بازدید 22347
بررسی ابعاد مختلف ورزشی و سیاسی موضع تند فدراسیون

قطع روابط ایران و یونان درفوتبال؛با اجازه کدام مرجع ذیصلاح؟/عربستان یارکشی می کند، ایران دیوارکشی!

در شرایط کنونی که ایران در حال رایزنی با کشورهای اتحادیه اروپا، برای مقابله با تحریم های یکجانبه آمریکا و ایجاد نوعی ائتلاف تجاری علیه اقدام غیراصولی ترامپ در خروج از برجام است و سعودی ها نیز با تشکیل فدراسیون من درآوردی و خودمختار «جنوب غرب آسیا» برای خود یارکشی می کنند، دوستان خود را کاهش ندهیم، خودمان را منزوی نکنیم و از مکانیزم موثر تری به جای قطع روابط استفاده کنیم
کد خبر: ۸۰۴۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲ 01 June 2018

لغو یکسویه بازی تدارکاتی تیم ملی ایران مقابل یونان ازسوی فدراسیون این کشور اروپایی، مشخصا ضربه سنگینی به تیم ملی ایران در آستانه جام جهانی و روند آماده سازی اش وارد کرد و اختلاف های بین فدراسیون دو کشور به رسانه ها کشید اما ناگهان فدراسیون فوتبال ایران بیانیه ای صادر و طی آن تصمیمی اتخاذ کرد که به نظر می رسد چندان سنجیده و هماهنگ با سیاست های تنش زدایی کشورمان نباشد.

به گزارش تابناک ورزشی، فدراسیون فوتبال ایران بعد از آنکه در جواب به ادعاهای کذب همتای یونانی در خبرگزاری های این کشور و همچنین ترکیه ، به درستی قرارداد مربوطه برای انجام بازی دوستانه بین دو تیم ملی را روی سایت خود منتشر کرد، ناگهان دست به اقدام عجیبی زد و اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی روابطش با طرف یونانی را قطع می کند!

فدراسیون فوتبال با اتخاذ سیاستی تند علیه خلف وعده و بهانه گیری یونانی ها، بیانیه ای را روی سایت خود منتشر کرده است که در بخشی از آن آمده : «لغو این دیدار که برای دوازدهم خرداد (روز فیفا) برنامه ریزی شده بود، آسیبی جدی به برنامه تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نهایی اردوی آماده سازی جهت حضور در جام جهانی 2018 وارد کرد.برخلاف ادعاهای اعلام شده، تیم ملی فوتبال ایران همواره آماده بازی در یونان بود، کما اینکه مستندات رد و بدل شده میان دو فدراسیون حکایت از این موضوع دارد. فدراسیون فوتبال ایران با گزارش موضوع به فیفا پیش خواهد رفت و تمامی اقدامات قانونی برای جبران خسارت‌های ایجاد شده در زمینه ورزشی و مالی را انجام خواهد داد.»

به نظر می رسد تا همینجا ، واکنشی منطقی و کافی در مواجهه با خلف وعده یونانی ها نشان داده شد و اگر واقعا حق با فدراسیون کشورمان باشد به آسانی در فدراسیون جهانی می توان پیگیری و غرامت مربوطه را هم دریافت کرد و به این وسیله پاسخ محکمی به ادعاهای طرف مقابل داد چرا که از لحاظ اعتباری نیز ضربه محکمی به مجموعه تشکیلات فوتبال یونان در اروپا و دنیا وارد می شد اما واکنش مجموعه تحت فرمان تاج که طی روزهای اخیر بخاطر ضایعه قلبی در بیمارستان استانبول بستری شده بود، به همینجا ختم نشد و جمله آخر این بیانیه کار را از دایره اختلافات فوتبالی خارج کرد و نوعی بوی دخالت دیپلماسی فراتر از مقامات ورزشی یک رشته خاص را در ذهن متبادر ساخت: « ... تا زمان اقدام فیفا نسبت به این گزارش، فدراسیون فوتبال ایران اعلام می کند که روابطش را با فدراسیون فوتبال یونان به حالت تعلیق در می آورد!!»

Image result for ‫آصفی + تاج‬‎

در شرایط کنونی که ایران در اوج رایزنی با کشورهای حوزه اتحادیه اروپایی، برای مقابله با تحریم های یکجانبه آمریکا و ایجاد نوعی ائتلاف علیه اقدام غیراصولی ترامپ در خروج از برجام است، هر حرکت در روابط بین الملل به خصوص در حوزه کشورهای قاره سبز - حتی در فوتبال - می تواند حساسیت هایی را ایجاد کرده و با توجه به فراگیر بودن اخبار فوتبال در رسانه های دنیا، چنین برخورد و بیانیه تندی خارج از منطق سیاسی به نظر می رسد.

اینکه فدراسیون فوتبال تا چه حدی اختیار دارد که با تصمیماتش، روی حوزه های سیاست خارجی و دیپلماسی بین المللی ایران تاثیر بگذارد، سوالی است که مطمئنا باید وزارت ورزش و جوانان که متولی این حوزه است پاسخ محکم و قانع کننده ای برای آن داشته باشد. آیا این بیانیه که از دایره روابط فوتبالی و دعواهای مرسوم قراردادی خارج شده، با مسعود سلطانی فر وزیر ورزش یا مقامات بالاتر در دولت هماهنگ شده است؟ آیا در این زمینه نظر وزارت امورخارجه خواسته شده است؟ یا حداقل با دکتر ظریف و همکارانش که این روزها شبانه روز مشغول رایزنی و مذاکره برای تقویت جبهه مواضع ایران مقابل اقدامات مخرب آمریکا و اسراییل و عربستان در برجام هستند، مشورتی صورت گرفته است؟

نکته مهم اینجاست که مهدی تاج، یکی از چهره های سابق وزارت خارجه ایران را به عنوان مشاور در امور بین الملل کنار خود می بیند. آیا آصفی در جریان این بیانیه و سیاست اتخاذشده علیه یونان بوده و در نگارش آن نقشی ایفا کرده است؟ بعید است که چنین موضعی در فدراسیون فوتبال با او هماهنگ نشده باشد و در اینصورت باید پرسید آیا آصفی با سابقه طولانی که در دستگاه سیاست خارجی ایران (مدت طولانی بعنوان سخنگو) دارد، متوجه حساسیت موضوع در این برهه و مقطع زمانی نشده است؟

فدراسیون فوتبال ایران همانطور که خود در این بیانیه اشاره کرده؛ می توانست در زمان مقتضی و  با استفاده از همه ابزارهای لازم برای یافتن تیم و حریف جایگزین به منظور انجام بازی دوستانه در تاریخ دوازدهم خرداد اقدام کند و حق پایمال شده اش را نیز در فیفا تا حصول نتیجه دنبال نماید اما اینکه برگزاری یک بازی دوستانه فوتبال هر چند مهم که بخاطر مسایل مختلف از جمله قرارداد دست وپا گیر اسپانسرها لغو شده، به سوژه ای برای خلق اختلاف با یکی از کشورهای اروپایی تبدیل شود، با شعار تدبیر و اعتدال دولت در تضاد است.

جالب اینجاست که فدراسیون خود اعتراف کرده که بعد از یونان، فدراسیون فوتبال کوزوو هم به رغم توافق اولیه برای انجام بازی دوستانه در تاریخ دوازدهم خرداد و اعلان رسمی آن در رسانه ها، ناگهان خواسته جدید و دقیقه آخری مطرح کرده که انجام دیدار مذکور را غیرممکن کرد. آیا باز هم فدراسیون فوتبال ایران باید اقدام به قطع روابط با یکی دیگر از همتایان اروپایی می کرد؟ با این رویه و در صورت استمرار آن، شاید در یک بازه زمانی کوتاه با لیست بلندی از کشورها در فوتبال قطع رابطه کنیم. 

لیگ فوتبال یونان طی سالهای اخیر که بازیکنان و ملی پوشان برجسته ایران از حضور در کشورهای سرشناس اروپا ناکام مانده اند، مقصدی برای ستاره های ایرانی شده و از کریم انصاری فرد گرفته تا مسعود شجاعی و احسان حاج صفی در فوتبال این کشور احیا شده اند و اکنون در جام جهانی برای تیم ملی خواهند جنگید. قطع این روابط در حالی که سه ملی پوش کلیدی در بهترین باشگاه های یونان داریم، به چه معنی است؟ آیا این تندروی در قطع روابط فوتبالی، به این بازیکنان در آستانه جام جهانی ضربه روحی و روانی وارد نمی کند و باعث نگرانی آنها نمی شود؟

مباحث ای تی سی و نقل وانتقالات رسمی چه می شود؟ انصاری فرد از اشتوتگارت آلمان پیشنهاد دارد و حاج صفی نیز دو مشتری خوب از انگلیس پیدا کرده است. آیا انتقال این بازیکنان و پیوستن سایر ستاره ها به لیگ یونان با مشکل مواجه نمی شود؟ اگر رسیدگی به این پرونده در فیفا طولانی شد، فدراسیون ما می خواهد همچنان در مخاصمه با همتای یونانی بازیکنان ایرانی را تحریم کند؟

به نظر می رسد در عرصه بین الملل، نیاز بیشتری به صبر و حوصله و بکارگیری دانش دیپلماسی داریم و در روزهایی که عربستانی سعودی با تشکیل فدراسیون من درآوردی و خودمختار «جنوب غرب آسیا» برای خود یارکشی می کند، دوستان خود را کاهش ندهیم و خودمان را منزوی نکنیم و از مکانیزم موثر تری به جای قطع روابط استفاده کنیم. با جرقه یک اختلاف مالی یا سلیقه ای و ... روابطی از جنس آنچه تا پیش از این در ورزش تنها با اسراییل داشتیم را به دیگر کشورها تسری ندهیم.

مجید کوهستانی

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
یونان از ۸ ماه پیش این بازی رو قبول کرد و حالا چند روز مونده به بازی، لغوش کرد. می خواستی فدراسیون فوتبال ایران چکار کنه؟ نامه فدایت شوم برای یونانی ها بفرسته؟! یا روابط رو بیشتر کنه؟ اگر یونان با این کارش دوست حساب میشه پس دشمن به کی میگن؟!
بعد در ضمن مگر نه اینکه فوتبال سیاسی نیست پس ربط دادن روابط دو فدراسیون چه ارتباطی با سیاست خارجی داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
باز دلار های عربستان کار خودش را کرد
يك كار احساسي كه از آقاي تاج بيش از اين هم انتظار نمي رفت!
اقای نویسنده خبر ، اولا که فوتبال از سیاست جداست و ارتباطی با سیاست نباید داشته باشد ،ثانیا به برجام چه ربطی دارد این قضیه؟ ثالثا گیریم به برجام هم مربوط میشود ،یونان مگر طرف مذاکره ما با برجام است ؟ اصلا چرا باید به فکر تنش زایی آن هم با یونان باشیم؟ خودش هم از طریق فوتبال!! رابعا گیریم تمامی افاضات جنابتان صحیح باشد، میفرمایید بعد از خلف وعده در آستانه جام جهانی و ضربه سختی که به اردو تیم وارد شده که نتایجش بعدها نمایان میشود، بشینیم و دست روی دست بگذاریم و منفعل عمل کنیم؟ مثل قضیه برجام؟؟!! اصلا از کجا معلوم پشت پرده فدراسیون یونان از عربستان پول دریافت نکرده باشد برای خلف وعده؟؟ لطفا کمی ملاحظه کنید اقا، جای کیهان را میخواهید بگیرید اقایون تابناک؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
میخواستم بهت مثبت بدهم چون حرفهای خوبی زدی ولی در آخر به کیهان توهین کردی بهت منفی دادم چون در ک شماها نسبت به گردانندگان کیهان خیلی کم است
آقای تاج فکر میکند واقعا خیلی سیاستمدار است و اجازه دارد در تمام حوزه ها دخالت کند.
حالا اگه اینکارو نمیکردن ایندفعه یه عده میگفتن عزت ما رو لکه دار کردین چرا نزدین تو دهن یونان و...
اینها همه اثرات تحریم هست که آقایون میگن هیچ غلطی نمی توانند بکنند قول بهتون میدم در یکی دو سال اینده تمام ورزش ما بخصوص فوتبال و کشتی و بقیه ورزشهایی که ما در آن حرفی برای گفتن داریم تحریم خواهیم شد و با تبصره موارد قانونی ما ور بایکوت خواهند کرد مثلا کشتی و ورزشهای دیگه رو بخاطر بازی نکردن با اسراییل فوتبال رو هم به یه نحوی دیگه ...........خواهیم دید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
این نانی ایست که عاشقان برجام بر سفره مردم گذاشته است به جای چیدن سیب گلابی حالا تحریم نصیبتان شده است . دیگران چه گناهی کردند
فدراسیون فوتبال از لحاظ ساختار فیفا کاملا مستقل از دولت ها میباشد؛ و حتی دولت ها اجازه دخالت در کار ان را ندارند، جناب دکتر ظریف و همکاران بهتر است فاجعه برجام را رفع و رجوع کنند و وارد فاز فوتبال هم نشوند، چون در نهایت اگر انها وارد مذاکره با فیفا در این خصوص گردند می ترسیم زمین چمن استادیوم ازادی را هم با بتن پر کنند.
فدراسیون دولتی بیشتر از این نمیشه!!!!!
این یک تصمیم فوتبالی بوده و کاملا درست بوده و ربطی هم به سیاست نداشت! اما نگارنده مطلب سعی کرده آنرا سیاسی کند و به برجام و مرجام ربط دهد!!!
همه برا خودشون ترامپین.
همه یه پا براخودشون سیاسی شدن دیگه
ما فوتبال می‌خواهیم نه سیاست.همه جا سیاسی بازی
شما درک درستی از این کار ندارید التفاقا با این کار آمریکا را منزوی کردیم...و هیچ کشوری حاضر به مسابقه دادن با آمریکا نمیشود!!!!!!!!!!!!
جای تعجب است بعضی از ادمها غیر از خفت و خواری چیز دیگری را برای ملت طلب نمی کنند!
یونان و ترکیه رابطه خوبی ندارند و شاید این اختلاف تو لغو این بازی موثر بوده چون ایران با ترکیه بازی دوستانه داشته دقبقا چند روز قبل از بازی با یونان
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار