بازدید 22602
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات عوامل گروهک تروریستی داعش؛

اتهام «بغی» برای متهم ردیف اول پرونده که در افغانستان و سوریه دوره دیده بود/ ماهی ۵۰ دلار می‌گرفتم/ نمایش سند بیعت متهم در دادگاه/ پوشیدن جلیقه انتحاری قانون داعش است

قاضی پرسید: در افغانستان آموزش نظامی دیدی و تحت تعقیب قضایی قرار گرفتی. حکم جلبت هم صادر شده بود. چرا وقتی سال ۹۱ تعهد دادی عضو گروه‌های تکفیری نشوی، باز سال ۹۴ به سوریه رفتی؟ س.م پاسخ داد: رفتم داماد خواهرم را برگردانم. در هویجه ۲۰ روز آموزش تئوری داشتیم و بعد از ۲۰ روز آموزش نظامی می‌دیدیم. بعد از آن مسلح شدم و ماهی ۵۰ دلار حقوق می‌گرفتم.
کد خبر: ۷۹۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱ 29 April 2018
صبح امروز (یکشنبه نهم اردیبهشت) دومین جلسه محاکمه عاملان حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب آغاز شد. در جلسه روز نخست، هشت تن از متهمان پرونده به همراه وکلایشان و جمعی از خانواده شهدای حمله تروریست ها به مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و دادستان، کیفرخواست متهمان را قرائت کرد.
 

به گزارش «تابناک»؛ رسیدگی به اتهامات متهم ردیف اول پرونده، نخستین دستور جلسه امروز دادگاه بود. این متهم به حضور در گروهک تروریستی داعش و ورود غیرمجاز به کشور، قاچاق مهمات و اسلحه جنگی، جعل سند و شناسنامه، حمل و نگهداری سلاح جنگی و حمل و نگهداری گاز اشک‌آور متهم است.

همچنین بنا بر کیفرخواست قرائت شده، متهم ردیف دوم به معاونت در افساد فی‌الارض و حمل و نگهداری سلاح جنگی سبک و سنگین، متهم ردیف سوم به معاونت در افساد فی‌الارض مستوجب اعدام، جعل شناسنامه، خرید، حمل و نگهداری اسلحه، متهم ردیف چهارم به افساد فی‌الارض، متهم ردیف پنجم به بغی به علت عضویت در گروهک تکفیری داعش، متهم ردیف ششم به معاونت در افساد فی‌الارض مستوجب اعدام و خرید و حمل سلاح جنگی، متهم ردیف هفتم به معاونت در افساد فی‌الارض، تهیه و حمل و نگهداری سلاح جنگی و استفاده از سند مجعول و متهم ردیف هشتم به افساد فی‌الارض مستوجب اعدام، تهیه حمل و نگهداری سلاح جنگی سبک و سنگین، مخفی کردن متهمین و اسکان تیم ترور، متهم هستند.

اتهام «بغی» برای متهم ردیف اول پرونده

بر اساس کیفرخواست صادره برای «س.م» متهم ردیف این پرونده، وی در سال 94 از کشور خارج و به داعش ملحق شده است. این فرد در سال 96 به همراه تیم تروریستی غیرمجاز و با کمربند انفجاری به کشور وارد و با یک شناسنامه جعلی در یک خانه اجاره‌ای مستقر می‌شود. بر اساس گزارش ها علت عدم همراهی این فرد با تیم عملیاتی به تهران ادامه فعالیت‌ها برای سایر اقدامات بوده است.

از این متهم سلاح کمری، 140 عدد فشنگ، چندین عدد گوشی، مقادیری دلار، دینار، پول نقد ایرانی، لپ‌تاپ، دوربین عکاسی، خشاب اسلحه، کمربند انفجاری، اسپری گاز اشک‌آور و شناسنامه جعلی کشف شده است. نامبرده تا مدت زمانی گرایشات تکفیری داشته و به آن‌ها پایبند بوده است و در جذب افراد دیگری به این اعضا نقش موثری داشته است. متهم در سال 91 به گروهک پیوسته و جزو این گروهک بوده است. بر اساس مستندات، اقاریر و گزارشات اتهام بغی به علت عضویت در داعش، قاچاق اسلحه، نگهداری اسلحه، ورود غیرمجاز به کشور، جعل سند برای این متهم محرز است. این فرد برادر یکی دیگر از متهمین همین گروه بوده که برادرش در تهران معدوم شده و از قدیمیان یک گروهک تکفیری است. این متهم قبل از ورود تیم تروریستی به ایران کار‌های مقدماتی برای حضور آن‌ها را در ایران انجام می‌داده است.

براساس اقاریر وی و دیگر متهمین از وی خواسته شده است که برای ورود تیم عملیاتی مرز‌ها را مورد تحقیق و شناسایی قرار دهد گروه تروریستی پس از ورود به ایران 40 روز توسط این متهم در شهر‌هایی از کرمانشاه اسکان داده می‌شوند. این متهم پس از اسکان اعضا، اسلحه و پوکه‌های آن‌ها را در کشور مخفی می‌کند و حمایت‌های خود را از این افراد با تهیه اسلحه و فشنگ در ایران ادامه می‌دهد. او حتی یکی از اعضای داعش را از شهر دیگری به شهر دیگری منتقل کرده است.

این متهم آگاهانه و عالمانه و با اعتمادسازی برای عملیات تروریستی دستورات امیر تیم را به‌صورت دقیق انجام داده است. چون می‌دانسته که برادر او عضو داعش شده و قصد خرابکاری دارند. متهم در بخشی از وصیتنامه خود این گونه نوشته است، یکی از متهمین به من گفت که می‌خواهیم در ایران کار‌هایی انجام دهیم و من قبول کردم که به آن‌ها کمک کنم.

وی در وصیت‌نامه خود نوشته است من دو سال تحت تأثیر افکار داعش بودم و با توجه به این موضوع تصمیم گرفتم به این افراد کمک کرده و توپ و فشنگ‌های زیادی برای آن‌ها تهیه کردم. به علت همکاری‌های زیاد این فرد با گروه داعش اتهام معاونت در افسادفی‌الارض که مستوجب اعدام است برای این فرد محرز است. البته همکاری او با این گروهک به نحوی بوده که حتی اتهام بغی هم در مورد این فرد ممکن است.

اتهام «بغی» برای متهم ردیف اول

متهم ردیف اول «س.م» در جایگاه متهم قرار گرفت و قاضی صلواتی متهم را تفهیم اتهام کرد؛ یکی از اتهامات متهم «بغی» است.

س.م گفت: سابفه کیفری نداشتم و داماد خواهرم من را به داعش برد. زمانی که وارد داعش شدم بعد از ۳ روز قصد بازگشت داشتم، طرفدار القاعده و طالبان بودم و خواستم از سوریه فرار کنم مرا کنار یک جنازه دار زده بردند و گفتند هر کس از ما جدا شود خود و خانواده‌اش را نابود می‌کنیم.

س.م ادامه داد: نمی‌گویم مجرم نیستم، یک بار غیر قانونی به مدت ۲۵ روز به افغانستان رفتم و انگیزه داشتم در مورد طالبان تحقیق کنم.

قاضی صلواتی پرسید: در افغانستان آموزش نظامی دیدی؟ متهم پاسخ داد: خیر!

قاضی خطاب به متهم گفت: در افغانستان آموزش نظامی دیدی و تحت تعقیب قضایی قرار گرفتی. حکم جلبت هم صادر شده بود. چرا وقتی سال ۹۱ تعهد دادی عضو گروه‌های تکفیری نشوی باز سال ۹۴ به سوریه رفتی؟ س.م پاسخ داد: رفتم داماد خواهرم را برگردانم.

قاضی صلواتی پرسید: در هویجه چند روز آموزش نظامی دیدی؟

س.م گفت: بیستم روز آموزش تئوری داشتیم و بعد از بیستم روز آموزش نظامی می‌دیدیم، یک هفته کار با کلاشینکف را آموزش دیدم و بعد از آن مسلح شدم و ماهی ۵۰ دلار حقوق می‌گرفتم.

 
اتهام «بغی» برای متهم ردیف اول پرونده
سندی که در دادگاه نمایش داده شد

قاضی صلواتی در ادامه خطاب به متهم گفت: گفتی مریض بودی و در سوریه کمک آشپز شده بودی، پس چطور بیعت کردی؟

س.م: من در هیچ کجا بیعت نکردم.

قاضی صلواتی: نماینده دادستان با حضور در دادگاه عکس‌های بیعت را نشان دهند.

متهم پس از دیدن عکس‌ها گفت: من نیستم.

قاضی صلواتی: این عکس شما با سلاح کلاشینکف نیست؟
 
س.م: چرا این من هستم.

س.م با سه تروریست معدوم شده در مجلس وارد ایران شده است. قاضی صلواتی: سه تروریست تا بن دندان مسلح را به تو تحویل دادند تا آن‌ها را وارد کشور کنی.

تروریست‌های حرم امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی با یک پراید که به نام مستعار "امین حسینی" خریداری شده بوده است به تهران آمده‌اند. امین حسینی نام مستعار س.م است که با همین نام برای وی شناسنامه جعلی نیز گرفته‌اند.

نماینده دادستان گفت: متهم با نام "ابوانصار" در جبهه‌های کرکوک حضور داشته است.

س.م گفت: در جمع داعشیان با چشم خودم خارجی‌هایی را دیدم که برای نابودی یک ملت کافی بودند.

قاضی پرسید: اظهارات خود در پرونده و دادسرا را قبول داری؟
 
س.م پاسخ داد: قبول دارم.

قاضی: چرا وقتی وارد ایران شدی با خانواده‌ات تماس نگرفتی؟
 
س.م گفت: نمی‌توانستم، چون موبایل نداشتم.

قاضی: پس شما در یک تشکیلات وارد ایران شده بودی، حق تماس به تو نمی‌دادند. اعضای تیم ترور شما را به قصد انجام عملیات ترور رها کردند و رفتند، اما شما این افراد را به اداره اطلاعات، سپاه یا مجاری دیگر لو ندادی، چرا؟ غیر از این است که مورد وثوق گروه بودی؟

س.م: به من گفته بودند به عراق برمی‌گردیم.

قاضی صلواتی: مگر می‌شود کسانی که با مشقت وارد ایران شده‌اند به راحتی از ایران خارج شوند؟
 
س.م گفت: به من گفته بودند نظامی‌ها را باید بکشی.

قاضی: کارمندان مجلس نظامی بودند یا مراجعان؟ چرا در رفت و آمد بین شهر‌های ایران به خود کمربند انتحاری بستی، عضو تیم ترور بودی؟

متهم: نه منفجر نمی‌کردم.

قاضی صلواتی: پس انگیزه‌ات برای بستن کمربند انتحاری چه بود؟

س.م: چون قانون بود.

قاضی صلواتی: بستن کمربند انتحاری از قوانین داعش است و تو هدفت این بود که اگر اتفاقی برای شما افتاد خودت و دیگران را منفجر کنی.

قاضی مجددا س.م را تفهیم اتهام کرد تا متهم آخرین دفاعیات خود را ایراد نماید.
 
جلسه بعدی محاکمه متهمان پرونده عملیات تروریستی حرم امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی فردا به صورت علنی برگزار می‌شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل