بازدید 11445

اتفاقات جدید در بازار سیاه دارو

کد خبر: ۸۱۲۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۱ 30 June 2018

روزنامه جام جم در گزارشی از خیابان ناصر خسرو مرکز فروش داروهای قاچاق نوشت: از در مترو شروع می‌شود. در نقش و پوشش‌های متفاوت ظاهر می‌شوند. کمی جلوتر از ایستگاه متروی امام خمینی تعدادشان بیشتر می‌شود. همگی یک یا دو کلمه را تند تند تکرار می‌کنند؛ دارو. . دارو. نه تخصصی دارند و نه سرمایه‌ای، اما کارشان را خوب بلدند. مدت‌هاست خیابانی در مرکز شهر را به قرق خود درآورده‌اند خیابانی که انگار سندش به نام قاچاقچیان دارو خورده ناصرخسرو که از گذشته جای بزرگان و خانه‌های اعیان قاجاریه بود، از «شمس العماره» به‌عنوان اولین نشانه شهر تهران تا «دارالفنون» دانشگاه مدرن ایران.

گویی خیابان، ناخوش احوال است و دوایی برای درمانش نیست، جسم و جانش را داروهای شیمیایی فراگرفته‌اند و روحش را چهره‌های سرد و ناامید که سنگفرش خیابان را تا کوچه مروی برای درمان پرسه می‌زنند. اسمش به خیابان دارو معروف است اما از روزگارش پیداست دوای درد نیست. خودش درد مردمی را دارد که با هزاران امید، نسخه به دست به جایی پا می‌گذارند که مدت‌هاست نسخه‌اش ازسوی دلال‌ها پیچیده شده است. اینجا ناصرخسرو ست. قدمتش به بیش از صد سال پیش بازمی‌گردد، اما خدمتش به روزی که اولین داروخانه در آن افتتاح شد. روزی که ناصرخسرو از شهرت و اعتبارش کم و از نگون بختی به پاتوق دلال‌های دارو تبدیل شد.

به گزارش جام‌جم، حتی اگر به‌صورت اتفاقی هم مسیرتان به قسمت جنوبی میدان امام خمینی(ره) افتاده باشد حتما چشم‌تان به افرادی خورده است که از کنار رهگذران عبور می‌کنند یا این‌که روی نیمکت‌های کنار پیاده‌رو نشسته‌اند و زیر لب کلماتی را زمزمه می‌کنند.

از خیابان صوراسرافیل وارد پیاده راه خیابان ناصرخسرو می‌شوم. هنوز از راه نرسیده، پسری جوان که تازه پشت لبش سبز شده با اشاره و تکان دادن سر و لب‌هایش می‌گوید:دارو... دارو... چشم از من برنمی‌دارد و منتظر حرکت یا اشاره‌ای است تا سوال کند «چی می‌خواهی؟!».

در جلد یک خریدار دارو با سر علامت تائید می‌دهم که مشتریم و به‌دنبال تهیه دارو. او با نگاهی به اطرافش، چند متر آن طرف‌تر از جایی را که ایستاده به‌عنوان محل گفت‌وگو تعیین می‌کند.

خرید آنلاین و ارسال فوری

نام چند داروی کمیاب و قاچاق را به پسرجوان می‌گویم و تاکید می‌کنم حتما اصل باشد و گرنه حاضر نیستم پولی پرداخت کنم. تلفن همراه را از جیب شلوارش در می‌آورد، تماس می‌گیرد و در کمتر از یک دقیقه،قیمت لیستی از داروهای مشابه را اعلام می‌کند.

داروها را بخوبی می‌شناسد، حتی کشور و شرکت‌های سازنده شان را. می‌گوید اهل معامله و با انصاف است و اگر تعداد بالا و کارتنی خرید کنم‌حاضر است تخفیف بیشتری دهد. به قول خودش از دیگر مزایای خرید از او این است که بعد از این خرید می‌توانم به صورت تلفنی سفارش بدهم و او با پیک برایم داروها را ارسال خواهد کرد!

مغازه‌های پوششی

تهیه دارو در عرض کمتر از ده دقیقه، آن هم داروهایی که معمولا برای تهیه آنها در سطح داروخانه‌های شهر باید ده‌ها ساعت وقت گذاشت یک رویه غیرعادی و نادر است. اما این رویه نیازمند بستر و شرایط خاصی است تا هم دارو فروش گیرقانون نیفتد و هم این‌که دلال بتواند حین معامله با مشتری رد و سرنخی از خود به جا نگذارد.

کوچه پس کوچه‌های قدیمی خیابان ناصرخسرو که معمولا بن بست هستند یا به خیابان پامنار ختم می‌شوند،پر از خانه‌های گلی و قدیمی است که یا به شکل انبار از آنها استفاده می‌شود یا خالی از سکنه هستند.

درهمین کوچه‌ها و حتی در خود خیابان هم می‌توان به مغازه‌ها یابساطی‌هایی برخورد که کالا و جنس خاصی برای عرضه و فروش ندارند. در یکی از این کوچه‌ها هنگام عبور با سوال جالبی از سوی مردی تقریبا 50 سال روبه‌رو شدم «دارو فروشی؟» مکث کردم و تا خواستم حرف بزنم سوال دوم را پرسید «سواد انگلیسی داری؟» به هم نزدیک شدیم. حال آشفته‌ای داشت ولی انگار منتظر تائید من بود تا بهتر شود. قرص را از دستش گرفتم و پشتش را خواندم.

«ترامادول 200 است. چند خریدی؟»با صدایی رضایت بخش و ذوق زده جواب داد «7000 تومان، خیالم راحت شد، آخر بعضی‌ها بی‌انصاف هستند و قرص تقلبی می‌فروشند؛ جا و مکان مشخصی هم ندارند که پسشان بدهیم. هر بار از کوچه و مغازه متفاوتی سر در می‌آورند و بعد از تحویل دادن قرص،نیست می‌شود.»

این بخش از حرف‌های مرد میانسال را می‌شود موقع حرف زدن با دلال‌ها بخوبی متوجه شد. آنها معمولا مشتری‌ها را برای چند دقیقه تنها می‌گذارند و سپس با مراجعه به محل نگهداری دارو آن را تهیه و در جای امن به دست مشتری می‌رسانند.

داروهای جنسی، فروش دائمی دارند

از بین تمام داروهای موجود در بازارسیاه ناصرخسرو، داروهایی که در درمان ناتوانی جنسی نقش دارند بیشتر به چشم می‌آیند. از همه قشری برای خرید این داروها به اینجا مراجعه می‌کنند. در میان بازار با فروشنده‌ای که از این داروها می‌فروشد سر صحبت را باز می‌کنم. می‌گوید: «تخصص من داروهای جنسی است. اما هر دارویی را که بخواهی برایت تهیه می‌کنم.

هرکسی که خریده مشتری دائمی من شده است، از وکیل و بازاری گرفته تا دانشجو و کارمند؛ خیالت راحت.» او ادامه می‌دهد: «اگر خودت داروها را نمی‌شناسی خودم چند نمونه بهت معرفی کنم.» دستش را داخل کفش‌اش می‌برد و چند قرص ریز در رنگ‌های قرمز، آبی و سیاه بیرون می‌آورد. توضیح می‌دهد هر کدام چه کاربرد و خاصیتی دارد.

داروهای تقلبی و تاریخ مصرف گذشته

رفتن به بازار داروی ناصر خسرو چیزی بالاتر از ریسک کردن است. دلال‌های منفعت طلب، نبود اطمینان به سلامت داروها،قیمت‌های بالا و از همه مهم‌تر محل‌های نامشخص نگهداری این ترس را در مشتری‌ها ایجاد می‌کند که به احتمال زیاد پول از کفش برود و به داروی مورد نظرش هم دست پیدا نکند. ترسی را که اکثر مشتری‌های این بازار با آن روبه رو هستند می‌توان براحتی در حرف هایشان متوجه شد. یکی از مشتری‌های این بازار می‌گوید «تا چندسال قبل داروهایم را از داروخانه تهیه می‌کردم اما الان مدت‌هاست که در بازار ناصر خسرو دنبال آنها می‌گردم.»

آن‌طور که او می‌گوید چند بار اول که به ناصرخسرو مراجعه کرده هر بار به شکلی سرش کلاه گذاشته‌اند و داروی تقلبی و تاریخ مصرف گذشته به او داده‌اند. مشتری دیگری می‌گوید «باید حواسمان به داروهای که شبیه هم هستند باشد وگرنه راحت سرمان کلاه می‌گذارند. من چندبار به جای داروهایی که در قوطی‌های پلاستیکی است انواع قرص‌ها را به جای قرص اصلی تحویل گرفته‌ام.»

وقتی در برخورد با دلال‌ها این مساله را مطرح می‌کنم آنها به کل حاشا می‌کنند و می‌گویند «ما مشتری‌هایی داریم که چند سال است با ما کار می‌کنند و هرگز مساله‌ای پیش نیامده است. البته در هر صنفی، افراد نخاله‌ای هم هستند که کار دیگران را خراب می‌کنند.» فروش داروها در بازار ناصرخسرو شکل تازه‌تری به خود گرفته است و در حال حاضر می‌توان به صورت آنلاین هم دارو سفارش داد. یکی از دلال‌ها به همین مساله اشاره می‌کند و می‌گوید: «فروش آنلاین دارو خود نشانه اطمینان مشتری‌ها به ما است و اگر داروها قلابی و فاسد بودند قطعا این شکل از فروش رونق نمی‌گرفت. »او درباره اصل بودن داروها و برای این‌که به من اطمینان خاطر بدهد می‌گوید: «ما با داروسازها و خیلی از نسخه‌پیچ‌ها همکاری داریم و بعضی موقع مشتری‌هایمان را از آنها می‌گیریم.»

سقط جنین با نسخه و حضوری

«داروهای با مصرف دوره‌ای را ترجیح می‌دهم به داروهای کمیاب، مشتری دائمی و مصرف منظم باعث اطمینان و در آمد ثابت می‌شود. فروش داروهای با مصرف دنباله‌دار ریسک و خطر کمتری دارد و همین امر باعث می‌شود کمتر در خیابان آفتابی شویم.» اینها را جوانی خوش هیکل و ورزشکار می‌گوید.

داروهای دنباله‌دار به آن دسته از داروهایی می‌گویند که فرد باید چندبار مصرف کند و از لحاظ قانونی هم با ممانعت کمتری روبه‌رو هستند. دارو و پودرهای پرورش اندام و قرص‌های جنسی از این دسته هستند.

دلال جوان ادامه می‌دهد: «وقتی قرص‌های جنسی را می‌فروشیم به‌دنبال آن قرص‌های سقط جنین و جلوگیری از بارداری را هم آماده می‌کنم، چون مطمئن هستم 50 درصد افرادی که این قرص‌ها را مصرف می‌کنند به قرص‌های بعدی هم نیاز پیدا خواهند کرد. »

آن طور که او می‌گوید این تازه روز خوش این گروه از مشتری‌ها است و اگر با قرص مشکلشان حل نشود باید بیشتر هزینه کنند. او ادامه می‌دهد: «ما خدماتی هم برای سقط جنین به صورت حضوری در اطراف تهران داریم.» اگر نسخه‌ها کار ساز نشد، عمل جراحی هم می‌کنند؛ فقط کافی است دست به جیب شوید تا از شیرمرغ تا جان آدمیزاد را برایتان فراهم کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار