بازدید 17297
خبری که باور آن آسان نیست؛

شهرآفتاب هزار و 300 میلیارد تومانی، دیگر میزبان نمایشگاه کتاب نیست!

نبود زیرساخت های مناسب در شهر تهران برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب و ترافیک سنگین این نمایشگاه در مصلی امام خمینی (ره) از سال 1384 مسئولان ارشد اجرایی کشور را بر آن داشت تا به هر قیمتی شده، تصمیم دیگری برای این رویداد بزرگ فرهنگی بگیرند؛ عزمی که پس از گذشت یازده سال زمان و هزاران میلیارد تومان هزینه به دستاوردی چون نمایشگاه شهر آفتاب رسید.
کد خبر: ۷۹۱۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳ 17 April 2018

شهرآفتاب هزار و 300 میلیارد تومانی، دیگر میزبان نمایشگاه کتاب نیست!نبود زیرساخت های مناسب در شهر تهران برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب و ترافیک سنگین این نمایشگاه در مصلی امام خمینی (ره) از سال 1384 مسئولان ارشد اجرایی کشور را بر آن داشت تا به هر قیمتی شده، تصمیم دیگری برای این رویداد بزرگ فرهنگی بگیرند؛ عزمی که پس از گذشت یازده سال زمان و هزاران میلیارد تومان هزینه به دستاوردی چون نمایشگاه شهر آفتاب رسید.

به گزارش «تابناک»؛ مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب تهران که در بزرگراه تهران قم و مجاورت حرم امام خمینی (ره) قرار گرفته است، پس از سال ها زمان و هزاران میلیارد تومان هزینه، نهایتاً در بهار سال 1395 با حضور رئیس جمهور افتتاح شد تا از آن پس، میزبان رویدادهای بزرگ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور و منطقه باشد؛ نمایشگاهی که هنوز چیزی از زمان افتتاحش نگذشته، از دستور کار مسئولان برای استفاده خارج شده است.

از زمانی که در سال 1384 و در دوران شهرداری محمود احمدی نژاد تصمیم بر ساخت مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در جنوب شهر تهران و ضلع جنوبی دانشگاه شاهد آن هم با هزینه ای بالغ بر 800 میلیارد تومان گرفته شد تا سال 1395 که محمد باقر قالیباف شهردار اسبق فاز اولیه آن را با حضور رئیس جمهور حسن روحانی افتتاح کرد، ایرادهای فراوانی در فرایند ساخت این نمایشگاه وجود داشت که به هر صورت هیچ یک مانع افتتاح آن نشد.

از بروز اختلاف میان دولت محمود احمدی نژاد با شهرداری قالیباف بر سر مسائل مالی این پروژه گرفته تا انتقادهای فراوانی که کارشناسان به مکان یابی این طرح داشتند که بگذریم، بالاخره و بر اساس گفته مسئولان فاز اول این پروژه عظیم با هزار و 300 میلیارد تومان هزینه به پایان رسید.

در سال 1394 علی جنتی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در محل شهر آفتاب این پروژه را خدمتی ماندگار از انقلاب اسلامی برای مردم ایران توصیف کرد و ساخت آن را فرصتی برای بهبود کیفیت خدمات رسانی فرهنگی به مردم دانست.

پروژه ای که تنها 25 درصد آن یا همان فاز نخست با هزار و 300 میلیارد تومان ساخته شد، در اردیبهشت ماه سال 1395 میزبان بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب شد و قرار بر این بود که از آن پس با توجه به افزایش بار ترافیکی نمایشگاه ها در شهر تهران، همه نمایشگاه های بین المللی در این محل برگزار شوند.

بعد مسافت و اشکالات زیرساختی این نمایشگاه سبب شد تا بسیاری از نمایشگاه های بین المللی کشور در شهر آفتاب برگزار نشوند و همین سبب شد تا در ادامه، شهردار اسبق تهران یعنی محمد باقر قالیباف به این مسأله به صورت جدی معترض شود.

به رغم همه اعتراض ها و گلایه هایی که انتشاراتی ها و فروشندگان کتاب در مورد کاهش فروش خود در مجموعه شهر آفتاب و نمایشگاه بیست و نهم داشتند، سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب نیز در همین محل برگزار شد؛ نمایشگاهی که بر اثر بارش باران و تدابیر ناکافی بالغ بر 200 میلیون تومان به ناشران کتاب خسارت وارد کرد.

تجربه دو نمایشگاه کتاب برگزار شده در شهر آفتاب در سال های 95 و 96 نشان داد، به رغم ایرادات قابل حلی مثل سهولت در دسترسی عمومی و نیز اتخاد تدابیری برای عدم آب گرفتگی حین بارش باران و... این محل برگزاری نمایشگاه بین المللی می تواند نقش مؤثری در ارتقای کیفیت خدمات رسانی به دوستداران کتاب و نیز کاهش بار ترافیکی مرکز شهر تهران و منطقه عباس آباد بازی کند؛ موضوعاتی که به عنوان دلایل اصلی این جابجایی نمایشگاه نیز به آن شاره شده بود.

حالا و با گذشت تنها دو سال از افتتاح نمایشگاه شهر آفتاب، عیسی فرهادی فرماندار شهرستان تهران اعلام کرده است که در سال جدید سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب در محل مصلی امام خمینی (ه) برگزار خواهد شد و شرایط برای برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه آماده است.

عیسی فرهادی در همین رابطه گفت: نمایشگاه کتاب تهران یکی از بزرگترین رخدادهای فرهنگی کشور است که نمونه آن در منطقه وجود ندارد به شکلی که بین ۳ تا ۴ میلیون تن از این نمایشگاه بازدید می کنند.

وی افزود: برابر توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مصلی امام خمینی(ره) این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در محل مصلی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همه دستگاه های خدمت رسان در برگزاری این نمایشگاه در حال حاضر در آمادگی کامل هستند و این نمایشگاه طبق قرار قبلی ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار خواهد شد. همکاری مناسبی بین این دستگاه ها برقرار است و امیدواریم بهتر از سال های گذشته برگزار شود.

این تلاش های دولتی و فرادولتی برای برگزاری نمایشگاه در مصلی امام (ره) در حالی است که هزاران میلیارد تومان برای ساخت نمایشگاه شهر آفتاب هزینه شده است و برپایی سالانه نمایشگاه کتاب در مرکز شهر تهران مشکلات ترافیکی شدیدی را برای ساکنان اطراف این محدوده به بار می آورد.

بار سنگین تحمیلی به سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران و به ویژه خط یک مترو به ویژه برای کسانی که روزانه از این مسیرها استفاده می کنند، موضوع مهم دیگری است که گویا مسئولان ارشد دولتی هیچ توجهی به آن در این تصمیم گیری شان ندارند.

ظرفیت و فضای محدود نمایشگاه واقع در مصلی که اصلاً تاب پذیرش نزدیک به 4 میلیون بازدید کننده را ندارد و زیرساخت های ضعیف دیجیتال این نمایشگاه آنهم در شرایطی که در نمایشگاه شهر آفتاب خدمات رسانی ناشران در فضای مناسب و زیرساخت های قوی تعبیه شده است، جای سؤال دیگری است که شاید پاسخ مناسبی برای آن وجود نداشته باشد؛ نمایشگاهی که هزاران میلیارد تومان برای تکمیل آنها نیاز است و حالا در فاز اول اجرا نیز با شکست رو به رو شده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۲
با مترو نزدیک دو ساعت راه بود ، بعدشم کلی پیاده روی توی آفتاب ، بعضی از سالنها که رسما چادر بود انگار آدم حسینیه رفته ، امکانات هم که نداشت ( ببخشید برای یه سرویس بهداشتی که هم باید تا نزدیک مترو برمیگشتیم ) مثل همیشه هم برای جذب مشتری داشتن فوت کورت میساختن که واقعا برای نمایشگاه کتاب چه دلیلی داره !!!

از همان اول هم اشتباه بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
همه فرمایشاتتون صحیح
اما تجربه ثابت کرده چیز مفت برای ملت ایران محرک خوبیه
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
احسنت باید یک مکان دنج در خونه تک تک کتابخوانها میساختن یکماهه هم آمادش میکردن . احسنت
انهایی که تیتر خبرها را در تابناک انتخاب میکنند لابد مشکل دارند یک تیتر غیر سیاهد نمایانه ندارند.واقعا که..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
شما برو کیهان بخون
فک کن اینجا بهترین کشور دنیاست
با توهم خوووووووووش باش
این شهر غیر از برگزاری نمایشگاه که اون هم شاید در سال برای 10 مورد باشه چه فایده ای داره.
اصلن در کشور ما برگزاری نمایشگاه با چه هدفی انجام میشه؟
صدها میلیارد تومن هزینه و فاکتورسازی برای ایجاد این شهر در خارج از تهران شده که عملا هیچ سودی نداره.
کاش به جای آن یک مجتمع پیشرفته شستشو و بسته بندی سبزیجات و محصولات کشاورزی تاسیس میشد و یا یک مجتمع بزرگ دامپروری یا گلخانه ای حداقل ده یا بیست تا جوون شاغل میشدن
حیف واقعا در این کشور همه چیز هست به جز مدیریت صحیح و اراده برای حل مشکلات مردم.
پاسخ ها
بی پروا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
به خدا راست میگه،میدونی میشد چن تا گاوداری ساخت،آدم شهر افتاب میرفت انگار رفته بود بیگاری انقد تاخ میگذشت دیگه بماند باد و گردو خاک هوای خشک و آفتاب و باران
تقصیر تلگرام و فضای مجازی هست
بزرگترین مشکل نمایشگاه فاصله زیاد آن با ایستگاه مترو و عدم وجود وسیله نقلیه کافی است. پارسال ساعت ده و نیم صبح صف سوار شدن به تاکسی های نمایشگاه به چند صد متر می رسید و دست کم چهل دقیقه زمان می برد تا ادم نوبتش بشود، لذا بسیاری از مردم پیاده خود را به نمایشگاه می رساندند، و برگشت نیز با کوله باری از کتاب زیر آن آفتاب داغ خود به شکنجه ای شباهت داشت که آدم را از آمدن به نمایشگاه کتاب پشیمان می کرد و مردم با حلتی نیمه اغماء به ایستگاه مترو می رسیدند. یکی از مهمترین مشکلات همین مسئله فاصله زیاد ایستگاه مترو تا نمایشگاه است، ضمن اینکه خط مترو هم به طرز عجیبی نیمه راه مردم را پیاده می کرد و باید از خط دیگری استفاده می شد بدون اینکه اعلام درستی در این مورد انجام شده باشد و مردم این موضوع را از زبان یکدیگر می شنیدند و با یک اشتباه آدم سر از ناکجا آباد در می آورد. در کل امضای مدیریت بومی همه جای آن دیده می شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
عزیز من این موضوعات قابل حله باد سعی بشه ایرادات این شهر بر طرف بشه نه اینکه ولش کنن به امان خدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
ما هم نگفتیم ولش کنن، ولی انتقال انبوه بازدیدکنندگان به وسیله نقلیه امری بسیار دشوار و ضرورتی قاطع است که باید برای آن فکری کنند.
با این مبلغ می شد نسخه پی دی اف همه کتابهای ایران رو برای استفاده عمومی به صورت رایگان توزیع کرد!
کلی کار می شد با این پول کرد تا اونی که می خواد کتاب بخونه رایگان کتاب بدستش برسه!
فکر نیست که ...
بی خیال ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
جل الخالق
مگه کسی میخاست کتاب رایگان به دستش برسه؟
یعنی آدم کف میکنه از منطق بعضیا
دوست عزیز نویسنده وناشر زحمت کشیدن باید حقشونو بگیرن.کتاب رایگان یعنی دزدی
نمایشگاهو بردن اونجا خیرسرشون ترافیکو هندل کنند که اگر انقدر دور و وسط بیابون نمیساختن و کامل میساختن شاید به هدفشون میرسیدند
ولی شما قبل حرف زدن بیشتر فکر کن
کی به کیه؟؟
كل اين نمايشگاه و ساير سازه ها ، براي خدمت رساني و پيشرفت كشور ساخته نميشه بلكه نقشه اي براي عوامفريبي براي نشان دادن ظاهري خدمت گزار ساخته ميشه.
بعد مردم کرمانشاه لنگ چند میلیون هستند....
پناه بر خدا
نمایشگاه در مجموعه آفتاب مثل برپایی نمایشگاه در کویر بود،گرمای فراوان، غرفه های گلخانه ای ونایلونی رمقی برای بازدید کننده نمی گذاشت.
دلت خوش ها تابی جان... قرار بود مسئولین ما فکر کنند که وضع ما این نبود
من چندین سال در مصلا و همین طور پارسال در شهر افتاب حضور داشتم.هیچکدام مناسب نمایشگاه نیستند.اما شهر افتاب مشکلات بسیار بیشتری داشت.غرفه های ناشران دانشگاه در سوله هایی بود که هیچ تهویه ای نداشتند و بسیار گرم و خفه بود و با بارش باران دچار آبگرفتگی هم شدند که فضا را غیر قابل تحمل می کرد.غرفه های کودکان هم وضعیت مشابه داشت.برای دسترسی به ساده ترین سرویس ها مثل نمازخانه و غذا خوری باید مسافت های طولانی پیاده روی می کردی و کیفیت خدمات هم بسیار بد بود.از درب خروجی مترو تا ورودی نمایشگاه مسافت طولانی وجود داشت که سرویس های موجود اصلا کافی نبود و به خاطر صف طویل متقاضیان و رعایت سالمندان مجبور به پیاده روی بودی.تنها نکته مثبت اختصاص یک سالن کامل به بانک شهر در ورودی بود که ضرورت ان هم چندان حس نمی شدبا این کمبود امکانات و دوری مسیر رفتن به نمایشگاه در شهرافتاب اصلا صرفه نداشت.مصلا حداقل نزدیکتر است و همراه با اعمال شاقه نیست.
شهز افتاب اصلا جای خوبی برای نمایشگاه کتاب نبود... باید تا قم میرفتی تا به اون جا برسیِ.. ضمن این که تو تهران همیشه ترافیک هست حالا یه ده روز هم فرقی نمیکنه.... بیخودی مسخره بازی در نیارید...
بهترین راه تعطیلی دائمی نمایشگاه است . به خاطر نمایشگاه اعصاب تهرانی ها را بیشتر از این بهم نریزید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
خوبه شما کاره ای نشده ای...به جای فک کردن کلا از ریشه همه چیزو میکندی
چرا بابا. باورش برامون خيلي هم آسونه. يعني ديگه عادت کرديم و اگر غير از اين باشه باورش برامون آسون نيست. بي‌کفايتي داره موج ميزنه.
از تصمیم قالیباف که بهتره به نظرم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
دوست عزیز در اینکار قالیباف مجری بوده ها؟ملتفتی؟
معمولاً این پروژه ها به خاطر سوء استفاده های مالی اجرا می شود .
پاسخ ها
بی پروا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
دقیقا میخاستم همینو بگم،گل گفتی،فقط و فقط صرفا بخاطر دونگ خودشون استارت زدن و هول برشون داشت هر طوری شده اینکار رو بکنن،حالا بماند چرا شهر افتاب و انتخاب همچین بیابونی و سایر قضایا
اصلا یجوری هستیم!
همه کارها همینطوره ، اول منار را می دزدند بعدا میخواهند چاه بکنند!
فقط به خاطر لج و لجبازیه
تا وقتی نظارت درست و پاسخگویی نیست...
نمایشگاه بین المللی با ان همه سالنهای لزرگ و فضای مناسب ، برای هر نوع نمایشگاهی مناسب. فقط نباید همه کار را با هم انجام داد.تا باعث ترافیک در بزدگراه و شلوغی غرفه ها بشود.
باید نمایشگاهها تخصصی برگزار شود. نمایشگاه کتاب کودک ، مهندسی پزشکی ومذهبی و... می تو اند در روزهای مختلف سال و هر کدام به مناسب خودس برگزار سود تا موجب ترافیک و ازدحام نشود.
مساله دیگر این است که روی زمزنهای مرغوب و گ انقیمت و وسیع نمایشگاه بین المللی خیلی ها طمع دارند و لذا حاضرند که به وموال عم می صدمه بزنند و تخرببش کنند و خود ره نوایی برسند.
مدیریت ناصحیح خود را به نامناسب بودن محل نمایشگاه نسبت می دهند.
نه مصلی و نه شهر آفتاب مناسب نیستند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار