بازدید 13963

سریال «پایتخت» در پایان خوش درخشید

کد خبر: ۷۸۸۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۹ 09 April 2018

سریال «پایتخت۵» با روایت سیاهی داعش و درخشش مقاومت به پایان رسید.

به گزارش روزنامه کیهان، فصل پنجم سریال «پایتخت» در ایام نوروز امسال یکی از میهمانان ثابت و محبوب بسیاری از خانواده‌های ایرانی بود. کمتر خانه و خانواده‌ای در کشورمان یافت می‌شد که پی‌گیر اتفاقاتی که برای خانواده «معمولی» رخ می‌داد نباشند. چراکه این مجموعه در فصل‌های گذشته خود توانسته بود با پشتوانه توجه به فرهنگ و ارزش‌های اخلاقی و مذهبی و تلفیق این ارزش‌ها با طنز پاک، جای خود را بین مردم به خوبی باز کند. هر چند که برخی از قسمت‌های اولیه و میانی «پایتخت۵» به خاطر حاشیه‌هایی که این فضا را مخدوش می‌کرد، با انتقاداتی هم مواجه شد. اما با قسمت‌های آخر سریال، سری پنجم پایتخت همان چیزی شد که انتظارش می‌رفت؛ یک مجموعه طنز سالم و مردمی که بازتاب‌دهنده واقعیت‌های مهم و ملی هم هست،

بدون تردید، در شرایطی که بیشتر کشورهای دارای صنعت سریال‌سازی، از این ابزار سرگرمی‌ساز و پرمخاطب برای اهداف نه چندان مثبت خود استفاده می‌کنند، در کشور ما از ظرفیت سریال‌های مردم‌پسند به خوبی بهره برده نمی‌شود. آمریکایی‌ها با فیلم‌ها و سریال‌های هالیوودی، سبک زندگی بی بند و بار و جنگ‌های متجاوزانه خود را در چشم جهانیان توجیه می‌کنند و زیبا جلوه می‌دهند، کره‌ای‌ها با سریال‌های تاریخی‌شان ره افسانه می‌زنند و برای خود تاریخ و هویت افتخارآمیز می‌سازند و حتی برخی از کشورهای منطقه ما نیز به همین ترتیب از مجموعه‌های تلویزیونی استفاده می‌کنند. اما در صنعت سریال‌سازی ما که دارای نیروها و متخصصان زبده و صاحب‌سبکی است اما تا قبل از این هیچ سریالی درباره مسائل منطقه و داعش، تولید و پخش نشده بود. این درحالی است که کشور ما اصلی‌ترین سد دفاعی در برابر هجوم گروه‌های تکفیری بود و انتظار می‌رفت که این اتفاقات و به ویژه ازخودگذشتگی‌های مدافعان حرم در سریال‌های ما به نمایش در بیاید.

قسمت‌های پایانی سریال «پایتخت۵» واکنشی به این خلأ ناگوار بود. این بار مردم، شخصیت‌هایی مثل نقی، هما، ارسطو، بابا پنجعلی و ... را در محاصره داعش دیدند. علاقه به این کاراکترها باعث شد تا خود مردم نیز این موقعیت وحشتناک را درک کنند. مخاطب «پایتخت۵» با ترس هما، فهیمه، سارا و نیکا از سایه جنایتکارهای داعشی نفسش گرفت و با دلهره نقی و ارسطو، نگران و غیرتی شد.

ورای همه این ترس و اضطراب‌ها، سریال «پایتخت۵» یک حقیقت مهم را جلا بخشید؛ روح بزرگ و دلاور مدافعان حرم که داوطلبانه در این عرصه پربلا حاضر شدند. طی سال‌های اخیر، ده‌ها نفر از مردان و جوانان سرزمین ما این موقعیت وحشتناک را متحمل شدند و روبه‌روی داعشی‌های اهریمن‌صفت ایستادند تا صحنه‌های دلهره‌آوری که طی این شب‌ها در سریال «پایتخت۵» دیدیم برای مردم پیش نیاید. آنچه در این سریال به نمایش درآمد تنها بازسازی بخشی از واقعیت‌های تلخی است که طی این سال‌ها در سوریه و عراق رخ داد، آن هم در قالب فیلم و نمایش. قطعا واقعیت، فاجعه‌بارتر و سیاه‌تر از آن چیزی است که ما در آثاری چون «پایتخت۵» و «به وقت شام» می‌بینیم.

 

نکته مهم این است که در «پایتخت۵» صحنه‌های جنگی بسیار سنجیده و حرفه‌ای به تصویر کشیده شدند. سکانس‌های جنگی در این سریال، هم باورپذیر و واقعی جلوه پیدا کردند و هم جذاب و دیدنی بودند. فقط کافی است همان بخشی که نفربر حامل خانواده معمولی و یارانشان از کنار خودروی داعشی‌ها عبور کرد را در نظر بگیریم که چگونه در عرض چند ثانیه، حس هراس و دلهره به مخاطب منتقل می‌شد. همچنان که صحنه‌های درگیری و زد و خورد بین دو طرف در این قسمت، اوج هیجان و تعلیق بود. مخاطب، ترس نقی موقعی که می‌خواست تیربار را برای هدف قرار دادن داعشی‌ها تنظیم کند را باور می‌کرد.

درگیری‌های دو قسمت پایانی در این سریال، به همین ترتیب، در سطحی فراتر از استاندارد سینما و تلویزیون ایران ارزیابی می‌شود.

 

قسمت‌های پایانی سریال «پایتخت۵» که به نجات علی‌آبادی‌ها منجر شد را می‌توان در حکم نجات و پایان توأم با درخشش این سریال نیز دانست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۴۹
ما نتیجه گرفتیم که داعش یک گروه زپرتی هست که همشون توسط چند غیرنظامی نابلد راه گرده تار و مار شدن ولی حتی یک خش به علی آبادی ها نیفتاد
پاسخ ها
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
بی لطفی نکنید مهتاش یک ترکش به اندازه عدس خورد. وتهت درمان بود . .
فدوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
اگر زپرتی نبودن که میلیاردها دلار سلاح های آمریکایی و پول های عربستانی رو به فنا نمی دادند .
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
معنای طنز همینه دوست عزیز قشنگی کارو ببین
سروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
مشکل اینایی که مخالف پایتخت 5 بودند برام جالبه خیلی خودشونو نگه داشتن که از سریال حرفی نزنن، تا مبادا ملت کنجکاو بشن برن سریال رو نگاه کنند، ولی جالبتر از اون ببین چطور کار بزرگ مدافعان حرم دیده شد، واقعا ادم فکرش رو هم نمی کنه، از طریق یه سریال بی ربط با مدافعان حرم، کار بزرگ مدافعان حرم دیده شد،الله اکبر.
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
آقای ناشناس که برعکس خیلی هم شناس هستید ، چطور وقتی تو فیلمهای هالیوودی و بالیوودی یه نفر یه لشگر رو میزنه بهم ، همه کف و هورا و ایول و ماشالله میگند ولی چون بحث خودمون و ایرانی میشه کشتن سر جمع 8 نفر توسط 5 نفر میشه غیر عادی وخالی بندی و دورغ و چاخان ، که الیته شاید شما باورت نشه ولی تو 8 سال دفاع مقدس زن های واقعی داریم که چند نفر عراقی تا دندان مسلح رو هم به اسارت گرفتند ،
مجتبی
| Germany |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
مریم خانوم اون مهتاش نیست بهتاش هست دلبندم
سرال یا فیامی که برای ایام عید است باید حداقل تمی مفرح و خنده دار باشد که سریال پایتخت سراسر استرس و درگیری و مشاجره های بیدلیل بین ارسطو و نقی بود که دیگر به لودگی نزدیک شده و مشکل پیدا کردنهای بیشمار یک خانواده که انگار آقای تنابنده عاشق این داستانها هس تند .
سریال پایتخت در هیچ قالبی نمیگنجید . نه کمدی بود نه جنگی بود نه خانوادگی بود ( بدلیل صحنه های ترس و وحشت و کشت و کشتار) و فقط یک سریال حماسی شعاری و در جهت فضای روز جامعه . سریالی که باید نسخه آخر آن باشد که افتضاح شروع شد و وحشتناک پایان یافت . آقای تنابنده در پستش زیبا گفت در یک شهر یک چشمی ها نباید همدیگر را کور کرد ولی در عید 97 تلویزیون ایران سریالی یک چشمی هم نداشت که با مقایسه آن پایتخت را برنده کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
نمیشه دنیا فقط بکام شما باشه. دیدن فیلم و سریال پراسترس واسه بعضیا اوج لذت و هیجان و خوش گذرانیه.
مگر کیهان تعریف کنه! یک سریال طنز خانوادگی را به چه تبدیل کردند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
فاتحه پایخت رو خوندن با این سیاسی کاری ها
از اولش خوش درخشیده بود حسوها چشم دیدنشو ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
گل گفتی یه عده مریضن بخدا ایراد از در و دیوار میگیرند
سلام به همه. سریال درخشان بود در مجموع. دست همه دست اندرکاران درد نکند و به امید درخشش روزافزون تیم سازنده.
پایتخت خودش رو از یک سریال طنز جدا کرد دیگه حق نداره در قسمت های بعدی (اگه داشته باشه) به سراغ مسائل طنز بره. ما خیلی موضوعات داخلی داریم که میشد به اونها اشاره کنه وگرنه ماجرای داعش و سوریه رو که حاتمی کیا بهتر و منسجم تر انجام داده. آخه کجای این سکانس باورپذیره که ارسطو توی کارخانه ای که اصلا نمیشناسه زره پوش رو روی یک گودال نگه میداره و همه رو پیاده می کنه ؟! مگه این که قبلا اونجا واسه ی سیزده بدر رفته باشه. پس کجا خوش درخشید؟! چطور یهو آرپی جی زن شدند؟ الیزابت یهو شد مترجم جند زبانه؟ موبایل مرد عرب شد مرکز مخابرات 118 همه بهش زنگ می زدند اون هم به دفعات از ایران؟! شعور بیننده رو به سخره گرفتن کار درستی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
نگاهت به فیلم و سریال و طنز و ... مشکل داره
توروخداجوک نگو. ازاولش این سریال مزخرف بود. حیف فداکاریهای مدافعین حرمی که توسط پایتختیها ضایع شد. فیلم کمدی وداعش ؟ مسخره نیست ؟ شوخی شوخی با جنگ وداعش هم شوخی ؟
به وقت شام حاتمی کیا را پایتختیها برن ببینن بعد بیان درمورد داعش فیلم بسازن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
کسی که فداکاری مدافعین حرم رو باور داره، هیچ چیز ضایعش نمیکنه. باور هات رو اصلاح کن
خدا را شکر که بلاخره کیهان از یک چیزی تعریف مثبت کرد پس این را به فال نیک بگیریم که امسال سال خوبی است
واقعا سربال قشنگی بود ، دست همه درد نکنه
"مخاطب «پایتخت۵» با ترس هما، فهیمه، سارا و نیکا از سایه جنایتکارهای داعشی نفسش گرفت و با دلهره نقی و ارسطو، نگران و غیرتی شد."
دقیقاً همینطور بود.
پايتخت از مسير اصلي خوش كه مملو از جملات شيرين بود خارج شد و وارد سياست شد .
پسر 6 ساله من انقدر از صحنه های درگیری این سریال ترسیده که حتی می ترسه تا جلوی یخچال بره و آب برداره، مدام به من می چسبه و میگه از داعش می ترسم. قسمت آخر رو نذاشتم ببینه، زودتر خوابوندمش. دلمون خوش بود امسال عید که با این دلار 5000 جایی نتونستیم بریم حداقل هر شب از این سریال لذت می بریم.
افسوس که برخی صحنه ها انقدر سطحی بود که چیزی فراتر از توهین به شعور مخاطب بود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
الکی...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
پسر شش ساله باید کلاه قرمزی و خاله شادونه و عموپوررنگ نگاه کنه، نه پایتخت 1و2و3و4و5و....
مجتبی
| Germany |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
تا وقتی توی این کشور امثال شما هستند که یه فیلم که مخاطبش بزرگسال هست رو برای بچه شش ساله میزارید و اجازه میدید بچه شش ساله تا یازده شب بیدار باشه! مطمئن هستم از این فیلم بدتر هم ساخته خواهد شد و کشور و نسل جدیدی که امثال شما تربیتش میکنید به هیچ کجا نخواهد رسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
آقای مجتبی مطمئنم بچه داری نکردی که انقدر ایده آل گرایانه حرف میزنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
ناشناس 9:08 بچه 6 ساله دهه نودی خیلی فرق داره با نسل های قبل، شاید تو دو سالگی خاله شادونه ببینه اما تو این سن براش جذابیتی نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
بچه ات اگه داعش بیاد تو این مملکت پس چیکار میکنه؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
عزیز جان برای بچت فیلم ترمینایتور بزار دیگه تا عمر داره خوابش نمی برهههههه.
ممنون. بهترین راه برای نشان دادن حماسه مدافعان حرم به عامه و توده مردم همین راه بود. وگرنه خیلی ها سینما نمی روند تا به وقت شام یا امپراطور جهنم رو ببینند.
پس داعشی ها خیلی بی عرضه هستند که از پس چند غیر نظامی بر نیامدند. فیلم جنبه تخیلی داشت.
همسر من که یا همش می ترسید یا گریه می کرد
تو رو خدا جمع کنید این بساط رِ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
همسر شما چند سالشونه؟؟
هه! نگاه توروخدا یسری فقط بلدند ایراد بگیرند و طبق معمول حسادت کنند
خب بابا بدت میاد از اول نگاه نمیکردی
سلیقه همه که یجور نیست
یسریم یجوری حرف زدن انگار کارشناس سینما هستند
حالا اگه همین فیلم تولید هالیوود بود به به و چه چه میکردند
سرتاسر لودگی و توهین به شعور مخاطب بود.
تا دو قسمتِ آخر خیلی خوب بود
ولی اینکه بخاطر چن تا سوری سریال از اون حالت طنز همیشگی ش خارج بشه و مخصوصا اون صحنه ای که پسر بچه با اسلحه همه رو به فنا میداد جای تامل داره !!! ضمنا آخر سریال طوری پیش رفت که انگار کارگردان میخواست با سرهم بندی یه جوری همه چی رو زودی تموم کنه. به نظر من جا داشت یه یک قسمت هم برای پایان سریال در نظر گرفته میشد تا جدا از مسایل سیاسی و جنگ و با همون فضای طنزِ خود سریال به پایان می رسید

می دونم نظر منو پخش نمیکنید ولی ای کاش به شعور بیننده و هم وطن هامون احترام می گذاشتیم
سریال خوبی از کار در اومد ولی ای کاش آقایان سیروس مقدم و محسن تنابنده وارد سیاسی بازی نمیشدن. اگر بحث دغدغه های مردم است مملکت هزار و یک بدبختی و سوژه ی مهمتر از داعش دارد. بیکاری، سقوط ارزش پول ایران، دزدی، اختلاس و ...
ضمن تشکر از سازندگان سریال عامه مردم سریال پایتخت را از جنبه طنز نگاه می کردند وقسمت 5 سریال مخصوصا در قسمت پایانی از حالت طنز خارج شد و به تلخی گرایید. اینکه سازندگان سریال باعث شدند یننده با بازیگران هم ذات پنداری کرده و خود را در قالب آنان ببیند از نقاط قوت سریال بود. صحنه های دارای خشونت ناشی از تیراندازی و کشتن چندان جالب نبود. در بیشتر قسمت های سریال عموما در فضایی بسته به مدت طولانی دیالوگ ها بین بازیگران رد و بدل می شد و زمان مفید سریال را از بین برده بود. بطور مثال در داخل بالن و یا داخل نفر بر زرهی . ابتر شدن سریال به وضوح قابل مشاهده بود. در مجموع سریال بیشتر از طنز تلخ بهره برده بود.
جوانان ایرانی با چند تا سلاح سبک ، بیش از یک ماه ارتش تا دندان مسلح صدام را پشت دیوارهای خرمشهر نگه داشتند.شما که میگی داعشی ها زپرتی اند که از پس چند ایرانی بر نیومدن برو تاریخ رو بخون . متاسفانه هر کس از نمایش مبارزه خانواده ایرانی با داعش ناراحته هیچی از ایران و قدرت ایرانی نمی دونه.
فقط یک جمله میشه بیان کرد : فاجعه بود
خیلی خوب بود. این سریال شروع ناامید کننده داشت اما در ادامه لحظات بسیار مفرح و خنده داری را در طی سفر به ترکیه ایجاد کرد. یکی دوقسمت بالن سواری هم بی مایه بود ولی قسمتهای سوریه واقعا عالی بود. تاثیری که این سریال در باور وحشگیری و خطر داعش و حماسه مدافعان وطن داشت از فیلمهای سینمایی به وقت شام بیشتر بود. در مجموع عالی بود.
بابا تو رو به خدا واسه يك بار هم كه شده بگيد دستشون درد نكه اينقدر ساز مخالف نزنيد. حال خوبه همتون بپا به جفت اين سريالو ديديد كه نقد و بررسي كامل ميكنيد.
این سریال توهین محض به شعور مخاطب بود. اگر نه کدام انسانی در اوج گرفتار بردار خود و گرفتار شدن در چنگ ادمکشان داعش به برادر خود زنگ میزند و سراغ لباس شب برای زنش و برنج برای تهیه غذا فامیل که برای جویا شدن سلامتیش شدند، میشود.
دوست عزیز در فیلمهای هالیودی شعور مخاطب به بازی گرفته نمی شود.
عالی بود بالاخره نباید از واقعیت ها فرار کرد
بهتره دیگه ادامه ندن.
اصلا هم خوش ندرخشید این سریال با این تم مناسب نوروز نبود می توانست وقت دیگری پخش شود آنچه در این سریال گذشت نه طنز و نه جدی پایان دلهره آور و مصیبت بار و سرهم بندی شده آن چه معنایی داشت
عالی بود.فقط همین.
همه چیز این سریال عالی بود . از کارگردان کاربلد آقای سیروس مقدم گرفته تا خواهران دوقلو .....اما یک نکته بسیارظریف
از تجربه و هنر طنز آقای علیرضا خمسه خیلی کم استفاده شده ایشان توانایی های باور نکردنی در جذب مخاطب دارد . همین بس که با گفتن چند کلمه دراین سریال برای خود مخاطب ستودنی جذب نموده است آنقدر که تکیه کلام های معدودش به فور در جامعه گفته می شود ...سخنم با آقای سیروس مقدم می باشد لطفا لطفا لطفا در قسمت ششم ( انشالله که در عید 98 ناظرش باشیم ) ازاین پیر کارکشته بیشتر استفاده شود بگذاریید مردم استعداد این پیر گرد و خاک خورده هنر هفتم را بیشتر ببینند و لذت ببرند توانایی های وی تمام نشدنی است ...نگذاریید .... نگذارییم هنرش در تک کلمه الکی میگه ... ناهار نخرده مه .بزنم تو گوشش و ..... هدر رود هنرش را قدر بدانیم و اجازه دهیم همچون آتشفشان وفوران کند . موفق باشید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی