بازدید 25506
با توجه به افزایش شدید نرخ ارز در هفته‌های اخیر؛

ضرورت بازنگری فوری در حقوق کارگران برای سال ۹۷ +جدول

نیم نگاهی به جدول کافی است تا دریابیم حقوق حداقل قانون کار برای سال جاری که مبلغ یک میلیون و یکصد و چهارده هزار تومان تعیین شده، بر اساس نرخ دلار، ارزشی کمتر از حقوق ۶۰۸ هزار تومانی قانون کار در سال ۹۳ (نخستین حقوقی که در دولت روحانی تصویب شد) دارد؛ واقعیتی بسیار تلخ و دردناک.
کد خبر: ۷۸۸۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹ 10 April 2018
اگر قرار باشد حقوق حداقلی قانون کار در کشورمان را بر مبنای دلار حساب کنیم، اوضاع بسیار وخیم جلوه می‌کند؛ آنقدر وخیم که ضرورت دارد شورای عالی کار دوباره تشکیل جلسه داده و برای تعیین حقوق سال جاری شور و مشورت کنند!

به گزارش «تابناک»؛ نرخ ارز خارجی و به طور ویژه، دلار که مدتی است روند صعودی شدیدی را نشان می‌دهد، امروز به عدد عجیب هر دلار، ۶۱۶۰ تومان رسید؛ عددی ترسناک که اگر بگوییم خواب و آرام را از چشم شمار بسیاری از هموطنانمان ربوده، سخنی به اغراق نگفته‌ایم.

صحبت درباره قیمتی است که نه مستقیم، که غیرمستقیم آثار وسیعی در زندگی مردم دارد. آنقدر وسیع که حتی در دورافتاده‌ترین نقاط نیز می‌توان نشانه‌های افزایش قیمت ارز را در زندگی مردم دید و از این روی، همواره تغییرات نرخ آن، یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد دولت‌ها به شمار می‌آید.

قیمتی که به باور کارشناسان، در سایه اوج‌گیری وسیع آن در آخرین سال‌های دولت سابق، فقر در جامعه وسعت یافت و شکاف طبقاتی عمیق‌تر شد و حالا برای بار دیگر در مسیر تکرار قرار گرفته است؛ این بار با سرعتی سرسام آورتر، به طوری که شاهد افزایش یک هزار تومانی نرخ ارز در عرض چند هفته هستیم؛ افزایشی که همراه با آن، فشار اقتصادی بر مردم بیشتر می‌شود، به ویژه آن دسته از مردمی که درآمد کمتری دارند و آسیب پذیرترند؛ از جمله کارگران حداقلی بگیر که ممر درآمدشان ثابت است، اما هزینه هایشان مدام افزایش می‌یابد و روز به روز بر مشقت هایشان می‌افزاید. قشرهای آسیب پذیری که گاه تاب تحمل افزایش قیمت تخم مرغ را هم ندارند، چه برسد به افزایش قیمت همه اقلام سبد خورد و خوراک خانواده.

 
ضرورت بازنگری فوری در حقوق کارگران برای سال ۹۷ +جدول

افرادی که در سایه افزایش نرخ دلار روز به روز میزان درآمدشان تحلیل می‌رود، چون قیمت‌ها متأثر از افزایش قیمت ارز، افزایش می‌یابند و توان خرید ایشان پایین می‌آید. مثل کارگران که اگر حقوق دریافتی شان را با دلار برابری دهند، درخواهند یافت میزان دریافتی شان به کمتر از حقوق سال ۹۳ رسیده است!

نیم نگاهی به جدول فوق کافی است تا دریابیم حقوق حداقل قانون کار برای سال جاری که مبلغ یک میلیون و یکصد و چهارده هزار تومان تعیین شده، بر اساس نرخ دلار ارزشی کمتر از حقوق ۶۰۸ هزار تومانی قانون کار در سال ۹۳ (نخستین حقوقی که در دولت روحانی تصویب شد) دارد؛ واقعیتی بسیار تلخ و دردناک.

این در حالی است که همواره دولتمردان بر توجه ویژه‌شان به درآمد قشرهای کم در آمد در تعیین حقوق تأکید دارند و مدعی هستند، در تصمیم هایشان به گونه‌ای عمل کرده‌اند تا حداقلی بگیران را از خط فقر دور کنند؛ ادعایی که نه تنها در مورد حقوق قانون کار صدق نمی‌کند، که دورنمایی هراس آور ترسیم می‌کند که باید مسئولان برای جلوگیری از رقم خوردنش دست به کار شوند.

با اقداماتی از قبیل به روزرسانی و افزایش حقوق قانون کار بر مبنای نرخ این روز‌های ارز چراکه آخرین روز کاری اسفندماه ۹۶ که حقوق سال ۹۷ تعیین می‌شد، نرخ ارز هیچ شباهتی به نرخ امروزش نداشت. افزایشی که لازم است برای برداشتن فشار آن از دوش حداقلی بگیران، دولت پا به میدان بگذارد و تعدیل حقوق را در دستور کار قرار دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۷
انتشار یافته: ۳۲
یعنی کارفرما تاوان بی کفایتی دولتمردان را بدهد ؟ فکر میکنید کارفرما به گنج قارون وصل است ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
قیمت دلار ربطی به زندگی کارگر ندارد.
مایحتاج اولیه مصرف کارگران کمتر به دلار وابسته است. کارگر برایش قیمت مواد غذایی، اجاره مسکن و مانند آن مهم است که رابطه مستقیمی بادلار ندارد.
قشر مرفه و متوسط بیشتر ازین قضیه تحت تأثیر گرفته اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
دقیقا حرفی درستی است که نویسنده به آن توجهی نکرده، افزایش دستمزد با عث بیکاری بیشتر خواهد شد. چون کارفرما حساب سود و زیان خود را می کند نه بدبختی های ملت را.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
نه ولی کارفرماهایی که زیرسایه این حقوق قانون کاری دارن رسما برده داری میکنن هم کم نیستن
بر احوال آنکس بباد گریست ؛ که دخلش دوازده و خرجش دویست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
بر احوالات آن گاو باید گریست که شیرش بود پنج و خرجش بیست
چگونه میشود اعتراض کرد در این جامعه ؟ آیا میشود از مسببین این کارها شکایت کرد؟
کجای کاری؟
دست تو جیب صندوق کارگران در تامین اجتماعی کردند
این افزایش حقوق یعنی شکلات بچه!
کجای دنیا به کارگر بدبخت و زحمت کش ۱۸۴ دلار میدن ؟ وافعا شرم آوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
اکثر کشورهای جهان سوم
ریال رو حذف و با دلار کل مردم با هم معامله کنند.
تنها راه حل اینه که حقوق رو به دلار یا یورو پرداخت کنن
حالا این حقوق به دلار را با حقوق جهانی مقایسه کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
هر موقع صحبت از خدمات دولتی و قیمت بنزین و پول بلیط هواپیما و هزینه ی یک شب هتل بود حتما با دنیا مقایسه می کنند.
بيدا بيدا مبارك بيدا
نگویید افزایش قیمت ارز بهتر است بگوئید سقوط وحشتناک پول وسرمایه ایرانیان
تابناک با رندی و شیطنت این جدول را تنظیم کرده است. اگر با نرخ امروز دلار یعنی 4200 تومان محاسبه شود میشود حدود 270 دلار. کجای کار تحلیلی مرسوم است که از اعداد حبابی برای مقایسه استفاده شود. مگر نرخ دلار برای حتی یک هفته ثابت بوده که اینچنین تحلیلی صورت گرفته است. امیدوارم عوامفریبی را کنار بگذارند. از مردم هم خواهش میکنم که زود قضاوت نکنند و در دام چنین ارزیابی و تحلیلی قرار نگیرند و حرفی نزنند که بعضی ها دنبال شنیدن آن هستند.
دولت روحانی تنها دغدغه ای که ندارد وضعیت فلاکت باراقتصادی کارگران وبازنشستگان وکارمندان است وتنها دغدغه وی قدرت خرید خودش واعضای دولت ومقامات است که باگرفتن حقوقهای چندبرابر بازنشستگانم دررفاه کامل هستند
پاسخ ها
11
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
داداش ثابت نیست میانگین که داره
یکی از اهداف تاکید میکنم یکی از اهداف رها سازی نخ بادبادک قیمت دلار پایین آوردن سطح درآمد مردم بود که به حمدالله و المنه با همت بلند خرد ورزان !!! صحنه اقتصادی دولت، بخوبی اتفاق افتاد.
مگر دولت و سرمایه دار(تو بخوان کارفرما)پول اضافه دارند یا به گنج قارون وصلند که هر ساله به حقوق کارگر که از بی ارزشترین قشر جامعه هستند ، اضافه کنند.مگر خودشان نمی توانند بخورند یا خرج کنند که بدهند کارگر؟
چقدر پر توقعید شماها!!!یعنی میخواهید همه تلاشهای مردان اقتصادی دولت را بر باد دهید!!!
همین هم نتوانستند پرداخت کنند همه کارخانه ها در آستانه تعطیلی میباشد.
یک عده فقط نشستهاند ومردم تحریک می کنند هنوز 4رزو از افزایش نرخ ارز نگذشته که فوری دست به قلم شدند ودلار 6200 حساب کرده وچرتکه می اندارد که حقوق کارگران اینقدر بایدباشد این سایتهای هم بدون بررسی این موضوعات ان را منعکس می کنند ونمی دانند که این تحلیلها دنیاله وتکمیل کردن قاچاق ارز به کشور دوبی و افغانستان و کردستان وترکیه است ومی خواهند مردم به شدت عصبی وناراضی کنند اصلا افزایش نرخ ارز به همین هدف از طرف کشورهای متخاصم صورت می گیرد واین افراد که چنین نحلیلهایی را می نویسند تکمیل کننده کار انهاست این کارها هم از مخالفان دولت هم بعید نیست که بنشیند سر شاخه بن ببرند.هنوز دلار 6هزار که هیچی 5000 هزارتومان هم دولت قبول نکرده واعلام کرده تمام نیاز جامعه را با دلار 4200 تومان پاسخ خواهد داد حالا بتواند ویا نتواند ان چیز دیگری است ولی اگر هم نتوانست خود دولت اینقدر شعور دارد که این وضعیت تعیر بدهد واحتیاجی به قلم بدستان ندارد. اینها دفاع از دولت نیست بلکه دفاع از وضعیتی است که نگذاریم با جنجال حکومت وکشورر را بشتر دچار بحران بکنند چون دودش اول به چشم همان کارگران می رود که از اکنون به ظاهر از کارگران دفاع می کنند و به دوروغ نگران انها می شوند. مردم خودش.ن نباید به این وضع کمک کنند ونگذارند این طوطئه به ثمر بنشیند
بنظرم دولت باید مقداری از حقوق هر کارگر رو بصورت مایحتاج ضروری به کارگران و کارمندان پرداخت کنه. پول واقعا ارزشش رو از دست داده.
فرار مغزها !!!!!!!!؟؟؟؟؟؟!!
خودکرده را تدبیر نیست
جالبتر آنکه در ایران تنها حقوق کارمند و کارگر بر اساس ریال محاسبه می گردد، اما همه اجناس از خوراکها، پوشاک، لوازم منزل، دارو، خودرو، طلا و حتی محصولات تولید شده توسط همین کارگران بر اساس دلار محاسبه می گردد . پس چرا حقوق ها بر اساس ریال است؟!
کو گوش شنوا............
با دلار تک نرخی 265 دلار میشه که به دلار 42 درصد و به ریال 82 درصد بیشتره.
امیدوارم با این اقتصاد رانتی-دلالی کارگاهها و واحدها تولیدی بیشتر ورشکسته نشن.
درامد به ریال خرج کردن بع دلار
یعنی تحلیل آبگوشتی تر از این ندیده بودم به عمرم. کاش یه کارشناس اقتصادی بالای سر شما بود تا میفهمیدید افزایش حقوق چه بلایی سر اقتصادی که تولید نداره میاره. الان با افزایش قیمت دلار چقدر سفره ی مردم کوچکتر شده؟ اصلا عددی دارید؟ فقط روی هوا میخواید یه مقاله ای بدید و بگید به فکر مردم هستید. برید تاریخ لهستان رو بخونید که چجوری با کاهش حقوق کارمندان و کارگران و اخراج 1 میلیون نفر، تونست اقتصادش رو بعد از سلطه ی شوروی کمونیست شکوفا کنه.
کاگر ولش کن مسئولان همین به فکر مصلحت مملکت هستند و تازه فهمیدن که تمام مشکلات و بدبختی ملت ایران زیر سایه تلگرام هست و با فیلتر کردن آن مملکت گل و بلبل خواهد شد.
مگر واحد پولی ما دلار است که بخواهیم بر اساس ان افزایش بدهیم؟

هر زمانی که تورم شدید اتفاق افتاد جناب تابناک بیا اینجا اظهار نظر کارشناسی کن!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار