بازدید 12004

جدی شدن احتمالات در مورد خروج «جیم متیس» از کابینه ترامپ

تحولات اخیر در سیاست‌های نظامی دونالد ترامپ از موضوع مهاجران بدون مدرک تا لغو مانور نظامی مشترک با کره جنوبی و ایجاد یک نیروی نظامی فضایی، منجر به آن شده است که جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا ـ که یکی از محبوب‌ترین افراد کابینه نزد ترامپ بوده ـ اکنون در موضعی قرار بگیرد که خود را تنها کارپرداز دستورهایی که مخالف انجام آن‌هاست، ببیند.
کد خبر: ۸۱۱۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱ 27 June 2018

تحولات اخیر در سیاست‌های نظامی دونالد ترامپ از موضوع مهاجران بدون مدرک تا لغو مانور نظامی مشترک با کره جنوبی و ایجاد یک نیروی نظامی فضایی، منجر به آن شده است که جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا ـ که یکی از محبوب‌ترین افراد کابینه نزد ترامپ بوده ـ اکنون در موضعی قرار بگیرد که خود را تنها کارپرداز دستورهایی که مخالف انجام آن‌هاست، ببیند.

به گزارش «تابناک»؛ رسانه‌های آمریکایی بر این باورند که با ورود مایک پامپئو در جایگاه وزارت امور خارجه در کابینه ترامپ، ژنرال باسابقه آمریکایی و رئیس پنتاگون جایگاه خود را در سلسله‌مراتب سیاست‌گذاری رو به تنزل می‌بیند و ورود جان بولتون تندرو به شورای امنیت ملی ترامپ نیز شرایط را برای جیم متیس که او را عاقل‌ترین چهره کابینه در حال حاضر می‌دانند، بدتر کرده است.

جدی شدن احتمالات در مورد خروج «جیم متیس» از کابینه ترامپ

در این رابطه، یکی از مقامات دولتی بیان کرده است، ترامپ که زمانی علاقه فراوانی به جیم متیس داشته، اکنون از وی فاصله گرفته است، زیرا متیس در اجرای دستورها و سیاست‌های اعلامی ترامپ تعلل به خرج می‌دهد. «جیمز کلاپر» از مقامات ارشد سابق اطلاعاتی آمریکا بیان کرده است، چنانچه روند بی‌اعتنایی ترامپ به متیس ادامه پیدا کند، احتمال خروج رئیس پنتاگون از کابینه جدی است.

کلاپر گفته: فکر می‌کنم متیس به نقطه‌ای رسیده که خود را در موضعی کاملاً بی‌اثر دیده و می‌بیند که گفته‌هایش هیچ نفوذی در سیاست‌ها ندارد. نمی‌دانم چقدر می‌تواند در این شرایط دوام بیاورد و ادامه دهد.

متیس که از نگاه بسیاری از تحلیلگران و حتی منتقدان دونالد ترامپ به‌عنوان یکی از معدود چهره‌های عاقل، معتدل و باهوش کابینه شناخته می‌شود، طی هفته‌های اخیر با مجموعه‌ای از دردسرهای فزاینده روبه رو شده است.

صرف‌نظر از خروج یک‌باره ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران و گذاشتن تعرفه‌های سنگین بر واردات فولاد و آلومینیوم که هر دو با مخالفت شدید جیم متیس روبرو بوده است، ژنرال باسابقه آمریکایی بارها و بارها با تصمیمات یک‌باره‌ای از سوی ترامپ مواجه شده است، که باید در خصوص آن‌ها با پنتاگون و وزیر دفاع مشورت می‌شده.

برای مثال جیمز متیس زمانی که در ماه آوریل ترامپ در نشستی در کاخ سفید با رهبران حوزه بالتیک خبر از به‌کارگیری گارد مرزی در مرز با مکزیک تا زمان ساخت دیوار مرزی داد، وزیر دفاع آمریکا به‌ شدت غافلگیر شد.

در دوازدهم ژوئن بعد از دیدار تاریخی میان رهبران آمریکا و کره شمالی ترامپ ‌یک‌باره از توقف مانور مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی خبر داد و مانورهای آمریکا با متحدان را «تحریک‌کننده» و «بسیار پرهزینه» دانست. چندین ساعت طول کشید تا پنتاگون رسماً این گفته‌های ترامپ را تأیید کند و آن‌هم در قالب یک بیانیه آمیخته با احتیاط که: «با استقبال از خبرهای خوب ناشی از برگزاری نشست و در کمال حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک در جریان با کره شمالی».

این مانور رسماً در هجدهم ژوئن لغو شد و بعد از دو هفته از گذشت این نشست، پنتاگون هنوز هیچ مدرک و سند عمومی در خصوص هزینه‌های مانور در راستای حمایت از گفته‌های ترامپ منتشر نکرده است.

جدی شدن احتمالات در مورد خروج «جیم متیس» از کابینه ترامپ

هفته گذشته، ترامپ به پنتاگون دستور ایجاد شعبه ششم نیروهای نظامی آمریکا تحت عنوان نیروی نظامی فضایی را که مستقل از نیروی نظامی و ارتش آمریکا باشد، داد؛ موضوعی که ماتیس پیش ‌از این چندین و چند بار در محافل عمومی و خصوصی مختلف با آن مخالفت کرده بود.

متیس از هرگونه اظهارنظر فوری در مورد این نیروی جدید خودداری کرد؛ اما «دانا وایت» سخنگوی وی بدون هیچ اشتیاقی در خصوص آن بیان کرد: «فرایند ایجاد این نیرو زمان زیادی می‌طلبد».

همچنین در هفته گذشته پنتاگون ‌یک‌باره در مرداب تصمیم سریع ترامپ در مورد مهاجران غیرقانونی و سیاست‌گذاری در مرز مکزیک شد که نتیجه آن بعد از چالش و تعارض بر سر جدایی فرزندان مهاجران از خانواده‌ها، دستور به اسکان مهاجران در کمپ‌های نظامی بوده است.

متیس که از زمان اجرای این سیاست تلاش زیادی کرده است تا با هشیاری و احتیاط از پاسخ به رسانه‌ها در این خصوص فرار کند، راه دیگری جز عمل کردن به این دستور پیدا نکرده: قرار است 20 هزار تن از فرزندان جدا شده از پدر و مادر مهاجران در کمپ‌های نظامی اسکان داده شوند.

متیس در اظهارنظری کوتاه در این خصوص، روز دوشنبه بیان کرده بود: در حالی ‌که به جنبه‌های سیاسی این موضوع واقفم، از نظر ما این تنها یک تلاش در راستای حمایت لجستیکی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۷
از اون پدر سوخته هاست ایشالا به درک واصل بشه:)))
پاسخ ها
ناشناس
| Kazakhstan |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
با همراهی شما انشالله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
بی تربیت
خبر مهمی تر و خیلی سری تری در این کناره گیری نهفته، که میتونه بر سرنوشت ما تأثیر داشته باشه.
این آقای عاقل میگوید ایران باید بماند تا ما بتوانیم به اعراب اسلحه بفروشیم .
اول اروپایی ها جهان رو به گند کشیدن و بعد دو کشور روسیه و آمریکا.
شرف، آزادگی، نوع دوستی، جوانمردی، شفقت، بزرگ منشی، نجابت، با اصل و نصب بودن و همه ی چیزای هم خانواده ی این موارد پیش کش ! کدام انسان معمولی یعنی انسانی که نه بد است و نه خوب، به خود اجازه میده کودک خرد سال را بدلیل اینکه مادر و کودک از مرزی جغرافیائی عبور کرده اند، کودک و مادر را از همدیگر جدا کنند.
کودکان بشدت نیازمند مهر و حمایت مادری هستند و مادران بشدت وابسته به کودکانشان هستند و جداسازی لطمات جبران نپذیری را به آنان خواهد زد که هرگز جبران ناپذیر است.

شک ندارم حدود ٩٠% امریکائیان مهربان و انسانهای قابل تقدیر و تحسین هستند؛ تردید ندارم در بین این ٩٠% افرادی وجود دارند که اگر فرشته نباشند چندان تفاوتی با فرشته گان ندارند و کار خودشان را بر علیه سیاست ضد انسانی جدا سازی کودکان و مادران انجام خواهند داد و بدین وسیله تشکر و خرسندی خود را این انسانهائی که جهان بشدت نیازمند آنان است تقدیم می کنم اما برای آنان که برای رسیدن به امیال خود چه بجا و چه نابجا، خود را مجاز به اعمال هر عمل غیر انسانی، قانونی و غیر قانونی، عادلانه و غیر عادلانه، آشکارا و پنهانی، سرّی و غیر سرّی و یا با هر واسطه و ابزار دیگری می دانند میگویم:
ظواهر شما مشابه انسان است به امید اینکه شاید در باطن بوئی از انسانیت را نیز برده باشید میخواهم در باطن نیز انسان باشید و ارزشهای انسانی را پاس بدارید !
به هیچ وجه و تحت هیچ دلیل و یا بهانه اگر انسانی مبتنی بر اصول انسانی باشید نمی تونید کودکان را بویژه کودکان خرد سال را از مادرانشان جدا کنید.
کودکان را جدا از مارشان را به مادرانشان برسانید !
اینم بنده خدا در ان سیستم کاره ای نیست و قدرت در دست سرمایه داران قوم یهودی مسلط بر کنگره و نظام بانکی و سیاسی امریکا و اروپاست .
کلا دنیا در دست این قوم است .
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
هم شما، هم مردم خوب انگلیس و هم کلیمیان جهان بدانند ! رژیم انگلیس دارای دو رژیم همچون دو ساختار بسیار متفاوت است، یکی آشکار و هویداست که همه دنیا آن را می شناسند و آن دیگری بسیار بسیار سرّی با تشکیلاتی خارق العاده در همه زمینه ها از جمله دانش و فناوریهای غیر قابل تصور و گیج کننده است ... خلاصه اش کنم [باطریم در حال اتمام است] همه ی سرمایه داران جهان و خیلی چیزهای دیگر تنها ابزار این رژیم بشدت پنهان هستند و قلمرو این رژیم دستکم سرتاسر سیاره زمین که سیستم های بدن هر یک از افراد نیز میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
۱۵:۵۹
بیخیال
بمیره این ترامپ با کل دارو دستش کل دنیا رو بهم ریخته عوضی
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
راستش جدا از سیاست های ضد بشری و ضد ایرانی که ترامپ داره، از شخصیتش خوشم میاد. داره به تموم وعده های انتخاباتی که داده بود عمل می کنه. مهم اینه که بدون ترس داره کار می کنه. این باید برای مسئولین ما درس عربت باشه.
جالبه اکثر کامنت ما ایرانی ها هیجانی و احساساتیه اصلا چند نفر متیس رو می شناسن؟
فقط فحش میدیم
مگه دشمن با فحش دادش شما کوچیک تر میشه
این از همان قدیمی هاست که تا 100 درصد مطمئن از چیزی نباشد هرگز وارد ان نمی شود.. بخصوص در مورد تحولات خاورمیانه. تابلوئه که خطر روسیه را بر خاورمیانه مقدم میداند.
با چنین اوصافی چگونه تابحال ترامپ را تحمل کرده؟!!
بابا دست از این و آن بردارید به خودمان بپردازیم که به فنا رفته ایم تا کی تو کوک دیگران هستید همین خاله زنک بازی هه ما رو به اینجا رسونده .
متیس بره جنگ حتمیه. متیس از عاقلهای امریکاست و محافظه کار. رفتن متیس یعنی یکه تازی بولتون. من این رو شنیده بودم که متیس حضورش مهمه
جنرال متیس و جنرال کلی شاید تنها افراد عاقل در بین مقامات رده اول امنیتی دولت ترامپ بودن. رفتن متیس میتونه یا بلوف باشه به ایران یا بسیار خطرناک.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر