بازدید 19841
حاشیه نگاری بر افزایش بی‌سابقه قیمت ارز:

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارگران در کمتر از ۷ روز هیچ شد!

ماجرا زمانی دردناک‌تر می‌شود که بدانیم حقوق حداقلی کارگران به رقم افزایش حدود ۲۰ درصدی، به عددی رسید که از میزان دلاری آن در ابتدای سال کمتر بود. یعنی یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان، معادل ۲۳۳ دلار در آخرین روز کاری سال ۹۶ بود در حالی که این حقوق در ابتدای سال مبلغ دلاری بیشتری می‌شد.
کد خبر: ۷۸۵۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴ 27 March 2018

آخرین وضعیت آب و هوا و ترافیک جاده‌ای؛ یکشنبه بیست و هفتم اسفندماه

افزایش حقوق کارگران که در آخرین روز کاری سال ۹۶ تعیین و مصوب شد، هنوز چند روز از آغاز سال نگذشته، در سایه تغییرات نرخ ارز تقریبا هیچ شده است!

به گزارش «تابناک»، به رغم آنکه تعطیلات نوروزی است و بسیاری از مردم در سفر به سر می‌برند، نرخ ارز امروز در کشورمان همه رکورد‌های قبلی را شکست؛ رکوردشکنی‌ای که معلوم نیست پایان یافته یا ادامه خواهد یافت، اما اگر در همین مقدار باقی بماند هم معنای تلخی برای اغلب هموطنانمان دارد.

دلار امروز در حالی به عدد ۵۰۸۶ تومان رسید که سال گذشته در چنین روزی ۳۷۶۵ تومان بود. افزایش بیش از ۱۳۰۰ تومانی در هر دلار که برای دیگر ارز‌ها هم کم و بیش مشابه بوده است. مثل یورو که از ۴۱۲۰ تومان در ششمین روز فروردین ۹۶ به ۶۱۷۱ در امروز رسید و افزایش بیش از ۲۰ هزار تومانی را تجربه کرد.

اعدادی که هرگز تا این اندازه اوج نگرفته بودند و برای نخستین بار است که رقم می‌خورند. اتفاقی که چه خوشمان بیاید و چه خیر، در تمامی سطوح زندگی مان تاثیر خواهد گذاشت و به زودی آثار و علائم آن را در همه امور خواهیم دید؛ از خودرو و لوازم منزل گرفته تا خورد و خوراک روزانه و البته کرایه تاکسی!

دومینویی از قیمت‌ها که پیشتر نیز بار‌ها و بار‌ها با نوسانات نرخ ارز فروریخته و موجب شده که اقشار کم در آمد جامعه بیشتر در فقر فرو بروند. امثال کارگران حداقلی بگیر که ظاهرا هرچقدر برای افزایش درآمدشان تلاش می‌شود، با کوچکترین نوسان نرخ ارز، اوضاعشان وخیم‌تر از قبل می‌شود و قرار نیست این روند نزولی ان هرگز متوقف شود.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است چند روز به عقب برگردیم. به آخرین روز کاری سال ۹۶ که یک هفته از آن گذشته و در آن، افزایش حقوق کارگران برای سال جدید، بعد از کشمکش‌های فراوان تعیین و تصویب شد، اما حالا مشخص می‌شود که این افزایش چقدر بی اثر و ناچیز بوده است. آنقدر ناچیز که گویی هرگز رخ نداده است.
 
افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارگران در کمتر از ۷ روز هیچ شد!

در نتیجه مجادله طولانی‌ای که در ۲۸ امین روز اسفندماه سال قبل به نتیجه رسید، شورای عالی کار مصوب کرد که حقوق کارگران حداقلی بگیر برای سال ۹۷ با افزایش ۱۹.۸ درصدی به یک میلیون و یکصدر و چهار هزار و یکصد و چهل تومان برسد و به نسبت سال قبل (یعنی حقوق ۹۳۰ هزار تومان پایه کارگری)، حدود ۱۸۴ هزار تومان افزایش پیدا کند.

اکنون بیایید حقوق قانون کار در سال گذشته و افزایش آن برای سال جاری را با نرخ ارز، به ویژه دلار معادل سازی کنیم تا بهتر مشخص شود که چه اتفاقی رخ داده است. حقوق ۹۳۰ هزار تومانی در حالی برای سال ۹۶ تعیین و مصوب می‌شد که نرخ هر دلار در آن روز، حدود ۳۷۰۰ تومان (به طور دقیق تر، ۳۷۸۶ تومان) بود. عددی که نشان می‌داد آن روز نرخ حقوق حداقلی قانون کار در کشورمان، حدود ۲۴۵ دلار آمریکاست (به طور دقیق تر، ۲۴۵.۵ دلار).

این حقوق در حالی در طول سال ۹۶ پرداخت شد که نرخ دلار در این مدت به شدت اوج گرفت و در ۲۸ اسفند ۹۶، یعنی روز تعیین حقوق حداقلی کارگران، ۹۳۰ هزار تومان معادل ۱۹۵ دلار (با نرخ هر دلار ۴۷۷۳ تومان) شد. یعنی سقوط شدید حقوق کارگران بر مبنای نرخ دلار. سقوطی که به رغم ثبات نرخ تورم کشور در عدد ۱۰ درصد و حتی کمتر، قدرت خرید کارگران را به شدت کاهش داده بود.

ماجرا زمانی دردناک‌تر می‌شود که بدانیم حقوق حداقلی کارگران به رقم افزایش حدود ۲۰ درصدی، به عددی رسید که از میزان دلاری آن در ابتدای سال کمتر بود. یعنی یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان حقوق حداقلی کارگران که برای سال ۹۷ تعیین شده، معادل ۲۳۳ دلار در آخرین روز کاری سال ۹۶ بود در حالی که این حقوق در ابتدای سال مبلغ دلاری بیشتری (۲۴۵ دلار) می‌شد.

اما این پایان ماجرا نیست چراکه دلار امروز به رکورد ۵۰۸۵ تومان رسید که معنای آن برای کارگران، معادل شدن یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان حقوق قانون کار سال ۹۷ با ۲۱۹ دلار است. یعنی ارزش دلاری حقوقی که این کارگران برای سال ۹۷ تا پایان سال خواهند گرفت، کمتر از ارزش دلاری حقوق قانون کار در سال ۹۶ و تقریبا همسنگ حقوق قانون کار در سال ۹۵ بر مبنای دلار است!

سقوطی دردناک که در کمتر از هفت روز از تعیین حقوق کارگران برای امسال تا ششمین روز سال ۹۷ رخ داده است. سقوطی از جنس افزایش فقر که تنها راه رد آن، بیان استدلال‌های نخ نمایی مانند بی ربط بودن نرخ ارز و زندگی در ایران است. استدلال‌هایی که بعید است مسئولان هم به آن باور داشته باشند!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۶۵
انتشار یافته: ۸۹
و این است قدرت تدبیر! قدرت امید!!
این است نتیجه و قدرت برجام!!!
ولی درواقع باید گفت این است نتیجه اعتماد و رای بیجا و بی تحقیق
از ماست که بر ماست...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
وحید شقاقی تحلیلگر مسائل اقتصادی برای قیمت دلار در سال ۹۷ سه سناریو را مطرح کرد و گفت: سناریو اول این است که اروپا، روسیه و چین زیر بار بر هم زدن توافق برجام نروند و آمریکا هم با همین فشار محدود کنونی خودش پیش برود. در این سناریو نرخ دلار چیزی مابین ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان نوسان خواهد داشت.
اروپا همراهی نسبی با ترامپ و سیاست‌های دولت آمریکا داشته باشد اما برجام را بر هم نزند و از طرف دیگر در درون اقتصاد ایران هم علامت مثبتی برای کنترل نقدینگی وجود نداشته باشد. این موجب می‌شود دلار افزایش شدید تری پیدا کند یعنی به محدوده ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ برسد.
همراهی اروپا و آمریکا منتج به برهم زدن کل سیستم برجام شود؛ و در نفت و حوزه‌های مختلف تحریم‌ها را دنبال کنند که این یعنی وضعیت بحرانی در اقتصاد ایران!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
خدا شفات بده که هنوز فکر میکنی چپ و راست عامل این افتضاحن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
اگر اون مقدار دلاری که با برجام وارد کشور شد نبود پنج سال پیش این رکورد زده میشد و بالاترم میشد و احتمال فراوان منجر به فروپاشی کشور میشد. آنکس که باید تکلیف خود را روشن کند شماها و امثال شماها هستید که سر چیزی به اسم نفوذ که برای بسیاری از ایرانیان غیر قابل قبول و البته غیر قابل باور است مملکت را تا مرز فروپاشی جلو برده اید و با همه دنیا یقه به یقه شده اید. شماها نگاهتان به برجام هم تاکتیکی برای برون رفت موقتی است وگرنه هیچ وقت دنبال حل مساله و پیشرفت پایدار کشور نبوده اید.
دلار در همه دولتها حداقل دو برابر شده. در دولت خاتمی دو برابر و در هاشمی نیز چهاربرابر و در احمدی نژاد و موسوی نیز سه و نیم برابر شده. در بهترین حالت دلار در دولت روحانی باید به هفت تا هشت هزار تومان برسد. آنچه که مانع این قضیه شده اوضاع فشل اقتصادی مملکت و ترس از شورش مردمی است. اگر مملکت درست بود هم دلار افزایش طبیعیشو میرفت هم حقوق و معیشت همزمان بالا میرفت. متاسفانه همه خرابیهای چهل ساله در این سالها خودشو نشون میدن و امیدی به اصلاح نیست مخصوصا با بودن افرادی چون شما ......
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
مثلا چیزی تغییر میکرد اگه یکی دیگه بود اوضاع همینه هر زوز بدتر از دیروز انکه دستش میرسه یه مقداری میردوزده میره تو کانادا و اروپا زندگیشو میکنه ما هم مانده ایم با این همه بدبختی
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
بابا بخدا این قضایا ربطی به چپ و راست نداره!
چرا دارید اینطور میکنید؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
چه دل خوشی داری که فکر می کنی با رای دادن وضعیت ایران تغییر خاصی می کنه
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
همچین میگی رای بیجا انگار رقیب روحانی بیل گیتس بوده!!!!
ب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
دولتی که در چهار سال این باشد،در زمانی که نیاز به رای مردم برای دور دوم دارد،در دوره ی دوم که رای نمی خواهد چگونه خواهد بود؟فهمیدن این خیلی سخت بود؟مردمی که شعارهای ضد دینی براش مهمتر از اقتصاد و هزار چیز مهم دیگه است لیاقتش همینه.تر و خشک!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
نگو که واقعا خیال کردی اگر کس دیگه رئیس جمهور بود اوضاع الان جور دیگه بود نگو ترو خدا.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
آقا مرتضی سعی نکن از موضوع بهره برداری سیاسی جناحی کنی موضوع فراتر از رئیس جمهوری است یعنی نمیفهمی
منقد دولت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
من منتقد دولتم و حرفهای قشنگی علیه دولت زدید.
اما انصافا این نوع نوشتار با وجدان سازگار نیست.
چون معیار اقتصاد سالم قیمت دلار آزاد نیست.
البته این دولت قیمت دلار رسمی را هم 3 برابر کرده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
فقط برای پزشکان سوپر میلیارد خوب بوده و میلیاردشون به تیلیارد تبدیل شده بدون مالیات اضاف.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
اینست قدرت مرگ بر امریکا حالا بلندتر بگو مرگ بر امریکا
دلار نشه ده هزار تومن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
مسوولین بانک مرکزی کلاهشونو بالاتر بذارن بسلامتی قله 5000 تومانی هم فتح شد ! دلم بحال اونهایی میسوزه که به وعده سیف اعتمادکردندودلارنخریدندیادلارشونو مفت فروختند
بجای انتقادهای سیاسی، راه حل ارائه دهید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
حتی اگر برجام هم حفظ بشه و روابط خارجی رو به عادی شدن بره باز تا زمانیکه جباب نقدینگی از بین نره امکان نداره حباب ارز از بین بره. به این معنی که 1500 هزار میلیارد تومان نقدینگی که تا پایان امسال به حددود 2000 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت و با هنرنمایی تیم اقتصادی دولت از جمله وزیر پیشین اقتصاد در این 5 سال به این بزرگی شد باید حداقل به یک سوم کاهش پیدا کنه. هیچ راه دیگری وجود نداره . البته نمی شود پول مردم در بانکها را گرفت و سوزاند. پس تنها راه بی ارزش کردن این نفدینگی با کاهش ارزش برابری ان است و این یعنی دلار 10 هزار تومانی که بعد سه صفر ان جذف خواهد شد! اگر مدیران بانک مرکزی و دولت خود به ان سو بروند و با برنامه اینکار را بکنند از همه بهتر است ولی همه می دانیم که دولتها و به خصوص دولت اقای روحانی هرگز خود به استقبال این برنامه های سخت ولی ناگزیر نمی روند و فقط انتظار می کشند تا انها خود را به صورت جبری به ملت و اقتصاد تحمیل کنند! مانند بحران مدیریت اب که قدم اول جلوگیری از کاشت بسیاری از زمینها و ابیاری بسیاری از باغها با بستن چاههای غیر مجاز است. امکان ندارد این دولت به ان طرف برود.نه اراده ان را دارد و نه توان ان را که به کشاورز با چاه غیر مجاز بگوید چاه تو باید سیمان بشود پس فقط می گوید منتظر می شویم تا چاه خودش خشک شود و دیگر کشاورز چاره ای جز قبول واقعیت نخواهد داشت و این یعنی خشک شدن کل ان دشت برای همیشه و نابودی همه مزارع و باغها حتی با قنات و چاه مجوز دار! اما اگر یک درصد هم دولت بخواهد برنامه از بین بردن این نقدینگی را اجرا کند باز نیاز به فضای مساعد کم تنش خارجی و داخلی دارد که باز این دولت بهانه خوبی دارد و مانند همه 5 سال گذشته خواهد گفت دست من نیست و یا نمی گذارند! به همین سادگی از مسئولیت شانه خارج می کند و هرگز به روی خود نمی اورد اگر دست شما نیست پس چرا استعفا نمی دهید شاید کسی بیاید که دست او باشد! اینجوری رو راست هیچ تغییر مثبتی را شاهد نخواهیم بود و هر روز وضع بدتر خواهد شد و حتی بولتون دیوانه هم باید خیلی خیلی واقعا دیوانه باشد که با وجود این مدیریت برای اسیب رساندن به ایران توصیه درگیری نظامی و هزینه کند! همه چیزی که انها نیاز دارند کمی صبر و کمی تبلیغ خارج شدن از برجام یا تبلیغ تقابل است بقیه کار را این مدیریت فشل انجام خواهد داد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
مسئولین غیر پاسخگو را پاسخگو کنیدونظام پاداش و مجازات را جایگزین بی نظمی موجود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
بله؟؟؟
ما راه حل ارائه دهیم؟؟؟؟؟؟
پس اونایی که دارن برای ارائه ی راه حل حقوق می گیرن چیکار کنن؟؟؟؟
برن شمال سه شنبه ها جوج بزنن؟؟؟
ناشناس
| Iraq |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
من مي شناختم، راي ندادم
خدا رو شكر كه اگه واقعا روز جزا و پل صراطي باشه، در برابر اشك و ناله مردم فقير شده و بيچاره، سر بلندم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
راه‌حل بسیار ساده است. آنقدر ساده که فکرش را هم نمیتوانید بکنید.
مبنای اقتصاد مقاومتی و کالای ایرانی: بی ربط بودن نرخ دلار و ریال نسبت به هم! یعنی با مدل اقتصادی فوق دقیقا این دو به هم بی ربط می شوند! ولی واقعا تا چه حد این مدل جاری می شود؟
جدا از اینکه این مدل، مدل مناسبی باشد یا نه، مسئولین یکبار و برای همیشه مردم را از سردرگمی نجات بدهند، این حق مردم است که بدانند آیا قرار بر این است که مرزهای کشور را ببندیم و اقتصاد مقاومتی و کالای ایرانی را رعایت کنیم و با هیچ احدی خارج از مرزهای خودمان واردات کالایی نداشته باشیم؟ یا همچنان مرزهایمان باز خواهد بود و با‌دنیا در تعامل خواهیم بود؟
کدام سناریو واقعی ست؟ حرف ها و شعارها؟ یا اعمال واقعی؟ قرار است مثل آلمان شرقی و کوبا و کره شمالی شویم؟ یا قرار است مثل آلمان غربی و کره جنوبی شویم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
بنظر من مدل اقتصاد مقاومتی در زیرمجموعه های کاملا تحت نظر رهبری مثل بنیاد و آستان و ستاد امام اجرا شوند تا اگر کارساز بود به کل مملکت تعمیم دهیم. نه؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
شما یه لحظه فیلتر رو خاموش کن بعد درباره این چیزا حرف بزن
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
فیلتر به هر دلیلی روشن خواهد ماند. نمیدونم تابناک منتشر میکنه یا نه ولی باید بگم...اینکه الان دلار به این قیمت رسیده، مردم عزیز نباید این ۲گونه که میگم فکر کنن:
اولی،اینکه مسئولین براشون مهم نیست قیمت ارز چنده...
دومی،اینکه مسئولین سعی در کنترل ارز رفتار دلار دارن ولی از این بیشتر زورشون نمیرسه...
بلکه باید اینگونه فکر کنن: مسئولین بیشتر از این نمیتونن از رگ خون مردم بیشتر از این بیرون بکشن، یعنی خودشون تا جای ممکن قیمت ارز رو بالا میبرن که تا جای ممکن سواستفاده کنن...از قصد دلار رو سه نرخی میکنن
ناشناس
| Canada |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
در دهه هفتاد برادر یکی از دوستانم مترجم یک هیات چینی بود که برای گفتگو با رفسنجانی به آیران امده بودند او تعریف میکرد که وقتی رفسنجانی حرف از خودکفایی و تولید همه چیز در داخل میزد رئیس هیات چینی گفت من از شما تعجب میکنم که راهی را میخواهید بروید که ما رفتیم و بعد از ۳۰ سال فهمیدیم که اشتباه است و در حال تصحیح انیم
40ساله همین وضعه هر روز ارزش ریال کمتر روز قبل و حالا شده ساعتی!!!

وای بر مردم بی چاره
مسئولین بی ....به فکر مردم نیستن
دقیقا حقوقشون کاهش شدید داشته اما بعضی ها فکر میکنن حقوق رو افزایش دادن.

درضمن این روش گرون کردن و افزایش حقوق فاجعه است و تو هیچ جای دنیا اینجوری نیست چون فقط به ارزش پول ملی آسیب میرسه.
ای کاش گوش شنوایی هم بود!
نوشتید اعدادی که نخستین بار رقم میخورند ! توی این مملکت که همیشه گرونیه و هیچی ارزون نمیشه همیشه اعداد در حال رکورد زدن هستن. شما دنبال چی هستید !؟
برادر اقتصاد علمی است که پایه در ریاضیات دارد و نه در احساسات لذا گاها علم بی رحمی است .مطابق قواعد آن زمانی سطح زندگی مردم یک جامعه بهبود می یابد که برای سالهای طولانی رشد اقتصادی بیشتر از تورم باشد ولو غیر چیزی که در ۴۰ سال گذشته حتی در یک سال هم رخ نداده و فقط در دهه ۴۰ شمسی شاهد چنین شرایطی بودیم که نتیجه اش هم بهبود سریع وضع مردم بود پس بی حهت دنبال افزایش حقوق یا نرخ ارز نگردید که اینها معلول هستند.
جالبه شما فقط میگین کارگر کارگر. هیچ فرق نداره، کارگر یاغیر کارگر، وقتی ارز گرون شد، همه چیز گرون میشه و بالطبع همه فقیرتر میشین. چه دکتر و پزشک چه کارگر و کارمند. هیچ فرق نمیکنه. وقتی صحبت از بی ارزش شدن پول ملی هست، یعنی هرکس در جامعه با پول ریال سرکار داره فقیر شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
فرق در اینه که کارگر چمش به آخر ماهه ولی دلال و دکتر و... بروز هستند وباتورم پیش میرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
جانم به این نظرت که میگی دکتر و پزشک و کارخانه دار و .... فقیر تر میشن
معلومه خودتم از اون دسته هستی که همچین نظری میدی
من تا حالا توی عمرم ندیدم دکتر و پزشک پول کمتری در بیارن
ناشناس
| Canada |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
در صد کمی از پزشکان با شغلشان تجارت میکنند و الا پزشکان عمومی که حداکثر ۶ میلیون درآمد دارند بدون بیمه که اگر بخواهند بیمه هم بدهند زیر ۴ میلیون درآمد دارند که از در آمد روسای ادارات کمتر است
عوضش برجام داریم.
دوستی نوشتند ...این است نتیجه رای دادن بی تحقیق..مگر ما انتخاب دیگری هم داشتیم؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
نبايد راي داد. چاره جاي ديگري غير از صندوق راي است.
20 درصد حقوق رو زیاد کردن 30 درصد دلار رو برد بالا که نتیجش گرون تر شدن اقلام میشه
یعنی همین اول فروردینی ملت بازم فقیرتر شدن که با گذشت زمان بدتر از اینم میشه و کار از مسولان هم خارج شده.
فردا اینا اعتراض کردن نرید سراغ فرضیه خیالیی انگلیسی
مرگ بر آمریکا
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
خخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
شوخی تلخ
راه یک شبه پولدار شدن رو ببندین تا مفت خورها و دلال ها یاد بگیرن از بازو و مغزشون نون در بیارن نه از طریق پدرسوخته بازی. اونوقت مملکت گلستان میشه.
فقط پزشکان هستند که طبق کتاب تعرفه کالیفرنیا مزد دریافت میکنن . این مزدهای بالا میتونه به صورت دلاری از کشور خارج و ضربه شدیدتری به اقتصاد ضعفا وارد بکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
عزیز جان اشتباه میزنی تجار و دلالان محترمند
مشکل اینجاست که آمریکا برای فشار به مردم ایران دقیقا می دونه کجا دست بزاره ............
اونایی که میگفتن تا 1400 کجا هستن ؟؟
چقدر باید تاوان رای غلط شما رو بدیم ؟
مگه عملکرد دولت رو 4 سال ندیدین، پس چرا دوباره بهش رای دادین؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
اگر اونیکی جناح بود که الان 10 تومن بود خدا رو شکر کن
پیمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
یعنی اگه به کس دیگه رای می دادیم وضعیت بهتر بود؟ از بیخ مشکل داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
اها پس رئیسی و میرسلیم قرار بود مملکتو گل و بلبل کنن ما گول خوردیم؟؟؟؟
دوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
نه قربونت این مملکت خیلی کار داره تا گل و بلبل بشه
ولی رئیسی هرگز دروغ نمی گفت. روحانی فقط گفت باید بشود. باید بشود.
کارگر دستش که از همه جا بسته است خودشون می برند می دوزند
سالي كه نكوست از هفته اولش پيداست !! من فكر ميكنم هيچ غلطي نتونه بكنه آمريكا، مثل اين چهاردهه!! فقط خدا به ما رحم كنه ونزوئلا يا سوريه و يمن نشيم.
دلار به تنهايي و بدون هيچ جنگ و خونريزي اقتصاد فاسد ما را زمين زد !!
از نشانه هاي فساد !
سالها است که اوضاع هر روز بدتر از دیروز میشود.
از تابناك خواهشمندم مطلب زير را در سايت قرار دهند.
چرا آقايان مراجع عظام در برابر كاهش شديد ارزش پول كشور اسلامي ايران سكوت مطلق مي كنند؟
در دوران رياست جمهوري دكتر احمدي نژاد هم همين اتفاق افتاد.
آيا كاهش ارزش پول كه به فقر بيشتر مردم مسلمان اين كشور ختم ميشود دغدغه فكري مراجع محترم نيست؟
پس كجاست فتواهاي تاريخي مراجع؟
چرا يكي از ايشان خريد و فروش و نگهداري و افزايش نرخ ارز و ... كه باعث فقر مردم مسلمان شده را حرام اعلام نمي كند؟
آيا اين مسئله از حجاب دختران خيابان انقلاب و يا حركات موزون دختر بچه ها، كم اهميت تر و يا بدون اهميت است؟
متاسفانه سالهاست كه آقايان در تعطيلات به سر مي برند.
واي به حال مردم مظلوم و بي پناه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
دقیقا... درود بر شما
ناشناس
| Iraq |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
تابناك جان
ميشه اين پست دوست ناشناس رو به عنوان تيتر يك سايت مطرح كنيد؟
الحق و الانصاف نظر خيلي خيلي قشنگ و قابل تاملي هست
ممنون ميشم
ناشناس
| Canada |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
خواب بسه فکر میکنی با حلال و حرام کردن کار درست میشه طبق نص صریح قران ربا جنگ با خداست اما تمام نهادهایی که خود را پیرو مراجع میدانند بانک دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
شما وقت های دیگر حرف مراجع را نمی خرید.
دولت هم به حرف مراجع بی اعتنایی می کند. الان که به مشکل اقتصادی برخوردید، یاد مراجع دینی افتادید.
تا کمی وضعتون خوب بشه، ادعا دارید مراجع دینی حق دخالت در دین را هم ندارند، چه برسد به سیاست و اقتصاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
اظهارنظرها فقط در زمینه بی حجابی و کنسرت و موسیقی هست .
کجااید خادمین ملت ایران چه برسر این مملکت وکشور امده وپول ملی چه شده
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
در رفتند یا از کار منفصل شدند
واقعا انتظار داریم در برابر افزایش حقوق کارگر و کارمند آنهم به مقدار ناچیز در مقایسه باتورم ، چیزی ارزان بشه . امسال هم دولت سعی کرده با افزایش مثلا 20 درصدی حقوق کارگر از همین اول سال گرانی و سختی به مردم رو از ارز شروع کنه . واقعا متاسفیم برای دولتمردانی که آرای خود را از وعده های پوچ و توخالی به مردم نجیب بدست می آورند .
این کشور برای پزشکان ساخته شده است. بقیه هم باید کار کنند تا کارنه و سفرهای خارجی و زندگی مجلل این افراد تامین شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
پزشکان و آقازاده ها! خخخخخخخخخخخ
ناشناس
| Canada |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
عزیز جان این مملکت برای تجار و دلالان ساخته شده اون وپزشکی هم که وضعش توپه داره با پزشکی تجارت میکنه و الا وضعیت عموم پزشکان هم چندان مناسب نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
آفرین یعنی تنها قشری از جامعه که با اسم پرکیس صدها برابر کارگر دریافتی دارند و در محیط کار هم با هم دیگر در مورد مسافرت های خارج از کشور صحبت میکنند که چطوری سرمایه کشور رو حدر میدن. البته به غیر از درصد کمی از پزشکان عزیز که هممون مدیونشون هستیم
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
والا منم هرجور فکر میکنمم نمیفهمم این مافیای پزشکان این همه قدرتو از کجا داره!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
بنده ۳۴ سالمه و متخصص طب اورژانس هستم
حدود یکسال در یکی از شهرای خراسان رضوی دارم طرح میگذرونم و هنوز یک ریال تاکید میکنم یک ریال به من پرداخت نشده و طبق گفته دوستان تا ۱۸ ماه باید رایگان کار کنیم، دوران رزیدنتی حقوقمون یک میلیون و دویست بود. به والله ما هم شرمنده زن و بچه مونیم
اون پزشک هایی که شما میگین کمتر از ۵ درصد جامعه پزشکین. امثال ما جوونا که تازه فارغ التحصیل شدیم باید حداقل ۵،۶ سال توی دورافتاده ترین شهرا طبابت کنیم که تا بتونیم امتیاز شهرهای بزرگ رو بگیریم.
مسئولین کجایید دقیقا کجایید!!! علی برکت الله!
اون همه تبليغات دولت روحاني براي برجام راه انداخت يه عده جو هم هم داشتن جشن ميگرفتن بعدش توي انتخابات روحاني و افرادش مرتب نوعي تفكر مسموم رو به جامعه القا كردن كه اگه ما دوباره نياييم تو قوه مجريه كشور دچار جنگ و تحريم و فروپاشي اقتصادي ميشه اخرشم اين شد نتيجه تدبير و اميد . قابل توجه هنرمندان و مردمان جو زده كه بهش راي دادن
سنگ را بستند ؛ سگ را باز کرده اند!
با قوانین حال حاضر کشور هیچکس پاسخگوی اوضاع کشور نیست رئیس جمهور میگوید در کار من دخالت میشود و اختیار امور خارجه با من نیست مرجعی برای رسیدگی به کارهای قوه قضائیه تعیین نشده وخودش برخودش نظارت میکند مجلس اسما در راس امور است ولی رسما مطیع شورای نگهبان عده ای رانت خوار و فرصت طلب همین قوانین غیر شفاف را میخواهند ولی خدا شاهد است من دلم برای کشور و ملت میسوزد الان اکثر مردم ناراضی هستند درخارج دنبال صدور انقلاب وکمک به مستضعفین عالم هستیم ودر داخل جوانان روبه اعتیاد وازدواجهای سفید وپشت به دین و شرع کرده اند انسان نبایستی برای صدور افکارش از دین وناموس جوانش بگذرد این صدور بلاوجه مردم را از حکومت جدا کرده است حالا کیهان بنویسد ده ها میلیون نفر
کسی که جز خدا به کس دیگه ای مخصوصا انسان امید داشته باشه حال و روزش بهتر از این نمیشه! فقط با خدا معامله کنید به هیچ احدی دل خوش نکنید چه بخواد رئیس جمهور باشه چه بالاتر. فقط خدا خیر شمارو میخواد هیچ انسانی رو گنده نکنید که به این وضعیت دچارتون نکنه.
چرا کسی مقصر رو مشخص نمی کنه؟ کی مقصره؟؟؟
با افزایش حقوق به هر میزانی اولین کسی که به درآمدش اضافه میشه تامین اجتماعی است. اگر واقعا به فکر کارگر هستید سهم 27 درصدی کارفرما را به کارگر بدهید و سنوات و عیدی و مسکن و همه را حذف کنید در یک حقوق مشخص بدون اضافات از نوع کی داده کی گرفته هم کارفرما هم کارگر بفهمند با خودشون چند چندن.
تابناک یا کنار مردم باش و یا با دولت
یکی را انتخاب کن و به نظر من طرف مردم فقیر را بگیر
چرا نظر سنجی نمی کنی و از مردم و مخاطبان خود سوال نمی کنی آیا با ادامه کار حسن روحانی موافقید یا مخالف
مردم داغون شدند درک کنید لطفا
چرا باید اینقدر گرانی را تحمل کنیم ؟ کسی هست جواب بده
اصلا توی این کشور یک عده غبر عمد و بعضی از انها از کشورهای خارجی دستوردارند که مشکلات اقتصادی مداوم دامن یزنند تند وتند بگند دلار میره بالا مردم از گشنگی مردند یارانه امشب پرداخت می شود سود سهام عدالت را پرداخت نکردند حقوق بازنشستگان پرداخت نشد همه سایتها هم ان را چتد بار تکرار می کنند این بخشی از جنگ روانی دشمن برای فشار بیشتر به حکومت ودولت است این در خواست افزایش 20 دصدی باعث ا- تورم بالاتر به خاطر افزایش نقدینگی2- باعث کاهش تولید به خاطر افزایش دست مزد کارگران وگران شدن تولید وبه صرفه نبودن تولید وورشکست تولید کننده 3بازافزایش بیشتر تورم به خاطر کاهش تولید وکاهش عرصه ایا ما خواستار این وضعیت هستیم ظاهرا دلسوزی برای کارگران ودر اصل فشار به دولت و تولیده کننده است تا باعث افزایش تورم و لجام گسیختگی بیشتر در اقتصاد بشود .دربحث ارز بخش زبادی از افزایش ارز سیاسی است تا اقتصادی واز توان دولت خارج است وهیچ کاری نمی شود بکند مگر تغیرات راهیردهای در واردات صورت بگیرد وتقاضای ارزی را بشود بیشتر کنترل کرد
خب به امید خدا من دارم حاضر میشم بر بمیرم. همین ۲۶ سال عمرم بنظرم زیاد بوده واسم
تحلیل عالی بود. ممنون ولی وافعا کو گوش شنوا!
سالی که نکوست از بهارش پیداست.خدا به خیر بگذرونه
دولتها هیچ کاری از دستشون بر نمیاد مشکل سیاستهای خط قرمزی هستش.
همه ی ما میدونیم با این سیاستهای غلط در عرصه ی سیاست خارجی و داخلی، وضعیتمون در ماهها و نهایتاً سالهای آینده به ونزوئلا و کره ی شمالی ختم میشه
تو رو بخدا این نظر رو بزار شاید کمی که بعید میدونم مسولین بع فکر بیفتن!!!
مردم برا راحتی انقلاب کردن الان هر روزمون شده استرس و اضطراب تا کی آخههههه بسه ترو به هرکس میپرستین بسته
با توجه باینکه هزینه زندگی ما بر اساس تغیرات نرخ ارز افزایش میاید اگر بزرگواران دولت براساس قینت پایه ارز افزایش دستمزد با نواسانات ارز با دلار محسبه وافزلیش دهند
وقتی اثر دلار در تورم دیده بشه، اون موقع می تونین بگین که افزایش حقوق کارگر ها نابود شده. قیمت دلار باید واقعی بشه تا تولید رونق بگیره. دوران تورم تک رقمی بهترین زمان برای این کاره. اینقدر عوام فریبانه تیتر نزنین.
تابناک جان
ما که همدیگر را نمیشناسیم. غرض شخصی هم نداریم.
خداوکیلی کامنت های من نمیرسه یا اینکه میرسه ولی جا و حوصله نشر ندارید؟ اخه من نه اهانت میکنم و نه کسی را در حد تقدس بالا میبرم
به هرجهت اقایون رئیس انتظار دارند که اون چندر غاز دلاری که بیچاره مردم از روی ترس برا روز مبادا نگه داشته اند را بریزند تو سیستم فاسد بانکی و دولتی و دست اخر از جیب رانت خواران و اقازاده ها و نور چشمی ها سر در بیاورد.
من ۱۴ سال پیش ۱۰۰ پوند در بانک ملی مرکزی شیراز پوند بریتانیا گذاشتم هروقت مراجعه کردم بهم گفتند معادل ریالی به قیمت دولتی نه اینکه قیمت بازار بهت ریال میدهیم.
ایا فکر میکنی من یکبار دیگر فریب خواهم خورد.
موفق باشید
این فقر فزاینده برای همه ملت است چرا فقط قشر کارگر را عمده می کنید؟ بازنشستگان و کارمندانی که فقط ۱۰ درصد اضافه حقوق داشتند به حساب نمی آیند؟ کشاورزان بیچاره که اکنون با افزایش زیاد قیمت نهاده های کشاورزی از قبیل سم و کود. و غیره روبر هستند و قیمت محصولشان کفاف خرجشان را نمی دهد. جزو این ملت به حساب نمی آیند؟. تابناک لطفا سعی نکن مسائل را اینقدر باریک بینانه تحلیل کنی و روش پاپولیستی را به جورنالیست هم تعمیم دهی و خود را پشت سر کارگران پنهان کنی.
نتیجه مرگ بر آمریکا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل