بازدید 9852

سرایت بحران از لوله کشی‌های آب به کلید و پریز‌های برق منازل!

با گذشت نزدیک به هشت ماه از سال آبی جاری، هنوز میزان بارش های کشور به استاندارد نرسیده و در بسیاری از مناطق، حجم بارش ها تا 60 درصد کاهش داشته است؛ وضعیتی نگران کننده که کنار هم قرار دادن برخی آمار و ارقام نشان می دهد، کشور در تابستان سال جاری جدا از بحران آب با بحران های دیگری نیز رو به رو خواهد بود.
کد خبر: ۷۹۶۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 05 May 2018

سرایت بحران از لوله کشی های آب به کلید و پریزهای برق منازل! با گذشت نزدیک به هشت ماه از سال آبی جاری، هنوز میزان بارش های کشور به استاندارد نرسیده و در بسیاری از مناطق، حجم بارش ها تا 60 درصد کاهش داشته است؛ وضعیتی نگران کننده که کنار هم قرار دادن برخی آمار و ارقام نشان می دهد، کشور در تابستان سال جاری جدا از بحران آب با بحران های دیگری نیز رو به رو خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ حجم بارش های اخیر کشور چه به لحاظ مکانی و چه به لحاظ زمانی با تغییرات جدی رو به رو شده است و شرایط آن اصلاً مطلوب نیست؛ جدا از آمارهایی که نشان می دهد چیزی حدود 60 درصد از میانگین بارش های کشور کاسته شده است، همینطور آمارها به خوبی گویای این است که توزیع زمانی این بارش ها نیز به هم خورده است.

کاهش ظرفیت آبی کشور در سال جاری جدا از اینکه مشکلات و نگرانی ها را در رابطه با نیازهای ضروری آبی کشور در حوزه شرب، کشاورزی و صنعت افزایش داده است و در بسیاری از مناطق مثل شرق اصفهان به چالش های اجتماعی و نا آرامی منجر شد، نگرانی ها را در رابطه با تولید برقی کشور نیز بالا برده است.

از اهمیت و ضرورت وجود آب در اقتصاد و معیشت شهروندان کشور که بگذریم، مسأله برق و نیاز روزافزون جامعه به این نیاز را نمی توان نادیده گرفت؛ تولیدی که در روزگاری نه چندان دور امکان صادرات آن کشورهای همسایه نیز وجود داشت، اما حالا و بر اساس بررسی آمارها احتمالاً توان پاسخگویی به همه نیاز کشور را نیز نخواهد داشت.

هرچند در مورد حجم تولید برق کشور آمارهای متعددی منتشر می شود و در مورد میزان واقعی تولید و ظرفیت های اسمی هنوز تمایز درستی صورت نگرفته است، بنا بر یک روایت معتبر کل ظرفیت تولید برق کشور در بخش های مختلف و در شرایط استاندارد، چیزی حدود 74 هزار مگاوات برق است.

البته از این 74 هزار مگاوات به طور تقریبی 53 هزار مگاوات آن حقیقتی است که دلیل این فاصله را می‌توان به راندمان پایین برخی واحدها، گرمای هوا و تأثیر آن بر کارکرد نیروگاه‌ها، محیط جغرافیایی و ارتفاع این سازه‌ها از دریا مربوط دانست.

این حجم از تولید برق کشور روزانه و در سه بخش اصلی تولید و روانه بازار مصرف می شود که از این سه بخش می توان به نیروگاه های حرارتی با ظرفیت اسمی 43 تا 45 هزار، نیروگاه های برقابی با ظرفیت اسمی 6 تا 7 هزار و نیروگاه اتمی بوشهر با ظرفیتی نزدیک به هزار مگاوات یاد کرد.

بررسی ها نشان می دهد، در سال گذشته و در دوران اوج مصرف برق یعنی تیرماه سال 96 میزان مصرف برق کشور به 55 هزار مگاوات برق رسید که با تلاش مسئولان وزارت نیرو و نیز صرفه جویی شهروندان در برخی مناطق، شاهد مشکل چندانی در تأمین برق در کشور نبودیم.

با این حال در سال جدید و با توجه به شرایط بسیار بد ذخایر آبی کشور در پشت سدهای بزرگ، این نگرانی وجود دارد که ظرفیت تولید برقابی کشور به شدت کاهش یابد و در نهایت مشکل عدم تأمین برق برای کشور پیش آید.

هرچند مسئولان جسته و گریخته در این رابطه صحبت و هر یک به نوعی نگرانی های خود را در این باره مطرح کرده اند، هنوز هیچ یک مشخصا در رابطه با این نگرانی عمومی موضع گیری نکرده و ضمانت های لازم را به شهروندان مبنی بر نبود مشکل نداده اند؛ شرایطی که به افزایش نگرانی ها دامن می زند.

«همایون حائری»، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اخیراً در نشست وزیر نیرو با مدیران عامل شرکت‌های توزیع نیروی برق، به شرایط خاص تابستان امسال برای تأمین برق سراسر کشور اشاره کرد و گفت: کاهش نزولات آسمانی در سال آبی جاری باعث شده تا ارتفاع و حجم آب مخزن سدهای دارای نیروگاه برقابی به شدت کاهش یابد.

وی ادامه داد: در روزهای پایانی فروردین‌ماه پارسال نزدیک به 28 میلیارد مترمکعب آب پشت سدها ذخیره شده بود اما این رقم امسال به 13 میلیارد مترمکعب رسیده است.

معاون وزیر نیرو افزود: پارسال هشت میلیارد مترمکعب از حجم آب پشت سدها در نیروگاه‌های برقابی استفاده قرار گرفت و امسال این رقم به سه میلیارد مترمکعب کاهش خواهد یافت.

وی بدون اشاره به ضریب آمادگی وزارت نیرو برای تولید برق، صرفاً از مشکلاتی سخن گفته است که احتمالاً بروز مشکل در ماه های آتی را افزایش می دهد.

اما با بررسی دقیق تر وضعیت کنونی توزیع منابع تولید برق کشور یعنی 43 هزار مگاوات تولید نیروگاه های حرارتی، 6 هزار تولید نیروگاه های برقابی و نیز هزار مگاوات تولید نیروگاه اتمی حتی اگر دو بخش نیروگاه های حرارتی و اتمی بدون کاهش به تولید خود ادامه دهند، در سال جاری مشکل تأمین برق جدی به نظر می رسد.

با کاهش بیش از 60 درصدی منابع آب کشور که معاون وزیر نیرو نیز این آمار را قبول و تأیید می کند، به خوبی می توان برداشت کرد که ظرفیت تولید برق کشور از طریق نیروگاه های آبی حداقل به نصف کاهش خواهد یافت و 3 هزار مگاوات در روز خواهد رسید.

با این شرایط، کل ظرفیت تولید برق کشور در بهترین حالت به 47 هزار مگاوات می رسد که به احتمال بسیار و در شرایط عادی قادر به پاسخگویی نیازهای روزهای گرم تابستان سال جاری را نخواهد بود.

با اشاره به این که سال گذشته و در روزهای گرم سال مصرف برق کشور به 55 هزار مگاوات رسیده بود و نیز با توجه به اینکه میزان گرمای سال جاری به مراتب بیشتر است، احتمال بروز مشکل در سال جاری زیاد است.

این شرایط تنها و تنها در صورت افزایش آمادگی مسئولان وزارت نیرو و نیز همراهی شهروندان با مسئولان قابل مدیریت است و اگر چنین آمادگی و تعاملی پیش نیاید، باید منتظر روزهای خاموش و خشک کشور در هفته های آتی ماند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۲۴
باور کنید. این سرزمین نفرین شده
در حالی که ما داریم پولهای نفت را صرف مدیریت جهانی میکنیم عربستان سعودی در حال ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی میباشد
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
عربستان خودش تو 2 تا جنگ مستقیم دخالت داره پس صحبت الکی نکنید لطفا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
به جز نیروگاههای خورشیدی در کویر ایران طرح ایرانرود میتونه خیلی مفید باشه.
اگر خلیج فارس به دریای خزر متصل بشه خیلی از مشکلات میتونه حل بشه
کم کم داری وارد شعب ابیطالب میشیم
چرا از دانشمند ایرانی مقیم آلمان که کلیپش جدیدا پخش شده و افزایش بارش های فصل بهارو در منطقه غرب و جنوب غرب کشور رو موجب شده دولتی ها حمایت نمیکنن که با تکنولوژی بسیار نوآورانه بدون هیچ هزینه خاصی میزان بارش هارو به طور چشم گیری افزایش داده.این بنده خدا فقط خواستار همراهی مسئولانه امیدوارم تابناک پیگیر این مسئله ملی و حمایت از این دانشمند عزیز باشند. اگر نیاز به دیدن کلیپ ایشون هم باشه بنده با کمال میل آماده هستم براتون بفرستم
تابناک چرا همش بحران سازی میکنی ؟ آمااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار ها که یه چیز دیگه ای میگن
دولت هم که به عنوان متولی امور وظیفه اش را انجام داد و آمار داده.مسئولین هم که تمام وظایف خودرا در اطلاع رسانی انجام دادن.فقط یه کار عملی و کاربردی مونده اونم اینه که مردم دیگه از آب استفاده نکنن
تابناک عزیز بحران اب وبرق مهم نیست،مساله مهمتر داریم.تلگرام!!!
خخخخخخ
فلات مرکزی ایران بهترین محل نصب صفحات خورشیدی و تولید برق با مقیاس بزرگ است. آب هم برای مصارف شهری و کشاورزی منظور شود.
یه شکر تو دهنتون باشه .
دو ماه اخیر بارش های خوبی داشتیم ..
وزارت نیرو از درآمد بسیار بالایی برخوردار است. متاسفانه با انباشت نیروی غیر متخصص روبروست. بطور قطع سی درصد از نیروی موجود اضافه هستند. این در حالی است اکثر کارها توسط پیمانکاران انجام می شود وباید ضمن کاهش نیرو. در زمینه نیروگاهها خورشیدی وبادی سرمایه گذاری کند.
حجم جمعیت نسبت به منابع آب شیرین کشور بسیار بالاست باید در صدد این بود که در اینده از این حجم کاسته بشود...
بارشی مثل بهار امسال تو عمر سی و چند ساله ام ندیدم
این بارش ها کجا میره
جواب سوال مشخصه مثل بقیه امور مملکت
خدایا شکر .... حق ما همینه.
خدا کند که تو فیلتر نشوی چون تابناکی وتابناکی خود جرم بزرگی است
خدا بر این سرزمین خشم گرفته است چون دستورات عجیب و غریبی به اسم خدا حاکم است که نمیتواند از خدای متعال باشد.
ما باید با موشک باران اسمان تولید باران کنیم
سلام خلاصه اخبار تابناك و نظرات : به زودي آب نداريم ، به زودي برق نداريم ، يك دانشمند هست كه آلمان است و بأرش را حل مي كند ولي حمايت نمي شود ، پول مديريت جهاني را بدهيم نيروگاه خورشيد بسازيم مشكل برق حل مي شود. ولي چون نفرين شده ايم و كسي هم محل نمي گذارد بايد به جان هم بيفتيم و به هم فحش دهيم و منتظر گسست اجتماعي و تخريب كلي كشور باشيم . خيلي از حرفه بودن سايت تشكر مي كنم اميدوارم همچنان فعالانه ما را افسرده كند
شما که از دلار چیزی نمیگید. اینم شد خبرنگاری!!! ترسو ها... امشب از اخبار منوتو میشنویم... شما هم سرتون رو بکنید زیر برف!
مدت طولانیه که ما چوب نا کارامدی مدیران رو میخوریم
تنها راه نجات اتصال دریای عمان به دریای خزر است
چرا به عراق برق صادر می کنیم؟
ببینید در جهان امروزی بحران طبیعی وجود ندارد. چیزی که وجود دارد عدم تخصص و بی تدبیری مسولان کشور از ریاست جمهوری تا وزیران است که با تصمیمات نابخردانه زمینه های بحران طبیعی و غیرطبیعی ایجاد میکند. مدیریت صحیح بهمراه علم و تخصص برای هر اتفاقی راه حل دارد.
در همین یک هفتهٔ اخیر نیمی از کشور را آب برد؟ شما هنوز سیراب نشدن اید ؟ ونقدر بهای آب را گران کرده اید که هزار سال خشک سالی هم بشود شماها پولهای لامفت ،وهنگفتی به جیب زده اید پس نگران نباش ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی