بازدید 13685
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «احتمال ادغام دو غول خودروسازی آسیا و اروپا» تا «سایه تنش تجاری بین چین و آمریکا بر بازار طلا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش بهای طلای سیاه با احتمال تحریم ایران، صدمه بازار سرمایه از نرخ بالای سود بانکی، صعود بورس های آسیایی به رهبری ژاپن، کاهش ارزش دلار در بازار جهانی ارز، رتبه نخست چین در تولید و واردات یک ماده معدنی، مذاکره برقی چینی ها در نجف و آخرين وضعيت قيمت مسكن در سال ٩٧ به روایت آقای وزیر را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۶۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰ 03 April 2018

از «احتمال ادغام دو غول خودروسازی آسیا و اروپا» تا «سایه تنش تجاری بین چین و آمریکا بر بازار طلا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش بهای طلای سیاه با احتمال تحریم ایران، صدمه بازار سرمایه از نرخ بالای سود بانکی، صعود بورس های آسیایی به رهبری ژاپن، کاهش ارزش دلار در بازار جهانی ارز، رتبه نخست چین در تولید و واردات یک ماده معدنی، مذاکره برقی چینی ها در نجف و آخرين وضعيت قيمت مسكن در سال ٩٧ به روایت آقای وزیر را در بر دارد.

 

افزایش بهای طلای سیاه با احتمال تحریم ایران

روز  گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه با افزایشی ۳۷ سنتی (۰.۵۵ درصد) ۶۹.۷۱ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۷ سنت (۰.۴ درصد) افزایش بشکه ای ۶۵.۲۱ دلار صورت گرفت. همچنین، امروز قیمت معامله ی آتی نفت شانگهای با افزایشی ۰.۹ درصدی به ۴۱۵.۶ یوان (۶۶.۲۶ دلار) در هر بشکه رسید. 

به گفته اسفتان اینس یکی از تحلیلگران اقتصادی در سنگاپور، یکی از دلایل افزایش قیمت نفت در روز دوشنبه، احتمال اعمال مجدد تحریم های اقتصادی توسط آمریکا علیه ایران بوده است. وی اذعان کرده کرده است که بازار نفت با  نگرانی به دنبال پاسخ این سوال است که '' آیا دولت آمریکا برجام را پاره خواهد کرد یا این توافق شکننده را با ایران ادامه خواهد داد''.  اینس در ادامه افزود: از دلایل دیگر افزایش قیمت نفت، کاهش تعداد دکل های نفتی فعال در آمریکا بوده است. گزارش های مؤسسه ی بیکر هیوز که در روز پنجشنبه ی گذشته منتشر شد، نشان می دهد در هفته ی منتهی به ۲۹ مارچ آمریکا با کاهش دادن ۷ دکل نفتی مجموع دکل های نفتی فعال خود را به ۷۹۷ عدد رسانده است. این برای نخستین بار از سه هفته ی گذشته تا کنون بوده که دکل های نفتی فعال در آمریکا کاهش یافته است. 

احتمال ادغام دو غول خودروسازی آسیا و اروپا

شرکت‌های خودروسازی نیسان و رنو مذاکرات ادغام را آغاز کرده‌اند. به گزارش بلومبرگ این دو غول خودروسازی که از سال ۱۹۹۹ متحد شده‌اند، اکنون در پی ادغام و تشکیل یک شرکت واحد تحت سرپرستی کارلوس گوسن، مدیر کنونی این اتحاد هستند. هم‌اکنون رنو ۴۳ درصد سهام نیسان را در اختیار دارد و نیسان هم مالک ۱۵ درصد از سهام رنو است. به نقل از دنیای اقتصاد، منابع آگاه هدف از این ادغام را همگام شدن با تغییر جهت خودروسازی به سوی خودروهای برقی و خدمات اشتراک خودرو عنوان کرده‌اند. گفته می‌شود گوسن خود رهبری مذاکرات ادغام را بر عهده دارد.

از «احتمال ادغام دو غول خودروسازی آسیا و اروپا» تا «سایه تنش تجاری بین چین و آمریکا بر بازار طلا»

اتحاد نیسان و رنو تاکنون سبب شده است دو شرکت در زمینه صرفه‌جویی به دستاوردهای قابل‌توجهی نائل شوند، اما تفاوت‌های موجود در نظام مالکیت دو خودروساز مانع از بارور شدن تمامی ظرفیت‌های این اتحاد شده‌ است. در پی انتشار خبر این مذاکرات ارزش سهام رنو ۸ درصد افزایش یافت. بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی این ادغام سهم ۱۵ درصدی دولت فرانسه در شرکت رنو است.

صدمه بازار سرمایه از نرخ بالای سود بانکی

حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه بازار سرمایه در سال های اخیر از نرخ بالای سود بانکی صدمه دیده است، گفت: نرخ بالای سود در نظام بانکی، بازار سرمایه را از سازو کارهای اصلی اش دور و برای این بازار مشکل ایجاد کرد. 

رشد ۴۴ درصدی ارزش معاملات بورس کالای ایران

بورس کالای ایران اعلام کرد: ارزش کل معاملات بورس کالای ایران در سال ۹۶ در حالی به بیش از ۱۱۷ هزار میلیارد تومان رسید که این رقم در سال ۹۵ ، معادل ۸۱ هزار میلیارد تومان بود؛ به این ترتیب ارزش کل معاملات بورس کالای ایران نسبت به ۹۵ با رشد ۴۴ درصدی مواجه شده است. بررسی عملکرد بازار فیزیکی بورس کالای ایران در سال ۹۶ نشان می دهد که در این بازار بیش از ۲۶ میلیون و ۶۵۴ هزار تن محصول به ارزش بالغ بر ۴۹۸ هزار میلیارد ریال داد و ستد شد که حجم و ارزش معاملات این بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب با رشد ۵ و ۳۴ درصدی مواجه شده است. جزئیات بیشتر 

صعود بورس های آسیایی به رهبری ژاپن

از آنجا که بورس وال استریت و بورس های اروپایی به دلیل تعطیلات عید پاک در روز جمعه هفته گذشته فعالیتی نداشتند، بازارهای آسیایی روز گذشته، تحت تأثیر تغییرات این بورس ها نبودند و رهبری بازارها بر عهده شاخص " نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو بود که پس از آغازی کاهشی، در نهایت موفق شد تا پایان معاملات اولیه با ۰.۲۳ درصد یا ۵۰.۴۱ واحد افزایش، به ۲۱۵۰۴.۷۱ واحد برسد.

از «احتمال ادغام دو غول خودروسازی آسیا و اروپا» تا «سایه تنش تجاری بین چین و آمریکا بر بازار طلا»

شاخص " تاپیکس" نیز با ۰.۱۷ درصد یا ۲.۹۲ واحد افزایش به ۱۷۱۹.۲۲ واحد رسید. با وجود این، حجم معاملات اندک بود و بورس های استرالیا، نیوزلند و هنگ کنگ به دلیل تعطیلات رسمی فعالیتی نداشتند. در چین نیز قیمت سهام در بورس " شانگهای کامپوزیت" به دلیل تقویت یوان و اعمال تعرفه های تجاری جدید چین بر واردات برخی محصولات آمریکایی، نسبتا بدون تغییر باقی ماند. دولت چین اعلام کرده است تعرفه های جدیدی بر ۱۲۸ قلم وارداتی از آمریکا نظیر میوه و گوشت خوک اعمال خواهد کرد که ارزش آن به ۳ میلیارد دلار خواهد رسید. دیگر شاخص چین یعنی "شنژن کامپوزیت" عملکردی بهتر از شاخص اصلی داشت و با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۱۸۵۸.۴۳ واحد رسید. /خبرگزاری فرانسه

کاهش ارزش دلار در بازار جهانی ارز

روز گذشته در بازار ارز، ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مهم جهان کاهش یافت؛ به طوری که  هر دلار از ۱۰۶.۳۵ ین به ۱۰۶.۱۶ ین کاهش یافت، یورو از ۱.۲۳۲۰ دلار به ۱.۲۳۲۶ دلار افزایش یافت و هر پوند از ۱.۴۰۴۴ دلار به ۱.۴۰۵۴ دلار رسید. /ایسنا

رتبه نخست چین در تولید و واردات یک ماده معدنی

چین در سال ۲۰۱۷ شاهد رشد ۳.۳ درصدی در تولید زغال سنگ بود و توانست ۳ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تن زغال سنگ تولید کند و در رتبه نخست تولید این ماده معدنی در جهان بایستد. آمریکا و هند نیز توانستند به ترتیب با تولید ۷۱۵ میلیون تن و ۷۱۲ میلیون تن زغال سنگ در رتبه‌های دوم و سوم تولید این ماده معدنی در سال ۲۰۱۷ قرار گیرند. همچنین چین با رشد سالانه ۶.۱ درصدی در واردت زغال سنگ، برترین واردکننده زغال سنگ نیز شناخته شد. این کشور توانست در سال گذشته میلادی ۲۷۱ میلیون تن زغال سنگ وارد کند. دومین کشور واردکننده زغال سنگ، هند است که بدون تغییر نسبت به سال ۲۰۱۶ میزان واردات خود را ۲۰۰ میلیون تن به ثبت رساند. جزئیات بیشتر 

مذاکره برقی چینی ها در نجف

نمایندگان شرکت هانون چین و مسئولان شرکت سرمایه گذاری 'فیض القسیم' وابسته به آستان مقدس علوی با حضور مسئولان اتاق بازرگانی نجف چگونگی اجرای طرح تولید 3 هزار مگاوات برق را در این استان بررسی کردند. مهندس مکی شمسه مشاور آستان علوی گفت: در این جلسه، امکانات این شرکت برای اجرای طرح مزبور و کارهای مشابهی که تاکنون این شرکت اجرا کرده است بررسی شد. وی افزود: مسئولان این شرکت با علاقه فراوان خواستار مشارکت با طرف عراقی شد و آمادگی خود را برای اجرای این طرح ظرف 9 ماه اعلام کرد. مکی گفت این دوره زمانی برای اجرای طرح یاد شده، بسیار خوب محسوب می شود. وی خاطرنشان کرد: برق تولیدی از محل اجرای این طرح علاوه بر نجف اشرف به شبکه سرتاسری وزارت برق عراق نیز متصل خواهد شد. جزئیات بیشتر

آخرين وضعيت قيمت مسكن در سال ٩٧ به روایت آقای وزیر

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال 96 بازار مسکن رونق گرفت، گفت: طبق آخرین آماری که بانک مرکزی ارائه داد بازار مسکن سهم عمده‌ای از رشد اقتصادی کشور را شامل می‌شد به طوری که رشد این بازار معادل 6.9 درصد بود. وی در ادامه افزود: امسال به طور یقین رشد بازار مسکن بیشتر خواهد شد و هیچ دلیلی برای جهش قیمتی در این بازار وجود نخواهد داشت. آخوندی با بیان اینکه رونق در بخش مسکن‌های متوسط و کوچک که عمدتا در شهرهای متوسط وجود دارد بیشتر می‌شود، گفت: به اعتقاد بنده رشد در شهرهای متوسط نسبت به شهرهایی مانند تهران بیشتر است. وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تأکید کرد: برای آنکه مردم به سمت شهرهای کوچک بروند(مهاجرت معکوس) باید رونق در این شهرها نسبت به شهرهای بزرگ‌تر بیشتر شود. وی، تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های من برای مؤثرتر شدن برنامه‌ها آن است که رونق در شهرهای متوسط و کوچک نسبت به کلان‌شهرها مؤثرتر باشد تا بتوانیم در توزیع جمعیت شهرها موفق‌تر عمل کنیم. آخوندی یادآور شد: آمارها هم اکنون نشان می‌دهد که رشد در شهرستان‌ها نسبت به شهر تهران بیشتر است.

سایه تنش تجاری بین چین و آمریکا بر بازار طلا

در معاملات روز دوشنبه 2 آوریل 2018 بازار جهانی فلزات گرانبها قیمت طلا با 5.9 دلار افزایش به هزار و 330.9 دلار در هر اونس (معادل 31.132گرم) رسید. قیمت کنونی در مقایسه با متوسط قیمت یک ماه گذشته این فلز 8.3 دلار و در مقایسه با متوسط قیمت یک سال گذشته آن 81.7 دلار بالاتر بوده است. 

از «احتمال ادغام دو غول خودروسازی آسیا و اروپا» تا «سایه تنش تجاری بین چین و آمریکا بر بازار طلا»

به تازگی دولت چین اعلام کرده که در پاسخ به اقدام آمریکا برای تعرفه گمرکی در واردات برخی کالاها نظیر آلومینیوم و فولاد برای واردات 128 کالای آمریکایی به چین تعرفه تا 25 درصدی اعمال کرده است. این افزایش تنش و جدی‌تر شدن جنگ تجاری بین چین و آمریکا به کاهش ارزش دلار در بازار جهانی و افزایش قیمت طلا منجر شده است. در حالی قیمت طلا روز دوشنبه روندی صعودی را طی کرد که طی سه روز گذشته طلا کاهش قیمت را تجربه کرده بود. چین برای واردات کالاهایی نظیر گوشت یخ‌زده، میوه و آجیل تعرفه واردات وضع کرده است. یوایچی اکیموزو کارشناس بانک ICBC استاندارد توکیو معتقد است، جنگ تجاری در حال وقوع و بدتر شدن است و این می‌تواند دلیلی باشد که سرمایه‌گذاران دلار خود را فروخته و به طلا تبدیل کنند. /رویترز

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
کاهش ارزش دلار در بازار جهانی ارز

اشكالي نداره عوضش توي ايران داره مثل موشك ميره بالا
وقتی چیزی در دنیا گرون میشه در ایران هم گرون میشه. وقتی چیزی در دنیا ارزون میشه در ایران گرون میشه. قیمت ها رو طبق فوب خلیج فارس که نمیدونم چیه گرون میکنن. دستمزد پزشکان را طبق کتاب کالیفرنیا که نمیدونم چیه بالا میبرن. حقوق کارگران بدبخت رو سال 5 هزارتومن افزایش میدن.
تا ده سال آینده شرکت های تولیدی بزرگ خودرو . تجهیزات پزشکی . نیروگاه ها . لوازم برقی . راه سازی و هواپیما سازی وووو. ..شرکت های کوچکتر چون توان رقابت را ندارند با شرکت های غولهای اقتصادی بزرگ ادغام میشوند .تا از نعمت این ادغام که تولید کالای ارزانتر و با کیفیت تر حاصل میشود و هم از ورشکستگی راهایی میابند لذا بخاطر همین هست که باید جذب سرمایه گذاری خارجی کنیم تا صنایع کوچک ما ضعیف نشوند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار