بازدید 10630
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «موافقت روسیه و عربستان بر سر تمدید توافق اوپک» تا «جدال خودرویی ترامپ و ترودو»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون مصر ریاضت اقتصادی را کلید زد، ثبت رکورد تاریخی برای شاخص کل بورس تهران، سکه طرح جدید گران شد، ایجاد باشگاه خریداران نفت توسط چین و هند، افزایش قیمت تایر و روغن خودرو در بازار، کسادی بازار برخی خودروها را ارزان کرد، واردات ۲۱ میلیون دلار قوطی نوشابه، خروج «تسه»ها از حبس بازه‌ای، هند به طور متقابل علیه آمریکا تعرفه اعمال کرد و چشم انداز مثبت بازار جهانی طلا را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۹۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳ 18 June 2018

از «موافقت روسیه و عربستان بر سر تمدید توافق اوپک» تا «جدال خودرویی ترامپ و ترودو»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون مصر ریاضت اقتصادی را کلید زد، ثبت رکورد تاریخی برای شاخص کل بورس تهران، سکه طرح جدید گران شد، ایجاد باشگاه خریداران نفت توسط چین و هند، افزایش قیمت تایر و روغن خودرو در بازار، کسادی بازار برخی خودروها را ارزان کرد، واردات ۲۱ میلیون دلار قوطی نوشابه، خروج «تسه»ها از حبس بازه‌ای، هند به طور متقابل علیه آمریکا تعرفه اعمال کرد و چشم انداز مثبت بازار جهانی طلا را در بر دارد.

مصر ریاضت اقتصادی را کلید زد

وزارت نفت مصر اعلام کرد که تحت برنامه اصلاحات اقتصادی صندوق بین‌المللی پول که نیازمند ریاضت اقتصادی است، قیمت سوخت را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. این برنامه زندگی را برای قشرهای متوسط مصری سخت‌تر کرده است. وزیر نفت، تارک المولا، گفت که این افزایش قیمت به مصر کمک می‌کند تا در تخصیص سوبسیدهای دولتی برای ۲۰۱۸-۲۰۱۹ به میزان ۵۰ میلیارد پوند مصری (۲.۸ میلیارد دلار) ذخیره کند. وزارت نفت اعلام کرد، قیمت بنزین ۹۵ اکتان از لیتری ۶.۶۰ پوند به ۷.۷۵ پوند افزایش یافته است؛ قیمت بنزین ۹۲ اکتان، از لیتری ۵ پوند به لیتری ۶.۷۵ پوند افزایش یافته است؛ قیمت بنزین ۸۰ اوکتان هم از ۳.۶۵ پوند در هر لیتر به ۵.۵۰ پوند رسیده است. این وزارتخانه همچنین قیمت کپسول گاز را هم برای خانوارهای مصری افزایش داده است. قیمت هر کپسول گاز از ۳۰ پوند به ۵۰ پوند افزایش یافته است. قیمت کپسول‌هایی که استفاده تجاری دارند از ۶۰ پوند به ۱۰۰ پوند افزایش یافته‌اند. بر اساس گزارش مهر، همچنین دولتِ نخست‌وزیر جدید مصر، مصطفی مدبولی، روز شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که قیمت تعرفه تاکسی‌ها هم بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. /رویترز

ثبت رکورد تاریخی برای شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه بیست و هفتم خرداد ماه 97، با افزایش تاریخی 3306 واحدی معادل 3.33 درصد به رقم 102 هزار و 452 واحد رسید. این در حالی است که هفته گذشته، نماگر کل بورس با رشد کم سابقه 3148 واحد معادل 3.3 درصد توانسته بود به کانال 100 هزار واحد نزدیک شود. تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری هفته جاری، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 1018 واحدی معادل 3.33 درصد به رقم 31 هزار و 563 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 397 معادل 2.22 درصد، عدد 18 هزار و 287 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 289 واحدی معادل 2.22 درصد به رقم 13 هزار و 308 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 3506 واحد افزایش معادل 3.20 درصد را رقم زد و به سطح 112 هزار و 983 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 2501 واحد افزایش معادل 3.49 درصد به رقم 74 هزار و 107 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 6227 واحد افزایش معادل 3.04 درصد همراه بود و عدد 211 هزار و 44 واحد را به نمایش گذاشت.

از «موافقت روسیه و عربستان بر سر تمدید توافق اوپک» تا «جدال خودرویی ترامپ و ترودو»

سکه طرح جدید گران شد

روز گذشته، قیمت سکه تمام طرح قدیم تا ساعت ۱۶:۳۰، با افت ۲۰ هزار تومانی نسبت به پایان هفته قبل، به رقم فروش ۲,۳۱۰,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح جدید بر خلاف روز پنجشنبه، ۲,۴۳۸,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز پنجشنبه، ۵۵ هزار تومان (۲.۳۱ درصد) افزایش داشت. هر نیم سکه بهار آزادی نیز همانند آخرین روز کاری هفته قبل، با افت ۱۰ هزار تومانی به رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. هر ربع سکه بهار آزادی نیز در بازار دیروز بدون تغییر ارزشگذاری و در جایگاه ۶۹۰ هزار تومان معامله شد.

موافقت روسیه و عربستان بر سر تمدید توافق اوپک

آلکساندر نواک وزیر انرژی روسیه به خبرنگاران گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی تصمیم گرفتند از تمدید توافق اوپک برای کاهش تولید نفت برای مدت نامحدود حمایت کنند. ولادیمیر پوتین و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی پنجشنبه هفته گذشته پیش از مراسم افتتاحیه جام جهانی فوتبال در کاخ کرملین دیدار کردند. /خبرگزاری ریانووستی

از «موافقت روسیه و عربستان بر سر تمدید توافق اوپک» تا «جدال خودرویی ترامپ و ترودو»

ایجاد باشگاه خریداران نفت توسط چین و هند!

بر اساس گزارش های منتشره، دو کشور چین و هند در رابطه با ایجاد باشگاه خریداران نفت با هدف اتخاذ موضعی مشترک در مذاکرات قراردادی و توافق بر روی قیمت ارزان تر در خرید نفت از کشورهای صادرکننده به بحث و تبادل نظر پرداختند. وزارت نفت هند در این رابطه اذعان کرده است که این باشگاه قصد دارد میزان واردات نفت خام از آمریکا را افزایش دهد. دلیل این اقدام جلوگیری از نوساناتی است که اوپک در بازار جهانی نفت و در قیمت این محصول ایجاد می کند. وزارت نفت هند در شبکه اجتماعی توییتر نوشته است ''با توجه به آسیبی که گروه اوپک به قیمت نفت می زند هند در خصوص ایجاد یک باشگاه متشکل از خریداران نفت که می تواند در خصوص مفاد قرارداد خرید نفت بهتر مذاکره و میزان بیشتری از نفت آمریکا را جهت کاهش سلطه ی اوپک بر نفت خریداری کند به بحث و تبادل نظر با چین پرداخته است''. /Russia Today

افزایش قیمت تایر و روغن خودرو در بازار

یکی از محصولاتی که ارتباط مستقیم با نرخ دلار و قیمت محصولات پتروشیمی دارد، روغن موتور و لاستیک خودرو است که طی مدت گذشته قیمت لاستیک‌ به ویژه لاستیک‌های خارجی با رشد قابل توجهی روبه رو شده است و در کنار آن قیمت روغن موتور از سوی کارخانه‌ها افزایش قیمت داشته و به تبع آن واحدهای تعویض روغن میزان دستمزد خود را افزایش داده اند. در این باره رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن خودرو اظهار کرد: لاستیک‌های تولید داخل تا حدود پنج درصد افزایش قیمت داشته و لاستیک‌های وارداتی تا ۴۰ درصد گران شده‌اند. داود سعادتی نژاد به ایسنا گفت: رشد قیمت لاستیک در شرایط فعلی به دلیل آن است که مصوبه سال ۱۳۹۳ در رابطه با تولید و فروش لاستیک اجرایی نمی‌شود و از سوی دیگر رکود گریبان بازار را گرفته است. ناگفته نماند که در شرایط فعلی قیمت لاستیک خودروهای سنگین، رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده است. او ادامه داد: در حال حاضر به واسطه رشد ۴۰ درصدی قیمت محصولات وارداتی، حجم قابل توجهی از تقاضای بازار از طریق لاستیک های  داخلی تأمین می شود. به نقل از ایسنا، سعادتی نژاد در رابطه با وضعیت روغن موتور نیز گفت: قیمت روغن موتور ایرانی با وجود آنکه شرکت ها افزایش قیمت نداشته اند اما رشد 5 تا ۱۰ درصدی را به ثبت رسانده اند و شرایط بازار به گونه ای است که بازار روغن از محصولات ایرانی اشباع و نیازی به واردات محصولات خارجی نیست.

کسادی بازار، برخی خودروها را ارزان کرد

رشد قیمت‌ها در بازار خودرو به‌حدی شده که خریداران دست از خرید برداشته و منتظر تعیین تکلیف قیمت‌ها هستند. به گزارش تسنیم، بازار دیروز خرید و فروش خودرو با کسادی روبه‌رو بود و به‌ندرت خریدی در آن انجام می‌شد. البته همین سردی بازار عاملی شده تا روند افزایشی قیمت برخی از خودروها متوقف شده و حتی کاهش هم پیدا کنند، به‌عنوان نمونه مزدا3 با کاهش 25 میلیون تومانی نسبت به هفته گذشته با قیمت 205 میلیون تومان به‌فروش رسید. علاوه بر این ساندرو استپ‌وی همچنان رشد قیمتی را تجربه می‌کند و دیروز با قیمت 93 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت. پژو 206 صندوق‌دار هم با افزایش 500 هزار تومانی با قیمت 49 میلیون و 200 هزار تومان و پژو207 اتوماتیک با کاهش یک‌میلیون تومانی با قیمت 75 میلیون تومان به‌فروش رسید.

واردات ۲۱ میلیون دلار قوطی نوشابه

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد در این مدت بیش از ۲ هزار و ۸۹۰ تن قوطی بدون درز آلومینیومی برای انواع نوشابه و نوشیدنی از کشور‌های آلمان، امارات متحده عربی، ترکیه، جمهوری کره، چین، سریلانکا، عراق، مالزی و مجارستان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این قوطی بدون درز آلومینیومی برای انواع نوشابه و نوشیدنی به کشور، ۲۱ میلیون و ۴۲۶ هزار و ۳۲۰ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۷۱ میلیارد و ۸۷۰ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۴۴ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. به نقل از میزان، گفتنی است امارات متحده عربی بزرگترین کشور صادر کننده قوطی بدون درز آلومینیومی برای انواع نوشابه و نوشیدنی با حجم یک‌هزار و ۷۰۳ تن به ارزش ۱۲ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۷۹۲ دلار بوده است.

بازار اوراق مسکن؛ خروج «تسه»ها از حبس بازه‌ای

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد ۱/ ۲ درصدی همراه شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در بازه ۶۰ تا ۶۶ هزار و ۹۰۰ تومان از ابتدای فروردین تا سه‌شنبه (۲۵ خرداد) از چهارشنبه همزمان با تشدید نوسانات بازار سهام و ورود نقدینگی، حبس بازه‌ای «تسه»ها شکسته شد و دیروز قیمت برخی «تسه»ها بالاتر از ۷۰ هزار تومان نیز قرار گرفت. با وجود جهش ۲۷۹ درصدی تعداد معاملات ماهانه مسکن در اردیبهشت (پس از افت ۳۳ و ۵۹ درصدی در اسفند و فروردین)، اما رشد تنها ۳ درصدی «تسه»ها در اردیبهشت رقم خورد. امری که سیگنال ورود تقاضای سرمایه‌گذاری به بازار مسکن و سهم کمتر تامین مالی خریدمسکن از طریق «تسه»ها است. اما جهش اخیر با وجود محدودیت انتظار ۴ ماهه برای فروش «تسه»ها می‌تواند سیگنالی برای شناسایی ارزندگی قیمت «تسه»ها و ورود تقاضای سفته‌بازی به این بازار باشد.

چشم انداز مثبت بازار جهانی طلا

بانک جی پی مورگان آمریکا پیش بینی کرد، طلا از دامنه محدود نوسان قیمت خارج می شود و در سه ماهه سوم سال 2018 (10 تیر تا 30 مهر) قیمت آن به سوی یک هزار و 400 دلار در هر اونس حرکت می کند. این بانک آمریکایی قیمت مورد انتظار طلا در سال جاری و آینده میلادی را نسبت به پیش بینی گذشته خود کاهش داد. به گفته اقتصادانان این بانک، چشم انداز کلان بازار جهانی طلا تا اندازه زیادی ثابت مانده است؛ بنابراین همچنان به افزایش قیمت طلا در آینده خوشبینی وجود دارد. به گفته آنها، قیمت طلا در تابستان امسال تا یک هزار و 390 دلار در هر اونس بالا می رود و در سال 2019 نیز به بیش از یک هزار و 400 دلار در هر اونس می رسد. جزئیات بیشتر

هند به طور متقابل علیه آمریکا تعرفه اعمال کرد

بر اساس گزارش های منتشره، دولت هند در پاسخ به تعرفه های اعمال شده بر روی واردات آلومینیوم و فولاد توسط آمریکا به طور متقابل بر روی واردات ۳۰ نوع کالای آمریکایی تعرفه اعمال کرد. لازم به ذکر است که اجرایی شدن تعرفه های دولت آمریکا در تاریخ یکم ژوئن سال جاری معادل ۲۴۱ میلیون دلار بر اقتصاد هند تأثیر منفی گذاشته است. در این رابطه هند لیستی از کالاهای آمریکایی که بر روی آنها تعرفه اعمال خواهد شد، به سازمان تجارت جهانی ارائه کرده است. همچنین، به احتمال زیاد میزان تعرفه ی اعمال شده بر روی برخی کالاهایی که از فولاد درست شده اند، محصولات کشاورزی و موتورسیکلت های آمریکایی تا ۵۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. باید خاطرنشان کرد بنا بر اطلاعیه ای که دولت هند به سازمان تجارت جهانی ارسال کرده ارزش دلاری تعرفه های اعمال شده توسط دولت هند معادل تعرفه هایی است که دولت آمریکا از یکم ژوئن اجرایی کرده بود. علاوه بر این، دولت هند اعلام کرده در صورتی که تعرفه های آمریکا در آینده بیش از پیش بر روی اقتصاد هند تاثیر منفی بگذارد هند این حق را برای خود محفوظ خواهد داشت که امتیازات دیگر تجاری که به آمریکا اعطا کرده ملغی و نسبت به اعمال تعرفه های بیشتر اقدام کند. /اسپوتنیک

جدال خودرویی ترامپ و ترودو

جدال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا بر سر تعرفه واردات خودرو ممکن است سبب شود آمار فروش خودرو در آمریکای شمالی سالانه بیش از یک میلیون دستگاه کاهش بیابد. ترامپ تهدید کرده است تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودرو از کانادا اعمال خواهد کرد و ترودو هم اعلام نموده است، در صورت اعمال این تعرفه‌ها، دست به اقدامات تلافی‌جویانه خواهد زد. کارشناسان مؤسسه تحقیقات خودروی LMC پیش‌بینی کردند در صورتی که ترامپ تهدید خود را عملی سازد، بیش از یک میلیون دستگاه از میزان فروش سالانه خودرو در آمریکای شمالی کاسته خواهد شد. به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته کارشناسان این مؤسسه، خریداران خودرو در آمریکا شاهد افزایش قیمت خودروها خواهند بود. کدی لاسک، رئیس اتحادیه خودروسازان بین‌المللی آمریکا نیز تعرفه‌های واردات را مالیاتی بر مصرف‌کنندگان دانست و خواستار تجدید نظر در مواضع ترامپ شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
مگه شریعتمداری نمی گفت بن سلمان کشته شده ؟
واقعا خودرو ارزون شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رنو استپ وی قیمتش 60 ملیون بود بعدش با همت خودروسازان عزیز توی 2 ماه به 95 رسید الان شده 93 ملیون ارزون شده؟!
چرا تابناک از واژه "وطن فروش" می ترسد و این کلمه را سانسور می نماید؟!.
بازار بورس نشانگر اعتماد مردم به بهتر شدن وضع اقتصادیست. موافقت روسیه و عربستان سعودی به کم کردن تولید نفت به نفع ایران و اینهم نشانگر پیروزی در سطح بین المللی است. در این راستا باید مدیران کشور وقت خود را صرف حرفهای بیهوده نکنند و با تمام توان کشور را بجلو هدایت کنند. اتحاد ما کلید پیروزی ماست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل