بازدید 11425
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «ابهام در تحویل ۹۷ هواپیمای باقی‎مانده ایرباس به ایران» تا «جدیدترین آمارها از واردات نفت کره جنوبی از ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شرکت‌های خاص دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفتند، هفته کانال شکنی بورس با جهش 3.3 درصدی شاخص کل، جهش هفتگی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، کاهش 23 دلاری قیمت طلا در آخرین روز کاری بازار جهانی، خوش‌بینی به افزایش قیمت‌ طلا پس از ریزش اخیر، ضریب نفوذ بیمه به 2.3 درصد رسید، آلمان دفتر تسهیل روابط شرکت‌ها با ایران ایجاد کرد و تب شاسی‌بلندهای کوچک در اروپا را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۸۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷ 17 June 2018

از «ابهام در تحویل ۹۷ هواپیمای باقی‎مانده ایرباس به ایران» تا «جدیدترین آمارها از واردات نفت کره جنوبی از ایران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شرکت‌های خاص دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفتند، هفته کانال شکنی بورس با جهش 3.3 درصدی شاخص کل، جهش هفتگی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، کاهش 23 دلاری قیمت طلا در آخرین روز کاری بازار جهانی، خوش‌بینی به افزایش قیمت‌ طلا پس از ریزش اخیر، ضریب نفوذ بیمه به 2.3 درصد رسید، آلمان دفتر تسهیل روابط شرکت‌ها با ایران ایجاد کرد و تب شاسی‌بلندهای کوچک در اروپا را در بر دارد.

 

شرکت‌های خاص دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفتند!

رئیس فدراسیون واردات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگویی اظهار کرد: اینکه تاکنون چه کالاهایی موفق به دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی شده‌اند، موضوعی است که باید از سوی بانک مرکزی پاسخ داده شود اما تا جایی که اطلاع دارم فقط برخی از شرکت‌های خاص موفق به استفاده از دلار ۴۲۰۰ تومانی شده‌اند و این امکان برای همگان فراهم نبوده است. وی افزود: اکنون حتی مجموعه‌های تولیدی که ممکن است درصد کمی از تولید آنها نیاز به واردات داشته باشد، با توجه به شرایط موجود با کندی و توقف مواجه شده‌اند و همین باعث می شود این روند در افزایش بیکاری در جامعه تأثیرگذار باشد؛ بنابراین، نیاز به یک اقدام فوری وجود دارد و امیدواریم دولت در اسرع وقت و حتما با استفاده از نظرات بخش خصوصی در این خصوص تصمیمات لازم را بگیرد. بنا بر گزارش ایسنا، احتشام زاد همچنین گفت: اگر قرار باشد تصمیم‌گیری‌های مربوطه در پشت درهای بسته رخ دهد، دولت مجبور خواهد شد پس از یک مقطع چند ماهه تصمیمات خود را تغییر دهد و در این مدت رانت ها و فسادهای متعددی ایجاد می شود. 

هفته کانال شکنی بورس با جهش 3.3 درصدی شاخص کل

بورس تهران در هفته گذشته شاهد جهش بی سابقه نماگر کل بود، به طوری که شاخص کل با رشد تاریخی 2767 واحدی معادل 2.87 درصد در آخرین روز کاری هفته به رقم 99 هزار و 146 واحد رسید. بازار سهام در پنج روز کاری هفته، با افزایش 3148 واحد معادل 3.3 درصد نماگر کل همراه شد. هفته گذشته، ارزندگی قیمت سهام، چشم‌انداز رشد سود اسمی شرکت‌ها با دورنمای تورمی و قیمت‌های مناسب جهانی با تشویق ورود نقدینگی حقیقی به بازار سهام، رشد 55 درصدی ارزش معاملات هفته اخیر نسبت به نیمه اول خرداد را رقم زد.
 
از «ابهام در تحویل ۹۷ هواپیمای باقی‎مانده ایرباس به ایران» تا «جدیدترین آمارها از واردات نفت کره جنوبی از ایران»
 
جهش هفتگی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن
 
اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 4/ 5 درصدی، بیشترین رشد هفتگی از تیر 95 را ثبت کرد. با وجود روند کم‌نوسان «تسه»ها از ابتدای سال تا روز سه‌شنبه در بازه 60 تا 66 هزار و 900 تومان، اما روز چهارشنبه همگام با تشدید نوسان بازار سهام، شاهد تشدید نوسانات اوراق تسهیلات مسکن و شکسته شدن سقف 67 هزار تومانی «تسه»ها بودیم. برخی اوراق نیز در کانال 68 هزار تومانی قرار گرفتند. با وجود روند نزولی «تسه»ها از ابتدای آبان تا پایان فروردین، از اردیبهشت با نزدیک شدن به فصل رونق مسکن و شناسایی کف قیمتی، رشد ماهانه 3 درصدی «تسه»ها رقم خورد. همچنین سیگنال‌های ورود نقدینگی به بازارمسکن و جهش قیمت نهاده‌های تولید از جمله عوامل جهش قیمت مسکن هستند؛ امری که با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، عامل کاهش سهم متقاضیان مصرفی مسکن است.
 
ابهام در تحویل ۹۷ هواپیمای باقی‎مانده ایرباس به ایران
 
شرکت هواپیماسازی ایرباس انتظار دارد تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، به قرارداد این شرکت با ایران خاتمه دهد. گوئیلام فائوری، مدیر بخش هواپیماهای غیرنظامی شرکت ایرباس در مصاحبه با روزنامه آلمانی هامبورگر آبندبلات گفت: «هرچند ما هنوز منتظر جزئیات تحریم های جدید آمریکا هستیم، اما بعید است بتوانیم 97 هواپیمای باقی مانده از سفارش (ایران) را تحویل بدهیم.» پیش از این شرکت آمریکایی بوئینگ، به بهانه تحریم های جدید آمریکا، قراردادهای چند میلیارد دلاری خود با شرکت های ایرانی را لغو کرده بود. / پایگاه خبری آئرو
 
کاهش 23 دلاری قیمت طلا در آخرین روز کاری بازار جهانی
 
با این که طلا روز چهارشنبه به علت تقویت دلار به 1309 دلار افزایش یافت، اما در آخرین روز کاری بازارهای جهانی با 23.31 دلار کاهش به 1278.94 دلار در هر اونس (هر اونس طلا معادل 31.132 گرم) رسید. به دنبال بروز جنگ تجاری تازه میان آمریکا و چین، سفته بازان ناامید شروع به فروش کرده‌اند که قیمت طلا را پایین کشید. به گفته یک تاجر اروپایی، «پس از اینکه مشخص شد که طلا به 1300 دلار نمی‌رسد، مردم برای فروش حمله برده‌اند.»
 
خوش‌بینی به افزایش بهای طلا پس از ریزش اخیر

در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت ۱۶ تن شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ تن یا ۶۳ درصد افزایش قیمت طلا و چهار نفر یا ۲۵ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند، در حالی که ۲ نفر یا ۱۳ درصد نظری نداشتند. در این بین، ۱۰۸۱ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران خرد شرکت کردند که از میان آنها ۶۸۳ نفر یا ۶۳ درصد افزایش قیمت طلا و ۳۰۶ نفر یا ۲۸ درصد کاهش قیمت این فلز زرد را پیش‌بینی کردند؛ ۹۵ نفر یا ۸ درصد نظری نسبت به روند قیمت طلا نداشتند. برای هفته گذشته ۵۹ درصد از کارشناسان وال استریت و ۶۱ درصد از سرمایه‌گذاران نسبت به روند افزایش قیمت طلا خوش‌بین بودند که پیش‌بینی درستی از آب درنیامد.

کاهش بهای نفت در بازار جهانی

در آخرین روز کاری بازارهای جهانی پس از اینکه دو کشور از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت اعلام کردند که ممکن است تولید خود را در نشست این هفته اوپک افزایش دهند و همچنین در حالی که صادرات نفت و محصولات پالایشی امریکا مورد تهدید تعرفه‌های احتمالی چین قرار گرفت، قیمت نفت بیش از 2 دلار کاهش یافت. سرمایه‌گذاران نفتی در آستانه نشست اوپک در وین عصبی هستند. عربستان و روسیه اندکی میزان تولید خود را افزایش داده اند و این نشان می دهد که برای افزایش تولید در این نشست آماده هستند. هر بشکه نفت برنت با 2.50 دلار یا 3.29 درصد کاهش 73.44 دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با 1.83 دلار کاهش 65.06 دلار معامله شد. نفت برنت طی هفته گذشته 4 درصد و نفت خام آمریکا 1.7 درصد از ارزش خود را از دست دادند.
 
ضریب نفوذ بیمه به 2.3 درصد رسید
 
عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی روز شنبه اظهار داشت: با توجه به انتشار رشد اقتصادی و میزان تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1396 و نظر به میزان حق بیمه تولیدی صنعت بیمه کشور در سال گذشته، مقدار ضریب نفوذ بیمه (نسبت حق بیمه های بازرگانی به تولید ناخالص داخلی )به 2.3درصد افزایش یافت. بانک مرکزی روز پتجشنبه گذشته اعلام کرد: رشد اقتصادی کشور به قیمت های ثابت سال 1390 در سال 1396 به عدد 3.7 درصد رسید.
 
آلمان دفتر تسهیل روابط شرکت‌ها با ایران ایجاد کرد
 
دولت آلمان اعلام کرد، دفتر ویژه ای ایجاد کرده است که هدف از آن دادن مشاوره به شرکت‌هایی است که از بابت بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نگرانی دارند. وزارت دارایی این کشور با اعلام این خبر گفت که شرکت‌ها می‌توانند پرسش‌های خود درخصوص همکاری با ایران را با دفتر مذکور در میان بگذارند. این وزارتخانه تأکید کرد، برلین همچنان به تعهدات خود در مورد برجام پایبند خواهد بود و به صدور ضمانت‌نامه‌های اعتبار صادارات ادامه خواهد داد. آلمان یکی از سه کشور امضا کننده اروپایی برجام است که هم‌اکنون با همکاری دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در تلاش برای حفظ این توافق پس از خروج آمریکاست. اقدام این کشور در بازگشایی یک دفتر مشاوره‌ای ویژه برجام، در راستای پیشنهاد اخیر کمیسیون اروپا برای اقدام منفرد هر یک از کشورها در همانگی با تصمیم‌های جمعی گرفته شده است. «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه این اتحادیه اخیرا در همین رابطه در پارلمان اروپا گفته بود: تنها راه نتیجه بخش بودن این فعالیت‌ها (برای حفظ برجام) اقدام جمعی اعضا در سطح اتحادیه اروپا و نیز اقدامات منفرد هر کشور به صورت هماهنگ است. /آسوشیتدپرس
 
تب شاسی‌بلندهای کوچک در اروپا
 
فروش شاسی‌بلندهای کوچک در بازار اروپا به شدت افزایش خواهد یافت. به گزارش اتوموتیو نیوز مؤسسه تحقیقاتی LMC پیش‌بینی کرده است با ارائه مدل‌های جدید از سوی فولکس‌واگن، سیتروئن و اوپل وکسهال، میزان فروش این خودروها در مقایسه با آمار ۴/ ۱ میلیون دستگاهی در سال گذشته میلادی، بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت. کارشناسان این مؤسسه انتظار دارند مدل‌های جدید در سال ۲۰۱۸ فروشی بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه را تجربه کنند. سه خودروی محبوب تی‌راک فولکس‌واگن، «سی ۳» سیتروئن و کراس‌لند اوپل وکسهال از ابتدای سال میلادی به جمع ۱۰ شاسی‌بلند پرفروش اروپا راه یافته‌اند. در این مدت، ایتالیا و فرانسه بهترین بازارها برای خودروهای شاسی‌بلند کوچک بوده‌اند و فروش بیش از ۹۰ هزار دستگاه خودرو از رده شاسی‌بلندهای کوچک در این بازارها ثبت شده است. از ابتدای سال میلادی تا کنون خودروهای دیزلی هم ۳۰ درصد از سهم بازار خود را به خودروهای بنزین‌سوز واگذار کرده‌اند. /دنیای اقتصاد

جدیدترین آمارها از واردات نفت کره جنوبی از ایران
 
آمارهای گمرکی نشان می‌دهد، کره جنوبی در ماه می، مجموعاً 758 هزار و 903 تن، معادل 179 هزار و 444 بشکه در روز نفت از ایران خریده، در حالی که این رقم در سال گذشته 1.02 میلیون تن بوده است. این پایین‌ترین رقم از ژانویه 2016 تاکنون یعنی زمانی است که خرید نفت کره جنوبی از ایران 859 هزار و 223 تن بود. میزان خرید کره جنوبی، پنجمین وارد کننده بزرگ نفت جهان، که عمدتاً نفت بسیار سبک (میعانات) از ایران خریداری می‌کند، طی ماه‌های اخیر به‌ دلیل شروع به کار مجتمع جدید میعانات در ایران و کاهش تولید این کشور رو به کاهش بوده است. پس از اقدام ماه گذشته آمریکا در خروج از برجام و اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران، کره جنوبی اعلام کرده، به‌ دنبال معاف شدن از تحریم‌های جدید آمریکاست. کره جنوبی در دور قبلی تحریم‌ها توانسته بود با محدود کردن خرید نفت از ایران از تحریم‌های آمریکا معاف شود. به نقل از تسنیم، در پنج ماهه نخست سال جاری، میزان خرید نفت کره جنوبی از ایران با 33 درصد کاهش به 5.45 میلیون تن، معادل 264 هزار و 369 بشکه در روز رسیده، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 8.12 میلیون تن بوده است. /رویترز
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
برخی مسولین پاسخگو باشند که چرا توسط برجام با هست و نیست ملت و دارایی آنها بازی کردید
بیمه هرمس المان مدتها است برای صادرات به ایران پوشش نمیدهد.
این طلا و نفت نیست که ارزان شده اند بلکه این دلار است که در صحنه جهانی اعتبار بیشتری یافته است.
یا به عبارت دیگر با با رفتن قیمت دلار صادرات به آمریکا به صرفه تر و واردات از آمریکا و اروپا گرانتر می شود و این در نهایت به زیان آمریکا و اروپا است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس