بازدید 10708
پیمانه اقتصادی؛

از «سهم کارفرما و کارگر در حق بیمه امسال کارگران» تا «نقش مافیای واردات در فرهنگ‌سازی علیه تولید داخل»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بیش از یک میلیون دلار برای واردات انواع سس، شکایت بیش از ۶۰ هزار نفر علیه شرکت اپل، رشد کسری تجاری ترکیه در ۲ ماه اول سال جاری، سایه شوم قاچاق پیاز زعفران بر سر کشاورزان، مانع تراشی آمریکا در مسیر تجارت با ایران، پیش بینی قیمت نفت در سال ۲۰۱۸، رقابت دو غول IT به بورس کشیده شد و تمدید تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۶۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴ 01 April 2018

از «سهم کارفرما و کارگر در حق بیمه امسال کارگران» تا «نقش مافیای واردات در فرهنگ‌سازی علیه تولید داخل»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بیش از یک میلیون دلار برای واردات انواع سس، شکایت بیش از ۶۰ هزار نفر علیه شرکت اپل، رشد کسری تجاری ترکیه در ۲ ماه اول سال جاری، سایه شوم قاچاق پیاز زعفران بر سر کشاورزان، مانع تراشی آمریکا در مسیر تجارت با ایران، پیش بینی قیمت نفت در سال ۲۰۱۸، رقابت دو غول IT به بورس کشیده شد و تمدید تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را در بر دارد.

بیش از یک میلیون دلار برای واردات انواع سس

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۱ ماهه سال ۹۶، نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۸۰۱ تن انواع سس از جمله سس کچاپ و سس سویا از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر این اساس برای واردات این حجم سس، بالغ بر یک میلیون و ۱۳۳ هزار و ۷۹۰ دلار ارز از کشور خارج شد که ارزش ریالی آن بالغ بر ۳ میلیارد و ۹۱۷ میلیون و ۹۷ هزار و ۶۴۳ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. به نقل از میزان، لازم به ذکر است در ۱۱ ماهه سال ۹۶ انواع سس از کشور‌های اندونزی، ایتالیا، عمان، هلند، آلمان، فرانسه، مالزی و چند کشور دیگر وارد ایران شده است.

سهم کارفرما و کارگر در حق بیمه امسال کارگران

چندی پیش پس از برگزاری جلسات متعدد در جهت تصمیم‌گیری در خصوص حداقل دستمزد، دستمزد ۱۳۹۷ کارگران برای حداقلی بگیران از ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان در سال ۱۳۹۶ با افزایش ۲۰ درصدی به  یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان رسید. به نقل از ایسنا، با توجه به این‌که کل حق بیمه ۳۰ درصد حقوق بوده و ۲۳درصد از آن سهم کارفرما و هفت درصد نیز سهم کارگر است، بر این اساس مبلغ کل بیمه برای سال ۱۳۹۷ معادل ۳۶۷ هزار و‌ ۲۱۷ تومان تعیین شده که به این ترتیب سهم کارفرما ۲۸۸ هزار ‌و ۵۳۳ تومان و سهم کارگر معادل ۸۵ هزار و ۶۸۴ تومان است.

شکایت بیش از ۶۰ هزار نفر علیه شرکت اپل!‌

به گفته ی مقامات کره جنوبی، تا کنون ۶۳،۷۶۷ نفر از استفاده کنندگان محصولات آیفون به دلیل کند کردن عمدی مدل های قدیمی این محصولات توسط شرکت اپل علیه این شرکت آمریکایی شکایت دسته جمعی ای را مطرح کرده اند. این شکایت بزرگترین شکایت دسته جمعی تاریخ کره ی جنوبی لقب گرفته و خواسته ی شکایت کنندگان پرداخت میلیون ها دلار خسارت توسط این شرکت آمریکایی است. گفته ی می شود میزان خسارت مطالبه شده توسط شاکیان پرونده ۲۰۰،۰۰۰ به ازای هر نفر (معادل ۱۸۸ دلار) یا به عبارتی ۱۲.۷۵ میلیارد وون (۱۲ میلیون دلار) در مجموع است. جزئیات بیشتر

رشد کسری تجاری ترکیه در ۲ ماه اول سال جاری

مرکز آمار و وزارت گمرک و تجارت ترکیه اعلام کرد که میزان صادرات این کشور در دومین ماه میلادی به رقم ۱۳ میلیارد و ۱۷۶ میلیون دلار رسید که افزایش ۹ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال گذشته میلادی نشان می‌دهد و همچنین میزان واردات این کشور در ماه فوریه سال جاری با افزایش بیش از ۱۹ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به رقم ۱۸ میلیارد و ۹۳۶ میلیون دلار رسید. این روزنامه اضافه کرد: گزارش اقتصادی ماه گذشته مرکز آمار نیز مشخص کرد که کسری تراز تجاری ترکیه در ماه ژانویه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته با افزایش بیش از ۲۷ درصدی مواجه بوده است. کارار با استناد به گزارش منتشره مرکز آمار نوشت: میزان کسری تجاری ترکیه در ۲ ماه اول سال جاری به ۱۵ میلیارد دلار می‌رسد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۵۴ درصد رشد داشته است.

سایه شوم قاچاق پیاز زعفران بر سر کشاورزان

نایب رئیس شورای ملی زعفران با انتقاد از پدیده شوم قاچاق پیاز طلای سرخ در کشور اظهار کرد: همه ساله از اردیبشهت و خرداد با پدیده شوم قاچاق پیاز زعفران روبه‌رو هستیم و پیش بینی می شود این روند امسال نیز ادامه یابد. غلامرضا میری با اشاره به اینکه افزایش سطح زیرکشت زعفران در سایر کشورها تهدید جدی برای بزرگترین تولید کننده به شمار می رود، بیان کرد: رقبا تمامی تلاش خود را برای افزایش سطح زیر کشت محصول به کار گرفتند تا بتوانند در بازارهای هدف حرفی برای گفتن داشته باشند. نایب رئیس شورای ملی زعفران، تصریح کرد: بی‌توجهی مسئولان به هشدارهای تشکل‌ها در آینده‌ای نه چندان دور موجب شده تا جایگاه بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا را از دست بدهیم؛ همانگونه که در سال های اخیر ایران توانست جایگاه اسپانیا در بازارهای هدف را کسب کند. /باشگاه خبرنگاران

مانع تراشی آمریکا در مسیر تجارت با ایران

رئیس «اوبِربانک» اتریش با بیان اینکه تامین مالی پروژه‌های ایرانی همچنان با مشکلاتی مواجه است، گفت: دولت آمریکا به طور جدی در مسیر تجارت با ایران مانع‌تراشی می‌کند. وی در گفت وگو با روزنامه «دی پرِسه» افزود: تحریم‌های ثانویه آمریکا نیازمند بررسی‌های دقیق‌تری است. اوبربانک یکی از نخستین‌ بانک‌های اروپایی بود که پس از امضای برجام، با ایران توافقنامه همکاری امضا کرد. 

پیش بینی قیمت نفت در سال 2018

در نظرسنجی رویترز از ۳۱ اقتصاددان و تحلیلگر پیش بینی شد قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۱۸ به حدود ۶۴ دلار می‌رسد؛ در حالی که در فوریه قیمت ۶۳ دلار پیش بینی شده بود. میانگین قیمت نفت برنت از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون ۶۷.۱۸ دلار بوده است. نفت برنت امسال چهار درصد رشد قیمت داشته که تا حد زیادی تحت تاثیر توافق تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک برای محدود کردن عرضه به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۱۸ بوده است. قیمت برنت هفته جاری در پی تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و کاهش تولید ونزوئلا، برای مدت کوتاه به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه صعود کرد. کاهش مستمر ذخایر نفت آمریکا نیز از صعود قیمت به ۷۰ دلار حمایت کرد. طبق نظرسنجی رویترز، قیمت نفت سبک آمریکا ۵۹.۸۵ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۸ خواهد بود که بالاتر از ۵۸.۸۸ دلار پیش بینی شده در نظرسنجی فوریه است.

تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تمدید شد

سید کامل تقوی نژاد رئیس سازمان مالیاتی در بخشنامه‌ای، مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل زمستان ۹۶ را تا ۲۱فروردین ۹۷ تمدید کرد. بر اساس این بخشنامه، ادارات کل امور مالیاتی موظف شده اند در مورد مودیان مالیاتی که اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره چهارم مالیاتی فصل زمستان سال ۹۶ را تا پایان روز جمعه مورخ ۲۱ فروردین ماه تسلیم نمایند، امکان برخورداری از صد در صد بخشودگی جرائم عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر برای دوره مزبور و تاخیر در پرداخت مالیات و عوارض متعلق تا تاریخ مذکور را در صورت درخواست کتبی برای مودیان فوق الذکر فراهم نمایند. برای ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در  هر فصل تا روز پانزدهم ماه نخست فصل بعد، مهلت در نظر گرفته شده است.

رقابت دو غول IT به بورس کشیده شد
 
ارزش سهام آمازون طی یک سال اخیر ۸۳ درصد افزایش پیدا کرده و این موضوع سیاتلی‌ها را در رقابت با اپل بر سر تریلیون‌ دلاری‌ شدن پیش می‌اندازد. بسیاری پیش‌بینی‌ می‌کنند که اپل به نخستین شرکت با ارزش بازار یک تریلیون دلار بدل خواهد شد؛ اما مقایسه‌ نمودارهای مربوط به ارزش سهام نشان می‌دهند که آمازون با رشدی نجومی، احتمالا در مسیر تریلیون‌ دلاری شدن، از اپل پیشی خواهد گرفت. تازه ترین گزارش رویترز نشان می دهد از ارزش سهام اپل ۸۹۳ میلیارد دلار است و ارزش سهام آمازون با اختلافی ۱۴۱ میلیارد دلاری، مقام دوم را با ۷۵۲ میلیارد دلاری به خود اختصاص داده و در عین حال که رشد ارزش سهام اپل طی ۱۲ ماه اخیر حدود ۲۴ درصد بوده، آمازون در این بازه‌ زمانی، رشدی ۸۳ درصدی را تجربه کرده است. جزئیات بیشتر

نقش مافیای واردات در فرهنگ‌سازی علیه تولید داخل

حاجی‌دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی با تصریح به اینکه مافیای واردات یک نقش جامعی از واردات در کشور دارد گفت: سعی آنها این است که به انواع روشهای متقلبانه و غیرمتقلبانه واردات به کشور را تشویق و ترغیب کنند و به‌لحاظ فرهنگ‌سازی در این زمینه نیز متحمل هزینه‌های زیادی می‌شوند و مرتب ناتوانایی کالای ایرانی را به جامعه القا می‌کنند. وی افزود: این مافیای واردات با توجه به منافع مشترکی که با کشورهای وارد کننده کالا دارند زدوبندهایی نیز با آن کشورها دارند تا وضعیت فعلی واردات استمرار پیدا کند و تولید داخلی مزاحم آن نشود. این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که بحث الحاق به کنوانسیونهای مختلف بین المللی بیشتر به‌جهت نفوذ چنین افرادی در دستگاه تصمیم‌گیر است یا دید غلط حاکم و به‌تبع مشاورهای نادرست در این زمینه است گفت: مسئله اولی که در این زمینه مطرح است دوری از شعور و شعار ما می‌توانیم است.  به نقل از تسنیم، حاجی‌دلیگانی افزود: دلیل عدم درک شعار «ما می‌توانیم» در برخی مسئولان این است که منافع‌شان در واردات است یا برخی از آنها دوتابعیتی هستند و آن‌چنان که باید و شایسته است نسبت به کشور علاقه ندارند و تعلق خاطر را از دست داده‌اند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی