بازدید 11469
وقتی وزارت نیرو نیز دقیقاً نمی داند چه می کند؛

چرا برای احیای تالاب پریشان و توسعه کازرون، حقابه مردم بوشهر را قطع می کنید؟

متولیان آب کشور با چراغ سبزی که به مدیران محلی شهرستان کازرون نشان داده اند، می خواهند توسعه این شهرستان و احیای تالاب پریشان را به قیمت حذف اندک منابع آب شهرستان دشتستان و استان بوشهر تأمین کنند؛ حقیقتی تلخ که تداعی کننده حرکت در مسیرهای غلط گذشته است و اثبات می کند، آنها هنوز از سیاست های گذشته خود عبرت نگرفته اند.
کد خبر: ۷۸۱۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶ 10 March 2018

چرا برای احیای تالاب پریشان و توسعه کازرون، حقابه مردم بوشهر را قطع می کنید؟از سال 1389 وزارت نیرو در صدد است با احداث سدی به نام «نرگسی» در بخش جره شهرستان کازرون وحوضه آبریز حله، برنامه هایی مثل افزایش سطح زیر کشت، تأمین آب تالاب پریشان و تأمین منابع آب صنعتی را در این شهرستان دنبال کند؛ برنامه هایی که شاید در نگاه محلی، زمینه توسعه شهرستان کازرون شود، اما از نگاه ملی چیزی جر افزایش تنش های آبی بین استانی نخواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ روز جمعه هجدهم اسفندماه و در حالی که در شرق استان اصفهان، تنش ها بر سر نبود منابع آب بالا گرفته بود و به درگیری های فیزیکی کشاورزان با مأموران یگان ویژه منجر شد، وزیر نیرو به عنوان مقام ارشد منابع آب کشور در شهرستان کازرون حاضر شد و از نزدیک از روند رو به پیشرفت احداث سد نرگسی دیدن کرد.

سد نرگسی که عملیات احداثش در بخش جره شهرستان کازرون از سال 1389 آغاز شده است، بر اساس برنامه های پیش بینی شده باید تا سال 1397 به پایان برسد و نویدبخش تحولی عظیم در اقتصاد و محیط زیست شهرستان کازرون باشد؛ سدی که شخص وزیر نیرو نیز به آن بسیار امیدوار است و گویی در آن جز خیر و برکت چیزی نمی بیند.

در همین رابطه، رضا اردکانیان، وزیر نیرو روز جمعه در حاشیه بازدید از سد نرگسی اظهار داشت: پروژه سد نرگسی، طرح ارزشمندی است؛ هم برای تأمین آب شرب و کشاورزی و هم در زمینه احیای محیط زیست می‌تواند نقش آفرین باشد.

به گفته اردکانیان، موضوع تداوم و شتاب بخشی احداث سد نرگسی از سوی مسئولان استان فارس و نماینده کازرون در مجلس و مدیران آب دنبال می‌شود و یک اولویت برای شهرستان کازرون است.

اردکانیان خاطرنشان کرد: امسال سد نرگسی 5 میلیارد تومان اعتبار اجرا دارد و با توجه به ظرفیت موجود، این اعتبارات افزایش خواهد یافت.

وی گفت : بهره‌برداری از سد نرگسی، مستلزم تداوم کار و استفاده از منابع مالی است و امیدواریم در این زمینه گشایش های بیشتر ایجاد شود.

گفته می شود، با اتمام عملیات ساخت سد نرگسی که بر روی سرشاخه های اصلی رود دالکی احداث می شود و حجم مخزن آن 113 میلیون مترمکعب است و سالانه 223 میلیون مترمکعب آب تنظیمی دارد، برنامه هایی چون مهار سیلاب های فصلی، آبیاری 15 هزار هکتار از اراضی شهرستان کازرون، بهره برداری صنعتی از آب پشت سد و نیز استفاده از آن برای احیای تالاب پریشان در دستور کار قرار دارد.

بررسی ها نشان می دهد، مسئولان سیاسی استان فارس از جمله استاندار، فرماندار شهرستان کازرون و نماینده مردم در مجلس به شدت پیگیر ساخت سد نرگسی هستند و همگی آن را تحولی بزرگ در استان فارس قلمداد می کنند که می تواند اکوسیستم از دست رفته تالاب پریشان را به آن بازگرداند.

این البته تنها نیمی از ماجرای مربوط به سد نرگسی و نحوه مدیریت منابع آب حوضه آبریز حله است که در درون مرزهای سیاسی استان فارس جریان دارد و هیچ یک از مسئولان فارس و صد البته وزیر نیرو به خسارات و تبعات این اقدام در پایین دست و استان بوشهر توجهی نمی کنند.

سد نرگسی کازرون در حالی بر روی یکی از سه سرشاخه اصلی رود دالکی در حوضه آبریز حله احداث می شود که این رود در ادامه مسیر خود وارد شهرستان استان بوشهر می شود و پس از آنکه منابع آب آن مورد استفاده صدها هزار کشاورز، دامدار و شهروند دشتستانی قرار می گیرد در ادامه به خلیج فارس می ریزد.

به گفته مردم و مدیران استان بوشهر احداث سد نرگسی اقدامی غیرکارشناسی و غیر اصولی است که با حمایت دولت در حال انجام است و از ورود اندک آبي که به استان خشک و کم آب بوشهر سرازير مي شود نیز جلوگيري خواهد کرد و مناطق کشاورزی بوشهر را با چالشی جدی روبه رو خواهد کرد.

نمايندگان مردم استان بوشهر در مجلس شوراي اسلامي هم به همين علت در گفت وگو با رسانه هاي استاني نگراني خود را از ساخت سد روي رودخانه دالکي در محدوده استان فارس اعلام کرده و از مديران وزارت نيرو خواسته اند، حق کشاورزان استان بوشهر را از اين منبع آبي حفظ کنند.

بررسی های بیشتر نشان می دهد، مدیران سیاسی استان بوشهر که در رابطه با رود دالکی و منابع آبی آن موضع پایین دستی دارند، در صدد هستند تا با احداث سدی با نام دالکی در شهرستان دشستان مسئولان وزارت نیرو را متقاعد کنند که از احداث سد نرگسی صرف نظر کنند.

مرتضوي یکی از مدیران احداث سد دالکی پیشتر در ارتباط با تأثير سد نرگسي در استان فارس بر سد دالكي اظهار داشت: با توجه به اينكه براي سد نرگسي فارس، هم نيازهاي شرب، هم صنعت و هم آبياري 11 هزار و 700 هكتار از اراضي كشاورزي منطقه ديده شده است لذا اين موضوع شرايطي منفي براي اين طرح به وجود مي‌آورد.

وي ادامه داد: مشاور سد نرگسي هيچ توجهي به پايين دست اين سد نكرده و تمامي هدف خود را معطوف به آبياري 11 هزار و 700 هكتار از اراضي كشاورزي منطقه كرده است.

مشاور سد دالكي با بيان اينكه احداث سد نرگسي در استان فارس ممكن است پيامدهاي منفي اجتماعي براي استان بوشهر داشته باشد، خاطرنشان كرد: احداث سد دالكي در استان بوشهر تا حدود زيادي مي‌تواند اين پيامدها را كاهش دهد، به طوري كه هم در بالادست و هم در پايين دست امنيت كامل برقرار باشد.

آنچنان که از آخرین تحولات آبی حوضه آبریز حله برمی آید، متولیان آب کشور هنوز نتوانستند در این رابطه به یک نگاه ملی، فرابخشی و فرا استانی دست یابند و هنوز قادر نیستند این موضوع مهم را یکپارچه مدیریت کنند.

حضور وزیر نیرو در محل احداث سد نرگسی و تعریف و تمجیدهای محلی گرایانه ای که او از این سد کرد، در حالی است که امروز خسارات احداث سد برای مردم پایین دست های آبریز برای همگان آشکار شده است و این اقدام با حذف اندک حقابه های مردم دشستان در آینده امکان بروز تنش ها را در منطقه افزایش خواهد داد.

بر این اساس، متولیان آب کشور با چراغ سبزی که به مدیران محلی شهرستان کازرون داده اند، می خواهند توسعه این شهرستان و احیای تالاب پریشان را به قیمت حذف اندک منابع آب شهرستان دشتستان و استان بوشهر تأمین کنند؛ حقیقتی تلخ که تداعی کننده حرکت در مسیرهای غلط گذشته است و اثبات می کند، آنها هنوز از سیاست های گذشته خود عبرت نگرفته اند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵۱
اب شیرین کن برای بوشهر در حالی که نیروگاه اتمی هم اونجا هست بهترین کاره
پاسخ ها
مراد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
کسی آب شیرین رو رها نمیکنه بعد به بیاد هزینه کنه و آب شور دریا رو شیرین کنه
متاسفم که نگاه شما هم بخشی و غیر کارشناسی و جامع هست
همین استان بوشهر از سرشاخه رود شاهپور لوله کشی کرده و تمام آب ای رودخونه رو علاوه بر چاه های زیادی که در کازرون حفر کرده برا مصرف خودشون میبرن. به همین دلیل سطح آب زیر زمینی کازرون به 250 متر زیر زمین رسیده. دریاچه پریشان خشک شده. کشاورزی داره از بین میره. بعد شما میگی پایین دست مشکل میخوره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بالادست خیلی وقته با بحران مواجه هست
پاسخ ها
مراد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
خشکی آب بالا دست مربوط به برنجکاری چمپای کازرون هست عزیز من. وگرنه آب شرب که عدد و رقمی نمیشه
متاسفانه عامل اصلی بروز بحران آبی در سراسر ایران در دولت ضعیف فعلی به عنوان وزیر نیرو مشغول فعالیت است. برای اینده ایران متاسفم
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
همیشه پای ضعف مدیریت در میان است اما مردم الان آنرا پررنگتر میبینند. گویی عنان کار از دستشان دررفته با آن همه ادعا که امید بسته بودیم
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
برای کدام آینده متاسفی برای همین امروز باید متاسف بود و زار زار برای بچه هامون باید بشینیم گریه کنیم.
جای خوشحالی داره که سایتی همچون تابناک چند وقتی است (هرچند دیر) به مسئله آب و تبعات کمبود آن می پردازه که این نشان از این داره که به اهمیت موضوع پی برده (برخلاف مسؤلان).
نکته دوم اینکه شوربختانه نگاه تصمیم گیرندگان ما به آب در طول سه دهه گذشته یک نگاه سازه ای (ساختن سدهای بیشمار بدون توجه به پیامدهای مکانی و فضایی آن و بیشتر بخاطر بدست آوردن منافع شخصی، گروهی و بعضا قومی) و همچنین نگاه محلی و استانی(مثل انتقال آب از غرب و جنوب غرب کشور به فلات مرکزی خصوصا یزد و قم که آنهم تنها به این دلیل که تصمیم گیرندگان قدرت عمدتا از این قسمت کشور بوده اند) در پروژه های مربوط به آب بوده است.
نادیده انگاشتن رشته های کارآمد در این خصوص مثل جغرافیا و آمایش سرزمین (که برخلاف کشور ما در سایر دنیا از جایگاه بالایی در امورات اجرایی برخورد اند) ضربه ای جبران ناپذیر به این سرزمین وارد کرده.

نکته دیگه اینکه برخی اقدامات مسئولین در طول این سه چهار دهه به حدی در تضاد با عقل و واقعیات موجود بوده، که گویی آینده برای ایشان فاقد اهمیت است و تنها بدنبال برنامه‌های کوتاه مدت برای کسب رضایت مردم بمنظور تداوم کرسی نشینی قدرت و ثروت بوده متاسفانه....
آقا يا خانم تابناك عزيز! بايد ياد بگيريد كه هر منطقه با اقليم خودش بايد جمعيت خودش را داشته باشد كه با آن منابع موجود خودش منطبق باشد. خدا لعنت كند كساني كه انتقال آب كارون به سمت زاينده رود را در زمان شاه كليد زدند تا در يك ناحيه كم آب صنعت فولاد بنا كنند وبيشتر لعنت كند كساني كه اين نهضت را با سدسازي و تونل سازي ادامه دادند و اين بلا را بر سر خوزستان آوردند. آب را از اصفهان به يزد منتقل كردند و الان اصفهان هم دچار تنش آبي و تامنيتي است و يزدي ها هم تنشان بايد بلرزد. براي تامين آب بوشهر هم يك پروژه آبي بزرگ ژياده شد كه انتقال آب در 4 استان را در بر مي گرفت. احداث نيروگاه در كنار درياچه هم دست گل ديگري از عزيزانمان بود كه همه اينها باعث شد يك شهر آباد و سبز به شهري بياباني تبديل شود. احداث اين سد هم فقط يك پروژه ديگر است كه دردي بر دردها اضافه مي كند اما خلاصه مطلب اين است كه به جاي حل مشكل هر منطقه به روش درست و علمي و متناسب با آن منطقه داريم با وصله زدن كارهايي مي كنيم كه در آينده به جز دشمني و تنش از آن چيزي به جا نمي ماند. رسانه هايي مثل شما هم در اين مواقع كاملا پوپوليستي عمل مي كنند و آتش بيار معركه مي شوند.
پاسخ ها
alireza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
موافقم
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
چطور در مورد نفت و گاز اینطور نمی بینند پس ما هم همین نظر رو داریم نفت و گاز هم فقط برای بوشهر
تمام سرمایه ایران فقط صرف تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و یزد میشه و بقیه استان ها متاسفانه از بعد از انقلاب بدون تغییر موندن و بعضا وضعیت اونها بدتر هم شده/
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
ببخشید اول از همه صرف مشهد و قم میشه...
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
خود اصفهان بزرگترین ضربه را از انتقال آب خورده. همه از مدیریت نادرست صدمه می بینند
مديران ما اگر كاردان بودند بعد از انقلاب كشور ما گاستان ميشد متاسفانه در اثر عدم توانايي درياچه ها خشكيدند رودخانه ها وتألاب ها ووووووو ويران شدند ثروت كشور را بين خود تقسيم وبه خارج از كشور انتقال دادند .
تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس و خیلی از کشورهای ساحلی دنیا کمبود آب را با احداث تصفیه خانه از طریق دریا جبران می کنند بعد ما باید نگران بوشهر بوشیم که تو دل دریا واقع شده!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
:با تفکر امثال شما باید گفت
خیلی از شهرها و کشورهایی که نفت وگاز
ندارن از انرژی خورشیدی و دیگر منابع تجدید پذیر استفاده میکنند
اون وقت چرا باید بوشهریا و دیگر استانهای جنوب فکر بقیه استانها باشن که هم گاز ونفت وهم پول گاز و نفت و به شما ها بدن
ماهم اگه باید روی خط لوله گاز سد بزنیم
یعنی سد نرگسی نزنن تا در یاچه پریشان بخشکد و کازرون نابود و دشستان اباد شود /
با سلام، من یک فرد کازرونی هستم، مطلبی را که منتشر کردید مطالعه نمودم، اما چه خوب بود منصفانه به مسائل دیگر نیز نگاهی می انداختید.... چند روزی است مجددا در شهرستان کازرون با پیگیری های غیرقانونی نماینده و با لابی و کارچاق کنی (مراجعه شود به سخنان نماینده ولی فقیه حجت الاسلام و المسلمن خرسند در خطبه های نمازجمعه مورخ 18/12/96 ) درصدد جدایی یکی از بخش ها و تاسیس شهرستانی جدید به وسیله اتصال چند شهر و بخش که این شهرها و بخش ها نیز خود مخالف میباشند ، هستند و مردم این شهر اجتماع کردند ، تظاهرات کردند، شعار دادند ، آیا میدانید به دنبال از بین بردن هویت تاریخی ،مذهبی و زیست بومی این شهر و الحاق آن به شهستان جدیدالتاسیس هستند ولی دریغ از یک خبر از جانب شما........ آیا میدانید چند وقت است حقآبه ی کشاورزان ما در پائین دست ما توسط بوشهری ها پرداخت نگردیده است؟؟؟؟ آیا میدانید 30 درصد آب استان بوشهر و 70 درصد آب شهرستان بوشهر توسط چاه های آبی شهر کازرون توزیع میگردد و با این حال و همه و همه شهرهای دیگری از استان فارس برای استان بوشهر بومی محسوب میشوند؟؟؟ آیا میدانید در تابستان گذشته تمام کارگران زحمت کش کازرونی مشغول در پارس جنوبی به بهانه های واهی از کار بیکار شدند تا جایی که صدای امام جمعه شهرستان نیز در آمد؟؟؟؟
آیا میدانید بیمارستان امام علی(ع) شهرکازرون با بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی هنوز پس از گذشت 3 سال به بهره برداری نرسیده (حال آنکه تنها بیمارستان شهر دارای معیارها ضعیف پزشکی است؟؟؟؟)
آیا میدانید تیم هندبال ریشه دار این شهر با هیچ و هزینه شخصی بازیکنان اداره میگردد؟؟؟؟
آیا میدانید سالهای سال است تونل های محرم و بناف در کازرون خاک میخورند؟؟؟
آیا میدانید هفته ای نیست که در جاده های منتهی به شیراز -کازرون تلفات جاده ای نداشته باشی و یا یک خانواده داغدار عزیز خود نگردد؟؟؟
و خیلی آیا میدانید های دیگر که شما هیچ وقت در مورد آن مطلبی منتشر نکردید ( با یک سرچ ساده در سایت خود میتوان به این مهم رسید)
پس انصاف دهید که در هر جا که توانی داشته باشیم ، هر چه در توانمان باشد خواهیم گذاشت تا حقمان را بگیریم.
فقط یک لطفی به خود کنید در مورد افتخارات و پیشگامی های این شهر در پیچ های تاریخی این مرز و بوم مطالعه فرمائید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
آیا میدانید که ثروت عظیم استانهای مثل بوشهر و خوزستان 70 سال خرج شما و کل ایران شده و هنوز خود این استان ها مشکلات عدیده دارند
آیا میدانید با با این ثروت عظیم این استانها الان باید فراتر از کشورهای عربی خلیج فارس باشند و در رفاه و نعمت زندگی کنن نه در فقر و منت دو قطره آب از امثال شما
کوه چنار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
همشهری عزیز کوه چنار جداشد شما کمی از حس ناسیونالیستی تون کم کنید مشکلتون هل میشه.
با اینکه با مطلب سایت تابناک مخالفم و انگار که نگارنده یک فرد بوشهری کاملا متعصب بوده ولی قرار نیست همه کارها به میل و به خاطر کازرون انجام بشه
تا کی به خاطر افایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی ایران رو نابود می کنیم
اون هم کشت هندوانه به قیمت کیلویی 100 تومن
اگه اینجوری بشه که تو کشور سنگ رو سنگ بند نمیشه !اون از اعتراضات برای زاینده رود اصفهان اینم از دریاچه پریشان کازرون !
هموطنان عزیز ما یک کشور هستیم و همه به هم نیاز داریم مگر میتوان گفت اب ما را به استان همجوار ندهید ولی از همان استان گاز و نفت برای ما وارد کنید؟
ایا مردم بوشهر و خوزستان نمیتوانند اعتراض کنند که نفت و گاز مال ماست و همه عواید فروش ان باید در استان ما خرج شود.اعتراضات نباید به این سو پیش رود که بگوییم منابع در استان ماست و مخارج باید در استان ما باشد بلکه اعتراض باید برای بازخواست افراد نالایقی باشد که باعث این وضعیت کشور شده اند .اگر چند نفر از انها را محاکمه و مجازات کنند بقیه مسئولین حساب کار دستشان خواهد امد.
همچنین برنامه ریزی شود که این همه خسارت به مردم و کشور ایران هرچه سریعتر جبران شود .
پاسخ ها
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
چند نکته برای صرفا برای اطلاع
بیش از ۴۰ چاه در کازرون زده شده که آب بخش عمده شهر بوشهر تامین میکند
آیا میدانید رودخانه بزرگ شاهپور تمام آب آن از سرچشمه داخل لوله میکنند و به استان بوشهر میفرستند
آیا میدانید با آب هایی که، داریم به صورت رایگان به سمت بوشهر میفرستم میتوانیم کل باغها و زمینهای کشاورزی کازرون دارد نابود میشود احیا کنیم
در ضمن آیا میدانید مرغوب ترین نفت ایران در کازرون کشف شده است پس آب را نبرید نفت و گاز شما برای خودتان
به مولا علی حدود 200 نخل دارم که از رودخانه دالکی استفاده می کنند
با احداث این سد هم اونها خشک می شوند
ای خدا شکایت به کجا ببرم از همه نا امیدم
مسئولان محترم شما باید پاسخگو باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
دوست عزیز مصرف آب نخل خیلی کمه. شما اگر هر ماه 20 لیتر آب برای هر نخل مصرف کنی میشه 4000 لیتر.که هزینه ماهانه آب شما تقریبا میشه 200 هزارتومن که پولی نیست
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
برادر عزیر
ما ساکن خشت آخرین شهر استان فارس قبل از بوشهر هستیم
می دونید سال ها هست که تو تابستون نخل های ما بی آب هستند و در حال خشک شدن چون از سرچشمه آب اونا در کازرون آب رو با خط لوله می فرستند برای استان بوشهر
مردم و مسئولین استان بوشهر فراموش نکنند که یکی از دلایل عمده مشکل اب کازرون انتقال اب کازرون از طریق خط لوله به استان بوشهر طی دو دهه اخیر است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
شما هم فراموش نکنید بخش زیادی از جمعیت شهر شما در استان بوشهر مشغول کارند و از ثروت این استان استفاده کرده اند
در دهه هفتاد متاسفانه نگرشی حاکم شد که سدسازی را نشانه پیشرفت و صنعتی شدن دانست. بدون مطالعات زیست محیطی و بدون توجه به مسیرهای سیلابهای فصلی ، هرجا که رودخانه ای دیدند سد ساختند و افتتاح کردند.
نتیجه آن هم شده چیزی که امروزه به سر کشور آمده.
خشک شدن تالابها و رودخانه ها و قنات ها و نتیجه آن گسیل روستاییان از روستاها به شهرها به دلیل خشکسالی.
درست است که کم آبی داریم اما بیشترین مشکل در کم مدیریتی به چشم میخورد. هر مدیر و نماینده ای که به سر کار میاید برای ماندن در پست خود مسیر رودی را منحرف میکند تا چند صباحی بیشتر در صندلی خود آرام گیرد.
جای تاسف دارد...
مساله تنها ایجاد رانت انتخاباتی برای نمایندگان و رانت پولی جهت برادران سد ساز است سایر مسائل نمک ماجراست
جنگ اب اغاز شد
جنگ اب اغاز شد
چرا اینو نمی گی که برای تامین آب بوشهر الان چاه های آب کازرون با عمق 300 متر کف شکنی شده در حالی که چشمه ساسان کازرون خشک شده و سالهای متمادی آب کازرون به بوشهر انتقال پیدا کرده. الان هم که می خوان کازرون رو تکه تکه کنند . هم آبشو دارن می برن هم خاکشو...
این وزیر به اصطلاح دانشمند هم تغییری در سیاست مدیریت تامین نداده و راه گذشته خود را ادامه میدهد
سلام این نوشته شما بر اساس کدام کار کارشناسی است که اینچنین با احداث سدی مخالفت میکنید که حیات منطقه بالاده به آن وابسته است این بر روی رودخانه ای تقریبا خشک احداث می شود که کاربرد آن مهار و ذخیره آبهای سیلابی است که در زمستان خسارات زیادی به بار آورده و تا کنون چند بار موجب تخریب پل های منطقه شده است در حالی که در ایام تابستان این رودخانه خشک است و در سالهای پرباران تابستانها مقدار کمی آب دارد که به استان بوشهر نمیرسد البته آب رودخانه دالکی از دیگر سرشاخه ها در تابستان تامین میشود بنابراین احداث سد هیچ تاثیر منفی روی دیگر نقاط ندارد به نمایندگان محترم بوشهر بفرمایید تا بازدیدی از منطقه تنگ چوگان داشته باشند تا ببینند برای تامین اب استان بوشهر چه بر سر اکو سیستم این منطقه آورده اند هم اکنون آب روخانه شاپور و چشمه ساسان و دهها حلقه چاه آهکی در منطقه کازرون آب شرب استان بوشهر را تامین می کنند و مردم شریف و نجیب کازرون با وجود کم آبی و خشک شدن باغاتشان تحمل کرده اند و نظاره گرند تا آبهای معدنی اشان به بوشهر برود و مصرف چمن و درختان و شستشوی اتومبیل شود مردم شریف کازرون اجازه نخواهند داد بیش از این نمایندگان بوشهر به منابع آنها دست اندازی کنند آنهم برای یک شایع بی اساس که مغرضین می خواهند بهره برداری کنند.
آب كازرون ميره برا بوشهر.خود بوشهر آبشيرينكن داره.زمان كفر شاه كافر داشت اونجا آبشيرينكن ميزد كه بعد انقلاب ظاهراً فراموش شد و سرمايش هم بالا كشيدن.مشكل از يكي دوتا وزارت خونه نيست مشكل از فقدان مديريت تو سطح كشوره
امان از دست این مدیران خارج نشین...ایشان سالها خارج بوده اند و فرزندانشان هم خارج هستند. وقتی هم دوران مدیریتشان تمام شود برمیگردند فرنگ. ایشان دلش نسوخته که. قرار نیست اهواز و اراک زندگی کنه. میره هامبورگ و دوسلدورف و نیویورک و لس آنجلس.
سردبیر محترم تابناک
بعنوان یک کارشناس با بیش از سی سال تجربه در زمینه اب
باید عرض کنم باید با توجه به شرایط اب و هوای کشور و کسری مخازن اب زیر زمینی حتما باید مدتی از ساخت و ساز سدها در هر مرحله ای که هستند خودداری کرد چطور این موضوع را وزیر نیرو که ظاهرا سابقه تحصیل ور کانادا و کار در المان را دارد متوجه نشده
اون کسی که نمی دونه چی میگه سایت تابناک و قبیله خوزستانی ها هستند! کسانی که وقتی نوبت به کارون میرسه از زنده کردن تالاب ها می گن و وقتی نوبت به زاینده رود می رسه از حق بالا سری ها در برداشت آب و نوبت به کازرون که می رسه نگران حقابه بوشهر میشن!
بهترین کار اینه که مردم بوشهر هم پاهاشون رو روی لوله های نفت و گاز که ثروت استانشون است و ازش بی بهره اند فشار بدند و نزارن یه فوت گاز و یه قطره نفت از این استان به سایر مناطق کشور برسه، بعد ببینیم چطور اقتصاد و درآمد کشور فلج و فشل میشه.
این آبی که به بوشهر و دشتستان می رسه حداقل حق مردم استان بوشهر است که دارن جلویش می گیرند و عده ای از همون گروه هم دارن از این کار غلط حمایت می کنند.
در حالی که درآمد کل کشور داره از خارک و عسلویه و پتروشیمی استان بوشهر تامین میشه.
همه ی ما مردم ایران مانند یک خانواده ی بزرگ باید نگاه ملی به آب داشته باشیم و صرفه جویی و راهکارهای کارشناسانه را در دستور کار خود قرار دهیم فرضاً اینکه مسوولین استان فارس بخواهند آب بوشهر را قطع کنند راهکار درستی نیست اگه اینطور است پس مسوولین استان بوشهر نیز باید گاز را بر روی آنان قطع کنند نفت، گاز و آب منابع ملی ما هستند و در هرجای ایران که باشند متعلق به همه ی مردم ایران هستند و باید در کنار هم با همدلی و همفکری راهی برای معضل آب پیدا کنیم.
کازرون در سال حداکثر سه یا چهار بار باران سیل اسا دارد که مهار نمی شود. و به سرعت از طریق رود دالکی وارد دریا می شود. بنابراین احداث سد بر روی این رود صد درصد لازم است. اب رودخانه دالکی در طول سال از منابع دیگر تامین می شود بنابراین تفاوت چندانی برای این رود اتفاق نمی افتد. در هر صورت اب کم است و نحوه ابیاری کشاورزی در کازرون و دشتستان بسیار نامناسب. کشت هندوانه در کازرون و دشتستان و ابیاری غرق ابی نخل های دشتستان از اشکالاتی هستند که در کوتاه مدت قابل حل هستند.
متاسفانه مشکل فقط آب دریاچه پریشان نیست . شهرستان کازرون هم دارد به کویر و برهوت تبدیل میشود دیگر آبی وجود ندارد که بوشهر اطراف ان را سیراب کند .
موج مهاجرت از کازرون به شیراز شروع شده املاک کازرون خریدار ندارد باید به نیم بها بفروشید تا فروش برود من خودم شش ماه است به شیراز مهاجرت کرده ام و دقیقا" از سوالاتی که همشهریانم از من پرسش میکنند به عمق فاجعه و ترس انها پی بردم هر چند که شهر شیراز هم امسال مشکل آب سد درود زن دارد و معلوم نیست با په مشکلاتی روبرو خواهد شد .
هموطن گرامی که گفتی منطق های باشد . چطور اب باید منطقه ای باشد نفت و گاز ملی
اگر همین فرمان است نفت و گاز هم فقط برای مناطق نفتی
هموطن گرامی که گفتی منطق های باشد . چطور اب باید منطقه ای باشد نفت و گاز ملی
اگر همین فرمان است نفت و گاز هم فقط برای مناطق نفتی
درس خواندن در کانادا مبنای آن نیست که طرف میداند. وزیر جغرافیا و محیط زیست کشورش را نمیداند. کار کردن درآلمان هم بهمان شکل است. مدارک بالا از کشور های خارجی خوب است. اما وقتی زمین و زیست محلی را ندانی بی فایده است
سلام
1-دوستان کازرونی عزیز که نگران حقابه کشاورزان بودید بهتر است به امور مالی شرکت آبفا استان بوشهر مراجعه بفرمایند تا ببینند سال جاری و سال قبل تا کنون چند میلیارد تومان حقابه به کشاورزان کازرونی پرداخت شد
2-چند درصد مردم بوشهر کازرونی هستند تو هر محله و کوچه شهروندان محترم کازرونی تشریف ذارند و شهروند بوشهری محسوب می شوند تو شهر بوشهر محله کازرونی ها وجود دارد بنابراین زیاد نگران مردم بوشهر نباشد این آبها برای خواهران و برادران خودتان است
3-عسلویه طبق دیدگاه مسئو.لین محترم کشور پروژه ملی است و تمام کشور در آن سهم دارند بیشتر مدیرانش نیز غیر بومی هستند بنابراین اگر تسویه نیرو انسانی در فازهای عسلویه صورت گرفته ارتباطی با بوشهریها ندارد خود نیروهای بوشهر نیز نیروی به مراتب کمتر از سایر استانها دارد
4- ما پیروان امام حسین علیه السلام هستیم و نه لشکر اشقیا که آب را بر روی حتی دشمنانانمان نیز نمی بندیم
وای بر سر استان بوشهر که نفت و گازش حراج مفت برای کازرون و سایر شهرهای کشوره. همه ایتان ها شهرستانها برای منابع شان اهمیت و ارزش قائلند الا بوشهر که مفت و ارزان سود مالی گاز و شیلات و گمرکاتش برای دیگر استانها و شهرستانهاست. بوشهر رو مسولین ناکارامدش نابود کرده . وگرنه تامین آب از دریا و قطع وابستگی به کازرون و گ سپس بستن شیر گاز رسانی . ببینیم پس از قطع گاز رسانی کی توی سرمای زمستون میلرزه
تمام استانهای جنوب بنام فارس معروف بوده و تقریبا ۵۰ سال پیش ایالت فارس را تکه تکه کردند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی