بازدید 15861

سکوت در خصوص بحران فوق امنیتی‌ که تهران را تهدید می‌کند!

اتفاقی وسیع‌تر از آنچه در اصفهان و برخی دیگر از شهر‌های خشک کشورمان روی داده، چشم انتظار پرجمعیت‌ترین شهر کشورمان است؛ اما کوچکترین بازتابی در رفتار مسئولان نداشته و ندارد. ظاهرا همه منتظرند بحران از راه برسد، بعد درباره‌اش اظهارنظر کرده و برایش چاره‌جویی کنند.
کد خبر: ۷۹۶۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷ 05 May 2018
اتفاقی وسیع‌تر از آنچه در اصفهان و برخی دیگر از شهر‌های خشک کشورمان روی داده، چشم انتظار پرجمعیت‌ترین شهر کشورمان است؛ اما کوچکترین بازتابی در رفتار مسئولان نداشته و ندارد. ظاهرا همه منتظرند بحران از راه برسد، بعد درباره‌اش اظهارنظر کرده و برایش چاره‌جویی کنند.

به گزارش «تابناک»؛ به رغم بارندگی‌های اخیر در سراسر کشور، آمار و ارقام حکایت از آن دارد که سال آبی 96-97، یکی از کم بارش‌ترین سال‌های آبی کشورمان است؛ موضوعی که اگر برای ساکنان هر کشوری نگران کننده باشد، برای ایرانیان هراس‌انگیز است، چون نیک می‌دانیم ساکن کشوری کم آب و خشک هستیم.

سرزمینی خشک که اگر در گذشته‌های دور ساکنانش راه کنار آمدن با کمبود آب را یافته بودند، حالا برداشت آب‌های زیرزمینی در آن آنقدر وسیع است که وضعیت بسیاری از نقاط آن بحرانی شده است. از استان‌های پرآب آذربایجان در شمال غرب کشورمان گرفته تا نواحی خشک مرکزی مانند اصفهان که مدت‌هاست بحرانش زبانزد خاص و عام است.

درباره کمبود شدید آب در اصفهان سخن می‌گوییم که هرچند استاندار این دیار در خصوص آن توضیحاتی مختصر داده، راهکاری برای رفع آن ارائه نشده است. مشکل که نه، بحرانی وسیع که ظاهرا راه گریزی از آن نیست، مگر آنکه بار دیگر به سراغ طرح‌های انتقال آب برویم و آزموده‌ها را بیازماییم.

طرح‌هایی ناکارآمد و موقتی که نشانه بی فایده بودن آن را می‌توان در اعتراضات پرشمار و دامنه دار کشاورزان شرق اصفهان دید. کشاورزانی که از حقابه کشاورزی شان محروم شده اند و از این رو معترضند و اعتراضشان هم به انتقال آب از اصفهان به یزد برمی‌گردد، در حالی که در مرکز استان‌شان تنها راه فرار از بحران، جیره بندی آب معرفی می‌شود!

اوضاع وخیمی که شاید هم هنوز برای بسیاری از مسئولان ملموس نباشد، همان گونه که خشک شدن دریاچه ارومیه به مخیله کسی خطور نمی‌کرد، اما رخ داد. اتفاقی که حالا همه تلاش‌ها برای تصحیح آن به کار بسته شده، اما کمتر مثمر ثمر بوده است؛ بحرانی که اگر زودتر نشانه‌های آن درک شده بود، ممکن بود رخ ندهد یا وسعتش در ابعاد کنونی نباشد.

اتفاقی که حالا گریبانگیر اصفهان هم شده است؛ کلانشهر پرجمعیتی که فکر می‌کردند زاینده رود برای تأمین آب شهروندان، کشاورزی و صنعت در آن تا ابد کفایت خواهد کرد، اما حالا مشخص شده برداشت وسیع آب از کارون هم برای تامین آب شرب شهروندانش کفایت نمی‌کند، چه برسد به آب مورد نیاز برای کشاورزی؛ وضعیتی که به نوعی با مسائل امنیتی هم درآمیخته، اما به قدر پایان دادن به کشت محصولات پر آب بری، چون برنج هم منجر نشده است.

مسأله‌ای بغرنج که پیش روی تهران نیز هست. کلانشهر پایتخت که کسر بزرگی از جمعیت کشور را در خود جای داده، اما با مشکلات زیادی در خصوص تأمین آب مواجه است و به رغم آن، هیچ تدبیری برای تأمین آب آن در روز‌های خشکسالی اندیشیده نشده است. شهری که در جنوب آن با فاضلاب برنج و صیفی جات کشت می‌شود، شبکه فاضلاب و تصفیه خانه به میزان لازم ندارد و اگر بارندگی در ارتفاعات البرز کاهش پیدا کند، تأمین آب آن تقریبا ناشدنی است.

بحرانی که هرچند در سال‌های اخیر بار‌ها خودنمایی کرده، موجب نشده مسئولان به فکر بیفتند و جبران مافات را در دستور کار قرار دهند. شاید از این روی که هنوز اوضاع در تهران مثل وضعیت دریاچه ارومیه ملموس نشده یا به مانند اصفهان، خطر بزرگ پیش روی، این همه نزدیک به نظر نرسیده است؛ خطری که وقتی از راه برسد، اوضاع ورای بحران آب خواهد بود. سلسله بحران‌هایی وسیع که بعید است، مجال تدبیر امور را به کسی بدهد، اما چون دور و به باور برخی مسئولان بعید به نظر می‌رسد، تدبیری برای آن اندیشیده نمی‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵۷
انتشار یافته: ۳۰
ایرانیان تنها زمانی اهمیت دارند که قرار باشد از دار و ندار آنها برای بیگانگان مایه گذاشته شود، وگر نه به خودی خود که اهمیتی ندارند و مسئولان ما نیز سالهای سال است که هم و غمشان کشورهای دور و نزدیک است و حتی در اوج نا آرامی های دی ماه گذشته چندین تن آشکارا گفتند که مسئله اول ایران فلان ملت عرب است!!! البته همه کشورها بیرون از خاک خود هم منافعی دارند و آنها را پی گیری می کنند، ولی این منافع در نهایت همسو با منافع ملی آنها هستند، اما در ایران منافع بیگانه با منافع ملی اشتباه گرفته شده است چیزی به نام منافع ملی تقریبا وجود ندارد، بلکه این عبارت تنها بهانه ای برای توجیه فداکاری ها به سود دیگران شده است. البته منافع خصوصی در ایران فراوان داریم.
مشكل دولت اينست كه چرا خدمات انان مورد تاييد امريكا قرار نميگيرد وبا انها بى مهرى ميشود انهابه مسائل ديگرى كه دراطرافشان اتفاق مى افتد كارى ندارند
با توجه به اهمیت موضوع کم آبی و برخورد سهل انگارانه دولت نسبت به این موضوع فکری که در ذهن هر کس تقویت می شود ورود نفوذی ها به دولت و مراکز تصمیم گیری است
"اتفاقی وسیع‌تر از آنچه در اصفهان و برخی دیگر از شهر‌های خشک کشورمان روی داده"

چه اتفاقی افتاده؟ کلی صنایع سنگین از این ور اون ور ایران به زور آوردن اصفهان و شروع به درست کردن باغات کردن و کاشت خربزه و ... و بهمراه فضای سبز گسترده در کویر اصفهان و آکواریوم و ...

زاینده رود با توجه به تصاویر تاریخی در زمان قاجار نشون میده یک رود فصلی بوده که در برخی زمانها آب کلاً خشک بوده

اما باندبازی و لابی گسترده مسئولین اصفهانی یزدی و کرمانی باعث این مشکلات شده حالا هم میخوان آخرین ضربه رو به کارون بززن و خلاص
به اسم آب شرب کلاً کارون رو تخته کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
به نظر میرسد این دوست عزیز درک درستی از مسائل تاریخی و استراتژیک ندارند.
موضوع کم آبی یک بحث ملی است که سال هاست گریبان گیر کشور شده است.
اصفهان همراه یک شهر آباد بوده است و زاینده یک رودخانه دائمی است.
موضوع انتقال آب از کارون به زاینده رود صدها سال پیش مطرح شده است. برای این منظور به کتاب "اصفهان نصف جهان" از صادق هدایت مراجعه کنید.
یاحق
مدیران ما, دوست دارند که کاری برای بحران اب انجام بدهند, اما واقعا دانش کافی مدارند البته وقت کافی هم ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
دوست عزیز خودمان را با این بهانه ها فریب ندهیم. اگر چنین مسئولی وجود می داشت، مسلما جای خود را به فردی دلسوز مانند خودش، و البته دانا و توانا می داد.
مسئولین فعلا به منابع ارزی مَشغولند
درمجموع كشور رها شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
در مجموع کاملا همینه که گفتی ولی به بعضی جاها خوب میرسن مثلا کل هم و غم مسئولین شده احیا دریاچه احیا نشدنی ارومیه و لی این همه تالاب و دریاچه مهم که در کشور خشک شدند هیچ. و ظاهرا اخیرا تمام توجه ها که قبلا به یزد و اصفهان بود همه شده فقط تبریز و ارومیه
تنها راه چاره اینه که تشویق کنیم جمعیت افزایش یابد. چرا که مملکت ما برای حد اقل ۲۰۰ میلیون هم منابع دارد، و اگر هم نشد که جمعیت را افزایش بدیم، بهتره مرزها باز کنیم برادران افاغنه وارد بشن تا جمعیتمون زیاد بشه. به همین سادگی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
چرا از چین جمعیت وارد نکنیم ما که همه چی از اینها وارد میکنیم. راستی اینها باید آب سهم خودشون رو هم بیارن
فعلا غصه بیشتر اقایون چهار تا تار موی خانمهاست واستفاده از تلگرام......همه چیز مملکت درست وحسابی ....دلار وطلا ارزون ...........حیثیت ادمها ارزون ..............در عوض جیب اقایون پر............مردم شرمنده زن وبچه که عیبی نداره ...........مریض که دارو ودرمان نداره عیبی نداره............عیب فقط کنسرت وحجابه اینتر نت .......مال مردم خوری ورانت خوری وبی عدالتی بدون اشکال...............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
و البته جمله دختر خوشگلا در مجلس
در همه پارکهای تهران درختان و چمنها با شیوه غرقابی ابداده میشوند !!!!!!!!
فعلا همشون درگیر فیلتر تلگرام هستند...
کلا مملکت رو ول کردن
به جهنم
عوضش امنیت داریم
اونوقت هنوز يك عده با آب آشاميدني ماشين و حياط و پياده رو ميشورند. آيا با اين مشتركان نبايد برخورد شود؟ اصلا را نصب كنتور براي هر واحد در آپارتمانها اجباري نميشود تا اونيكه كم مصرف ميكنه حقش ضايع نشه؟!
مهم ترین مسائل کشور ا- برجام 2- تلگرام و از همه مهم تر سوریه
مهم فیلتر شدن تلگرام هست که بحمدالله رئیس جمهور گفتند کار من نبوده! بقیه مسائل همه فرعی و بی اهمیت است. و البته مسئله مهم دیگر هم رفع حصر آن دو نفر است که آن هم بحمدالله در راس امور و دغدغه آقایان و خانم‌ها در مجلس و دولت قرار دارد.
با سلام و خدا قوت خدمت شما عزیزان

با توجه به کم آبی شدید که استان اصفهان رو فرا گرفته و مشکلات شدیدی که برای شهروندان بوجود آورده اکثر همشهریان عزیز جهت استفاده از پمپ آب در منازل مسکونی خود نصب پمپ را مستقیم سر راه لوله اصلی آب قرار داده اند و این امر باعث می گردد که اندک آبی که داخل لوله های آب داخل کوچه ها هم که هست مستقیم برداشت کرده و در قبال دیگر همشهریان اجحاف شود در ضمن حق الناس است و به راحتی در حق همدیگر ظلم میکنیم و مشکل دیگران هیچ ارتباطی به ما ندارد .آخه ما را چه شده است که اینگونه با هم رفتار میکنیم در ضمن این مورد را به اداره آب منطقه (منطقه 14 )نیز مورد را چندین بار مطرح نمودهایم اما متاسفانه میگویند قانونی در مورد این عمل ندازیم خودتان همسایه را معرفی کنید تا ما اقدام کنیم آخه این چه بی قانونیه که داره همه گیر میشه از شما خواهشمندم با توجه به این موادی که ذکر نمودم ا در سایت خود و صدا و سیما اطلاع رسانی کامل انجام شود .
با تشکراز شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
بابا شما هم دیگه ما رو کشتی با اون کم آبی در اصفهان . انگار سایر جاهای مملکت آدم نیستن
حالا فعلا سرایدارهای عزیز دونه دونه برگ هارو با فشار فوق قوی آب بفرستن جلوی خونه بغلی تا ببینیم چی میشه...تازه یک کارشناس! هم تو رادیو میگفت یعنی چی؟ مردم هندونه نخورن ؟ وابسته بشیم وارد کنیم ؟؟؟!!!...
با سلام،
کشور های عربی و اسرائیل با شیرین سازی آب دریا و انتقال آن مشکل کمبود آب را حل کرده اند، کاش از آنها یاد بگیریم،
آبشیرین کن سورک اسرائیل رو سرچ کنید تا بدونیم ما هم چه باید بکنیم،
در کشور مسوول نداریم فقط حقوق بگیر داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
دلت میاد . این جور مسئول در کجای دنیا گیر میاد
فقط طرح ایران رود و اتصال دریای عمان به دریای خزر چاره ی کار است
فعلاً مشغول بخور بخور هستند و حواسشون به مدیریت کشور نیست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل