بازدید 3549

کاهش نسبی قیمت نفت با واکنش بازار به افزایش کلی تولید

روز جمعه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه کاهشی نسبی داشت و به ۶۱.۱۶ دلار رسید. از دلایل کاهش نسبی قیمت نفت در روز جاری می توان به واکنش بازار نسبت به افزایش تولید نفت توسط آمریکا و سایر کشورها اشاره کرد.
کد خبر: ۷۸۳۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶ 16 March 2018

کاهش نسبی قیمت نفت با واکنش بازار به افزایش کلی تولیدسیدمحمدعلی علوی- روز جمعه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه کاهشی نسبی داشت و به ۶۱.۱۶ دلار رسید. از دلایل کاهش نسبی قیمت نفت در روز جاری می توان به واکنش بازار نسبت به افزایش تولید نفت توسط آمریکا و سایر کشورها اشاره کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت لندن نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه با کاهشی ۷ سنتی ۶۵.۰۵ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه آپریل با ۳ سنت (۰.۱ درصد) کاهش بشکه ای ۶۱.۱۶ دلار صورت گرفت. پیش بینی ها حاکی از آن است که در هفته ی آینده قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت با کاهشی ۱.۴ درصدی مواجه خواهد شد. 

بنابر گزارش های منتشر شده، واکنش بازار به اخبار مربوط به افزایش میزان تولید جهانی نفت از دلایل کاهش نسبی قیمت این محصول در روز جاری بوده است. در این خصوص، دیروز آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که در ماه فوریه ی سال جاری میزان عرضه ی جهانی نفت در مقایسه با بازه ی زمانی مشابه در سال گذشته ۷۰۰،۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافته و به مجموع ۹۷.۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.

همچنین، به گفته ی این نهاد، در سال جاری میلادی میزان عرضه ی نفت توسط کشورهایی که عضو اوپک نیستند تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. این در حالی است که در سال ۲۰۱۷ این کشورها ۷۶۰،۰۰۰ بشکه در روز بر تولیدات خود افزوده بودند. همچنین، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده است که در ماه ژانویه میزان موجودی تجاری نفت در کشورهای صنعتی برای نخستین بار از ۷ ماه پیش از ژانویه افزایش داشته است. 

این در حالی است که تحلیلگران اقتصادی افزایش میزان تولید نفت در جهان را مانع تلاش های اوپک در جهت کاهش مازاد عرضه  بر تقاضای نفت و در نتیجه ی آن افزایش قیمت ها در بازار جهانی این محصول می دانند. به گفته ی تومومیشی آکوتا یکی از تحلیلگران ارشد اقتصادی در ژا‍‍پن، اینکه موجودی نفت در دنیا علیرغم تلاش های بی وقفه ی اوپک برای کاهش عرضه ی نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته نشانگر (تاثیرات) افزایش میزان عرضه ی نفت توسط کشورهایی است که عضو اوپک نیستند. 

در پایان باید خاطر نشان گردد که ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد. در این خصوص، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند.

در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند.

در این خصوص، گزارش های منتشر شده توسط اوپک نشان می دهد که میزان پایبندی این نهاد و همپیمانان آن به قرارداد کاهش تولید در ماه ژانویه ی سال جاری ۱۳۳ درصد بوده است. گزارش ها حاکی از آن است که اوپک هنوز یه طور رسمی در خصوص تمدید مجدد قرارداد کاهش تولید برای سال ۲۰۱۹ تصمیم گیری نکرده وممکن است روسیه در خصوص امکان خروج از این قرارداد بر اعضای اوپک فشار وارد کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر