بازدید 12017
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «بازار کامپیوتر معلق در تحولات ارزی» تا «پیش بینی بزرگترین بانک آمریکا از قیمت نفت در صورت تحریم ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازار سهام تهران همچنان روی مدار قرمز، تعیین مدیر اجرایی ارشد بورس لندن، تحریم سوئیفت توسط غول تکنولوژی روسیه، سررسید یک ماهه سکه؛ یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سرآغاز روند صعودی طلا با شکسته شدن سطح مقاومتی 1365 دلاری، کامیابی اوپک در مأموریت کاهش ذخیره‌سازی جهانی نفت و گران شدن سیگار را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۰۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸ 16 April 2018

از «بازار کامپیوتر معلق در تحولات ارزی» تا «پیش بینی بزرگترین بانک آمریکا از قیمت نفت در صورت تحریم ایران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازار سهام تهران همچنان روی مدار قرمز، تعیین مدیر اجرایی ارشد بورس لندن، تحریم سوئیفت توسط غول تکنولوژی روسیه، سررسید یک ماهه سکه؛ یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سرآغاز روند صعودی طلا با شکسته شدن سطح مقاومتی 1365 دلاری، کامیابی اوپک در مأموریت کاهش ذخیره‌سازی جهانی نفت و گران شدن سیگار را در بر دارد.

بازار سهام تهران همچنان روی مدار قرمز/ بانک صادرات با بیشترین حجم معاملات

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه بیست و ششم فروردین ماه 97 با کاهش 299 واحدی معادل 0.31 درصد به رقم 95 هزار و 987 واحد رسید. این در حالی است که هفته گذشته، نماگر بورس تهران با افت هفتگی 0.9 درصدی در سطح 96 هزار و 287 واحدی ایستاده بود. تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری هفته جاری، همانند روزهای قبل، شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 94 واحدی معادل 0.31 درصد به رقم 30 هزار و 437 واحد رسید. شاخص کل هم وزن با افت 85 واحدی معادل 0.51 درصد، عدد 16 هزار و 677 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 63 واحدی معادل 0.51 درصد به رقم 12 هزار و 413 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با افت 0.39 درصد همراه شد و 394 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 101 هزار و 928 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 224 واحد کاهش معادل 0.33 درصد به رقم 67 هزار و 844 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 573 واحد کاهش معادل 0.28 همراه بود و عدد 206 هزار و 184 واحد را به نمایش گذاشت. در پایان معاملات دیروز بانک صادرات با معامله 54 میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات و نهادهای مالی بورس اوراق بهادار با معامله 43 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

از «بازار کامپیوتر معلق در تحولات ارزی» تا «پیش بینی بزرگترین بانک آمریکا از قیمت نفت در صورت تحریم ایران»

بازار کامپیوتر معلق در تحولات ارزی

در میانه بازاری که بسیاری از کارشناسان اذعان دارند در حال عبور از مرحله سختی است خبر می‌رسد که بازار واردات کالا به‌دلیل نوسانات نرخ ارز به‌طور موقت معلق مانده است؛ بازاری که به تنهایی بخش بزرگی از نیاز کاربران داخلی را تأمین می‌کند. با توقف خرید و فروش از سوی فروشندگان نیز در روزهای اخیر این موضوع هم به ابهامات بیشتر در میان خریداران دامن زده است. به نقل از دنیای اقتصاد، از سوی دیگر برای بسیاری از خریداران پس از تحولات در نرخ ارز خرید از بازار کامپیوتر در اولویت نیست و همین موضوع باعث شده تا فعالان این صنف نسبت به آینده کاری خود بیمناک باشند. اگرچه هنوز تصمیمات قطعی برای کاهش تعرفه وارداتلپ‌تاپ اتخاذ نشده است، اما اتحادیه رایانه تهران اعلام کرده که در صورت موافقت وزیران با این تصمیم هم به دلیل افزایش قیمت کالاهای وارداتی همچون لپ‌تاپ در روزهای اخیر، این کاهش در نرخ تعرفه نیز نمی‌تواند کمکی برای رونق این بازار باشد و همچنان خرید در این بازار با رکود مواجه است.

بانکدار گلدمن‌ساکز مدیر اجرایی ارشد بورس لندن شد

بورس هاهم لندن به جستجوی شش ماهه خود برای انتصاب مدیر اجرایی ارشد خود پایان داد؛ بانکدار بانک آمریکایی گلدمن‌ساکز، دیوید شویمر، جایگزین خاویر رولت خواهد شد که در ماه نوامبر برکنار شده بود. شویمر که در نیویورک به عنوان رییس ساختار تجارت بازار گلدمن، به بورس‌ها مشاوره می‌داد، پس از ۲۰ سال کار کردن در این بانک وال‌استریت، در ماه آگوست به بورس لندن ملحق خواهد شد. دستمزد شویمر سالانه ۷۷۵۰۰۰ پوند به علاوه پاداش ۱.۷ میلیون پوندی خواهد بود و از آنجایی که پاداش ۲۰۱۸ خود را از بانک آمریکایی دریافت نخواهد کرد، مبلغ ۱.۰۵ میلیون پوند هم به عنوان جبران ضرر به او پرداخت می‌شود. اولین وظیفه این آمریکایی ۴۹ ساله این خواهد بود که وضعیت بورس لندن را پس از یک دوره از نوسانات، که برای قدیمی‌ترین و معتبرترین مؤسسه مالی لندن، غیرعادی است، به حالت پایدار دربیاورد. /گاردین

تحریم سوئیفت توسط غول تکنولوژی روسیه!

بنا بر گزارش های منتشرده، شرکت رزتک به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های فعال روسیه در صنعت تکنولوژی از این پس از سیستم داخلی مشابه سیستم خدمات انتقال پول بین بانکی سوئیفت استفاده خواهد کرد. این شرکت اعلام کرده است که برای امن تر کردن نقل و انتقالات پولی خود از این به بعد از سیستم روسی نقل و انتقالات پیام های مالی ''SPFS'' استفاده خواهد کرد. به گفته ی شرکت رزتک، ''زیرساخت های دیجیتال (این سیستم داخلی) به مبادله ی اطلاعات در حالت رمز گذاری شده ـ که خطر مداخله ی خارجی در سیستم و احتمال حمله ی هکر ها را کاهش می دهد ـ کمک خواهد کرد''. در این رابطه، ایگور زاویالف رئیس شرکت رزتک افزوده است که عبور از سیستم سوئیفت و استفاده از سیستم داخلی نامبرده وابستگی به خدمات بانکی خارجی را کاهش داده و فرصت انتقال اطلاعات بدون استفاده از ظرفیت عاملان خارجی را فراهم می آورد. همچنین، لازم به ذکر است، ماه گذشته ی میلادی شرکت رزنفت روسیه که یکی از بزرگترین شرکت های نفتی در جهان است اعلام کرد، با کمک گازپروم بانک (سومین بانک بزرگ تامین مالی روسیه) سیستم داخلی SPFS را آزموده است.

سررسید یک ماهه سکه؛ یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان

بانک مرکزی قیمت پیش‌فروش قطعی انواع سکه در سررسیدهای یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه، ۹ ماهه، ۱۲ ماهه، ۱۸ ماهه و دو ساله را اعلام کرده است که بر این اساس نرخ پیش‌فروش سکه‌ی طلا با سررسید یک ماهه، یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، پیش‌فروش با سررسید سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، پیش‌فروش با سررسید شش ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان و پیش‌فروش با سررسید ۹ ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان خواهد بود. همچنین نرخ اعلام شده برای پیش‌فروش سکه با سررسید ۱۲ ماهه یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، پیش‌فروش با سررسید ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و پیش‌فروش با سررسید ۲۴ ماهه یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان خواهد بود. بر اساس اعلام بانک مرکزی، شعب منتخب باید با رعایت مفاد دستورالعمل مذکور، نسبت به پیش‌فروش مسکوک طلا تا اطلاع ثانوی و با قیمت‌های مذکور اقدام نمایند. به گزارش مهر، بر اساس شرایط جدید، پیش‌فروش قطعی مسکوک طلا از روز گذشته در شعب بانک ملی آغاز شده است.

شکسته شدن سطح مقاومتی 1365 دلاری سرآغاز روند صعودی طلا خواهد بود

کریاج جانسون تحلیلگر برجسته مؤسسه سرمایه گذاری "پایپر جافری" در مصاحبه با سی ان بی سی تاکید کرد: اگر طلا بتواند سطح مقاومتی 1365 دلاری را بشکند این مسأله موجب فشار سنگینی بر بازار سهام بین المللی خواهد شد و می تواند شاخص سهام را کاهش دهد. بر اساس این گزارش، وی افزود: طلا باید سطح مقاومتی 1365 دلاری را بشکند تا بتوان گفت، یک روند کاملا صعودی برای قیمت طلا آغاز شده است. این مسأله می تواند یک تحول کاملا منفی برای بازار سهام باشد. سرمایه گذاران بین المللی طی هفته های اخیر به بازار طلا روی آورده اند، چون نگرانی ها نسبت به تنش های سیاسی و تجاری در عرصه بین المللی افزایش یافته است. به نقل از سایت طلا، به نظر می رسد در صورت تشدید تنش های سیاسی و تجاری، تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا به شدت افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، اگر تنش های سیاسی و تجاری کاهش یابد، قیمت طلا احتمالا تا 1275 دلار در هر اونس کاهش خواهد داشت.

روز کم‌نوسان «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با افت اندک 04/ 0 درصدی به قیمت 62 هزار و 452 تومان معامله شدند. پس از تشدید روند نزولی «تسه»ها تا کف 58 هزار تومان در نیمه اول فروردین، رسیدن میانگین قیمت اوراق تا 26 فروردین به 62 هزار و 800 تومان (نسبت به میانگین 66 هزار و 738 تومان در اسفند) در روزهای اخیر قیمت «تسه»ها به میانگین 63 هزار تومان بازگشت. در ماه‌های اخیر با سیگنال بازارهای موازی (تشدید نوسانات بازار ارز و سکه) شاهد تشدید نوسانات بازار مسکن با نشانه‌های ورود نقدینگی و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری مسکن بودیم. با وجود شتاب گرفتن روند صعودی «تسه»ها در روزهای اخیر نیز، روز گذشته شاهد کم‌نوسانی «تسه»ها بودیم. با وجود احتیاط معامله‌گران پس از رشد ۱/ ۲۶ درصدی میانگین قیمت مسکن در سال ۹۶، همچنان رشد تدریجی تقاضا عامل حمایت از «تسه»هاست.

کامیابی اوپک در مأموریت کاهش ذخیره‌سازی جهانی نفت

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، به نظر می‌رسد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش مأموریت خود در زمینه کاهش سطح ذخیره‌سازی نفت به سطح مطلوب را با موفقیت به انجام رسانده‌اند. این نهاد اعلام کرد: سطح ذخیره‌سازی نفت در کشورهای توسعه یافته، ممکن است در ماه مه سال جاری میلادی به میانگین پنج ساله (که سطح مطلوب اوپک است) کاهش یابد. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: ما در جایگاهی نیستیم که از طرف کشورهای امضاکننده توافق جهانی کاهش تولید نفت بگوییم مأموریت آن تحقق یافته، اما اگر برآورد ما دقیق باشد، بی‌گمان به نظر می‌رسد، این گونه بوده است. در حالی که اوپک در گزارش هفته گذشته خود اعلام کرده بود، سطح ذخیره‌سازی نفت در جهان ۴۳ میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج ساله است، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد این رقم تنها ۳۰ میلیون بشکه بالاتر از سطح یاد شده قرار دارد. آژانس یاد شده اعلام کرد اگرچه تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک در سال جاری میلادی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رشد برخوردار می‌شود، با این‌حال این رقم برای تأمین رشد تقاضای روزانه نفت جهان کافی نیست. /رویترز

سیگار گران شد

علی اصغر رمزی، رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با اشاره به اینکه در بند (م) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ عوارض جدیدی برای سیگار وضع شده است که شامل ۷۵ ریال برای هر نخ سیگار با نشان ایرانی، ۱۵۰ ریال برای هرنخ تولید مشترک، ۲۵۰ ریال برای هر نخ تولید داخل با نشان بین المللی و ۶۰۰ ریال برای هر نخ سیگار وارداتی به عنوان عوارض وضع شده است، بیان کرد: این عوارض در لایحه بودجه دولت وجود نداشت و عوارض یاد شده در مجلس شورای اسلامی به لایحه دولت اضافه و در نهایت پس از تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام عوارض جدید نهایی شده است. به نقل از ایسنا، افزایش عوارض سیگار از ابتدای اردیبهشت ماه اجرایی می‌شود.

پیش بینی بزرگترین بانک آمریکا از بهای نفت در صورت تحریم ایران

کارشناسان استراتژیک جی پی مورگان چیس، بزرگترین بانک آمریکا به لحاظ دارایی پیش بینی کردند که در صورت اعمال تحریم بر علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده، قیمت نفت برنت به ۸۰ دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت. به گفته این کارشناسان، احتمال ریسک هایی که از طریق تحریم ایران جامعه عمل خواهد پوشید، به دلیل حوادث سوریه تا حدودی سریع تری در حال پدیدار شدن هستند. البته خصومت های جدید در سوریه تاثیر جزیی بر روی نفت دارد؛ ضمن اینکه تولید نفت این کشور هم از ۷ سال پیش یعنی همزمان با وقوع جنگ در سوریه به شدت کاهش پیدا کرده است.

جی پی مورگان اعلام کرد، تصمیم احتمالی آمریکا در ماه می (اردیبهشت ماه) برای وضع تحریم بر روی ایران می تواند شروع فرآیند برای حفظ فشار پایین بر بازار نفت باشد که پیامد آن افزایش قیمت ها و بی ثباتی بیش از حد متوسط است. به نقل از بلومبرگ انگلیسی، کارشناسان استراتژیک جی پی مورگان چیس این وضعیت را به جای شوک های اصلی بازار نفت در سال ۱۹۷۳، ۱۹۷۹ و ۱۹۹۰ میلادی با بهار عربی در سال ۲۰۱۱ میلادی مقایسه می کنند. جی پی مورگان چیس اعلام کرد که احتمالا بازارهای سهام و اعتباری به تنش های ژئوپولتیکی و رسیدن قیمت نفت به ۸۰ دلار در هر بشکه روی خوش نشان نخواهند داد و قیمت نفت ۸۰ دلاری نمی تواند برای چندین ماه باقی بماند. بر پایه این گزارش، قیمت نفت برنت آخرین بار در نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی ۸۰ دلار در هر بشکه رسیده بود. /ایبنا

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۵
سالی که نکوست از بهارش پیداست

هنوز فروردین تمون نشده که چندین خبر بد داریم میشنویم !!!!!

همین منوال پیش برود تا آخر اسفند
نه از تاک نشان ماند نه از تاکنشان
آقا یک هارد کامپیوتر 8 ترابایت در آمریکا 135 دلار هست و با حساب تکس و شیپینگ میشه 150 دلار ولی در ایران الان حدود 1390 - 1690 هست !!! کدام وارد کننده اینقدر سود میخورد و جرا ؟ با چه دلاری حساب میکند این وارد کننده چون با دلار 10000 تومان قیمت این میشود !!!! آیا نمونه داخلی داریم که اینقدر مالیات به این قطعه میخورد ؟ به چه کسی بگوییم دردمان را به عنوان مصرف کننده الان هم که به بهانه دلار نمی فروشند !!!
مالیات هر نخ سیگار وارداتی را به 1000 تومان و قیمت هر بسته سیگار داخلی رو 20 هزار تومان کنید.باور کنید نه تنها ناراحت نمیشیم بلکه از دولت خیلی هم ممنون میشیم.اصلا بخشی از مالیات را از همین سیگار تامین کنید و در عوض مالیات ارزش افزوده روغن مایع و شوینده ها و خودرو و بیمه رو کاهش دهید.هر کی سیگار میکشه و موجب اذیت دیگران و الودگی محیط و افزایش هزینه های درمان مملکتمیشه باید خسارت و مالیاتش رو هم بپردازه.
تابناک عزیز ! لطفا یه مقاله مستند در مورد شیوه محاسبه قیمت پیش فروش سکه تهیه کنید . طبق محاسبات ما ، قیمت پایه ارز برای محاسبه قیمت پیش فروش سکه ، در محدوده 5200 تومان در نظر گرفته شده که این با اعلام تک نرخی شدن ارز ( 4200 تومان ) توسط دولت تضاد آشکار دارد .
دوشنبه27 فروردین97
دلار آمریکا 5600
پوند 7800
یورو 6165
دلار کانادا 4600
سکه 1800000
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار