بازدید 22575
پبمانه اقتصادی؛

از «فرش قرمز ترامپ برای شرکت‌های اسلحه سازی با تحریم مجدد ایران» تا «توصیه مشاوران املاک به خریداران مسکن»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش دوباره بهای نفت با تحریم ایران، بانک مرکزی اروپا امسال برنامه خرید اوراق قرضه را متوقف می کند، خسارت سنگین شرکت های بلژیکی پس از تحریم ایران، رشد بیش از ۴ درصدی نرخ سکه تمام طرح جدید در بازار تهران، دنباله‌روی امارات از آمریکا در اعمال تحریم علیه چند فرد و شرکت ایرانی و همچنین کاهش ۵.۲ درصدی تورم تولید کننده برق در سال ۹۶ را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۸۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷ 11 May 2018

از «فرش قرمز ترامپ برای شرکت‌های اسلحه سازی با تحریم مجدد ایران» تا «توصیه مشاوران املاک به خریداران مسکن»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش دوباره بهای نفت با تحریم ایران، بانک مرکزی اروپا امسال برنامه خرید اوراق قرضه را متوقف می کند، خسارت سنگین شرکت های بلژیکی پس از تحریم ایران، رشد بیش از ۴ درصدی نرخ سکه تمام طرح جدید در بازار تهران، دنباله‌روی امارات از آمریکا در اعمال تحریم علیه چند فرد و شرکت ایرانی و همچنین کاهش ۵.۲ درصدی تورم تولید کننده برق در سال ۹۶ را در بر دارد.

افزایش دوباره بهای نفت با تحریم ایران

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت مجددا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه به بالاترین حد خود از سه سال و نیم پیش (نوامبر سال ۲۰۱۴) تا کنون رسید و بشکه ای ۷۷.۸۰ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با رسیدن به بالاترین حد خود از نوامبر سال ۲۰۱۴ بشکه ای ۷۱.۷۵ دلار صورت گرفت. دلیل افزایش قیمت نفت در روز پنجشنبه، همراهی برخی تولید کنندگان بین المللی نفت با تحریم های آمریکا علیه ایران عنوان شده است.

بانک مرکزی اروپا امسال برنامه خرید اوراق قرضه را متوقف می کند

ویتاس واسیلیوسکاس از سیاستگذاران ارشد بانک مرکزی اروپا در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی گفت: افت رشد اقتصادی منطقه یورو طی ماه های اخیر چشمگیر نبوده و بانک مرکزی اروپا هنوز می تواند برنامه خرید اوراق قرضه را تا پایان امسال متوقف کند. بر اساس این گزارش وی در ادامه افزود: پایان دادن به برنامه خرید دارایی ها و اوراق قرضه تا پایان امسال، یک سناریوی واقعی و مناسب از نظر من خواهد بود. چشم انداز رشد اقتصادی و تورم این اجازه را به ما خواهد داد تا برنامه خرید اوراق قرضه را متوقف کنیم. این مقام ارشد بانک مرکزی اروپا اظهار داشت: پیش بینی بازارهای بین المللی برای افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا 6 تا 9 ماه بعد از پایان برنامه خرید اوراق قرضه، کاملا منطقی و مناسب است.

فرش قرمز ترامپ برای شرکت‌های اسلحه سازی با تحریم مجدد ایران

به رغم آنکه بسیاری از کشورها از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در رابطه با خروج از توافق هسته ای با ایران و اعمال تحریم علیه این کشور انتقاد کردند، گزارش های منتشره نشان می دهد که خبر خروج آمریکا از برجام برای شرکت های تولید اسلحه خوش یمن بوده است. به نقل از Russia Today، بر اساس آمارها به محض آن که رئیس جمهور آمریکا عدم تمایل خود را به ماندن در برجام اعلام نمود ارزش شاخص سهام بزرگترین شرکت های اسلحه سازی آمریکا افزایش پیدا کرد. در این رابطه گزارش ها حاکی از آن است که پس از تصمیم دولت آمریکا مبنی بر خروج از برجام شاخص سهام شرکت های ''Northrop Grumman'' و ''هوا و فضا و تکنولوژی دفاعی'' آمریکا بیش از ۱۲ واحد (۳.۸ درصد) افزایش یافته است. همچنین، ارزش شاخص سهام شرکت های Lockheed Martin و Raytheon به ترتیب ۶.۴ واحد (۲ درصد) و ۵.۳ واحد (۲.۵۵ درصد) افزایش یافته است. همچنین، با افزایش روزافزون قیمت نفت انتظار می رود که ارزش سهام شرکت های اسلحه سازی آمریکا بیش از پیش افزایش یابد. لازم به ذکر است که ترامپ پس از برگزیده شدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا قول داده بود که میزان هزینه کرد دولت این کشور در بخش نظامی را به شکلی ''تاریخی افزایش دهد''. آمارها نشان می دهد که از نخستین روز سال ۲۰۱۸ تا کنون ارزش سهام شرکت های Northrop Grumman، Raytheon و بویینگ بیش از ۲۰ واحد افزایش داشته است. 

خسارت سنگین شرکت های بلژیکی پس از تحریم ایران

به گفته آژانس سرمایه گذاری منطقه ی والونیا (ناحیه ی جنوبی بلژیک که در آن اکثر مردم به زبان فرانسوی صحبت می کنند)، اعمال مجدد تحریم های اقتصادی علیه تهران به احتمال قوی شرکت های بلژیکی را متحمل خسارات سنگینی خواهد کرد. به نقل از Russia Today، پس از به نتیجه رسیدن توافق هسته بسیاری از شرکت های موجود در منطقه ی والونیا اقدام به از سرگیری روابط تجاری خود با ایران کرده بودند. در این خصوص، پاسکال دلکومینت یکی از مدیران کل موسسه ی صادرات و سرمایه گذاری والونیا اذعان کرده که پس از رفع تحریم ها به طور متوسط سی شرکت در پروژه های تجاری در ایران شرکت داشته اند. دلکومینت افزوده است که ایران '' چشم انداز جالبی برای شرکت های واقع در والونیا ارائه می کند'' و علیرغم اینکه این کشور در رتبه ی ۹۹ بزرگترین بازارها برای صادرات محصولات شرکت های والونیا به شمار می رود، این منطقه در بلژیک دارای منافع گسترده ای برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، زیرساخت ها، مهندسی مکانیک، محیط زیست و صنعت انرژی ایران است. این در حالی است که به گفته ی این تحلیلگر اقتصادی تصمیم دولت ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته ای احتمالا یک ''تاثیر (منفی)‌ واقعی'' بر روی شرکت های بلژیکی معامله کننده با ایران خواهد گذاشت.

رشد بیش از ۴ درصدی نرخ سکه تمام طرح جدید در بازار تهران

در معاملات امروز پنجشنبه بیستم اردیبهشت 97، روند قیمت گذاری انواع سکه در بازار آزاد تهران، در مسیر افزایشی حرکت کرد. بر این اساس، هر سکه تمام طرح قدیم با رشد 11 هزار تومان نسبت به پایان روز قبل، به قیمت 1,959,000 تومان فروخته شد. همچنین هر سکه تمام طرح جدید در حال حاضر، 2,103,000 تومان ارزشگذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز چهارشنبه، 84 هزار تومان معادل 4.16 درصد گران تر شده است. هر نیم سکه بهار آزادی با رشد 19 هزار تومان به سطح یک میلیون و 10 هزار تومان رسیده است. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی در معاملات امروز، 595 هزار تومان ارزشگذاری شده است که نسبت به روز قبل، 9 هزار تومان افزایش داشته است و سکه یک گرمی بدون تغییر در سطح 360 هزار تومان جای گرفته است. 

پوتین: حذف دلار از اقتصاد روسیه از جمله اهداف اصلی من است

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در شروع به کار دوره جدید ریاست جمهوری خود اعلام کرد که حذف دلار از اقتصاد روسیه به عنوان یکی از اهداف او است و خاطر نشان کرد که انحصاری بودن دلار خطرناک است. این اظهارات پوتین به دنبال تلاش مسکو و پکن برای افزایش فروش دوجانبه نفت و همکاری های مالی به میان آمده است. رییس جمهور روسیه برداشته شدن خطر انحصاری بودن دلار را در قیمت گذاری نفت در بازار کالای جهانی خواستار شد. وی گفت: سابقا به صورت ناپخته و خام رفتار می کردیم؛ اما اکنون شاهد آن هستیم که قوانین سازمان تجارت جهانی در اغلب موارد نقض می شود و محدودیت هایی به خاطر مسائل سیاست وضع می شوند که همان تحریم ها هستند؛ ضمن اینکه اغلب آنها در جهت از بین رفتن مزایای رقابتی بودن وضع می شوند. پوتین تصریح کرد محدودیت های جدید، به اصول تجارت جهانی خدشه وارد می کند و باعث می شود که انحصاری بودن دلار آمریکا برای بسیاری از مناطق خطرناک باشد. به گفته پوتین، دلار زدایی در جهت حفظ تمامیت روسیه باید یک اصل باشد. البته وی در صبحت های خود از ارز جایگزین سخنی به میان نیاورد. در بحبوحه تحریم های آمریکا علیه روسیه، مناسبات بخش انرژی روسیه با چین در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است که منجر به آن شده تا روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت خام چین تبدیل شود. جزئیات بیشتر

دنباله‌روی امارات از آمریکا در اعمال تحریم علیه چند فرد و شرکت ایرانی

خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای تحریم‌های تازه‌ای علیه چند فرد و شرکت ایرانی اعلام کرد. این وزارتخانه مدعی شده که «یک شبکه گسترده انتقال ارز» وابسته به ایران را با همکاری امارات متحده عربی مختل کرده است. بر اساس این بیانیه، ۶ فرد و ۳ شرکت ایرانی به بهانه مبارزه با تروریسم به فهرست تحریم‌شدگان از سوی آمریکا افزوده شده‌اند. با گذشت دقایقی پس از انتشار بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، امارات متحده عربی هم با صدور بیانیه‌ای ۹ فرد و شرکتی را که شب گذشته از سوی آمریکا تحریم شده بودند، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. /فارس

ایران و روسیه توافقنامه الحاقی احداث نیروگاه امضا کردند

وزارت انرژی روسیه اعلام کرد: ایران و روسیه توافقنامه الحاقی در مورد پروژه احداث نیروگاه حرارتی سیریک در ایران را امضا کردند. «ریانووستی» به نقل از وزارت انرژی روسیه گزارش داد: در پایان مذاکرات «آناتولی تیخونوف» مدیرعامل آژانس انرژی روسیه با «مسعود کرباسیان» وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه طرفین توافق های الحاقی در ارتباط با تضمین اجرای قرارداد ساخت نیروگاه حرارتی سیریک را امضا کردند. بر اساس این گزارش، شرکت روسی «تکنوپروم اکسپورت» و هلدینگ ایرانی تولید برق حرارتی در اواسط سال 1395 قرارداد ساخت نیروگاه برق حرارتی سیریک را امضا کرده بودند. براساس این قرارداد فاینانس این پروژه به ارزش 1.2 میلیارد یورو را روسیه تأمین می کند. سال گذشته ایران و روسیه کار ساخت این نیروگاه حرارتی با ظرفیت 1400 مگاوات را استارت زدند که براساس برآوردها اتمام این پروژه 4.5 سال زمان می برد. /ایرنا

کاهش ۵.۲ درصدی تورم تولید کننده برق در سال ۹۶

شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق، بر مبنای سال پایه ١٣٩٠، در ساعات اوج بار، در سال‌١٣٩٦ برابر با ۱۱۷.۷ است که نسبت به سال قبل ٥.٢ درصد کاهش نشان داده است. به نقل از مرکز آمار ایران، عدد شاخص مذکور در سال ‌١٣٩٥ برابر با ١٢٤.١ بوده  که نسبت به سال قبل ٤.٤ درصد کاهش داشته است. شاخص کل قیمت تولیدکننده بخش برق، بر مبنای سال پایه ١٣٩٠، در سال‌ ١٣٩٦ برابر با ۱۲۰.۵  می‌باشد که نسبت به سال قبل، ٨.٠٧ درصد کاهش داشته است. شاخص قیمت بخش برق در سال ١٣٩٥، رقم ١٣١.١ بوده که نسبت به سال قبل از آن، معادل ٤.٥ درصد کاهش نشان داده است. جزئیات بیشتر

توصیه مشاوران املاک به خریداران مسکن

به دنبال نااطمینانی‌های به وجود آمده ناشی از برخی تحولات سیاسی، گروهی از متقاضیان مصرفی حاضر در بازار که قصد انجام معامله و خرید ملک داشتند، دچار سردرگمی و تردید شده و بر سردوراهی برای معامله کردن یا نکردن مسکن قرار گرفتند. با این حال، مشاوران املاک مناطق مختلف شهر تهران به این گروه از متقاضیان بالقوه بازار مسکن که تردید کرده و جریان جست‌وجوی ملکی خود را متوقف کرده‌اند پیشنهاد می‌کنند با توجه به موقعیت مناسب کنونی در بازار مسکن برای انجام معامله تردید نکنند و مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام داده، وارد بازار شده و معامله خود را انجام دهند. به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته آنها در حال حاضر که بازار مسکن روی ریل تدریجی رونق قرار گرفته و  با توجه به تنوع سبد تسهیلاتی که برای خرید مسکن وجود دارد متقاضیان مصرفی در بازار به‌ویژه متقاضیان خانه‌اولی می‌توانند به خرید مسکن اقدام کنند. هم‌اکنون دو نوع تسهیلات خرید مسکن از سوی بانک عامل بخش مسکن برای متقاضیان در نظر گرفته شده است. نوع اول تسهیلات ارزان‌قیمت صندوق پس‌انداز مسکن یکم است که برای متقاضیان خانه‌اولی در نظر گرفته شده است. نرخ سود این تسهیلات در محدوده بافت فرسوده شهری معادل ۶ درصد و برای سایر نقاط شهری معادل ۸ درصد در نظر گرفته شده است. علاوه‌بر این، تسهیلات اوراق خرید مسکن نیز با نرخ سود ۵/ ۱۷ درصد و دوره بازپرداخت ۱۲ ساله نیز به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۲
مشاوران پیشنهاد خرید مسکن توی این بازار،!!!! انها مشاور نیستند بلکه دلال هستند. عزیزم ادرس غلط به مردم نده، مردم دیگه استاه شدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
فقط این جمله که گفته: روی ریل تدریجی رونق قرار گرفته.
آقا این افزایش قیمت، ریل تدریجی نیست، جهش قیمته
ناشناس
| France |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
دقیقا بهترین موقع خریده الآن.
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
حالا دلال یا هر چی که بخواهیم اسمشون رو بزاریم مردم میبینن که قیمت مسکن روند صعودی سریعی رو داره طی میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
متاسفانه اینگونه نظرات جز آشفته کردن بازار وفراهم آوردن شرایطی برای سود جویان چیزی بدنبال ندارد . دلالان خوب میدانند اگر مردم را تشویق به خرید نکنند اوضاع بدی در انتظارشان هست و از اینرو به تحریک روانی مردم دست میزنند . در بازاریابی روشهایی بکار برده میشود که پایه نظری همه آنها مباحث روانشناسی و اثر گذاشتن روی تصمیمات مشتری است . قیمت خانه هم مثل قیمت چند سال پیش چای بطور واهی افزایش یافته و این مورد را سود جویان بوجود آورده اند اما در زمان معامله هرگز خریداران این مبالغ را پرداخت نمی کنند و فروشنده هم ناچار به فروش است . یادتان باشد در اینگونه معاملات قدرت در دست خریدار است .پس در زمان خرید روی قیمت خود مسر باشید و قیمت به اصطلاح کارشناسان بنگاه را ملاک قرار ندهید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
به افرادی که میخوان توبورس سرمایه گذاری کنندتوصیه میکنم دستی دستی سرمایه تان رابربادندهید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
اشتباه نکنیدایت قیمت مسکن نیست که بالارفته ارزش پول ملی سقوط کرده ودراین شرایط مردم چاره ای ندارندتاپول نقدشان راتبدیل به کالای ارزشمندوسرمایه ای مسکن کنند تاارزش پولشان هرروزآب نرود!
بله دلالان مسکن ازوضعیت بوجود امده احساس خطرمیکنن که مبادا دوباره چهار دیگه دنبال یه شغل دیگه بروند
اوضاع ملک داغونتر شد دیگه هم فروشنده نمیفروشه هم خریدار نمیخره همه منتظرن با این دلار ده تومنی ملک باید دویس درصد بیاد روش که بفروشی ضرر نکنی اینم که بعیده تازه فروختی هم باید بگردی اون مقدار دلار پیدا کنی سریع دلارش کنی تنها راهش پایین اومدنه دلاره
هرکس تو این موقع پولشو بده خونه واقعا خیلی....
به نظرتون دلار بره بالا قیمت خونه هم میره بالا؟
واقع بين باشيد سازنده مسكن طي اين چند ساله سود بانكي هم گيرشون نيمده و قيمت امروز بازار قيمت واقعي نيست چرا قيمت سيم و كابل برق دو برابر شن و سيمان هزينه حمل ميلگرد و المينيوم ووو همه سير صعودي داشته اگر امروز بخواهي يك ساختمان احداث كنيد حداقل متري يك ميليون و هفتصد هزينه ساختش ميشود قيمت زمين را محاسبه كنيد انزمان متوجه ميشويد كه سازنده با قيمتهاي كنوني متضرر شده و ميشوند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان