بازدید 11667

رمزگشایی از نامه حجتی به دو وزیر: آیا باز هم پای ارز رانتی در میان است؟

احتمالاً وزیر جهاد کشاورزی پی برده، شاید برخی شرکت ها که با ارز دولتی جو، ذرت و کنجاله سویا وارد کرده اند، قصد داشته اند یا دارند برای کسب سود بیشتر آن ها را به کشورهای دیگر صادر کنند. به همین منظور سعی نموده است، با این ممنوعیت جلوی هر گونه سوءاستفاده ای را بگیرد.
کد خبر: ۸۱۴۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶ 07 July 2018

آیا پای ارز دولتی در میان است؟محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی طی نامه ای از دو وزیر صنعت و اقتصاد خواسته است تا صادرات برخی اقلام کشاورزی را به منظور جلوگیری از بروز هر گونه رانت ممنوع اعلام کنند. در میان اقلام ممنوع شده برای صادرات، سه قلم کالای جو، ذرت و کنجاله سویا به چشم می خورد؛ سه قلم کالایی که برخی شرکت ها برای واردات آن ها ارز دولتی گرفته اند و همچنین علیرغم نیاز کشور به آنها، در سه ماهه نخست سال جاری به برخی کشورها صادر شده اند.

به گزارش تابناک اقتصادی، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی طی نامه ای به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد اعلام کرد: با توجه به ضرورت تأمین کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج این کالاها و پیشگیری از بروز هر گونه رانت در شرایط خاص کنونی، با استناد به قانون تمرکز اختیارات و وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی بدین وسیله صادرات کالاهای ذرت، گندم، آرد، جو، جو دوسر، دانه های روغنی، روغن خام و روغن پالم، یونجه، کاه و کلش، پودر ماهی و گوشت، انواع سبوس، کنجاله سویا، سایر کنجاله ها، تفاله ها، خوراک آبزیان، افزودنی خوراک آبزیان، چاودار و سورگوم تا اطلاع ثانویه ممنوع است.

آیا پای ارز دولتی در میان است؟

آنچه در نامه حجتی به دو وزیر اقتصاد و صنعت خودنمایی می کند، کلمه رانت و همچنین سه قلم کالای جو، ذرت و کنجاله سویاست.

فهرست اولیه منتشره توسط بانک مرکزی پیرامون شرکت هایی که ارز دولتی جهت واردات کالا دریافت کرده اند، نشان می دهد، برخی شرکت ها برای واردات سه قلم کالای جو، ذرت دامی و کنجاله سویا ارز دولتی دریافت کرده اند.

طبق فهرست منتشر شده توسط بانک مرکزی پیرامون شرکت های دریافت کننده ارز دولتی، 61 شرکت مبلغ 108 میلیون و 652 هزار و 150 یورو دولتی برای واردات جو، 5 شرکت مبلغ 94 میلیون و 783 هزار و 522 میلیون یورو دولتی برای واردات کنجاله سویا و 85 شرکت مبلغ 418 میلیون و 669 هزار و 351 یورو دولتی برای واردات ذرت دامی از بانک مرکزی و سامانه نیما دریافت کرده اند.

همچنین آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد، در سه ماهه نخست سال جاری، سه کالای جو، ذرت و کنجاله سویا علیرغم نیاز کشور به برخی کشورها صادر شده اند.

در سه ماهه نخست سال جاری، جو با کد تعرفه 10039000 به وزن 2899920 به ارزش 567 هزار و 756 دلار به کشورهای آلمان، امارات، عراق، هلند و روسیه صادر شده است. بیشترین میزان جو چه به لحاظ وزنی و چه به لحاظ ارزشی در سه ماهه نخست سال جاری به کشور روسیه و ذرت با کد تعرفه 10059010 به وزن 72465 به ارزش 27 هزار و 780 دلار به کشور افغانستان صادر شده است. کنجاله سویا با کد تعرفه 23040000 به وزن 571458 به ارزش 245 هزار و 583 دلار به کشورهای ترکمنستان، افغانستان و ازبکستان و بیشترین میزان کنجاله سویا چه به لحاظ وزنی و چه به لحاظ ارزشی در سه ماهه نخست سال جاری به کشور افغانستان صادر شده است.

با توجه به اینکه در نامه حجتی، یکی از دلایل ممنوعیت صادرات برخی کالاهای کشاورزی، جلوگیری از رانت عنوان شده است و همچنین با توجه به اینکه سه قلم کالای جو، ذرت دامی و کنجاله سویا در سه ماهه نخست سال جاری صادر شده اند، احتمالاً وزیر جهاد کشاورزی پی برده است که شاید برخی شرکت ها که با ارز دولتی جو، ذرت و کنجاله سویا وارد کرده اند، قصد داشته اند یا دارند، برای کسب سود بیشتر آن ها را به کشورهای دیگر صادر کنند. به همین منظور سعی کرده است با این ممنوعیت، جلوی هر گونه سوءاستفاده ای را بگیرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۵
مردم خودتان رای دادید..حق گله ندارید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
نه که قبلا بهشت بوده باز در دوران اصلاحات میشه انتقاد کرد
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
ما از بین چند انتخاب موجود رای دادیم.
ايرانى
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
تازه اين خوبتونه. بقيه تون كه . ...
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
این چه وضعشه
بلاخره يكى پيدا شد كه دزدى به اين واضحى را گرفت..........
مملکت بی در وپیکر یعنی همین با ارز دولتی کالا وارد کن وانرا دوباره صادر کن و ارز انرا به قیمت دو برابر بفروش
مملکت دست دزدها نیفتد !!!
مملکت از دست رفت !!!!
رانت فساد دزدی قاچاق اختلاش رشوه متاسفانه توانسته اعتماد را درجامعه کم کند واین تهدید برای انقلاب است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
اعنماد را کم کند؟ مگه اعتمادی هم مانده به یمن اعمال این ها دینمان را هم از دست دادیم.
ای خدا چه خبره چرا جلو اینا رو نمیگیرین
پاسخ ها
ناشناس
| Malta |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
اقای زیبا کلام ناراحت میشن خب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
ناشناس ١٧:١٢ چرا حرف نامربوط ميزنى؟
باید واردکننده ها الزام داشته باشند محصول را با شرایط ویژه از جمله محدودیت تخصیص در بورس کالا عرضه کنند
پاسخ ها
خسرو سلجوقي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
امكان نظارت نيست و بي خود خود را معطل نكنيم فقط و فقط ارز تك نرخي
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
مهم اینه که به هرکی بفروشن اون طرف ممکنه بره اون رو دوباره صادرکنه و بیاد ارز حاصل رو به قیمت آزاد بفروشه
پدرم دامداره و نالان از قیمت بالای خوراک دام و علوفه و قیمت پایین خرید شیر توسط شرکت پ
افرین ، وقتی امریکا سیستمی برای تحریم ایران در وزارت خزانه داری خود ایجاد کرده ، ایران هم باید برای اقتصاد مقاومتی ، سیستم پیشرفته و به روزی برای مبارزه با فساد ایجاد کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
جلوگیری از قحطی
خدایا از شر مسئولین بی کفایت که کمر به نابودی این مملکت بستن و فقط منافع خودشونو می بینن به خودت پناه می

برم

آمین
نامه خطاب به شریعتمداری هستش

چه کسی !!!
احسنت به وزیر!!! راستی سبوس برنج هم صادر میشه؟!!!
به به چه مملکت بخور بخوری!!!!
مرگ بر آمریکا.
ميگم مملكت امام زمان است اگر نبود چي ميشد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
شاید از این بهتر میشد.
چند نرخی بودن ارز عامل همه رانت خواری ها و فساد اقتصادی در مملکت است. مشخص است وقتی سود های باد آورده بجیب رانت خوار می ریزد برایش راهی مقبول است. و باید حکومت هزینه های گزاف برای پیشگیری از تخلفات در راهی که خود برپا کرده است بپردازد. این سیر باطل سالیان درازی است که در این سرزمین رواج دارد و وقت آن رسیده که برای همیشه با تک نرخی شدن ارز به گونه‌ای که بازار نرخ آنرا تعیین کند نه دولت و حکومت مسیله را ریشه ای حل کرد.
ماهی از سر گنده گردد نی ز دم
چهل ساله مجلس قانون تصویب می کنه ولی ته همه قانون هاش سوراخه . این بی تدبیری و بی لیاقتی ناشی از کجاست ؟ من چیزی نمی گم خودتون حدس بزنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
دولت موازی که تمام اهرم های اقتصادی را در اختیار دارد و می تواند قانون را بلا اثر کند.
سلام : در متن بالا ودر توضیحات آماری صادرات 3 ماهه اول سال 97 ،، بیشترین مقدار وزنی و ریالی جو به کشور روسیه ذکر شده است !!! این در حالیست که کشور روسیه یکی از قطبهای صادرات جو و گندم و ذرت به کشورهای دیگر منجمله ایران است و حالا چطور شده که بیشترین سهم صادرات جو از ایران به روسیه است ، خودش معمایی است !!!
مردم ساده نباشید دلار رو میگیرن هیچ وارداتی هم صورت نمیگیره ... بجای کلمه رانت بگید دزدی از بیت المال ..
اصلا چرا بايد دولت زوري بخواهد ارز را دو نرخي نگه دارد به جز فساد و رانت براي ملت مستضعف چيزي در ان نهفته است مگر خداي ناكرده در بين مسئولين با منت گذاشتن سر مردم مستضعف كه براي حمايت از اقتصاد به يك عده رانت مي دهند! تا چاقتر شوند براي نمونه امروز يك بنده خدايي وارد كننده مواد نگهدارنده كيك بود مي گفت نهايت ده درصد توليد كيك ارز مي خواهد و دولت هم 4200 توماني ميدهد ولي وارد كننده پس از ورود به همان ارز آزاد مي فروشد و توليد كننده هم مجبور است بخرد و هيچ كنترلي هم امكانپذير نيست و اين يعني به هزينه ملت مستضعف براي ملت مستكبر دلار دادن !!
ارز بايد تك نرخي شود حتي براي كالاي راهبردي و دولت از طريق اصلاح حقوق و يارانه به مستضعف كمك كند
وقتی میگیم دلار 4200 تومنی یعنی فساد همینه. بجای این کارها قیمت دلار رو ازاد کنید و به افراد نیازمند یارانه مستقیم یا یارانه کالایی بدین.
هرچند جای خوشحالی داره ولی بخش غمناکش اینه که از خیلی قبل ترها ظاهرا اینگونه امور رایج بوده و حالا که کمچه خورده ته دیگ یه کم داره عیان میشه....
به خاطر تحریم نفتی مواد غذایی هم پول ندارند وارد کنند بنابراین برای جلوگیری از قحطی این دستور داده شده وگرنه دولت موازی آنقدر قوی هست که اجناس را وارد و صادر کند.
دولت هرکاری بکنه، دلار رانتی کلی فساد میاره. فکر میکنید مردم تا کی تحمل میکنند که اونها سختی بکشن به خاطر تحریم و یک عده این وسط کلی بخور بخور کنند؟
بازم گلی به جمال وزیر کشاورزی که حواسش بود.
کالایی که با ارز دولتی وارد شده برای عموم مردم ایران است صادرات مجدد انها فقط یک رانت است وبس .دلیل ان هم ارزش اقتصادی دلار درایران که حدود ۷۰۰۰ تومان است یعنی در اطراف مرز کالاها برمبنای ارز ۷۰۰۰ تومانی خرید وفروش می شوند واین تفاوت فاحش برای همه کالاهای اساسی وسوخت درنظر گرفته می شود
کالایی که با ارز دولتی وارد شده برای عموم مردم ایران است صادرات مجدد انها فقط یک رانت است وبس .دلیل ان هم ارزش اقتصادی دلار درایران که حدود ۷۰۰۰ تومان است یعنی در اطراف مرز کالاها برمبنای ارز ۷۰۰۰ تومانی خرید وفروش می شوند واین تفاوت فاحش برای همه کالاهای اساسی وسوخت درنظر گرفته می شود
ارز را تک نرخی و ازاد کنند خروج ارز برای واردات باشد نه اپارتمان خریدن در کشورهای اروپایی
حجتی؟!
وزیر کشاورزی پدر گندمکاران را در آورد
این دستورالعمل هیچ ربطی به رانت نداره
وقتی الان ما به این کالاها در دوره تحریم نیازمندیم چرا باید صادر شود
عایا میشود با ارز دولتی خر وارد کرد؟ یا روغن یا شیر خر؟/؟؟
فساد مثل سرطان در حال نابودی ایرانه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل