بازدید 16060

گام بعدی ترامپ برای خروج از یک توافق بین المللی دیگر/ بعیدی نژاد: ایران در برجام اشتباه کرد، آیا دیگران هم اشتباه کرده اند؟

به نظر می رسد آمریکای ترامپ قرار نیست به هیچ معاهده، پیمان یا توافقنامه بین المللی پایبند بماند و یکی پس از دیگری در حال خروج یا نقض فاحش آن هاست. حال فرقی نمی کند که این توافقات با متحدان خود باشد یا رقبا و دشمنان. در همین راستاست که می بینیم علاوه بر چالش با اروپا و شرق بر سر برجام، ترامپ اکنون با کانادا نیز وارد تنش چالش و تنش شده است. به طوری که، نخست وزیر کانادا به دلیل پیش شرط رییس جمهور امریکا برای قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) از دیدار با وی امتناع کرد.
کد خبر: ۸۰۴۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵ 01 June 2018

به نظر می رسد آمریکای ترامپ قرار نیست به هیچ معاهده، پیمان یا توافقنامه بین المللی پایبند بماند و یکی پس از دیگری در حال خروج یا نقض فاحش آن هاست. حال فرقی نمی کند که این توافقات با متحدان خود باشد یا رقبا و دشمنان.

به گزارش تابناک،خروج یا تهدید به خروج از توافقات راهبردی بوده که ترامپ از اوایل روی کار آمدن خود دنبال کرده که تاکنون منجر به خروج آمریکا از چندین توافق مهم بین المللی و از جمله برجام شده است.

 ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی و یکی از برجسته‌ترین مشاوران و متفکران حوزه سیاست خارجی آمریکا در این ارتباط در صفحه توییتر خود نوشته است: سیاست خارجی ترامپ «تم» خود را پیدا کرده و آن «دکترین عقب‌نشینی» است. آمریکا قراردادهای مهم بین‌المللی را یا ترک کرده یا تهدید به خروج از آن می‌کند که از جمله این توافقات عبارتند از؛ توافق هم‌پیمانی دو سوی اقیانوس اطلس (TTP)، توافق آب و هوایی پاریس، توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا)، توافق هسته‌ای برجام و اخیرا خروج آمریکا از سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو).

در همین راستاست که می بینیم علاوه بر چالش با اروپا و شرق بر سر برجام، ترامپ اکنون با کانادا نیز وارد تنش چالش و تنش شده است. به طوری که، نخست وزیر کانادا به دلیل پیش شرط رییس جمهور امریکا برای قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) از دیدار با وی امتناع کرد.

«جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا پیشنهاد داده بود تا با سفر به واشنگتن در هفته جاری مذاکرات درباره قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) را تکمیل کند؛ ولی «مایک پنس»، معاون رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تنها در صورتی امکان پذیر است که ترودو با اضافه شدن بند پنج ساله «غروب خورشید» به این قرارداد موافقت کند.

گام بعدی ترامپ برای خروج از یک توافق بین المللی دیگر/ بعیدی نژاد: ایران در برجام اشتباه کرد، آیا دیگران هم اشتباه کرده اند؟

در پی این موضوع ترودو این پیش شرط را «کاملا غیرقابل قبول» نامید و از دیدار با ترامپ امتناع کرد.

اواخر روز پنجشنبه نیز دونالد ترامپ در واکنش به اقدام نخست وزیر کانادا با انتشار بیانیه ای توسط کاخ سفید اعلام کرد:آمریکا با یک قرارداد عادلانه موافقت خواهد کرد، در غیر این صورت هیچ قراردادی شکل نخواهد گرفت.

این در حالی است که در تماس تلفنی جمعه گذشته میان ترودو و ترامپ، نخست وزیر کانادا پیشنهاد دیدار را داده بود، چرا که تصور می کرد دو طرف به توافق در این زمینه نزدیک هستند و فقط «یک دیدار نهایی» مورد نیاز است.

نخست وزیر کانادا افزود، فکر می کردم به دستیابی توافق کاملا نزدیک هستیم و شاید زمان آن فرا رسیده باشد که طی دیداری با رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن، توافق نفتا را نهایی کنیم. ما تاکنون موافقت تمامی اعضای این قرارداد را گرفته ایم و من فکر کردم این فرصت وجود دارد که چند ساعتی درباره آن مذاکره کنیم.

ترودو در حالی دیدار با ترامپ را رد کرد که از مدت ها قبل با اضافه شدن بند غروب خورشید به این قرارداد مخالفت می کرد، چرا که بخش های تجاری برای سرمایه گذاری های طولانی مدت به اطمینان نیاز دارند و بند غروب خورشید در این قرارداد باعث ایجاد عدم قطعیت می شود.

گام بعدی ترامپ برای خروج از یک توافق بین المللی دیگر/ بعیدی نژاد: ایران در برجام اشتباه کرد، آیا دیگران هم اشتباه کرده اند؟

در این ارتباط، حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن روز جمعه با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ‫با طرح شروط جدید ترامپ در آخرین لحظه، توافقنامه «نفتا» میان آمریکا، کانادا و مکزیک در آستانه فروپاشی قرارگرفته و آمریکا در آستانه خروج از نفتا قرار دارد.

وی افزود: مذاکرات آمریکا و کانادا نیز متوقف و نخست‌وزیر کانادا ضمن لغو سفر به آمریکا برای توافق نهایی دیشب گفت عقل سلیمی در واشنگتن نیست. این تندترین موضع‌گیری کانادا نسبت به آمریکاست. بعد از اعلام تعرفه‌های جدید آمریکا، اتحادیه اروپا و کانادا ضمن وضع اقدامات تلافی‌جویانه، اعلام کردند که به سازمان تجارت جهانی شکایت خواهند کرد.

بعیدی نژاد افزود: حالا واقعاً باید کمی جدی‌تر فکر کنیم. ایران در برجام اشتباه کرد، متن را دقیق مذاکره نکرد و اعتماد بیخودی کرد. آلمان، فرانسه، انگلیس،ایتالیا و بقیه کشورهای اروپایی، و بعد هم کانادا، ژاپن و چین و خیلی کشورهای دیگر به‌عنوان اعضای کشورهای عضو معاهده تجاری آسیا-پاسیفیک یا کشورهای معاهده آب و هوایی پاریس یا «نفتا» که ترامپ به بهانه ای یکایک را رها کرد،چطور؟

وی در پایان این پرسش را مطرح کرد که چرا بجای دیدن علت واقعی و ملامت دشمن، خودمان را تحقیر و تضعیف می‌کنیم؟

دولت آمریکا از امروز (جمعه) تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد را افزایش داده و به ترتیب به 10 و 25 درصد رسانده است.

به دنبال اعلام این تصمیم، کانادا، مکزیک و کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم از طرح‌هایی مقابله‌جویانه خبر داده و به سمت یک جنگ جهانی تجاری حرکت کرده‌اند.

لازم به ذکر است، مذاکره کنندگان پیمان «نفتا» در طی شش ماه گذشته به توافقاتی در مورد جزئیات فنی برای به روز رسانی این پیمان رسیده اند، اما پیشرفت کمی در زمینه درخواست های مطرح شده از سوی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا داشته اند، که همین امر موجب تهدیدات ترامپ مبنی بر خروجش از این اتحادیه تجاری شده است.

هیات های مذاکره کننده امیدوارند که این مذاکرات تا قبل از ماه مارس به پایان برسد. آنها از همزمان شدن روند این مذاکرات با انتخابات ریاست جمهوری مکزیک در ماه ژوئیه جلوگیری می کنند.

با این حال، برخی از مقامات این سه کشور مطرح کرده اند که احتمال اینکه مذاکرات مجدد پس از رای گیری انتخاباتی مکزیک ادامه داشته باشد، وجود دارد، حتی بعضی دیگر هم می گویند که در صورت لزوم می توان این مذاکرات را برای چندین ماه تمدید کرد.

از سوی دیگر، تحلیلگران بر این نکته تاکید کردند که باید موضوعات پیشنهاد شده در دور هفتم را به پایان برسانند، تا این موضوعات تا دور هشتم به تعویق نیافتند و حتی باید هم اکنون تاریخ دور هشتم را در این نشست مشخص کرد.

براساس این گزارش، اگر هیچ توافقی بین مکزیک، آمریکا و کانادا حاصل نشود، آنها می توانند برای بروزرسانی پیمان «نفتا» تا اواسط سال 2019 به توافق برسند.

آیا آمریکا از پیمان «نفتا» خارج می شود؟

اگر آمریکا از پیمان «نفتا» خارج شود، این امر بر سرمایه گذاری در این کشور تاثیر می گذارد، زیرا شرکت های خارجی، مکزیک را به عنوان فرصتی برای حل و فصل و بهره گیری از «نفتا» و به عنوان دروازه مستقیم به سوی آمریکا مورد استفاده قرار می دهند.

«رابرت اسکات»، اقتصاددان ارشد اندیشکده سیاست اقتصادی در واشنگتن گفت:

خروج آمریکا از پیمان «نفتا» به این معنا خواهد بود که در حال حاضر مکزیک تحت تعرفه روابط تجاری عادی قرار بگیرد.

اسکات همچنین هشدار داد که خروج آمریکا از پیمان تجاری به نفع کارگران آمریکایی نخواهد بود و این امر به آنها کمکی نمی کند.

این در حالی است که تعرفه های بالاتر، بسیاری از مزایای شرکت های آمریکایی که در مکزیک تولید می شوند، را لغو می کنند، یا احتمال می رود که شرکت های آمریکایی با دستمزد کم به دنبال تولیدات خود در کشورهای دیگر باشند.

از سوی دیگر، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکاروز پنج شنبه گذشته، کانادا و مکزیک را به سوء استفاده از آمریکا در مذاکرات تجاری «نفتا» متهم کرد.

ترامپ گفت، آمریکا برنده این دور از گفت وگوی مجدد با کانادا و مکزیک درباره این پیمان تجاری خواهد شد، و با هیچ یک از درخواست های مکزیک و کانادا موافقت نمی کند.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد، مذاکره کردن با مکزیک و کانادا درباره پیمان «نفتا» بسیار دشوار است، اما، من به شما می گویم که ما در این مذاکرات برنده خواهیم شد.

پیمان نفتا از سال 1994 میان سه کشور آمریکا، مکزیک و کانادا اجرا شد.

هدف از ایجاد پیمان نفتا، از بین بردن تمامی محدودیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری میان کانادا، مکزیک و آمریکا بوده است.

دونالد ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود بارها پیمان های چند جانبه تجاری از جمله پیمان نفتا را مغایر منافع اقتصادی این کشور توصیف کرده بود.

ترامپ پس از ورود به کاخ سفید نیز با ادعای غیرمنصفانه بودن تجارت میان سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک در قالب پیمان نفتا، مذاکرات مجدد را خواستار شد که این مذاکرات از اواسط سال 2017 آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۱
جناب بعيدى نژاد! چقدر مخالفان گفتند آمريكا مورد اعتماد نيست ولى فرموديد كدخدا،طعنه زديد كه ديگران زبان دنيا را بلد نيستند
با زبان ترامپ باید با ترامپ مقابله کرد و آنهم داشتن یک اقتصاد بسیار قوی است.
قرارداد ها باید عادلانه باشد اگر نباشد خروج به حق است.
آمریکا میخواد بگه من ابر قدرت هستم کشور هایی که در قدیم باعث شدن این اهریمن به وجود بیاد همه مقصر هستند همان هایی که طلا هارا بدن دادن دست این دزد جهانی
آقای سفیر باید دقت کنند که اروپا و کانادا و ژاپن قبل از انجام تعهدات توسط آمریکا اقدام به بتن ریختن در اقتصاد خود نکردند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
یکی نیست بگه شما سفرا و وزرا نباید یک تضمینی بگیرید؟ آمریکا بدون هیچ خسارتی از برجام خارج شد و ررفت. توتال هم همینطور. چطوری قرارداد می بندید؟
بگذارید این مردک یعنی ترامب آمریکا را به لجن بکشد!!!! الله قادر علی کل شی !!!
آقای بعیدی نژاد عزیز
خواهشا سفسطه نکن
اینا چه ربطی به هم داره؟؟؟؟
این که ما به همه تعهداتمون قبل از اینکه طرف مقابل کوچکترین قدمی برداره عمل کردیم رو نمیشه به این موضوع ربط داد .تو این موضوع برجام تنها طرفی که ضرر کرد ما بودیم نه آمریکا نه اروپا و نه چین و نه روسیه هیچ ضرری نکردن
حتی زمان اوباما هم با وجود برجام آمریکا به تعهداتش عمل نمیکرد
همه اینها فیلم بازی می کنند ، همه رهبران جهانی درگیر بازی کردن نقش برای ما هستند ، ما مهم ترین کشور جهان هستیم ، فقط ما مهم هستیم برای گول زدن ما رهبران کشورهای بزرگ جهان حاضر به نقش بازی کردن برای ما هستند
اقای بعیدی این کشورهایی که گفتی اولاً همه قدرت اقتصادی ان دوماً همه نوکران آمریکا هستن
استدلال های برجامی ها چقدر خنده دار است..
انصافا ترامپ مثل دیگر رئیس جمهورهای آمریکا تو توهم زندگی نمیکنه خوب و بد آمریکا رو تشخیص میده و تو رودربایستی نمی افته !
تجارت ازاد بین امریکا کانادا ومکزیک معلومه به ضرر امریکاست چون امریکا قدرت خرید بالاتری دارد وپول کارگر گرانتر ازدو کشور دیگر است .
خدا کنه هر چی زودتر کابوس ترامپ از سر جهان کوتاه بشه.
مطمئن باشید ترامپ برنده میشه. مذاکره کردن و برنده شدن شغلش بوده و طی 50 سال یا بیشتر این کار را به بهترین نحو ممکن انجام داده. پس بلده داره چی میگه و چیکار میکنه
جناب اقای بعیدی نژاددرعرصه ای اشتباه شدواینکه مسئولی به اشتباه خوداذعان کندنکته مثبتی است امامشکلات کنونی
مردم گرانی وتورم وبیکاری جوانان است نمیشودتاابددست روی دست گذاشت ومنتظربودمردم ازشمامسئولین رفع این مواردرامیخواهندمقابله بافسادوتبعیض رامیخواهند
از استقبال دکتر احمدی نژاد در تبریز چخبر
خبرگزاریها سکوت روزه گرفتن
دونالد ترامپ ،را نباید سر زنش نمود ،( اگر چه بشخصه معتقدم ایشان خودشبفته هستند ) زیرا دارد به وعده های انتخاباتی خود عمل میکند ،همانهایی که مردم بخاطرش به او رای دادند ،قابل سر زنش روسای جمهوری ما هستند ،ورقبای آن که این به وعده هایش عمل نمیکند ،ورقبا هم چوب لای چرخ میگذارند ؟ صداقت در هر کجا باشد ،ولو به زیان ما باید آنرا ستود ؟ این سیرهٔ امیر المومنین علیه سلام بوده ،، که از دروغ ،وریا به پرهیزید ،حتی اگر به زیان شما باشد ؟ واقعا اگر مردم ایران ( منظور اندک جماعتی که ثروتهای افسانه ای کسب کرده اند ،رانت اقتصادی ،) وبه عزت ملی فکر میکردند ،آیا از رانت اطلاعات ،اقتصادی در طی سه ،چهار ماه ،بیش از پنجاه میلیارد دلار را از اقتصاد کشور حذف میکردند ؟ و یا یی میلیارد دلار آنرا از کشور خارج میکردند ؟‌و اینکه بیست میلیارد دلار دیگر آنرا در پستوها احتکار مینمودند ؟ پش سرزنش دشمنی که با مردم خودش صادق است ،دردی را درمان نمیکند ،؟دولت در هر مواردی ،مانند ،رمضان ،ومحرم ،و ذیحجه ،و ایام منتهی به شب یلدا ،و ایام منتهی به عید نوروز باستانی ،هر ساله اقلام مورد نیاز مردم را گران میکنند ؟ در صورتیکه کشور همین ،آقای خود شیفه ،در ایام جنشهای خود ،تخفیفات آنچنانی میدهند که همهٔ مردم قادر به خرید باشند ؟ خوب شما قضاوت کنید،تا مردم آنرا سرزنش کنند ،،،
آقای بعیدی نژاد
اولا عدم پایبندی آمریکا به برجام و نقض عهد و انجام ندادن تعهدات برجامی آمریکا مربوط به ترامپ نیست و آمریکا در دوره اوباما این کار را شروع کرد و اولین بار فردای روز امضای برجام اوباما تحریمهای جدیدی به ایران تحمیل کرد،آیا آن روز هم میتوانستید بگویید ما اشتباه نکرده ایم و آمریکا با همهدکشورها همین گونه برخورد کرده است
دوما،شما که میفرمایید که به اروپا و ژاپن و کانادا و چین و ....نگاه کنید و آیا انها هم اشتباه کرده اند بهتر است اول خودتان به این کشورها نگاه کنید و ببینید عکس العمل آنها در برابر امریکا چه بوده و چگونه واکنش نشان داده اند و از آنها که با هم دوست ،شریک و متحد بوده اند نحوه واکنش را یاد بگیرید ما که آمریکا دشمنمان است که جای خود دارد
سوما،شما که میفرمایید باید بجای تحقیر و تضعیف خودمان دشمن را ملامت کنیم آیا در زمانیکه پرونده هسته ای در دست افرادی از جناح مقابل شما بود به این حرف خودتان عمل میکردید و یا شما هم به تضعیف خودمان مشغول بودید و الان هم در حال ملامت آن افراد و عملکردشان در آن زمان هستید. تضعیف از این بزرگتر و بیشتر میشود که کسی بگوید که شما اصلا بلد هستید با دنیا مذاکره کنید،و شما از فهم زبان مردم خودتان عاجز هستید حالا چطور میخواهید زبان دنیا را بفهمید
با این حال من هم عقیده دارم باید از تضعیف خودمان خودداری کنیم ولی برای اینکار باید بالاخره یکی از دو جناح اصلی کشور پیش قدم باشد و این کار را شروع کند و گرنه این تضعیف خودمان به تسلسل خود ادامه خواهد داد و مردم و کشور بخاطر آن متضرر میشوند و آمریکا از آن منتفع میشود
بعیدی از تو بعید است این حرفها
ضرر ما با اونها قابل مقایسه نیست
منافع ملی را فدا کردیم
دنیا برای منافع خودش ترامپ را ادب میکند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر