بازدید 7828

پرداخت شکر به جای پول به کشاورزان اردبیلی پس از یک سال انتظار

کشاورزان استان اردبیل، که به توصیه مسئولان جهاد کشاورزی استان در سال زراعی گذشته از کشت سیب زمینی صرف نظر کردند و به جای آن چغندر قند کاشتند، اکنون و پس از یک سال انتظار، درآمدی از محل فروش محصول خود به دست نیاورده اند؛ رخدادی عجیب که گویا قرار است از سوی مسئولان با مجموعه اقداماتی عجیب تر پاسخ داده شود!
کد خبر: ۸۰۴۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶ 01 June 2018

پرداخت شکر به جای پول به کشاورزان اردبیلی پس از یک سال انتظارکشاورزان استان اردبیل، که به توصیه مسئولان جهاد کشاورزی استان در سال زراعی گذشته از کشت سیب زمینی صرف نظر کردند و به جای آن چغندر قند کاشتند، اکنون و پس از یک سال انتظار، درآمدی از محل فروش محصول خود به دست نیاورده اند؛ رخدادی عجیب که گویا قرار است از سوی مسئولان با مجموعه اقداماتی عجیب تر پاسخ داده شود!

به گزارش «تابناک»؛ جمع بسیاری از کشاورزان دشت اردبیل که در سال زراعی گذشته و در راستای سیاست تغییر الگوی کشت کشاورزی، کشت محصول چغندر قند را به جای سیب زمینی در دستور کار خود قرار دادند، اکنون و بنا بر گزارش‌های دریافتی، با مشکل دریافت درآمد حاصل از فروش محصول خود رو به رو هستند و خریداران محصول آن‌ها، توانایی پرداخت پولشان را ندارند.

این را می‌توان از گفته‌های خلیل نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل برداشت کرد که در همین رابطه به رسانه‌های محلی گفت: طرح جایگزین کشت سیب‌زمینی در دشت اردبیل ـ که با تغییر الگوی کشت با محوریت چغندر قند انجام شده ـ به دلایلی با ناکامی و شکست روبه رو شده است.

خلیل نیکشاد با اشاره شکست طرح تغییر الگوی کشت در دشت اردبیل ـ که بیش از ده‌ها هزار کشاورز از این منطقه امرار معاش می‌کنند ـ و نیز با تأیید سخنان رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اردبیل در ارتباط با عدم پرداخت مطالبات کشاورزان از سوی کشت و صنعت مغان اظهار کرد: ما در سه چهار سال اخیر به عنوان الگوی کشت جایگزین سیب‌زمینی به زارعین دشت اردبیل توصیه کردیم تا چغندر قند بکارند که در این حرکت، کمیسیون کشاورزی اتاق اردبیل با پرچمداری این کار سعی کرد تا وضعیت مناسبی را در ایجاد انگیزه و رغبت زارعین و کشت چغندر قند فراهم آورند.

وی خاطرنشان کرد: ما نیز در حد اختیارات و توانمان نسبت به تأمین بذر و نهاده‌های کشت این محصول کمک‌کار زارعین شدیم تا محصول به دست آمده به کارخانه قند مغان فرستاده و مطالبات چغندرکاران نیز پرداخت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: از رقم محاسبه شده، تاکنون ۲۳ درصد به زارعین پرداخت شده و مابقی مطالبات پس از گذشت ماه‌ها از تحویل محصول به زارعین پرداخت نشده و از این جهت بهره‌برداران با مشکلات عدیده و گله‌مندی‌های بحقی روبه رو بودند که ما تنها باید از این بابت از آن‌ها عذرخواهی کنیم.

نیکشاد گفت: در رایزنی‌ها با مدیرعامل کشت و صنعت، آن‌ها پیشنهاد کردند به جای این مطالبات شکر تحویل زارعین دهند که بعید به نظر می‌رسد با این قیمت پایین شکر، کشاورزی حاضر باشد محصول شکر را به فروش برساند.

وی ادامه داد: متأسفانه پیگیری‌های ما در پرداخت مطالبات زارعین تاکنون جواب نداده و به نظر می‌رسد، پرچمداری این حرکت در جایگزینی کشت چغندر قند به جای سیب‌زمینی شکست خورده و زارعین نیز دچار خسران شده‌اند.

این سخنان رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل ـ که در گفت وگو با رسانه‌های محلی عنوان شده است ـ حاوی نکات مهم و قابل تأملی است که اشاره به آن‌ها برای حل موضوع و جلوگیری از تکرار مسأله در نقاط دیگر جغرافیایی کشور ضروری است.

نخست اینکه از مسئولان و متولیان کشاورزی استان‌های مختلف از جمله اردبیل انتظار می‌رود قبل از انجام هر گونه توصیه و سفارشی به کشاورزان ـ که بحق از مظلوم‌ترین قشرهای جامعه هستند ـ مطالعات و بررسی‌های دقیق انجام دهند و پس از اطمینان، طرح‌های خود از جمله تغییر الگوی کشت را به مرحله عملیاتی شدن برسانند؛ انتظاری کاملاً منطقی که سبب خواهد شد با چنین رخداد‌هایی مثل عدم پرداخت بدهی کشاورزان برای مدت‌های مدید رو به رو نشویم.

موضوع بسیار مهم دیگر آنکه پرداخت شکر به کشاورزان اردبیلی در ازای پول محصول به فروش رسیده آن‌ها که در واقع به شکل خرید تضمینی و با هدف کمک به بازاریابی محصول آن‌ها رخ داده، حکایت عجیب و قابل تأملی است که پذیرش آن نه برای کشاورزان و نه برای افکار عمومی آسان نیست.

کشاورزی که قادر به فروش محصول اولیه خود در بازار آزاد نیست و اساساً سر رشته‌ای از تجارت منطقه‌ای و ملی ندارد و از سویی با آغاز فصل زراعی جدید دوباره درگیر کشاورزی است، چگونه توانایی نقد کردن شکر‌های دریافتی را آن هم با شرایطی که گفته می‌شود کیفیت مطلوبی ندارند، خواهد داشت؟!

به راستی این رویه آن هم در دشت حاصلخیز و مستعدی چون دشت اردبیل که توان پذیرش و زندگی چند صد هزار شهروند را در دل خود دارد، چه تأثیری بر افزایش مهاجرت روستا به شهر و نا امیدی هر چه بیشتر کشاورزان از پیشه که در پیش گرفته اند، خواهد داشت؟

با تفاسیر بالا، شاید نیاز باشد مقام‌های متولی و مسئول ضمن ورود به این مسأله و تلاش برای حل هر چه سریع تر آن، مجموعه اقداماتی برای انجام مطالعات دقیق و حل دائمی اینچنین مشکلاتی در پیش بگیرند و بی تفاوتی به معیشت کشاورزان منطقه را فراموش کنند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۸
داریم به دوران مبادله کالا به کالا برمیگردیم
با سلام
به جرائت می توان گفت یکی از وزارتخانه هایی که بود و نبودش تاثیری در اقتصاد کشور ندارد همین وزارت جهاد کشاورزی است. به عنوان نمونه کشاورزی که نهاده هایش را آزاد تهیه می کند، هزینه ها را دلاری می کند، محصولش هم خریدار ندارد و حتی بذور تحت کشت خود را نیز از بذور وارداتی استفاده می کند شما بفرمایید کاربرد وزارت خانه جهاد کشاورزی چیست؟ مراکز تحقیقات کشاورزی هم خروجی مشخصی ندارند.

راحت این وزراتخانه را منحل کنید شاید باری از هزینه های دولت کم شود چرا که بود و نبود این گونه وزارت خانه بدرد نخوری فرقی به حال اقتصاد ندارد.
خدا را شکر
مسئولان را شکر. !!!!!
مردم را هیچ. ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یک عمر چای شیرین مبارکشان باشد !!
لغت خجالت را از فرهنگ لغت حذف کنید و به جای آن کلمه معادل ٬ سنگ پا ٬ بگذارید .
پس تجار کجایند تا صادر کنند شکر
این مورد جدید نیست در شهرستان خوی به پدر من دو سال است که بجای پول چغندر حواله شکر میدهند بعد کنار همون کارخانه یه باجه میزنند و حواله را 20 درصد زیر قیمت برمیدارند.
چیز عجیبی نیست!!!
پیمانکاران اداره راه سالهاست که بجای پول قیر تحویل میگیرن!!! یا در شرایط عالی بابت کارکردشان در سال ۹۴ اومدن امسال که سال ۹۷ هست اوراق مشارکتی دادن با سررسید فروش بهمن ۹۸!!!
اگر کسی بخواهد این اوراق را الان بفروشد میبایست با ۳۰% افت بفروش برساند!
بنظرتان مشتری این اوراق مشارکت کیست؟؟؟؟
خیلی جالبست
به گفته مقامات مسئول استانی،توصیه به تغییر الگوی کشت پیشنهاد وتوصیه آنان بوده ولی حالا خیلی ظریف مسئولییت شکست را متوجه اتاق اردبیل به عنوان پرچمدار طرح می دانند
سالهاست مدیران نالایق با بی برنامگی هاشون خسارت‌های زیادی به ایران و ایرانی وارد کردند. واقعا تا کی باید این رویه ادامه پیدا کنه؟
باز فامیل کدوم مسوول به مدیریت رسیده که این بلا رو سر کشاورزان مظلوم آورده؟
واقعاً فکر کردید که این موضوع به این سادگی رو مسئولین نمیفهمند؟؟؟؟
یه دلیل بیشتر نداره همونطوری که تمام دنیا دارن ما رو تحقیر میکنن، مسئولین هم برای شوخی و خنده با همدیگه دارن زندگی مردم رو به باد میدن با توجه به رخدادهای سال های اخیر چیزی به غیر از این به ذهن نمیرسه!!! طرحهای بچگانه!!، استدلالهای سخیف، دروغ تو روز روشن، دستکاری آمارها و .... همگی نشان از این موضوع دارند!!
طرف ماست سفید رو نشون مردم میده بعد میگه این ماست سیاه رو خودمون با تکنولوژی پیشرفته تولید کردیم!!!
امیدوارم منظور سخنم رو گرفته باشید.
میترسم از فردا روز بخوان حقوق و حق الزحمه کارمندا و کارگران عزیز رو با کالا بدن
مثلا حقوق این ماه شما 10 گونی گندم
با اين اوضاع كه مسئولين سر ملت كلاه ميذارن و حتي حاضر نيستن با پذيرش اشتباهشون خسارت كشاورزان رو بدهن بعد چجوري يه عده ميان حرف از وفاق و اتحاد ملي ميزنن
به قول سريال طنز كه بي بي ميگفت
شما جيب ما رو نزن
وقتي دولت و مسئولين يه سرسوزن پشت مردم و ملت نيستن پس بايد منتظر باشيد كه ملت هر روز بيشتر به دولت بي اعتمادتر بشن
ما هفته پیش استان اردبیل بودیم و به ویژه مزارع و سرسبز پارس آباد مغان را از نزدیک دیدیم. واقعا تاسف خوردیم از خاک حاصلخیز و آب فراوانی که به وسیله سوءمدیریت به فنا می رود. اگر اینجا دست هلندی ها بود قطعا منابع مالی لازم برای اداره کل کشور را از همان حاصل می کردند اما حیف و صد حیف...
در زمان جنگ تحملی کارخانهٔ قند بیستون کرمانشاه اینگونه عمل میکرد ،و بعضا کشاورزان هم راضی بودند ،وقند ،وشکر را به مغازه داران می فروختند ، باقیمت تعیین شدهٔ کارخانه ، جای تعجب است که شکر ،وقند ،کیلویی (۴/۲ و ۳/۲) در بازار کشاورز نتواند قند ‌وشکر را به مغازه دار به قیمت کارخانه ،به فروشد ؟ فقط کافی است یک واسطهٔ بازاری پیدانند ،در مدت چند روز همه قند ،وشکر را در بازار منطقه ،و کشور به فروش میرساند ؟ تنها کارخانه تولید قند ،و شکر باید حداقل ده درصد پایین تر از فروش به خریداران ،خود به کشاورزان بفروشد ؟ تا سهم دلالی از جیب کشاورز پرداخت نشود ؟
اقای نیکشاد شما قبل ازاینکه بخوای همچین درخواستیو از کشاورز بکنی باید اطمینان از فروش شکررو میداشتی.مردم مظلوم چه گناهی کردن
آقای مشاور روحانی تحویل بگیر
حالا بازم بگو حرف جلیلی و منتقدان غلط بوده
خود شکن آینه شکستن خطاست
هیچی دیگه با سرعت نور داریم به دوران پارینه سنگی میریم دوران مباادله کالا با کالا.
بارسال هم همین بخشش شکر را با یکی از اقوام ما کردند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان