بازدید 11059

پرداخت «وعده» به کارگران معترض هپکو، راه‌آهن را باز کرد!

همه این‌ها در حالی است که از شکل گیری اعتراض تا به امروز، اظهارنظر‌هایی در خصوص رعایت نشدن شرایط واگذاری این کارخانه هم مطرح شده که به نوعی، مؤید برخی شایعات است. از جمله اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس که مدعی شد: «این شرکت باید به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان واگذار می‌شد که در این مورد تنها با پرداخت ۱۰ میلیون تومان انجام شد!
کد خبر: ۷۹۹۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳ 17 May 2018
کارگران کارخانه هپکو در اراک در چهارمین روز اعتصاب خود، پس از وعده مقام‌های استان مرکزی برای تحقق مطالبات صنفی‌شان، خط آهن شمال - جنوب را تخلیه کردند.

به گزارش «تابناک»؛ کارگران کارخانه هپکو اراک که در اعتراض به تعویق چندین ماهه حقوق شان، از روز یک شنبه هفته جاری (23 اردیبهشت) اعتصاب و خط آهن شمال-جنوب را مسدود کرده بودند، ساعاتی پیش به اعتصاب خود پایان دادند؛ پایانی موقتی!

پرداخت نشدن دست‌کم چهار ماه دستمزد، علت اصلی این اعتراض اعلام شده، اما ماجرا به دستمزد معوق محدود نمی‌شود و فراتر از این حرف‌هاست؛ اعتراض به عملکرد مالک خصوصی کارخانه که معترضان بر این باورند از زمان حضور وی مشکلات هپکو آغاز شده و بنابراین خواستار بازگرداندن مالکیت مجموعه به دولت هستند.

مشکلی که در بسیاری دیگر از مجموعه‌های واگذار شده در راستای اجرای اصل خصوصی سازی نیز دیده می‌شود. مشکلی که از تأخیر در پرداخت‌ها آغاز می‌شود، به تعدیل نیرو و محدود کردن فعالیت منجر می‌شود و از جمله نتایج غایی آن، اعلام ورشکستگی و برچیدن مجموعه هاست؛ دورنمایی تاریک که شاید بزرگترین دلیل اعتراضات کارگری باشد.

دورنمایی که کارگران معترض هپکو را بر آن داشته تا با بستن راه آهن، بکوشند توجه مسئولان را به آن جلب کرده و از رسیدنش جلوگیری کنند؛ تلاشی که بعد از چند روز تجمع و اعتصاب، ظاهرا تا حدودی جامه عمل پوشیده است و از این روی اعتصاب، پایان یافت.

 

با حضور استاندار مرکزی و برخی دیگر از مسئولان استان در جمع معترضان، کارگران تصمیم گرفتند با صدور بیانیه‌ای، به اعتراض و اعتصاب خود پایان دهند. به این صورت که تا روز دوشنبه هفته آتی به مسئولان مهلت دادند به خواسته هایشان رسیدگی شود و اگر این گونه شد، همه چیز پایان یابد و اگر به خواسته هایشان جامه عمل نپوشید، بار دیگر اعتراض خود را از سر بگیرند.

در مقابل، مسئولان بهایشان وعده حل مشکلات، از جمله پرداخت مطالباتشان را دادند. مطالباتی که مدت هاست این کارگران برای دریافتشان تجمع می‌کنند و حتی می‌کوشند با سر دادن شعار‌های عجیبی مانند «مرگ بر کارگر، درود بر ستمگر»، در چارچوب قوانین و موازین برای رسیدن به اهدافشان حرکت کنند. شعار‌هایی که البته مثمر ثمر واقع نشد تا سرانجام بستن مسیر راه آهن، تنها چاره‌ی پیش روی ایشان باشد.

اقدامی که فتح‌الله حقیقی، معاون سیاسی-امنیتی استاندار مرکزی با حضور در جمع معترضان، آن را به مصلحت کشور نخواند و خواستار پایان دادنش شد، تا مبادا مورد سوءاستفاده معاندین و ضد انقلاب قرار گیرد؛ موضوعی که معاون استاندار تأکید داشت خواسته و قصد کارگران معترض هپکو نیست.

همه این‌ها در حالی است که از شکل گیری اعتراض کارگران هپکو تا به امروز، اظهارنظر‌هایی در خصوص رعایت نشدن شرایط واگذاری این کارخانه هم مطرح شده که به نوعی، مؤید برخی شایعات است. از جمله اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس که مدعی شد: «این شرکت باید به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان و ضمانت‌نامه بانکی ۱۵۰ میلیارد تومانی واگذار می‌شد که در این مورد تنها با پرداخت ۱۰ میلیون تومان واگذاری صورت گرفت»!

ادعایی که اگر صحیح باشد، شایعاتی که درباره تلاش برای رساندن هپکو به ورشکستگی و فروش اموال و مستقلات آن مطرح می‌شود، قابل تأمل به نظر می‌رسد. آنقدر قابل تأمل که جا دارد در خصوص دیگر واگذاری ها، چه آن‌هایی که به مشکلاتی منجر شده و چه آن‌هایی که در شرف واگذاری و خصوصی سازی قرار دارند، بازنگری شده و حتی ساز و کار خصوصی سازی دستخوش تغییر شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۳۳
الگوی تکراری رشت الکتریک و آلومینیوم المهدی و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
آلومینیوم المهدی چه شده؟ تعطیل شده؟ تعدیل کرده؟
سلام کارگران اساس و ستون حرکت اقتصادی کشور در معرض فشارهستند .از دولتمردان می خواهیم در اطاعت از پیام سال از کالای ایرانی حمایت کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
مدیران لیبرال به هیچ درد مردم نمی رسند.شک نکن .
بعضی شرکت ها ی دولتی رو میدونم عمدی دارن
. ورشکست میکنند
چرا؟ نمیدونم
اگه کارانه ۳ یا ۴ تا پزشک رو بدن به اینا همشون به مطالباتشون میرسن. متاسفانه بودجه عظیمی رو طرح تحول جیب پزشکان داره میبلعه. از طرفی تعداد پزشکان رو هم باید زیاد کرد تا با کم شدن درامدهاشون کنار بیان. الان پزشکی در انحصاره. لازمش هم یه وزیر غیر پزشکه .
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
چرا هر کس حق خودش رو نگیره ... چرا فکر می کنید باید حقوق کارگری که کار کرده و حقش حقوقش هست از محل درامدی که راه آهن داشته رو باید از جیب پزشکی داد که ۳۰ سال عمرش رو درس خونده و الان هم شب و روزش با بیمار و درد میگذره
ملت گرسنه هستن
پاسخ ها
علی
| United States |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
بحث گرسنگی نیست، اینها که چیز زیادی نمیخوان، میگن حقوق مارا بدهید. از کی این اعتراضات هست، من نمیدونم چرا مسئولین نسبت به این امور تعویق حقوق ها بی تفاوت هستند. لطفا کمی توجه!!!
امیدواریم ازنوع وعده های سال 92 روحانی نباشد که باگذشت 5سال حتی به وعده حداقلی بهبود اقتصادی بازنشستگان هم با وجودرفع تحریمها ودوبرابر شدن قیمت جهانی نفت وآزادشدن اموال بلوکه شده هم عمل ننمود وضعیت اقتصادی آنان حتی از5سال قبل هم اسفناکترشده
کاش مسئولین به جای مصاحبه، سمینار گرفتن، بنر زدن، لبخند زدن ، لباس اتو کشیده پوشیدن و ... آستین هایتان را بالا میزیدید، لباس کار میپوشیدید و در بین کارگران هم کار میکردید و هم رهبری آنها و هدایت آنها را انجام میدادید. درست همان کاری که مسئولین در ژاپن، آلمان ایتالیا، فرانسه و بسیاری از کشورهای صنعتی و توسعه یافته انجام میدهند.
الان تمام گردش مالی کشور متعلق به پزشکان هست و این یعنی دلالی و گرانی و ورشکسته کردن اقتصاد کشور.
کشور برای پیشرفت به ساختن و تولید نیاز دارد.
الان در کشور ما چقدر کارمند دفتری داریم بیشتر حقوقبگیران دولت کارمندان دفتری هستند. و کار مفید آنها در روز شاید 15 دقیقه هم نشود.
از طرفی همین هایی هم که شاغل هستند کارشان را درست انجام نمی دهند و همیشه معترضند. نمونه آن پزشکان ، نماینده مجلس ، اعضای هیات علمی و پرستاران و معلمان.
یک معلم رسمی یا پیمانی در ماه حداقل 4 میلیون تومن درآمد دارد و تمام بار آموزش کودکان را به والدین آنها منتقل میکند.
یک عضو هیات علمی حداقل 25 میلیون تومن حقوق در ماه میگیریبر و این حقوق را فقط برای 3 ساعت حضور در دفترش و چای خوردن میگیرید و تمام کارها را دانشجوی بدبخت میکند. و عملا این حقوق را فقط برای فعالیت دستگاه گوارشش دریافت مینماید.
یک پرستار برای 3 روز کار در هفته ماهی 30 میلیون تومن حقوق میگیرید و همیشه معترض است و با بیماران بدرفتاری مینماید.
یک نماینده مجلس که هیچ سودی برای کشور ندارد در ماه 150 میلیون تومن دریافتی دارد.
این ها درد مردمه. این تبعیض ها داره کشور و اقتصاد اون را نابود مینماید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
من پدرم امسال بازنشسته میشه و معلم هست و الان حقوقش ۲ و ۸۰۰ هستش.چرا میگید ۴ تومن؟لفطا دروغ نگید
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
این آمار حقوق را از کجا آورده اید؟ سعی نکنید مردم را مقابل هم قرار دهید! انتقاد خود را بکنید. این حقوق ها واقعی نیست
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
چرا اشتباه میری کجا پرستار 30 میلیون میگیره!!! مشکل یکی دوتا که نیست بزرگترین مشکل فهماندن مطالب به مردم هست تا اشتباه نکنن ولی دریغ از آدم عاقل !!!
کازرون چی شد؟ چرا هیچ خبری از کازرون پیدا نمی کنم؟
آقا من15میلیون میدم
جا دارد حضور تشکیلات فراماسونری بررسی شود...
مانند همین مورد واگذاری و امثال هم...
درامد ۳۰۰ کارگر ایرانی = درامد یک پزشک ایرانی
درامد ۴ کارگر امریکایی= درامد یک پزشک آمریکایی
حالا یا اونا پزشکاشون خیلی ضعیفن یا کارگراشون خیلی قوین.
بدبختی جامعه رو گرفته ب نظرم وعده مدیران ب زندان رفتن کارگران است
تابناک جان شما اراک نیستی بزار کامل واست بشکافم جریان رو.
اراک کارخونه و صنایع مادر زیاد داره که قبل از انقلاب که شهر کوچیک تر بود ساخته شدند و با رشد شهر اراک اون کارخونه ها دیگه خارج از شهر نبودند و به قسمتهای خوب شهر تبدیل شده بودند. اولین کارخونه ای که به شهر نزدیک تر بود و جای خیلی خوبی هم بود کارخونه آونگان بود که کل املاک و ادوات و مواد اولیه رو به قیمت خیلی کمتر از مواد اولیه داخل کارخونه در جريان خصوصی سازی واگازار شد، کل کارگرا رو ریختن بیرون و الان هم تعطیلش کردن.
بعد از اون هپکو جای خوبی از نظر شهری توی اراک داشت، و ارزش زمین کارخونه بالا رفته بود که این جریانات پیش اومد.
کارخونه هپکو کارش ساخت خودرو وادوات راهسازیه، تابناک خواهشا یه مقاله بزن در رابطه با حمایت کامل مسولین از خودرو سازها مثل سایپا و ایران خودرو ولی حمایت نشدن مجموعه هایی عظیمی مثل هپکو
چرا مسولین مجموعه های این شملی رو داخل بورس ارائه نداده و رانت رو ارجح دونستن.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
هپکو یک شرکت بورسی است. معامله و فروش آن هم در بورس و در مقابل چشمان همه اتقاف افتاده اما امان از دست رانت خواران که دوست دارند فضا آشفته شده به مقاصد غیرقانونی خود برسند. کارگران هپکو اسیر حیله کسانی شدند که رانت ایشان مسدود شده.
دولت هم در خرید محصولات داخلی برای رونق کسب و کار کوتاهی میکند
پس امام زمان کجاست؟
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
همینجاست منتها کو یار؟؟؟ از بقال گرفته تا راننده تاکسی و مدیر همه فکر پول و پول و پول هستند حالا با هر روشی که بتونن این پول رو بدست میارن و من پیدا نمیکنم کسانی رو که واقعا امام زمان رو بخوان.؟؟؟
اکثریت قریب به اتفاق واگذاریها منجر به اخراج کارکنان فروش قطعات ماشین آلات و سایرابزار تولید ودرغایت قطعه قطعه کردن زمین هاوفروش آنها ! جالب اینجا است که غالبا برای خرید هم پولی پرداخت نکرده اند ۰
به نام خدا
البته یه مساله ای هم که هست اینه که این بنگاه های اقتصادی وقتی تحت تصرف دولت بودند استخدام بی رویه هم داشتند
وقتی این بنگاه ها به بخش خصوصی و یا شخص واگذار شدند
خب طبیعتا شخص با خودش گفته چه لزومی داره کار یه نفرو بدم سه نفر انجام بدن
خب میاد برعکسشو انجام میده
کار سه نفرو میده یه نفر انجام بده اونم با قلدری که داره
فرض کن دانشگاه تفرش و بدن دست پیمان کار
به نظرت چقدر ریزش کارمند و کارگر و حراست و ... داره
همه این کارمندای اضافه اخراج شده میرن جلو جاده رو میبندن
بدانید وآگاه باشید سیر ازگرسنه وسوارازپیاده بیخبراست.مسولینی که بر بالشهای پرقو شبهاسرمیگذارند دردی از بابت گرسنگی کارگران ندارند.
شما كه از در امد پزشكان صحبت مى كنى دوست عزيز بايد بدونى اكثريت پزشكان انطور كه جناب عالى فرموديد نيستند البته بين انها افراد اندكى هم هستند كه پول پارو مى كنند ولى قشرى بزرگ با زحمات فراوان اين مدرك را كسب كرده اند و مورد احترام هستند
وقتی جایگاههاس سوخت رو به یک دهم قیمت واگذار کردن...و همه کارگران با سابقه بیش از پونزده سال را خریدار جدید اخراج کرد...نه سازمان خصوصی سازی حرفی زد نه شرکت نفت که صاحب اینها بود....برای سود بردن یه عده دارین سفره مردم رو خالی میکنید...دارید با شرف و ابروی مردم بازی میکنید....خصوصی سازی با این وضع یعنی نابودی کارگر ایرانی....تابناک حتما منتشر کن
کلا دولت آقای روحانی گل کاشته . هر دم از این باغ بری میرسد .
به دادمردم افسرده برسین همه دیگه خسته شدند.
یک کارخانه ، فقط یک کارخانه را نام ببرید که بعد از مصادره ، ورشکست و نابود نکرده باشند ،
"پرداخت وعده" نه "وعده پرداخت".
ممنون که بهشون تیراندازی نکردید
هیچ وقت مسئولین نخواستند بفمند که چرا بخش خصوصی علی الظاهر نسبت به بخش دولتی بازدهی بیشتری دارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر