بازدید 13276

طی ده سال اخیر هزینه انواع گوشت در سبد خانوارها چه تغییری کرده است؟

در چند سال اخیر به دلیل شرایط بد اقتصادی سطح درآمد بسیاری از مردم کاهش یافته و از طرفی قیمت اقلام مختلف نیز رشد داشته است و همین موضوع، باعث شده تا سطح مصرف برخی از اقلام روند نزولی به خود بگیرد و در نتیجه سهم هزینه این اقلام در سبد هزینه ای خانوارها کاهش یابد. آمارها نشان می دهند، مصرف انواع گوشت نیز از این امر مستثنا نبوده است.
کد خبر: ۷۹۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸ 18 April 2018

طی ده سال اخیر هزینه انواع گوشت در سبد خانوارها چه تغییری کرده است؟در چند سال اخیر به دلیل شرایط بد اقتصادی سطح درآمد بسیاری از مردم کاهش یافته و از طرفی قیمت اقلام مختلف نیز رشد داشته است و همین موضوع، باعث شده تا سطح مصرف برخی از اقلام روند نزولی به خود بگیرد و در نتیجه سهم هزینه این اقلام در سبد هزینه ای خانوارها کاهش یابد. آمارها نشان می دهند، مصرف انواع گوشت نیز از این امر مستثنا نبوده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در چند سال اخیر و بهتر بگوییم در دهه اخیر شرایط اقتصادی ایران به دلایل مختلف از جمله اعمال تحریم های ظالمانه مناسب نبوده و همین موضوع بر سطح درآمد مردم تأثیر گذاشته است. از طرفی نیز رشد چشمگیر قیمت ها نیز باعث شده تا قدرت خرید مردم واقعاً کاهش یابد. نمود کاهش سطح درآمد مردم و همچنین رشد چشمگیر قیمت ها را می توان در کاهش مصرف و سهم هزینه ای این اقلام در سبد مصرفی خانوارها مشاهده کرد.

هر چند شاید کاهش بُعد خانوار در میزان مصرف خانوارها بی تاثیر نبوده باشد اما اولاً این کاهش آنقدر نبوده است که بتواند سطح مصرف را به میزان قابل توجهی کاهش دهد ثانیاً بیشتر مردم قطعاً با این موضوع موافقند که اوضاع بد اقتصادی بر زندگی و میزان مصرف آن ها بیشتر تاثیرگذار بوده است. در اینجا به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که سهم هزینه ای انواع گوشت در سبد هزینه ای خانوارها کاهش یافته است یا افزایش و در دهه اخیر میزان مصرف انواع گوشت در خانوارها چه تغییری کرده است؟

نمودار زیر پاسخ پرسش اول را می دهد. همان گونه که از نمودار پیداست در سال 1386 سهم هزینه گوشت از متوسط هزینه سالانه خانوارها حدود 6 درصد بوده است. این سهم در سال 1388 به اوج خود رسیده و سهم هزینه گوشت از متوسط هزینه سالانه خانوارها به 6.8 درصد افزایش یافته است. از این سال به بعد، روند نزولی سهم هزینه گوشت از متوسط هزینه سالانه خانوارها آغاز شده و در سال 1395، این سهم به 5.3 درصد رسیده است؛ یعنی در یک دهه اخیر، این سهم حدود 0.7 درصد کاهش یافته است.

طی ده سال اخیر هزینه انواع گوشت در سبد خانوارها چه تغییری کرده است؟

شاید این موضوع که کاهش بُعد خانوار در این زمینه تأثیرگذار بوده است، درست باشد؛ اما آنچه از میزان مصرف انواع گوشت در ده سال اخیر نمایان است این که میزان مصرف در همه انواع گوشت ها کاهش چشمگیری داشته و این احتمالاً بیشتر به دلیل رشد قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم بوده تا اینکه به کاهش بُعد خانوار مربوط شود.

نمودار زیر میزان مصرف انواع گوشت توسط یک خانوار شهری را در طی یک دهه اخیر نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود، در حالی که در سال 1386 یک خانوار حدود 57 کیلوگرم گوشت دام در طی یک سال مصرف می کرده، این میزان در سال 1395 به 41 کیلوگرم کاهش یافته است. میزان مصرف گوشت پرندگان نیز به مانند گوشت انواع دام کاهش یافته و از 96 کیلوگرم در سال 1386 به 86 کیلوگرم در سال 1395 رسیده است. فرآورده های گوشت دام و پرندگان هم در یک دهه اخیر 4 کیلوگرم کاهش داشته است. یک خانوار در سال 1386 در حالی که 20 کیلوگرم گوشت انواع ماهی مصرف می کرده، این میزان با کاهشی 9 کیلوگرمی در طی یک دهه به 11 کیلوگرم در سال 1395 رسیده است.

طی ده سال اخیر هزینه انواع گوشت در سبد خانوارها چه تغییری کرده است؟

متأسفانه آماری که نشان دهد، این میزان کاهش در دهک های مختلف جامعه چگونه بوده است وجود ندارد؛ اما قطعاً این کاهش مصرف گوشت و همچنین هزینه انواع گوشت از متوسط هزینه سالانه خانوار در دهک های پایین جامعه و قشرهای ضعیف بسیار بیشتر از دهک های بالایی جامعه و قشرهای ثروتمند بوده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۴
هزینهٔ این مقدار گوشت یعنی متوسط ماهی پنج کیلو گوشت قرمز ،وهشت کیلو گوشت سفید ،چیزی حدود بیست در صد حقوق قشر متوسط جامعه است یعنی افرادی با در آمد حدود یک و نیم میلیون تومان ،که البته محاسبات آماری در سیستم حکومتی ،مانند ،اظهار نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص نان ،وگوشت ،ومرغ ،وتخم مرغ بود که هیچ‌کدام از ونها از قیمتهای واقعی در جامعه اطلاعی درست نداشتند ؟، آری محاسبهٔ‌آماری هم شبیه همان است ؟ کدام یک از مسولین حکومت جمهوری اسلامی ،که متوسط جمعیت خانوار او بین سه الا چهار نفر باشد قادر است با ماهی دومیلیون تومان امرار معاش کند،؟ این یکی از مهمترین سوالهای مردم ایران ،الخصوص جامعهٔ بازنشستگان کشوری ،و لشکری است که حدود ده الا پانزده در صد جمعیت ایران را تشکیل میدهند ؟ چقدر خوب بود که مسولین نشریات ،نظرات مردم را به سمع ،مسولین حکومتی میرسانیدند ؟ ،،،،
همین که نزاشتن داعش بیاد داخل ما ممنونشونیم بیشتر این هم انتظار نداریم ما تا زنده ایم زنده بودنمونو مدیون هستیم.شرایط بدتر این هم بشه باز هم ممنونیم .ممنون .
دکتر سرانه مصرف بده. سرانه خانوار که نمیشه روش قضاوت کرد
سلام
تحلیل شما یک مشکل دارد و آن این است که کوچک‌ شدن بعد خانوار در این چند سال را در تحلیل خود، لحاظ نکرده اید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
یک مشکل دیگر این پژوهش اینه که اثر تغییر ذائقه مصرف کننده رو لحاظ نکرده است. بعبارت دیگر تغییر قیمتها و ذائقه مصرف کننده هر دو بر میزان مصرف اثرگذار هستند.
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
عزيزم اين آمار ها سرانه هست بعد به نسبت تعداد افراد به دست مياد ماله نكشيد مردم روز به روز فقير تر ميشن و سهم گوشت و غيره توي سبد زندگيشون كم ميشه
سفره خالی ما چه امیتی برای شما دارد؟
من به همراه خانواده ام به همراه بسیاری از همشهریانم به اینگونه سفره های خالی عادت کرده ایم. ما ایرانی هستیم شما کجایی هستید؟
به صفر رسیده
گوشت دیگر چیست؟همان چیزی که قرمز رنگ یا صورتی رنگ میشود؟
هر چه قدر گوشت مخصوصا گوشت قرمز کمتری مصرف کنیم سالم تر خواهیم ماند.
گوشت دیگه چیه
اسم دیگرش سویاست
یاد چلو کبابهای خانگی قدیم به خیر
کار حرفه ای بلد نیستید هنوز. اولین اصل تحلیل اقتصادی این است که منبع آمار و ارقامتون را واضح ذکر کنید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل