بازدید 6161

ظریف: شروع مذاکرات خوب بود

وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید «ما دنبال خیال‌بافی نیستیم که اروپا روابطش را با آمریکا به هم بزند. چنین چیزی نه امکان‌پذیر است و نه اروپایی‌ها این را می‌گویند،‌ بلکه دنبال این هستیم که اروپایی‌ها از منافع خودشان دفاع کنند».
کد خبر: ۷۹۹۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴ 16 May 2018

وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید «ما دنبال خیال‌بافی نیستیم که اروپا روابطش را با آمریکا به هم بزند. چنین چیزی نه امکان‌پذیر است و نه اروپایی‌ها این را می‌گویند،‌ بلکه دنبال این هستیم که اروپایی‌ها از منافع خودشان دفاع کنند».

به گزارش تابناک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پایان سفر به بروکسل و دیدار با مقامات ارشد اروپایی از نتایج رایزنی‌های خود سخن گفت.

به گفته ظریف، دیدارهای اخیر وی با اروپایی‌ها «شروع مذاکرات بود اما مشخص شد که آنچه باید انجام شود تمرکز بر برجام بود و اینکه اروپا چگونه می‌تواند از طریق برخی اقداماتی که خانم موگرینی در بیانیه‌اش مطرح کرد، که البته اقداماتی است که باید فوری‌تر انجام و طی چند هفته انجام شود، منافع ایران را تضمین کند».

وی گفت: «این اقدامات فعلا شامل یک فهرست از کارهایی است که باید انجام شود. این کارها باید عملیاتی شوند، به صورت تفصیلی و جزئی مشخص شوند و براساس آن بتوانیم تصمیم بگیریم چه مقدار از منافع ایران را تضمین می‌کند».

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در توصیف مذاکرات خود با مقامات اروپایی گفت:‌ «شروع خوبی بود، مشخص شد که برجام یک مجموعه مستقلی است و ارتباطی به دیگر موضوعات ندارد، تعهدات کشورها در برجام مستقل از سایر موضوعات است و اگر قرار باشد که برجام ادامه پیدا کند، این تعهدات باید انجام شوند. فکر می‌کنم که برای شروع اقدام مناسبی بود، پیام سیاسی مهمی را ارسال کرد، تصمیم گرفتیم که از ابتدای هفته، همانطوری که می‌دانید [نشست‌های کارشناسی آغاز شود]، امروز اروپایی‌ها اجلاس سران دارند و یکی از موضوعات این نشست، برجام خواهد بود و در این زمینه تصمیم‌گیری خواهند کرد».

رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در خصوص ادامه پیگیری‌ها و جلسات برای تضمین حقوق ایران در برجام گفت:‌ «از هفته آینده جلسات فشرده کارشناسی هم در بین آن‌ها و هم در زمانی که ضرورت دارد [با حضور ما برگزار می‌شود]، چون کار را باید آن‌ها انجام دهند ولی در مشورت با ما تا اطمینان حاصل کنیم اقداماتی که می‌کنند از نظر ما کفایت می‌کند. این کار شروع خواهد شد. جمعه آینده اجلاس کمیسیون مشترک هر پنج کشور [به همراه] ایران است، یعنی 1+4 یا 2+E3، آمریکایی‌ها خارج شدند لذا بدون آمریکا این جلسه کمیسیون مشترک تشکیل می‌شود و مکانیزم کمیسیون مشترک از آن مسیر به جریان می‌افتد. و احتمالا در هفته بعد از آن نیاز باشد که در سطوح بالاتری مسئله مجددا بررسی شود. به هر حال یک چند هفته پرکاری خواهیم داشت و انشاءالله به لطف خدا و با حمایت مردم و با راهنمایی‌های مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری بتوانیم کار را پیش ببریم».

به گفته ظریف:‌ «مذاکرات دیروز، شروع کار بود، اروپایی‌ها گفتند اطمینان حاصل می‌کنیم که ایران منافع برجامی را به دست آورد و پذیرفتند که اجرای برجام ارتباطی با هیچ موضوع دیگری ندارد و برجام باید اجرا شود. اینها نکات بسیار مهمی است. اما در خصوص اینکه اینکه آیا می‌توانند در پایان این چند هفته تضمین‌های مدنظر را بدهند، آنچه که می‌کنیم و آنچه را که از این مذاکرات اخذ خواهیم کرد به تهران ارائه خواهیم کرد و تصمیم‌گیری در سطح عالی کشور انجام خواهد شد».

وزیر امور خارجه کشورمان درباره محتوای جلسات روز گذشته و همچنین مسئله هواپیماهای برجامی سفارشی به شرکت ایرباس گفت: «در جلسات کارشناسی راجع به موضوعات جزئی و ریز ماجرا صحبت شد، در جلسه وزرا راجع به چارچوب صحبت شد که نتیجه آن را خانم موگرینی ارائه کردند. از مسائلی که مطرح شد ضرورت اجرای تعهداتی بود که در حوزه حمل‌و‌نقل دارند و دیدید که در زمینه حمل‌و‌نقل هم در بیانیه خانم موگرینی اشاره‌ای شده بود. ما در جلسه وزرا به کلیات پرداختیم و در جلسات کارشناسی جزئی‌تر و به ریز موضوعات بحث شد».

وی در خصوص نشست‌ها با همتایان اروپایی‌اش گفت:‌ «صبح روز گذشته دیداری دوجانبه با خانم موگرینی داشتیم. و بعد هم دیدار با هر سه وزیر و خانم موگرینی برگزار شد. اما دیدار دوجانبه با وزرا به دلیل اینکه دیر آمده بودند نداشتیم و فقط دیدار سه‌جانبه داشتیم. البته وزرا سه کشور اروپایی پیش از جلسه با ما بین خود یک جلسه مشترک داشتند».

ظریف درباره تحریم رئیس بانک مرکزی کشورمان گفت:‌ «به نظر می‌رسد دلیل این کار عصبانیت آمریکا از شرایطی است که پیش آمده و ما باید توقع داشته باشیم تا آمریکایی‌ها از این حرکات عصبانی بیشتر نشان بدهند. خلاف قانون بودن این اقدامات آشکار است و اقدامات بسیار زننده‌ای است و در عرف روابط بین‌الملل نشان دهنده توانمندی نیست، بلکه نشان‌ دهنده ضعف منطقه ایالات متحده و نشان دهنده این واقعیت است که ایالات متحده کاملا احساس کرده به غیر از 4 مورد از اذنباش در منطقه، هیچکس از سیاست آمریکا حمایت نکرد. این نشان‌دهنده عصبانیت است و مانند سایر کارهایشان کاملا غیرقانونی و غیرقابل‌قبول است».

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با اشاره به بررسی اقدامات آمریکا برای بی‌اثر کردن رایزنی‌های جاری درباره برجام در نشست با اروپایی‌ها گفت:‌ «ما در چارچوب واقعیات صحبت می‌کنیم، اروپایی‌ها متحد آمریکا هستند و اروپا قرار نیست روابطش با آمریکا را کنار بگذارد. اما در شرایط کنونی با توجه به سیاست‌هایی که دولت ایالات متحده و مخصوصا شخص ترامپ اتخاذ کرده است، الان برای اروپا زمان این است که ببیند چگونه می‌خواهد منافع خودش را دنبال کند».

وی افزود: «ما دنبال خیال‌بافی نیستیم که اروپا روابطش را با آمریکا به هم بزند. چنین چیزی نه امکان‌پذیر است و نه اروپایی‌ها این را می‌گویند،‌ بلکه دنبال این هستیم که اروپایی‌ها از منافع خودشان دفاع کنند. اروپا و آمریکا در موضوعات مختلف دارای اشتراکاتی هستند و در موضوعات مختلف دارای اختلافاتی هستند. فعلا موضوع ایران، موضوع اختلاف بین اروپا و آمریکا است. اما به معنی درگیر شدن اروپا و آمریکا نیست. کما اینکه سال‌ها در مورد موضوعات دیگر هم اختلاف داشتند و اروپایی‌ها خط خود را دنبال کردند و آمریکایی‌ها نیز خط خود را پیگری کردند. الزامی هم ندارد در مواردی که اروپا و آمریکا اختلاف داشته‌ باشند، آمریکا همیشه برنده باشد. در برخی موارد اروپایی‌ها بودند که توانستند سیاست خود را به پیش ببرند. لذا این واقعیت را باید بشناسیم که دنیا، دنیای آمریکایی نیست. آمریکا همه‌چیز و همه‌اختیار دنیا را در دست ندارد. سال‌هاست که اینگونه نیست. البته آمریکایی‌ها دوست دارند که همه دنیا این‌گونه فکر کنند. و وقتی دنیا اینگونه فکر نمی‌کند می‌بینیم که اقدماتی عصبانی همچون تحریم رئیس بانک مرکزی ایران را بدون دلیل انجام می‌دهند. این‌ها نشانه عصبانیت است. نشانه این است که می‌بینند که در جامعه بین‌الملل در انزوا قرار گرفته‌اند».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر