بازدید 11933
۸
پیمانه اقتصادی؛

از «رشد قیمت انواع سکه در ثبات دلار 4200 تومانی» تا «اجرایی شدن سوآپ ارزی ایران - ترکیه»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بیش از ۱۵ میلیون دلار هزینه ارزی برای واردات انواع صابون به کشور، چهارمین افت پیاپی شاخص بورس، تلاطم سهام آسیایی در شروع معاملات هفتگی، کاهش قیمت نفت علیرغم حمله به سوریه، جهش ۲ دلاری قیمت سبد نفتی اوپک، میزان صادرات نفت خام ایران در ماه مارس، افزایش قیمت یورو و پوند در بازار ارز و واکنش رئیس کل بیمه مرکزی به بیمه نوسانات نرخ ارز را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۰۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳ 17 April 2018

از «رشد قیمت انواع سکه در ثبات دلار 4200 تومانی» تا «اجرایی شدن سوآپ ارزی ایران - ترکیه»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بیش از ۱۵ میلیون دلار هزینه ارزی برای واردات انواع صابون به کشور، چهارمین افت پیاپی شاخص بورس، تلاطم سهام آسیایی در شروع معاملات هفتگی، کاهش قیمت نفت علیرغم حمله به سوریه، جهش ۲ دلاری قیمت سبد نفتی اوپک، میزان صادرات نفت خام ایران در ماه مارس، افزایش قیمت یورو و پوند در بازار ارز و واکنش رئیس کل بیمه مرکزی به بیمه نوسانات نرخ ارز را در بر دارد.

بیش از ۱۵ میلیون دلار هزینه ارزی برای واردات انواع صابون به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در دوازده ماه سال ۹۶، حاکی از آن است که در این مدت، بیش از ۱۲ هزار و ۳۰۰ تن انواع صابون شامل صابون طبی، صابون مایع، صابون چیپس، صابون حمام و دست شویی و سایر صابون‌ها به اشکال مختلف برای پاکیزگی وارد کشور شده است. بر اساس این آمار، ارزش واردات این حجم صابون به کشور ۵۲ میلیارد و ۳۲۳ میلیون و ۷۹۹ هزار و ۷۱۵ تومان به ثبت رسیده که این میزان معادل ۱۵ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۱۱ دلار محاسبه شده است. نگاهی بر اطلاعات ثبت شده در گمرک نشان می‌دهد این محصول از کشور‌هایی مانند آلمان، امارات متحده، اندونزی، ایتالیا، ترکیه، چین، فرانسه، مالزی و هند اعلام شده است. به نقل از میزان، در این میان کشور اندونزی به حجم ۵ هزار و ۱۲۶ تن و به ارزش ۴ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۲۰۱ دلار بیشترین حجم واردات صورت می‌گیرد.

چهارمین افت پیاپی شاخص بورس با تأثیر منفی فولاد و جم

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه 27 فروردین ماه 97 با کاهش 481 واحدی معادل 0.50 درصد به رقم 95 هزار و 506 واحد رسید. این در حالی است که در سه روز گذشته بازار سرمایه، شاهد افت 1132 واحدی شاخص کل بورس بوده ایم. تالار شیشه‌ای در دومین روز کاری هفته جاری، همانند روزهای اخیر قبل، شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 158 واحدی معادل 0.52 درصد به رقم 30 هزار و 279 واحد رسید. شاخص کل هم وزن با افت 12 واحدی معادل 0.08 درصد، عدد 16 هزار و 664 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 14 واحدی معادل 0.12 درصد به رقم 12 هزار و 398 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با افت 0.48 درصد همراه شد و 492 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 101 هزار و 435 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 424 واحد کاهش معادل 063 درصد به رقم 67 هزار و 419 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 592 واحد کاهش معادل 0.29 همراه بود و عدد 205 هزار و 591 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان با 113 واحد و نماد جم متعلق به پتروشيمي جم با 69 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را در قرمزپوش شدن شاخص کل بورس داشتند.

از «رشد قیمت انواع سکه در ثبات دلار 4200 تومانی» تا «اجرایی شدن سوآپ ارزی ایران - ترکیه»

تلاطم سهام آسیایی در شروع معاملات هفتگی بازارهای جهانی

روز دوشنبه در حالی‌ که آسودگی خاطر از این که حملات آمریکا به سوریه تشدید نخواهد شد، جای خود را به نگرانی از واکنش احتمالی روسیه به تحریم‌های جدید واشنگتن داد، سهام آسیایی بالا و پایین شد. با این که وضعیت به وجود آمده در سوریه همچنان ادامه دارد، تحرکات دو طرف آرام شده است. شاخص ای‌مینی اس‌اندپی ۰.۳۸ درصد بالا رفت، درحالی‌که نیکی ژاپن ۰.۲ درصد تقویت شد. اما گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارجِ ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی، ۰.۴ درصد افت کرد و شاخص شرکت‌های بزرگ چین، سی‌اس‌آی۳۰۰ هم ۰۷ درصد از ارزش خود را در اوایل امروز از دست داد. در بازارهای ارز، نرخ دلار در برابر ین بهبود یافت و به ۱۰۷.۴۰ ین در برابر هر دلار رسید. دلار هفته گذشته تا نرخ ۱۰۶.۶۲ ین در برابر هر دلار هم پایین آمده بود.

رشد قیمت انواع سکه در ثبات دلار 4200 تومانی

در بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه در سومین روز هفته با افزایش مواجه شد. این در حالی است که  در بازار ارز نرخ ۱۴ ارز از جمله یورو و پوند در کنار دلار 4200 تومانی اعلام شده توسط بانک مرکزی نسبت به روز یکشنبه افزایش یافت و نرخ ۱۶ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ همچنین نرخ ۹ ارز مانند دلار نیز ثابت ماند. در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه در بازار افزایش داشت به طوریکه که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشد 35 هزار تومانی به یک میلیون و 771 هزار تومان رسید. هر سکه طرح قدیم نیز با رشد 75 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 856 هزار تومان معامله شد. هر نیم سکه 16 هزار تومان گران تر شد و به رقم فروش 989 هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با رشد 18 هزار تومانی به رقم فروش 571 هزار تومان رسید. و سکه یک گرمی 5 هزار تومان گران شد نرخ آن، 356 هزار تومان قیمت گذاری شد. هر اونس طلا جهانی تا ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1343 دلار معامله شد.

کاهش بهای نفت به رغم حمله به سوریه

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه با کاهشی ۷۳ سنتی (۱ درصد) ۷۱.۸۵ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۷ سنت (۰.۹ درصد) کاهش بشکه ای ۶۶.۸۲ دلار صورت گرفت. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری می توان به افزایش تعداد دکل های نفتی فعال در آمریکا علیرغم حمله ی موشکی به سوریه اشاره نمود. تحلیلگران بازار نفت معتقدند که افزایش ۵ دلاری قیمت نفت در هفته ی گذشته و رسیدن آن به بالاترین حد خود از اواخر سال ۲۰۱۴ تا کنون به دلیل شرایط ژئو‍پلیتیک جدیدی است که در سوریه اتفاق افتاده است.

جهش ۲ دلاری قیمت سبد نفتی اوپک

میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در هفته گذشته حدود دو دلار و نیم افزایش یافت. میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در هفته گذشته به ۶۷ دلار و ۶۷ سنت رسید. میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در هفته پیش از آن، ۶۵ دلار و ۱۰ سنت بود. همچنین قیمت سبد نفتی اوپک در روز جمعه (۲۴ فروردین‌ ماه) به ۶۹ دلار و ۲۹ سنت رسید. /دبیرخانه اوپک

ایران ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت صادر کرد

ایران در ماه مارس حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر کرده است، پیش‌بینی می‌شود این رقم در ماه آوریل افزایش یابد. به نقل از وزارت نفت، چین و هند بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران هستند که در مجموع بیش از یک میلیون بشکه نفت خام از ایران دریافت می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود این رقم در ماه آوریل به نزدیک یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسد و چین و هند به ترتیب جایگاه خود را به‌ عنوان نخستین و دومین واردکنندگان نفت ایران حفظ کنند. توتال، شل، انی، هلنیک پترولیوم، ساراس و ... نیز از مشتریان نفت ایران در اروپا هستند.  ایران همچنین در ماه مارس حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی صادر کرده است که کره جنوبی با خرید نیمی از آن، بزرگ‌ترین مشتری ایران به شمار می‌آید. البته کره‌جنوبی خواهان درخواست میعانات گازی بیشتری از ایران است، اما به دلیل افزایش مصارف داخلی و تخصیص آن به پالایشگاه ستاره خلیج فارس امکان تحقق درخواست کره‌جنوبی از سوی ایران وجود ندارد. کره جنوبی هم اکنون روزانه حدود ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از ایران دریافت می‌کند.

کم‌نوسانی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد اندک 7/ 0 درصدی به قیمت 62 هزار و 903 تومان معامله شدند. پس از بازگشت پرشتاب «تسه»ها از کف 58 هزار تومانی، در روزهای اخیر شاهد ثبات نسبی و روند کم‌نوسان قیمت‌ها نزدیک سطح 63 هزار تومانی بودیم. از اسفند با تشدید روند صعودی قیمت مسکن، شاهد احتیاط در متقاضیان مصرفی مسکن بودیم. امری که افت ۳/ ۳ درصدی «تسه»ها را در اسفند به دنبال داشت. همچنان نزدیک شدن به تابستان و سیگنال‌های ورود نقدینگی رشد تقاضا را محتمل کرده است. از سمت عرضه، براساس آمارهای بانک مرکزی پس از افت ۲۸ درصدی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ۲ سال ۹۴ و ۹۵، در سه فصل ابتدایی سال ۹۶ رشد سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را حدود ۲۰ درصد نسبت به ۳ فصل ابتدای ۹۵ شاهد بودیم. امری که سیگنال خروج سمت عرضه از رکود است.

افزایش قیمت یورو و پوند در بازار ارز در کنار دلار 4200 تومانی

براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز دوشنبه 27 فروردین ماه بدون تغییر نسبت به روز یکشنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۱۱ ریال افزایش نسبت به روز یکشنبه ۵۹ هزار و ۹۰۸ و هر یورو نیز با ۱۶ ریال کاهش در مدت مشابه ۵۱ هزار و ۸۲۴ ریال ارزشگذاری شد.براین اساس هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۶۴۸ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۹۵۷ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۴۰۴ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۹۵۹ ریال، روپیه هند ۶۴۳ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۷۱۸ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۶ هزار و ۳۳۲ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۹ هزار و ۱۷۰ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۳۵۱ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال و دلار کانادا ۳۳ هزار و ۳۰۷ ریال قیمت خورد.

واکنش رئیس کل بیمه مرکزی به بیمه نوسانات نرخ ارز

عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما اظهار داشت: بیمه نوسانات نرخ ارز مفهومی ندارد و در هر جای دنیا هم که هست به صورت بازارهای آتی در نظر گرفته می شود یعنی نوسانات بازار ارز را باید در مجموعه بازارهای سرمایه پوشش دهیم. وی ادامه داد: در هیچ جای دنیا نوسانات نرخ ارز را بیمه نمی کنند و هر کسی هم که می گوید می شود بیمه کرد نمی تواند این کار را انجام دهد. همتی افزود: نوسانات نرخ ارز فقط در بازارهای مشتقه بورس پوشش داده می شود.

اجرایی شدن سوآپ ارزی ایران - ترکیه

نخستین اعتبار اسنادی (LC) با استفاده از قرارداد پیمان پولی/ سوآپ ارزی ریال ایران و لیر ترکیه، به موجب قرارداد منعقد شده بین بانک های مرکزی دو کشور در سال گذشته و ترتیبات اجرایی ابلاغی، روز دوشنبه برای تامین مالی تجارت از کشور ترکیه گشایش یافت. این بانک با هدف تسهیل مبادلات بازرگانی با کشورهای همسایه، هدایت عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی به نظام بانکی، به کارگیری ابزارهای پرداخت بین المللی و نیز کاهش ریسک عملیات ارزی در سال های اخیر، انعقاد پیمان های پولی/ سوآپ ارزی، با کشورهای طرف عمده تجاری را در دستور کار خود قرار داده و به طور مستمر این مهم را پیگیری کرده است. براساس این گزارش، در این مدل اجرایی، نیازی به ارز ثالث مانند دلار آمریکا و یورو برای تسویه مبادلات ارزی وجود ندارد؛ ضمن اینکه با به کارگیری این روش، خرید، نقل و انتقالات و تبادلات مالی به دلیل هدایت عملیات ارزی به نظام بانکی منتقل شده و ریسک عملیات تجار 2 کشور به حداقل خواهد رسید. بانک مرکزی اعلام کرده به موجب ترتیبات اجرایی این مدل، اعتبارات برای تجار ایرانی به لیر ترکیه بوده و از منابع ناشی از قرارداد سوآپ ارزی تامین خواهد شد. با توجه به حجم 6 میلیارد دلاری تجارت با کشور ترکیه، استفاده از ارزهای ملی تحت ترتیب های اجرایی سوآپ ارزی کمک قابل توجهی به تسهیل امور بانکی و تجاری بین دو کشور می کند. سال گذشته به دنبال سفر رئیس جمهوری ترکیه به ایران و با هدف ایجاد زمینه های لازم برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور و به دنبال آن در سفر رییس کل بانک مرکزی کشورمان به آنکارا، پیش نویس تفاهم سوآپ دوجانبه ریال ایران - لیر ترکیه به توافق و تأیید رئیسان کل بانک های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه رسید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۸
خدارا شکر که تجار ترکیه دیگه راحت میتونن اجناسشون بیارن ایران!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
شما هم عرضه داشته باش اجناست رو ببر ترکیه
دلار ۴۲۰۰ تومنی؟ چیزی که وجود خارجی نداره. خنده داره واقعا. اصلا بنویس دلار ۱۰۰ تومنی. چه فرقی میکنه؟ کله هاتون رو از زیر برف دربیارین آقایون
در مورد سواپ بین ترکیه و ایران با لیر -ریال -
ذکر این نکته فراموش شده مهمه که چند ماه دیگه
آمریکا بانک مرکزی ترکیه رو تحریم میکنه که با ایران روابط داره
برای همین هم این روال بی فایده است
باید چند تا صرافی معتمد بین دو کشور کار کنن نه بانکها
سه شنبه28 فروردین97
دلار آمریکا 5600
پوند 7800
یورو 6165
دلار کانادا 4600
سکه 1860000
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
چند وقت دیگر خبرش می آید عده ای که قصد داشتند مقداری دلار را در پوشش مواد مخدر از کشور خارج کنند دستگیر شدند !
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
متاسفانه بالاتر از اینهاست ولی نمی تونم بگم چقدر بالاتر چون میترسم گرفتار بشم.
تابناکی های عزیز حلالتان نمیکنم اگراین مطلب رامنتشرنکنید:
امشب بخشی ازصحبت های وزیراقتصاد درخبر۲۰:۳۰ پخش شد بااین مضمون که مادلار را از۵۷۰۰ به ۴۲۰۰ رساندیم پس قیمتهابایدکاهش پیداکند!!!
بعنوان یک شهروندایرانی بایدبه ایشان عرض کنم اولا قیمت رسمی دلار( مبادله ای) نه تنهاکاهش نیافته بلکه از۳۵۰۰ به ۴۲۰۰ افزایش یافته پس طبیعیست که قیمت همه کالاهای وارداتی ازقیبل لوازم خانگی وموبایل وکامپیوتروخودرو افزایش یابدکمااینکه افزایش هم یافته ثانیا شما فقط صورت مساله راپاک کردید ودلار۴۲۰۰ تومان بصورت محدودبه نیازمندان خاص قابل پرداخت است وگرنه قیمت آزاددلار همچنان بالای ۵۰۰۰ تومان ( حدود۵۶۰۰ تومان) است لطفا به شعورمردم توهین نکنید!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر