بازدید 4418

خط و نشان جدید نفتی ایران برای «ترامپ»

همزمان با تهدیدهای نفتی «ترامپ» علیه تجارت و صادرات نفت ایران، تولید نسل جدید نفت خام‌های فوق سنگین ایران با درجه ای پی آی 20 در غرب کارون آغاز شد تا ایران با 8 نوع نفت فوق سبک تا فوق سنگین صاحب متنوع ترین سبد تولید نفت جهان شود.
کد خبر: ۸۰۳۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴ 28 May 2018

همزمان با تهدیدهای نفتی «ترامپ» علیه تجارت و صادرات نفت ایران، تولید نسل جدید نفت خام‌های فوق سنگین ایران با درجه ای پی آی 20 در غرب کارون آغاز شد تا ایران با 8 نوع نفت فوق سبک تا فوق سنگین صاحب متنوع ترین سبد تولید نفت جهان شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با خط و نشان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای صنعت نفت ایران و احتمال بازگشت تحریم ها، طرح جدید افزایش ظرفیت تولید نفت ایران با محوریت میادین نفتی غرب کارون کلید خورد.

با افزایش ظرفیت تولید نفت در غرب کارون و ادامه تهدیدهای نفتی آمریکا، صنعت نفت ایران یک برگ برنده جدید برای مقابله با تحریم‌های خصمانه آمریکایی‌ها رو کرده و با تولید یکی از سنگین ترین نفت خام های جهان سبد نفت خام تولیدی و صادراتی خود را در آستانه بازگشت تحریم‌ها متنوع تر کرد.

در طول چند سال گذشته سبد صادرات نفت خام ایران شامل نفت خام های فوق سبک و سبک (با احتساب میعانات گازی) و نفت خام های سنگین بوده است اما با بهره برداری از خطوط لوله جدید انتقال و تاسیسات جدید فرآورشی در غرب کارون از ابتدای سال جدید پای یک نفت خام جدید به سبد صادرات نفت ایران باز شده است.

نفت جدید عرضه شده در سبد صادرات نفت ایران نفت خام فوق سنگین با درجه ای پی آی 20 بوده که به نام نفت خام فوق سنگین «پرشین اویل» نام گذاری شده و محصول تولیدی میادین غرب کارون به ویژه آزادگان جنوبی و آزادگان شمالی است.

«سید نورالدین شهنازی زاده» مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران اخیرا در نشستی خبری با بیان اینکه از اسفند ماه پارسال انتقال این نفت خام فوق سنگین از میادین و تاسیسات فرآورشی غرب کارون به پایانه بهرگان آغاز شده است، گفته است: تاکنون چند محموله از این نفت خام فوق سنگین روانه بازارهای جهانی شده است.

نکته جالب تولید نفت خام فوق سنگین پرشین اویل با درجه ای پی آی 20 آن است که پیشتر ایران یکی از سبک ترین نفت خام های جهان با درجه ای پی آی 50 تا 51 را در میدان مشترک نفتی هنگام تولید کرده بود و حتی به دلیل سبک بودن بیش از حد این نفت خام رنگ آن سبز و در برخی از چاه ها سفید رنگ است.

هم اکنون 6 نوع نفت خام در سبد نفتی ایران در خلیج فارس با درجه ای.پی.ای 18 تا 36.5 تولید و عرضه می‌شود، که تولید فوق سبک نفت میدان هنگام با درجه ای.پی.آی 51 سبک و نفت فوق سنگین پرشین اویل با درجه ای پی آی 20 این سبد را متنوع کرده و حتی از این تنوع تولید می تواند قدرت چانه زنی ایران در فروش و صادرات نفت و اختلاط انواع نفت خام ها در بازارهای جهانی افزایش دهد.

طرح جدید افزایش تولید نفت ایران کلید خورد

به گزارش فارس، در شرایط فعلی ظرفیت تولید نفت ایران در میادین غرب کارون (با احتساب میدان نفتی آذر) به 335 تا 350 هزار بشکه در روز رسیده که بیشترین افزایش تولید نفت سال گذشته از محل توسعه میدان آزادگان جنوبی حاصل شده که پیش بینی می شود امسال ظرفیت تولید نفت در این منطقه نوظهور نفت‌خیز کشور با افزایشی بالغ بر 100 هزار بشکه‌ای به حدود 450 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

بر این اساس مهمترین و بیشترین میران افزایش ظرفیت تولید نفت از میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی اتفاق خواهد افتاد به طوری که با توجه به اتمام مراحل حفاری 50 حلقه چاه جدید پیش بینی می شود ظرفیت تولید نفت در این میدان با افزایشی حدود 70 هزار بشکه ای در مجموع به 170 هزار بشکه در روز برسد.

علاوه بر میدان آزادگان جنوبی، دومین میزان افزایش ظرفیت تولید نفت در میدان مشترک آذر به وقوع می پیوندد و ظرفیت تولید از این میدان مشترک با عراق با افزایشی دو برابری به 60 تا 65 هزار بشکه در روز می رسد که با احتساب افزایش ظرفیت تولید در این دو میدان مشترک در مجموع ظرفیت تولید نفت ایران حدود 100 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

این درحالی است که در کنار آذر و آزادگان جنوبی، پیش بینی افزایش ظرفیت تولید نفت در میادین یاران شمالی با نصب و راه اندازی تلمبه های درون چاهی، یاران جنوبی با تکمیل حفاری چاه های باقی مانده و یادآوران با تعمیر و حفاری تعدادی از چاه ها هم دور از دسترس نیست.

در شرایط فعلی حجم ذخایر نفت خام درجای میادین نفتی غرب کارون حدود 67 میلیارد بشکه تخمین زده می شود که با احتساب ضریب بازیافت 6 درصدی و ارزش نفت خام بشکه ای 50 دلار ارزش نفت قابل تولید در این منطقه نفت خیز حدود 200 تا 230 میلیارد دلار برآورد می شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر