی این گروه را به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس رنو ساندرو، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ معمولی، تندر۹۰ پلاس، تندر۹۰ پلاس اتوماتیک و پارس تندر، شش محصول چهار ستاره این گروه به شمار می‌روند. در این بین، پژو ۲۰۷ معمولی به تازگی عضو این گروه شده و توانسته چهار ستاره کیفی را صاحب شود. همچنین، تندر۹۰ پلاس اتوماتیک توانسته در مقایسه با گزارش قبلی، یک ستاره کیفی اضافه کرده و چهار ستاره شود. در گروه مورد بررسی اما شش خودروی سه ستاره نیز به چشم می‌آید که اتفاقا آنها نیز در مقایسه با گزارش اردیبهشت، تغییر کیفی خاصی را تجربه نکرده و ستاره‌هایشان ثابت مانده است. در این بین، تندر۹۰ پارس‌خودرو در رده نهم جای گرفته و پشت‌ سر آن با تندر ایران خودرو مواجه می‌شویم. همچنین رانا نیز که مدت‌هاست تیراژ آن منفی شده، در رده نهم جای گرفته و پس از آن با دنا پلاس و پژو ۲۰۶ در مدل‌های هاچ بک و صندوق‌دار مواجه می‌شویم. در گروه خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی اما با ۱۱ محصول دو ستاره نیز روبه‌رو هستیم که بیشتر آنها را ایران‌خودرویی‌ها تشکیل می‌دهند. دو محصول چینی به نام‌های ام‌وی‌ام ۳۱۵ جدید و دانگ‌فنگ نیز در جمع دو ستاره‌های این گروه به چشم می‌آیند. دیگر دو ستاره‌های این گروه را دنای معمولی، پژو پارس کرمانشاه، پژو ۴۰۵ خراسان، سورن، سمند تبریز، ساینا، تیبا و تیبا۲ تشکیل می‌دهند. سری هم اما به خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان بزنیم که در حال حاضر تنها یک محصول تک‌ستاره در بین آنها به چشم می‌آید. بر این اساس، پراید در مدل‌های ۱۳۱ سایپایی، ۱۳۱ پارس‌خودرویی و ۱۳۲، دارای دو ستاره کیفی است و این موضوع نشان می‌دهد تغییری در ستاره‌بندی آنها نسبت به گزارش قبلی رخ نداده است. به نقل از دنیای اقتصاد، با این حال همچنان یک خودرو تک‌ستاره در گروه زیر ۲۵ میلیون تومانی‌ها به چشم می‌آید و آن، پراید ۱۱۱ است.

شاخص کل بورس در کانال 10 هزار واحد درجا زد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با کاهش 2.44 واحدی معادل 0.00 درصد به رقم 110 هزار و 848 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در سومین روز کاری هفته، باز هم شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 0.74 واحدی معادل 0.00 درصد به رقم 33 هزار و 576 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت 64 واحدی معادل 0.35 درصد، عدد 18 هزار و 527 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 46 واحدی معادل 0.34 درصد به رقم 13 هزار و 319 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 164 واحد کاهش معادل 0.14 درصد را رقم زد و به سطح 121 هزار و 204 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 47 واحد کاهش معادل 0.06 درصد به رقم 81 هزار و 329 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 235 واحد افزایش معادل 0.11 درصد همراه بود و عدد 222 هزار و 288 واحد را به نمایش گذاشت.

از «سقوط لیر پس از انتصاب داماد اردوغان به عنوان وزیر دارایی» تا «اعلام آمریکا مبنی براعطای معافیت از تحریم نفت ایران»
 
سومین روز پیاپی رشد سهام آسیا
 
روز سه‌شنبه، درحالی‌که در معاملات شب قبل وال‌استریت امید به اعلام درآمد بالای شرکت‌ها، سهام را تقویت کرد، بازارهای آسیا برای سومین روز متوالی رشد کردند. از سوی دیگر استعفای چند مقام عالی‌رتبه انگلیس باعث افت ارزش پوند شد. گسترده‌ترین شاخص آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی، که روز دوشنبه جهشی ۱.۳ درصدی کرده بود، ۰.۴ درصد دیگر هم بالا رفت. نیکی ژاپن حدود یک درصد جهش کرد و شاخص کره‌جنوبی ۰.۵ درصد رشد کرد. در معاملات دیروز شاخص ای‌مینی‌ اس‌اندپی ۵۰۰ هم توانست ۰.۲ درصد افزایش یابد. سهام چینی اندکی افت کردند و شاخص شانگهای ۰.۲ درصد کاهش یافت. شاخص داوجونز ۱.۳۱ درصد و اس‌اندپی ۵۰۰ هم ۰.۸۸ درصد رشد کردند و نزدک ۰.۸۸ درصد بالاتر آمد. وضعیت نامشخص دولت انگلیس باعث شد پوند انگلیس تا ۱.۳۱۸۹ دلار هم سقوط کند اما بعدا نرخ خود را تا ۱.۳۲۵۴ دلار بهبود بخشید. در معاملات امروز نرخ پوند در برابر دلار با ۰.۱ درصد افت به ۱.۳۲۴۸ دلار رسید. شاخص دلار در برابر ارزهای جهان از نرخ ۹۳.۷۱۳ واحد به ۹۴.۰۸۳ واحد جهش کرد. در برابر ین هم دلار توانست از نرخ ۱۱۰.۳۰ ین به ۱۱۱.۰۱ ین ارتقا یابد.
 
قیمت نفت به بالای ۷۹ دلار افزایش یافت
 
روز سه شنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در جمعه گذشته ۱.۱۳ دلار افزایش یافت و ۷۹.۲۰ دلار در بازار معامله شد. همچنین معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۵۳ سنتی، بشکه ای ۷۴.۳۸ دلار صورت گرفت. دلایل افزایش قیمت نفت در روز گذشته، افزایش نگرانی ها از احتمال کمبود عرضه نفت به نسبت تقاضای جهانی، کاهش تولید نفت لیبی و همچنین احتمال اعتصاب کارگران شرکت نفت در نروژ عنوان شده است. 
 
واردات روزانه بنزین به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر رسیده است
 
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سه ماه نخست امسال باید روزانه ۹ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم، اما این رقم به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز رسید و همواره تلاش می‌کنیم حجم واردات را به حداقل برسانیم. وی درباره تولید و توزیع بنزین سوپر تصریح کرد: در تولید و توزیع بنزین سوپر هیچ مشکلی نداریم، تنها تفاوت میان بنزین یورو ۵ و بنزین سوپر در ۴ عدد اکتان است، به این ترتیب که بنزین یورو ۵ با عدد اکتان ۹۱ و بنزین سوپر با عدد اکتان ۹۵ تولید می‌شود. بر اساس گزاش شانا، وی میزان توزیع بنزین سوپر در کشور را ۳,۵ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: این رقم ممکن است گاهی بیشتر یا کمتر شود.
 
کمک مالی چین به فلسطین، سوریه، لبنان و یمن

رویترز گزارش داد که پکن بسته ای شامل ۲۰ میلیارد دلار وام و حدود ۱۰۶ میلیون دلار کمک مالی، برای کشورهای خاورمیانه از جمله فلسطین تهیه کرده است. این تصمیم در پکن و طی جلسه ای بین رئیس جمهور شی جینپینگ و نمایندگانی از ۲۱ کشور عربی اعلام شد. شی گفت، کمک مالی چین به خاورمیانه بخشی از طرح “نفت و گاز به علاوهٔ” به منظور احیای رشد اقتصادی در منطقه است. او گفت: "ما باید با یکدیگر مواجهه ای بی پرده داشته باشیم، از تفاوت ها نترسیم، از مشکلات اجتناب نورزیم و در مورد هر یک از جنبه های سیاست خارجی و استراتژی توسعه گفت وگوی بسیاری داشته باشیم." شی گفته است که ۱۵ میلیون دلار از بستهٔ کمکی ۱۰۶ میلیون دلاری به فلسطین و ۹۱ میلیون دلار به اردن، لبنان، سوریه و یمن خواهد رفت. او گفت که چین و بانک های عربی نیز صندوق ۳ میلیارد دلاری اختصاص داده شده به این توافق را ایجاد خواهند کرد.

 
سوئیس علیه تعرفه‌های آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد
 

روز سه شنبه گفته شد که سوئیس، به عنوان هشتمین عضو سازمان تجارت جهانی در اقدامی علیه سیاست های اقتصادی جدید آمریکا، شکایتی را در سازمان تجارت جهانی(WTO) علیه تعرفه های فولاد و آلومینیوم ایالات متحده به جریان انداخته است. وزارت اقتصاد سوئیس طی بیانیه ای اعلام کرد: از دیدگاه کشور سوئیس، تعرفه های اضافی که براساس ادعای ایالات متحده برای حفاظت از امنیت ملی معرفی شده اند، ناموجه هستند. طبق قوانین سازمان تجارت جهانی، ایالات متحده ۶۰ روز برای حل این مسأله زمان دارد. پس از آن، سوئیس می تواند برای حل این اختلاف از سازمان تجارت جهانی درخواست کند تا با ایجاد هیأت قضایی به این شکایت رسیدگی و درباره ی آن حکم صادر شود. ایالات متحده آمریکا با اشاره به نگرانی هایی در مورد امنیت ملی، تعرفه های جدیدی را بر روی واردات فولاد و آلومینیوم از تأمین کنندگان عمده جهان وضع کرده است. اعمال تعرفه های ۲۵ درصدی برای فولاد وارداتی و ۱۰ درصدی برای آلومینیوم وارداتی از اول ژوئن آغاز شده است. 

عبور آرام «تسه»ها از 70 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 1/ 0 درصدی به قیمت 68 هزار و 865 تومان معامله شدند. با وجود نوسان «تسه»ها در بازه 60 تا 66 هزار و 900 تومان، در هفته سوم خرداد سقف 67 هزار تومانی در مقابل «تسه»ها شکسته شد و در خرداد دومین ماه صعودی اوراق تسهیلات مسکن (پس از ثبت 6 ماه نزولی از آبان تا انتهای فروردین) رقم خورد. با نزدیک شدن به مرداد شاهد رشد تدریجی «تسه»ها در فصل اوج تقاضای مسکن قیمت اوراق بالاتر از سطح ۷۰ هزار تومانی نیز قرار گرفت. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۴/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. همچنان تشدید روند صعودی قیمت مسکن در ماه‌های اخیر، رشد ۴۵ درصدی سالانه در خرداد و با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، فشار را بر تقاضای مصرفی مسکن حفظ کرده است.

ایران درباره احتمال جایگزینی نفت خود به هند هشدار داد

سرپرست سفارت ایران در دهلی نو هشدار داد: اگر هند نفت عربستان سعودی، آمریکا و روسیه را جایگزین نفت ایران کند، تهران نیز هند را از امتیازات ویژه نفتی خود محروم خواهد کرد. مسعود رضوانیان رهقی این سخنان را در میزگردی که از سوی 'جبهه اقلیت های هند' ترتیب داده شد، ایراد کرد. وی از ایران که صاحب منابع عظیم نفت و گاز است به عنوان نزدیکترین و امن ترین منبع تامین انرژی هند نام برده و گفت: ایران همچنین یک بازار باز برای نیازهای هند مانند سوخت، اوره و گاز ال ان جی است و تهران به خوبی نیازهای هند را درک کرده است. رضوانیان در ادامه سخنان خود به این نکته اشاره کرد که ایران در هر زمان که مقدور بود تلاش کرد به هند در زمینه های راهبردی مانند انرژی و ارتباطات کمک کند اما هند به طور کامل به تعهدات خود برای سرمایه گذاری در بندر چابهار عمل نکرده است. وی افزود: در دور گذشته تحریم های آمریکا بین سال های 2012 تا 2015، ایران نهایت تلاش خود را برای حفظ امنیت صادرات نفت به هند انجام داد اما اگر هند بخواهد برای 10 درصد از نیاز خود به نفت، نفت کشورهایی مانند عربستان سعودی، آمریکا، عراق، روسیه و غیره را جایگزین واردات از ایران بکند، آنگاه مجبور خواهد شد به تجارت با استفاده از ارز دلار بازگردد که این به معنی افزایش کسری بودجه جاری و محروم شدن از تمام امتیازاتی است که ایران تاکنون به هند ارائه کرده است. /ایرنا

واردات ۱۳۸ میلیون دلار موز به کشور در ۳ ماه

بر اساس آمارهای تجارت خارجی در سه ماهه نخست سال جاری 141 هزار تن موز به ارزش تقریبی بر 138 میلیون دلار وارد کشور شده است. واردات موز در این مدت حدود 4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش رو به رو شده است. بر اساس جداول گمرک، میزان واردات موز بعد از سیاست جدید ارزی دولت یعنی از ابتدای اردیبهشت ماه تا پایان خرداد ماه نزدیک به 93 میلیون دلار بوده است. جدول

سقوط لیر پس از انتصاب فامیلی در کابینه اردوغان
 
بعد از مراسم سوگند رجب طیب اردوغان رئیس جمهور منتخب ترکیه، سه حکم از سوی دفتر ریاست جمهوری این کشور صادر شد و به موجب یکی از احکام صادره، رئیس جمهور رییس بانک مرکزی را منصوب خواهد کرد؛ ضمن اینکه دوره اجرایی اعضاء و نمایندگان کمیته سیاست پولی ترکیه به ۴ سال کاهش پیدا کرد. پیش از این دوره اجرایی در این پُست ۵ سال بود. رجب طیب اردوغان همچنین داماد خود را «برات البیراک» به عنوان وزیر دارایی ترکیه منصوب کرد؛ ضمن اینکه بر اساس ساز و کار جدید ریاست جمهوری ترکیه و مقررات دولت، انتصاب مقامات بانکی از سوی رئیس جمهور انجام می گیرد. انتصاب داماد اردوغان در کابینه جدید ترکیه منجر به کاهش ارزش ۳.۵ درصدی لیر در برابر دلار و یورو شد. دخل و تصرف اردوغان در بانک مرکزی ترکیه منجر به افزایش نگرانی درباره استقلال بانک مرکزی این کشور و کاهش بیشتر لیر شده که پیش از این هم لیر در سال جاری میلادی به دنبال نگرانی ها در ارتباط با تصمیم اردوغان برای کنترل بیشتر سیاست پولی ترکیه آسیب دیده بود. به نقل از ایبنا، بر پایه این گزارش، اردوغان خود را دشمن نرخ بهره می داند و سرمایه گذاران نگران این مطلب هستند که هزینه های ارزان وام دهی، وی را مصمم به نگاه بیشتر برای کنترل سیاست پولی تحت نظام جدید کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
كودكان سيستاني گرسنه و تشنه هستند ولي ميليونها دلار موز وارد كشور ميشود و ارز دولتي به داماد و پدر داماد مسولین براي واردات موز داده ميشود
چقدر بين ادعا و عمل در خدمت به مردم فاصله است
ظاهرا اردوغان یک نیم نگاهی هم به وضع ما کرده
صنعت خودروسازی ناکارامد، رانتی و باعث کشته شدن و معلولیت هزاران نفر شده. کی میخوایم فکری به حال این معضل بکنیم؟ کی
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی