بازدید 2977
۱

افزایش سن عامل بروز کیست کلیه

کد خبر: ۷۷۸۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱ 01 March 2018

یک اورولوژیست در خصوص انواع کیست‌های کلیه و روش‌های تشخیص این بیماری توضیحاتی را ارایه داد.

به گزارش فارس، حسین کرمی متخصص اورولوژی درخصوص کیست‌های کلیه توضیح داد: به جمع شدن مایع در یک حفره با دیواره نازک که راه خروج ندارد در اصطلاح کیست گفته می‌شود که اگر این تجمع مایعات در کلیه صورت گیرد فرد به عارضه کیست کلیه دچار شده است.

وی در خصوص علائم بروز کیست در کلیه گفت: کیست‌های کلیه اغلب بی‌علامت هستند و به صورت اتفاقی در بررسی های سونوگرافی تشخیص داده می‌شود اما زمانی‌که اندازه کیست کلیه بزرگتر شود به علت اثرات فشاری روی کلیه‌ها می‌تواند باعث درد پهلو و بالارفتن فشار خون شود. اگر اندازه کیست کلیه خیلی بزرگ باشد می‌تواند با اثر فشاری روی کلیه آن را از کار بیندازد.

این اورولوژیست با بیان اینکه در کلیه‌ها ما دو نوع کیست داریم توضیح داد: کیست ساده که اغلب به صورت تکی و با دیواره صاف در سونوگرافی است به علت بالا رفتن سن ایجاد می‌شود و 50 درصد افراد بالای 50 سال در بررسی سونوگرافی ممکن است کیست ساده داشته باشند. کیست‌های ساده در سونوگرافی دیواره صاف دارند و در داخل آن‌ها چرک و خون و لخته وجود ندارد.

وی ادامه داد: بعضی از این کیست‌ها علت ارثی دارند و از والدین به کودکان منتقل می‌شوند که به آنها (APCK) گفته می‌شود. نکته مهم در مورد این کیست‌ها تشخیص به موقع و کنترل آنها بوده چرا که ممکن است در نهایت منجر به از کار افتادن کلیه ها و دیالیز در سنین پایین شود. لذا انجام سونوگرافی قبل از ازدواج در تشخیص و جلوگیری از انتقال آن بسیار مهم است.

وی در پایان گفت: نوع دیگر کیست ها، کیست‌های مخلوط هستند که در سونوگرافی تعداد کیست‌ها متعدد و در داخل آن‌ها دیواره‌های متعددی وجود دارد؛ لازم است این کیست ها از نظر سرطان کلیه دقیقاً بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سن نیز یکی از عوامل اصلی موثر در بروز کیست کلیه است؛ تقریبا نیمی از افراد بالای 50 سال یک یا چند کیست ساده کلیه دارند. اندازه ی این کیست ها با افزایش سن بزرگتر می شود به گونه ای که بعد از 10 سال ممکن است دو برابر شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یک کیست 20میلی متری با سپاهی نامنظم در کلیه در سونوگرافی انجام شده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان